E-Auto Service Manager 3/2025

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 03/2025 • SONDA LAMBDA - KLUCZ DO WYDAJNOŚCI I EKOLOGII • ODPADY WARSZTATOWE - PRZEPISY I OBOWIĄZKI • SERWIS UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH W HYBRYDACH I ELEKTRYKACH

W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 03/2025 • SONDA LAMBDA - KLUCZ DO WYDAJNOŚCI I EKOLOGII • ODPADY WARSZTATOWE - PRZEPISY I OBOWIĄZKI • SERWIS UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH W HYBRYDACH I ELEKTRYKACH PULS BRANŻY 4 AXALTA POZYSKUJE TRZECH DYSTRYBUTORÓW 6 NOWA METODA RECYKLINGU BATERII SAMOCHODOWYCH 8 TOMEX BRAKES Z DOFINANSOWANIEM UNII EUROPEJSKIEJ 10 DĘBICA ODZYSKAŁA PEŁNĄ ZDOLNOŚĆ PRODUKCYJNĄ 12 WSPÓŁCZESNY SAMOCHÓD JEST BARDZIEJ AWARYJNY 16 ZMIANY W OPŁATACH ZA PRZEGLĄDY WARSZTAT 22 SONDA LAMBDA HELLA 26 DIAMENTOWY STANDARD WŚRÓD TARCZ 30 ODPADY WARSZTATOWE 34 NAPRAWA UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH W SAMOCHODACH HYBRYDOWYCH I ELEKTRYCZNYCH NOWOŚCI I WYDARZENIA 40 PRZEGLĄD NOWOŚCI

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 AXALTA POZYSKUJE TRZECH DYSTRYBUTORÓW I ROZBUDOWUJE TYM SAMYM AXALTA AXCESS – EUROPEJSKĄ SIEĆ DYSTRYBUCJI I SPRZEDAŻY D2C Axalta ogłosiła dziś przejęcie trzech dystrybutorów w Europie oraz włączenie ich do sieci Axalta Axcess. Axalta Axcess to program dystrybucji i sprzedaży D2C Axalty, który pozwala europejskim klientom wygodnie, niezawodnie i sprawnie zamawiać produkty, otrzymywać dostawy oraz korzystać z łatwo dostępnego i skutecznego wsparcia posprzedażowego. Transakcje zostały sfinalizowane pod koniec 2024 roku i obejmują dwóch włoskich dystrybutorów – Colorificio Brianza Car i Brianza Car 3 z Lombardii – oraz jednego francuskiego dystrybutora – CPS Carrosserie Peinture Système z okolic Bordeaux. Dzięki przejęciu tych

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 trzech firm Axalta Axcess zyskała ponad 40 centrów dystrybucyjnych w 10 europejskich krajach. To właśnie tam klienci Axalta Axcess mogą zamawiać szeroką gamę produktów do profesjonalnych napraw lakierniczych, w tym wysokowydajne systemy lakierów renowacyjnych Axalta, materiały eksploatacyjne oraz elementy wyposażenia serwisów. Fabien Boschetti, Sales Vice President w Axalta Refinish na Europę Bliski Wschód i Afrykę: „Z radością witamy trzech nowych dystrybutorów w stale rozwijającej się sieci Axalta Axcess. Program Axalta Axcess został stworzony specjalnie dla naszych klientów z sektora renowacji i napraw lakierniczych. Centra dystrybucyjne zapewniają im wygodny dostęp do wszystkich produktów i usług w jednym miejscu. Ponadto klienci Axalta Axcess mają również dostęp do innowacyjnych narzędzi szkoleniowych i zasobów, jak również wsparcia doświadczonego zespołu specjalistów branżowych Axalta Axcess”. Zespół Axalta Axcess wykorzystuje swoją rozległą wiedzę rynkową, aby dostarczać klientom niestandardowe rozwiązania produktowe, doskonałe wsparcie i wiedzę techniczną. Dzięki znakomitej obsłudze i personalizacji rozwiązań klienci Axalta Axcess mogą realizować swoje cele. Oprócz marek Axalta – Cromax, Spies Hecker, Standox, Audurra, U-POL i Syrox – Axalta Axcess oferuje również wybrane marki produktów uzupełniających oraz wyposażenia serwisów.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 NOWA METODA RECYKLINGU BATERII SAMOCHODOWYCH OPRACOWANA PRZEZ TOYOTA CHEMICAL ENGINEERING Inżynierowie z Toyota Chemical Engineering opracowali i testują nową technologię recyklingu baterii stosowanych w hybrydach, hybrydach plug-in i samochodach elektrycznych, która charakteryzuje się mniejszą emisją CO2 w całym procesie oraz pozwala ponownie wykorzystać więcej surowców, w tym kobaltu czy litu. Wraz z rosnącą liczbą samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi zwiększa się zapotrzebowanie na kluczowe surowce w produkcji baterii litowo-jonowych oraz innych technologii zelektryfikowanych, w tym kobalt czy lit. Ponieważ pierwiastki te są dostępne w ograniczonych ilościach, recykling nabiera coraz większego znaczenia i wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, która przyspieszy dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Ponadto europejscy producenci baterii już od 2031 roku będą zobowiązani do przetwarzania metali pochodzących z recyklingu zużytych akumulatorów. Rewolucja w recyklingu baterii W stosowanych obecnie metodach recyklingu zużyte baterie trafiają do spalarni, a następnie metale z nich uzyskane są zbierane i przetwarzane. Przez proces spalania część wartościowych materiałów ulega utracie, a także powstają duże ilości CO2. Aby cykl życia samochodu był całkowicie neutralny klimatycznie, trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie emisje - od produkcji, przez wycofanie pojazdu z eksploatacji, aż po recykling – i stopniowo je redukować. Kluczowym procesem obniżenia emisji CO2 może okazać się recykling baterii bez wcześniejszego spalania.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 Inżynierowie Toyoty oraz Toyota Chemical Engineering, czyli firmy zajmującej się przemysłowym przetwarzaniem odpadów, są już po pierwszych udanych testach tej technologii. Zespół Toyota Chemical Engineering ma duże doświadczenie w innowacyjnym podejściu do recyklingu. W 2010 roku opracowano pierwszą technologię recyklingu akumulatorów niklowo-metalowo -wodorkowych (NiMH). Od tego czasu w zakładzie w Handzie, w prefekturze Aichi, zbierane i przetwarzane są stare baterie z samochodów hybrydowych. Lepsze odzyskiwanie materiałów Od jesieni 2023 roku firma bada nową technologię recyklingu bez spalania. Elektrolit w akumulatorach, który ułatwia ruch jonów, jest łatwopalny. Aby wyeliminować ryzyko pożaru w procesie przetwarzania, elektrolit jest destylowany i ekstrahowany. Następnie ogniwa akumulatora są rozdrabniane, sortowane i wprowadzane z powrotem do procesu produkcyjnego. Odzyskane części to duże kawałki zawierające aluminium, żelazo lub tzw. „czarną masę” – proszek zawierający różne rzadkie metale. Odzyskane surowce są następnie poddawane dalszemu przetwarzaniu przez firmy partnerskie w celu produkcji nowych akumulatorów. „Wdrożenie nowych procesów recyklingu oznacza także wysokie koszty inwestycyjne. Jednak kluczowe jest kompleksowe spojrzenie na cykl życia samochodu. Niech przykładem będzie nasza usługa mobilności KINTO. Ponieważ sami zarządzamy pojazdami, łatwiej jest zapewnić ich ponowne wykorzystanie i recykling części oraz materiałów. Poza tym mamy stały kontakt z naszymi klientami, co daje nam nowe możliwości oferowania im dodatkowych usług, takich jak ulepszenia i personalizacje. Dlatego bardziej zaawansowana gospodarka o obiegu zamkniętym przyczynia się zarówno do niższych emisji CO2, jak i nowych możliwości biznesowych” – uważa Yumi Otsuka, Chief Sustainability Officer w Toyota.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 TOMEX BRAKES Z DOFINANSOWANIEM UNII EUROPEJSKIEJ NA INNOWACYJNE KLOCKI HAMULCOWE Rodzima firma TOMEX Brakes uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację projektu „Opracowanie, wdrożenie i promocja na rynkach międzynarodowych innowacyjnych klocków hamulcowych TOMEX Brakes”. „Celem projektu jest podniesienie konkurencyjności firmy poprzez opracowanie nowego materiału ciernego do produkcji klocków hamulcowych oraz jego wdrożenie do oferty spółki, przy jednoczesnej promocji posiadanych obecnie w ofercie produktów na rynkach międzynarodowych.” – powiedział Dyrektor Zarządzający Jacek Tomczyk. Rezultatem projektu będzie wdrożenie przełomowej technologii, opartej na tribochemicznej „regeneracji” materiału, co pozwoli na znaczną poprawę właściwości fizyko-chemicznych oferowanych klocków hamulcowych. Innowacja ta zwiększy atrakcyjność oferty TOMEX Brakes zarówno dla obecnych, jak i przyszłych kontrahentów. „Dzięki realizacji projektu firma umocni swoją pozycję na rynku, a jej pracownicy zyskają możliwość poszerzenia kompetencji w zakresie Badań i Rozwoju – dodaje Jacek Tomczyk.” Całkowita wartość projektu wynosi 4 849 893,68 zł, z czego 2 503 945,97 zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 Jacek Tomczyk

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 FIRMA OPONIARSKA DĘBICA ODZYSKAŁA PEŁNĄ ZDOLNOŚĆ PRODUKCYJNĄ PO POŻARZE W IV kwartale 2024 roku, Firma Oponiarska Dębica będąca częścią Grupy Goodyear odzyskała pełną zdolność produkcyjną zgodnie z oczekiwanym harmonogramem odbudowy po pożarze, do którego doszło w 2023 roku. W procesie odbudowy, zakład w Dębicy, który jest największą fabryką opon Grupy Goodyear w Europie, został wyposażony w nowoczesną linię do produkcji opon osobowych. „Z radością ogłaszamy, że w czwartym kwartale 2024 roku udało nam się przywrócić pełną zdolność produkcyjną w fabryce w Dębicy, co jest zgodne z naszymi wcześniejszymi oczekiwaniami komunikowanymi inwestorom i partnerom” – powiedział Ireneusz Maksymiuk, Prezes Zarządu FO Dębica. Nowa linia produkcyjna daje możliwość potencjalnego zwiększenia produkcji opon o rozmiarze 18+ cali, co odpowiada obecnym trendom na rynku motoryzacyjnym. W rezultacie, fabryka w Dębicy wzmacnia swoją strategiczną pozycję w Grupie Goodyear jako znaczący zakład zdolny dostarczać coraz bardziej zaawansowane produkty. Bezpośrednio po pożarze, który wybuchł w hali opon osobowych 20 sierpnia 2023 roku, zdolność produkcyjna opon osobowych spadła do 55 procent, jednak w ciągu niecałego miesiąca wzrosła do 70 procent, aby ostatecznie osiągnąć pełną zdolność w czwartym kwartale 2024 roku. Pożar został ugaszony w nieco ponad dwie godziny. Na miejscu działało prawie 30 wozów strażackich. Pracownicy zostali bezpiecznie ewakuowani przed przybyciem strażaków,

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 nie odnotowano żadnych obrażeń ani zanieczyszczeń środowiska. Obszar produkcji opon ciężarowych nie ucierpiał. „Odbudowa została przeprowadzona w rekordowym czasie, głównie dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pracy zespołowej wszystkich pracowników FO Dębica” – powiedział Marko Nahtigal, dyrektor fabryki w Dębicy. Jako część koncernu The Goodyear Tire & Rubber Company, który od 1995 roku jest strategicznym inwestorem w FO Dębica, polski zakład korzysta z technologicznego zaplecza, innowacji i know-how Goodyear, jednego z globalnych liderów w produkcji opon szczycącego się 127-letnią historią. Sam zakład w Dębicy obchodzi w tym roku swoje 86-lecie. W zakładzie produkowane są opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych pod markami Goodyear, Dunlop, Dębica, Fulda i Sava, które trafiają z Polski do 59 krajów. Fabryka produkuje również opony na oryginalne wyposażenie dla największych światowych producentów samochodów. Zatrudniając około 3 000 osób, FO Dębica jest jednym z największych pracodawców na Podkarpaciu, z otwartą rekrutacją na stanowiska operatorów maszyn, mechaników naprawczych, elektryków i elektromechaników. Szczegóły procesu rekrutacji dostępne są pod linkiem: https://kariera.debica.com.pl/. Firma Oponiarska Dębica S.A. to wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Od 1995 roku inwestorem strategicznym w Spółce jest amerykański koncern The Goodyear Tire & Rubber Company, który poprzez Goodyear Holding S.àr.l. z siedzibą w Luksemburgu posiada ok. 87,25% kapitału zakładowego Spółki.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO BADANIA WŁAŚCICIELI SERWISÓW SAMOCHODOWYCH Blisko trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych ma wątpliwości, co do niezawodności nowoczesnych technologii stosowanych w autach. W porównaniu do modeli sprzed 20 lat, współczesne samochody są bardziej awaryjne. Wynika to z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis. Dodatkowo mechanicy wskazali najmniej awaryjną markę oraz samochody, które ich zdaniem obecnie psują się najczęściej. MECHANICY WPROST: WSPÓŁCZESNY SAMOCHÓD JEST BARDZIEJ AWARYJNY. Wraz z postępem motoryzacyjnym wydawać by się mogło, że samochody będą coraz trwalsze i tym samym mniej awaryjne. Tymczasem zdaniem mechaników, jakość dzisiejszej motoryzacji nie jest ta sama, a wręcz przeciwnie - solidność wykonania uległa pogorszeniu w stosunku do swoich poprzedników. Potwierdzają to wyniki badania, jakie sieć ProfiAuto Serwis przeprowadziła wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski. Współczesne auta psują się częściej niż starsze modele Zdecydowana większość uczestników ankiety uważa, że współczesne

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 samochody są bardziej awaryjne niż ich starsze odpowiedniki. Stwierdziło tak ponad 72% mechaników. Prawie jedna czwarta właścicieli warsztatów (23%) utrzymuje, że poziom awaryjności pozostał bez zmian, natomiast jedynie niecałe 5% uznało, że obecne auta psują się rzadziej niż starsze pojazdy. - Czy w ostatnich latach nastąpiło wyraźne pogorszenie trwałości samochodów? Czy rzeczywiście współczesne pojazdy cechują się mniejszą wytrzymałością niż modele sprzed kilkudziesięciu lat? Niezupełnie, choć bez wątpienia szybciej sygnalizują potencjalne usterki. Wynika to głównie ze wzrostu poziomu skomplikowania nowoczesnych aut – zawierają one po prostu więcej komponentów, które potencjalnie mogą ulec awarii - uważa Mariusz Maksym, koordynator należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis. Główne przyczyny awarii Badanie przeprowadzone wśród mechaników dostarcza też istotnych informacji na temat przyczyn wysokiej awaryjności współczesnych samochodów. Niemal połowa ankietowanych (ponad 46%) jako główny powód usterek wskazuje na niską jakość materiałów użytych do produkcji części na pierwszy montaż. Blisko 30% uważa, że kluczową rolę odgrywa nadmierna liczba systemów elektronicznych, które mogą powodować błędy w działaniu. Z kolei dla ponad 12% właścicieli serwisów decydujące są zaniedbania samych kierowców, takie jak nieregularny serwis. Ponad 6% mechaników zwróciło także uwagę na niewystarczającą liczbę testów przed wprowadzeniem nowych technologii na rynek, natomiast 4% respondentów wskazało inne czynniki wpływające na wyższą awaryjność. - To tylko potwierdza, że specjaliści z warszta-

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 tów samochodowych największy problem widzą w jakości komponentów oraz rosnącej złożoności systemów elektronicznych. Dodatkowo, istotnym czynnikiem jest również sposób użytkowania pojazdów, który nie zawsze nadąża za technologicznymi zmianami w motoryzacji. Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowaną elektronikę, czujniki czy moduły sterujące. Te elementy wymagają odpowiedniej eksploatacji i regularnej diagnostyki - podkreśla Mariusz Maksym. - Wielu kierowców, przyzwyczajonych do prostszych konstrukcji sprzed dwóch dekad, nie zawsze zdaje sobie sprawę, jak duży wpływ na żywotność nowoczesnego auta ma sposób użytkowania, obsługa serwisowa czy nawet jakość użytych części i płynów eksploatacyjnych. Zmiany te sprawiają, że współczesne pojazdy mogą wydawać się mniej trwałe – niekoniecznie ze względu na gorszą jakość wykonania, ale z powodu zaniedbań samych użytkowników, którzy nonszalancko podchodzą do obsługi serwisowej, bo niegdyś tak robili i nic się nie działo – dodaje koordynator sieci warsztatów ProfiAuto Serwis. Co zmniejsza awaryjność? Większość właścicieli serwisów samochodowych skupiła się na przyczynach wyższej awaryjności współczesnych pojazdów. Jednak zapytani o czynniki, które mogą zmniejszyć liczbę usterek i jednocześnie stanowić przewagę nowych aut, wskazali przede wszystkim na rzetelne testy przed wprowadzeniem danej technologii na rynek oraz brak samodzielnych napraw wykonywanych przez kierowców. Mechanicy zwrócili także uwagę na regularne serwisowanie nowych pojazdów, które pozwala na bieżąco eliminować potencjalne awarie. Mechanicy stawiają na auta azjatyckie Respondenci zapytani o najmniej awaryjną markę samochodów osobowych zdecydowanie wskazali Toyotę, która uzyskała ponad 42% wszystkich głosów. Wychodzi więc, że auta z charakterystyczną elipsą są najrzadziej widywane w niezależnych serwisach. Na kolejnych miejscach uplasowały się Kia, które otrzymała ponad 11% oraz Lexus doceniony przez 7% uczestników badania. Pozostałe marki, takie jak Audi czy Mercedes, również znalazły uznanie w oczach mechaników, jednak już z mniejszym udziałem procentowym. W przypadku pytania o najbardziej awaryjną markę współczesnych aut, nie było już tak jednoznacznych odpowiedzi i zdecydowanego lidera. Chociaż właściciele serwisów najczęściej wskazywali BMW i Renault, które zdobyły po 21% głosów. Na trzecim miejscu znalazł się Citroen z wynikiem 13%. W dalszej kolejności tuż za podium uplasowali się Volkswagen oraz Opel. Pozostałe marki zgromadziły ponad jedną trzecią pozostałych głosów, co może tylko świadczyć, że awaryjność samochodów nie jest proble-

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 mem jednego producenta. Rozkład głosów sugeruje, że usterki mogą wynikać zarówno z intensywnej eksploatacji i skomplikowanej technologii, jak i indywidualnych doświadczeń. Brak wyraźnego lidera wskazuje na to, że awaryjność może także zależeć od modelu, rocznika czy sposobu serwisowania pojazdu. Wyniki ogólnopolskiego badania pokazują, że pomimo rozwoju i postępu technologicznego, fachowcy z warsztatów nadal stawiają na niezawodność starszych modeli samochodów oraz preferują ich prostotę. Zwiększona liczba systemów elektronicznych i niższa jakość materiałów budzą obawy, co może wpływać na ich postrzeganie współczesnych aut jako tych bardziej awaryjnych. *Badanie firmy Moto-Profil (właściciela marki ProfiAuto Serwis) zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2024 roku wśród 132 właścicieli warsztatów motoryzacyjnych sieci, podczas serii corocznych spotkań z partnerami.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 ZMIANY W CENACH ZA BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW – CO CZEKA KIEROWCÓW I STACJE KONTROLI POJAZDÓW? Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów. To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Od 2004 roku opłaty za badania techniczne pozostały w miejscu, choć świat wokół poszedł do przodu – i to w zawrotnym tempie. Koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP) wzrosły wielokrotnie, a właściciele punktów diagnostycznych muszą zmagać się z rosnącymi rachunkami za gaz, prąd, wodę, czynsze, podatki, a także coraz wyższymi kosztami zatrudnienia oraz nowych wymagań Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). - Weźmy pod uwagę choćby płacę minimalną, która w 2004 roku wynosiła zaledwie 824 zł brutto, a od stycznia 2025 roku osiągnęła już 4666 zł brutto. Dwie dekady temu opłata za badanie techniczne auta osobowego stanowiła 11,9% minimalnej pensji. Dziś? To już tylko 2,31%. W praktyce oznacza to, że diagnostyka pojazdów staje się coraz mniej opłacalna, a stacje kontroli balansują na granicy rentowności. Obecne stawki pozostają niezmienne. Standardowe badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 98 zł, ciężarówki – 153 zł, motocykla – 62 zł, a pojazdu z instalacją gazową – 162 zł. Jednak diagności alarmują, że niemal jedna trzecia tych kwot to podatki, a reszta ledwo po-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 krywa rzeczywiste koszty prowadzenia działalności – mówi Paulina Eliasz-Pietrusewicz, radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej. Reprezentujące diagnostów stowarzyszenia – OZPSKP i PISKP – biją na alarm, podkreślając, że od 2004 roku koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów wzrosły o 70%, podczas gdy minimalne wynagrodzenie podskoczyło aż o 400%. Aby badania techniczne mogły funkcjonować w zgodzie z realiami ekonomicznymi, diagności postulują wzrost stawek do poziomu 260–280 zł brutto. Czy Ministerstwo zdecyduje się na ten krok? Planowane zmiany Wiceminister Stanisław Bukowiec zapowiedział, że ministerstwo intensywnie pracuje nad nowym projektem ustawy, który ma zaktualizować stawki opłat za okresowe badania techniczne. Z wyjaśnień wynika, że nowe stawki mogłyby wejść w życie w 2025 roku, ale konkretne kwoty nie zostały jeszcze podane. - Dodatkowo, ministerstwo rozważa wprowadzenie nowych rozwiązań. Jednym z nich jest obowiązek dokumentowania badań technicznych. Diagności będą zobowiązani do wykonywania zdjęć pojazdów podczas badania technicznego, a następnie przesyłania ich do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Rozpatrywane są także nowe zasady terminów badań – kierowcy będą mogli wykonać badanie techniczne do 30 dni przed terminem ważności obecnego badania, a nowy przegląd będzie liczony od ostatniego dnia ważności poprzedniego. Warto również wspomnieć o wyższych opłatach za spóźnione badania techniczne. Kierowcy spóźniający się z przeglądem o tydzień mieliby płacić podwójną stawkę, a po 90 dniach nawet trzykrotność standardowej opłaty. Możliwe są także wyższe stawki dla samochodów terenowych 4x4 – wylicza Paulina Eliasz-Pietrusewicz, radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej. Jak Polska wypada na tle innych krajów UE? Ministerstwo infrastruktury dokonało porównania opłat za badania techniczne w krajach UE. Polska zajmuje 19. miejsce pod względem kosztów badań technicznych. Dla przykładu, w NIemczech badanie kosztuje ok. 100 Euro (co dwa lata), we Francji 70-100 Euro (co dwa lata), a we Włoszech ok. 66 Euro (co dwa lata) . Częstotliwość badań technicznych w Polsce jest następująca – pierwsze badanie po 3 latach od rejestracji nowego pojazdu, kolejne po 2 latach, a następnie corocznie.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 - Co dalej? Na tę chwilę przyszłość nowych stawek badań technicznych owiana jest mgłą niepewności. Jedno jest pewne – zmiany nadchodzą, a ich wpływ może okazać się znaczący, zwłaszcza dla firm transportowych zarządzających dużymi flotami pojazdów. Warto więc bacznie śledzić rozwój prac legislacyjnych, bo to, co dziś wydaje się jedynie planem, jutro może stać się rzeczywistością na drogach. Pozostaje jednak pytanie: czy rząd zdecyduje się na radykalny skok cen, czy wprowadzi zmiany stopniowo, rozkładając obciążenia na kolejne lata? Każda z tych opcji wpłynie nie tylko na kierowców, ale także na rentowność stacji kontroli pojazdów, które od lat borykają się z narastającymi kosztami – wskazuje radczyni prawna TC Kancelarii Prawnej. Kary za spóźnienie Wśród licznych propozycji powraca budzący emocje pomysł wprowadzenia kar dla kierowców, którzy zbyt późno zgłaszają się na badanie techniczne. Wiceminister Stanisław Bukowiec wskazuje na alarmujące statystyki – aż 7 milionów z 21 milionów samochodów w Polsce przechodzi przegląd po terminie. Według rozważanych scenariuszy, kierowcy spóźnieni o tydzień mieliby zapłacić podwójną stawkę. Jeśli opóźnienie wyniosłoby trzy tygodnie – koszt wzrósłby o 200%. A dla prawdziwych spóźnialskich, którzy przekroczyliby 90 dni, kara mogłaby wynieść nawet trzykrotność standardowej opłaty. Choć temat wzbudza liczne pytania i obawy, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury wciąż nie deklarują konkretnych kwot przyszłych opłat ani ostatecznego terminu wprowadzenia nowych przepisów. Niepewność trwa, a kierowcy i diagności czekają na rozstrzygnięcia, które mogą diametralnie zmienić realia funkcjonowania systemu badań technicznych. Konsekwencja braku ważnego badania technicznego Niedopełnienie obowiązku przeglądu technicznego to nie tylko ryzyko techniczne, ale i finansowe. Podczas kontroli drogowej kierowca może otrzymać mandat w wysokości od 1500 do 5000 zł, a do tego utracić dowód rejestracyjny. Oznacza to konieczność przeprowadzenia badania technicznego i ponownej rejestracji pojazdu. - Dla właścicieli pojazdów ciężarowych sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. Oprócz wysokich mandatów i zatrzymania dowodu rejestracyjnego, przedsiębiorca transportowy może narazić się na dodatkowe sankcje administracyjne, w tym kary finansowe nakładane przez Inspekcję Transportu Drogowego. W skrajnych przypadkach brak ważnego przeglądu może nawet doprowadzić do wszczęcia postępowania dotyczącego dobrej reputacji firmy transportowej – a to może oznaczać utratę licencji na przewozy – mówi Paulina Eliasz-Pietrusewicz z TC Kancelarii Prawnej. Ekspertka dodaje, iż dodatkowym ryzykiem jest kwestia ubezpieczenia. Jeśli pojazd bez ważnego badania technicznego weźmie udział w wy-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 padku, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub dochodzić zwrotu kosztów od sprawcy. W praktyce oznacza to, że niefrasobliwość w zakresie przeglądu może kosztować znacznie więcej niż sama opłata za badanie techniczne. Utrata dobrej reputacji W ostatnim czasie do TC Kancelarii Prawnej napływa coraz więcej pilnych próśb o pomoc w sprawach związanych z wszczęciem postępowania dotyczącego spełnienia wymogu dobrej reputacji przez firmy transportowe. Problem, który początkowo wydaje się jedynie formalnością, może przerodzić się w poważne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. - Przykład jednego z klientów jest doskonałą ilustracją ryzyka, jakie niesie za sobą niedopilnowanie obowiązku badań technicznych. Przewoźnik otrzymał mandat za brak ważnego przeglądu zarówno w ciągniku, jak i w naczepie. Sprawa wydawała się zakończona – zapłacił karę, wykonał zaległe badania i wrócił do codziennej działalności. Jednak po kilku miesiącach przyszło zawiadomienie z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie jego dobrej reputacji – wyjaśnia radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej. Powód? Dwa naruszenia uznane za najpoważniejsze (NN), wymienione w załączniku I do rozporządzenia Komisji UE 2016/403 – czyli kierowanie pojazdem bez ważnego poświadczenia przeprowadzenia badania zdatności do ruchu drogowego. Organ wezwał przewoźnika do przedstawienia dowodów i wyjaśnień

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 potwierdzających, że firma wdrożyła odpowiednie procedury zapobiegające podobnym zaniedbaniom w przyszłości w terminie 14 dni. Co grozi przewoźnikowi? Wszczęcie postępowania w sprawie dobrej reputacji to nie tylko biurokratyczny problem. To realne zagrożenie dla dalszej działalności firmy. Możliwe konsekwencje obejmują utratę dobrej reputacji, jeśli organ uzna to za proporcjonalną reakcję, firma może stracić prawo do wykonywania przewozów. A także utrzymanie dobrej reputacji – jeśli przedsiębiorca wykaże, że sytuacja była incydentalna, a firma podjęła środki naprawcze, może zachować licencję bez dalszych konsekwencji. - Co istotne, odpowiedzialność ponosi nie tylko przewoźnik, ale także zarządzający transportem. To oznacza, że osoby decyzyjne w firmie mogą osobiście ponieść konsekwencje dopuszczenia do ruchu pojazdu bez ważnego przeglądu technicznego – wskazuje Paulina Eliasz-Pietrusewicz, radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej. Plan naprawczy – sposób na uratowanie reputacji Na szczęście istnieją sposoby, by zminimalizować ryzyko utraty licencji. Kluczowe jest szybkie wdrożenie skutecznych procedur zarządzania flotą, takich jak: • system przypomnień o terminach badań technicznych – dzięki automatycznym alertom można uniknąć przeoczenia obowiązkowych przeglądów, • audyt wewnętrzny i szkolenia dla kierowców oraz kadry zarządzającej – wprowadzenie ścisłej kontroli nad dokumentacją i procedurami firmowymi,

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 TC Kancelaria Prawna jest jedną ze spółek należących do grupy Trans. eu - właściciela jednej z największych giełd ładunków w Europie, która od 18 lat dostarcza innowacyjne rozwiązania dla branży transportowo - logistycznej. Specjalizuje się w prawie transportowym, dlatego większość klientów spółki to firmy z branży Transport Spedycja Logistyka. Głównym profilem działalności kancelarii są usługi doradcze i reprezentacja w sprawach spornych. Swoimi działaniami wspiera również inne podmioty współpracujące z branżą TSL, m.in. koncerny paliwowe, firmy leasingowe. Specjalizuje się też w zakresie dochodzenia wierzytelności w Polsce i za granicą. W branży transportowej reputacja to kapitał, który buduje się latami, ale stracić go można w mgnieniu oka. Nawet jedno niedopilnowane badanie techniczne może uruchomić lawinę problemów prawnych i administracyjnych. Dlatego warto już dziś wdrożyć skuteczne procedury kontrolne, by uniknąć kosztownych konsekwencji i zapewnić firmie bezpieczną przyszłość na rynku przewozowym. • odpowiednia dokumentacja na wypadek kontroli – organy administracyjne oceniają, czy firma działa w sposób świadomy i zapobiegawczy, dlatego warto mieć gotowe dowody na wprowadzone środki zaradcze. Warto pamiętać, że dla organów nadzoru kluczowe znaczenie ma nie tylko sam brak przeglądu, ale również skala i częstotliwość naruszeń. Nawet jeśli pojazd jest w pełni sprawny, brak aktualnego badania technicznego może prowadzić do surowych kar finansowych oraz wszczęcia postępowania o dobrą reputację.

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 SONDA LAMBDA HELLA – KLUCZ DO WYDAJNOŚCI I EKOLOGII SILNIKA Współczesne silniki spalinowe wymagają coraz bardziej zaawansowanych systemów sterowania składem mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest sonda lambda, której zadaniem jest monitorowanie zawartości tlenu w spalinach i dostarczanie informacji do sterownika silnika. Firma HELLA, jako wiodący dostawca czujników i elektroniki dla branży motoryzacyjnej, oferuje sondy lambda spełniające najwyższe standardy jakości i niezawodności. WARSZTAT

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT Jak działa sonda lambda? Sonda lambda mierzy ilość tlenu w spalinach i porównuje ją z zawartością tlenu w powietrzu atmosferycznym. Na tej podstawie generuje napięcie sygnałowe, które sterownik silnika interpretuje i dostosowuje skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Optymalny stosunek mieszanki to 14,7 kg powietrza na 1 kg paliwa (λ = 1), co zapewnia najlepszą konwersję w katalizatorze, minimalne spalanie i niską emisję zanieczyszczeń. Rodzaje sond lambda HELLA oferuje różne typy sond lambda, dostosowane do nowoczesnych silników: • Sonda dwustanowa palcowa – klasyczna sonda wykorzystująca elektrolit cyrkonowy, który staje się przewodnikiem jonów tlenu w temperaturze powyżej 300°C. • Sonda dwustanowa planarna – wykonana z dwutlenku tytanu, zmienia swoją rezystancję proporcjonalnie do zawartości tlenu w spalinach. • Szerokopasmowa sonda lambda – umożliwia dokładny pomiar współczynnika lambda w szerokim zakresie wartości, idealna do silników spalinowych o zmiennym składzie mieszanki.

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT Zalety sond lambda HELLA HELLA dostarcza sondy lambda zapewniające: • Szeroką kompatybilność – dostępność dla europejskich, amerykańskich i japońskich marek. • Wysoką trwałość – odporność na wysokie temperatury i obciążenia chemiczne. • Precyzyjne sterowanie mieszanką – redukcja emisji spalin i optymalizacja zużycia paliwa. • Szybkie nagrzewanie – nowoczesne sondy są ogrzewane, co pozwala na szybsze osiągnięcie temperatury pracy i skuteczniejszą regulację mieszanki. Jak rozpoznać uszkodzoną sondę lambda? Awaria sondy lambda może prowadzić do problemów z pracą silnika. Oto typowe objawy jej uszkodzenia: • Wzrost zużycia paliwa • Spadek mocy silnika • Wysoka emisja spalin (niespełnianie norm ekologicznych) • Zapalenie kontrolki "check engine" Przyczyną awarii mogą być m.in. osady na elektrodach, przegrzanie, mechaniczne uszkodzenia, a także stosowanie niewłaściwego paliwa. Regularna kontrola stanu sondy (co około 30 000 km) pozwala uniknąć kosztownych napraw i utrzymania silnika w optymalnej kondycji.

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT Podsumowanie Sonda lambda HELLA to kluczowy element systemu sterowania silnikiem, pozwalający na osiągnięcie najwyższej efektywności spalania i minimalizację emisji szkodliwych substancji. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii HELLA zapewnia użytkownikom niezawodność, precyzję działania i kompatybilność z szeroką gamą pojazdów. Jeśli zależy Ci na osiągach silnika i dbałości o środowisko, warto postawić na rozwiązania tej renomowanej marki.

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 PROLINE - DIAMENTOWY STANDARD WŚRÓD TARCZ Marka PROLINE poszerzyła swoją ofertę o innowacyjnie wykonane tarcze diamentowe na stalowym korpusie. Te znane z wysokiej jakości akcesoria sprawdzą się w pracach warsztatowych (blacharstwo, naprawy układu wydechowego, naprawy zawieszenia), zwiększając ich jakość i skracając czas wykonania. Posłużą też dłużej niż ich tradycyjne odpowiedniki. Tarcze diamentowe segmentowe multi-materiałowe PROLINE 89620 i 89622 W tarczach tych zastosowano wysokiej jakości ziarno syntetycznego diamentu lutowane próżniowo na segmentach wyciętych na obwodzie stalowego dysku. Tarcze PROLINE 89620 i 89622 przeznaczone są do zgrubnego cięcia na sucho szerokiej i zróżnicowanej gamy materiałów z wykorzystaniem szlifierek kątowych. Przetniemy nimi stal, żeliwo, żelbeton, beton, klinkier, tworzywa sztuczne, w tym PVC, drewno itd. Doskonale nadają się więc do prac warsztatowych, gdyż znacznie redukują czas tracony na wymianę osprzętu w szlifierkach kątowych. Tarcze te te dostępne są w średnicach 125 mm (89620) lub 230 mm (89622) i mają otwór mocujący 22,23 mm. WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT Należy zauważyć, że tak wykonane tarcze PROLINE z obwodowo rozmieszonym i lutowanym próżniowo nasypem diamentowym mają wiele zalet w stosunku do korundowych tarcz spojonych (żywicznych). Po pierwsze, w wyniku wykonywanych cięć ich średnica nie ulega zmniejszeniu, co dla użytkowników oznacza zachowanie stałej, wysokiej efektywności cięcia. Po drugie, ich stosowanie nie wiąże się z żadnym ryzykiem niebezpiecznego dla operatora rozpadu tarczy podczas cięcia. Tarcza 89620 Tarcza 89622

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT Tarcze diamentowe PROLINE łączą wysoką jakość wykonania z przystępną ceną. Są doskonałą propozycją dla szerokiego grona warsztatowych fachowców, którzy wolą wydatek jednorazowy – bez konieczności ciągłego dokupowania łatwo zużywających się akcesoriów. PROFIX Korpus tarcz diamentowych PROLINE 89620 i 89622 wykonany jest bowiem ze stali. Przypominamy, że w przypadku zaistnienia takiego zdarzenia kawałki tarczy korundowej mogą spowodować poważne obrażenia ciała u użytkownika szlifierki. Po trzecie, omawiane tarcze diamentowe PROLINE doskonale sprawdzają się w cięciu wszelkich rodzajów elementów zestali – w tym blach, kątowników, drutu stalowego, podczas którego szybko zwykle dochodzi do uszkodzenia obwodu tarcz korundowych, co przedwcześnie eliminuje je z użycia. Tarcza stalowa jest pod tym względem zdecydowanie bardziej długowieczna – to tarcza, która na dłużej starcza.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT ODPADY WARSZTATOWE - JAKIE PRZEPISY I OBOWIĄZKI DLA WŁAŚCICIELI WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH Warsztaty samochodowe są jednym z kluczowych podmiotów w gospodarce odpadami przemysłowymi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciele warsztatów samochodowych muszą przestrzegać szeregu zasad dotyczących segregacji, przechowywania i przekazywania odpadów. OTO NAJWAŻNIEJSZE OBOWIĄZKI: 1. Rejestracja w systemie BDO: Właściciele warsztatów samochodowych muszą zarejestrować swoje przedsiębiorstwa w Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO). Rejestracja pozwala na legalne gospodarowanie odpadami i umożliwia prowadzenie ewidencji. 2. Prowadzenie ewidencji odpadów: Wszyscy właściciele warsztatów samochodowych są zobowiązani do prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów. Ewidencja powinna obejmować wszystkie rodzaje odpadów wytwarzanych w warsztacie, takie jak oleje, smary, filtry, płyny chłodnicze i inne. 3. Przekazywanie odpadów: Odpady muszą być przekazywane do odpowiednich podmiotów posiadających decyzje administracyjne na odbiór odpadów danego rodzaju. Właściciele warsztatów samochodowych muszą upewnić się, że firma, do której przekazują odpady, posiada odpowiednie pozwolenia. 4. Sprawozdania roczne: Każdego roku właściciele warsztatów samochodowych muszą sporządzać sprawozdania dotyczące gospodarki odpadami i przekazywać je do odpowiednich organów. Sprawozdania te obejmują informacje o ilości wytworzonych odpadów oraz sposób ich przekazywania.

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT 5. Ochrona środowiska: Warsztaty samochodowe muszą przestrzegać przepisów dotyczących ochrony środowiska, w tym segregacji odpadów i prawidłowego magazynowania. Nie można mieszania odpadów komunalnych z odpadami przemysłowymi. 6. Pozwolenia wodnoprawne: W przypadku odprowadzania ścieków przemysłowych do obcej kanalizacji, właściciele warsztatów samochodowych muszą uzyskać pozwolenie wodnoprawne. Nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. Dlatego ważne jest, aby właściciele warsztatów samochodowych byli dobrze zorientowani w obowiązkach i przepisach dotyczących odpadów. OD CZEGO ZACZĄĆ? Aby legalnie gospodarować odpadami i załatwić formalności związane z odpadami, warto postępować według następujących kroków: 1. Uzyskaj pozwolenia i licencje: W zależności od rodzaju usług, które planujesz świadczyć, może być konieczne uzyskanie odpowiednich pozwoleni lub licencji. Na przykład, dla warsztatów samochodowych może być wymagane pozwolenie na utylizację odpadów. 2. Zarejestruj się w systemie BDO: Zarejestruj swoje przedsiębiorstwo w Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO), aby legalnie gospodarować odpadami.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT 3. Prowadzenie ewidencji odpadów: Zainstaluj system ewidencji odpadów, który pozwoli na prowadzenie ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów. 4. Znajdź firmę zajmującą się utylizacją odpadów: Nawiąż współpracę z firmą zajmującą się utylizacją odpadów, aby regularnie przekazywać odpady do odpowiednich punktów skupu. 5. Regularne sprawozdania: Sporządź i przekaż regularne sprawozdania dotyczące gospodarki odpadami do odpowiednich organów. 6. Ochrona środowiska: Przestrzegaj przepisów dotyczących ochrony środowiska, w tym segregacji i prawidłowego magazynowania odpadów. 7. Pozwolenia wodnoprawne: Jeśli planujesz odprowadzać ścieki przemysłowe do obcej kanalizacji, uzyskaj pozwolenie wodnoprawne. 8. Regularna komunikacja z firmami utylizującymi odpady: Utrzymuj regularną komunikację z firmami utylizującymi odpady, aby monitorować i doskonalić proces utylizacji. Odpowiednie zarządzanie odpadami jest nie tylko wymagane prawem, ale również ważne dla ochrony środowiska. PRAKTYKA, CO ZROBIĆ ZE ZUŻYTYMI: OLEJAMI, FILTRAMI OPONAMI LUB OPAKOWANIAMI PO LAKIERACH, OLEJACH ITP. Zużyte oleje • Przekazanie do punktu skupu: Zużyte oleje silnikowe można przekazać do punktów skupu oleju przepracowanego. Wiele warsztatów samochodowych współpracuje z firmami zajmującymi się recyklingiem oleju, które oferują usługi odbioru i utylizacji. • Regeneracja: Zużyte oleje mogą być przetwarzane na nowe smary lub inne produkty poprzez proces regeneracji. Filtry olejowe • Odbiór w punktach skupu: Filtry olejowe można oddać w punktach skupu oleju przepracowanego lub w specjalnie przeznaczonych miejscach, takich jak stacje serwisowe. • Regeneracja i recykling: Filtry olejowe mogą być regenerowane, a oleje po oczyszczeniu ponownie wykorzystane. Alternatywnie, oleje mogą być przetwarzane na inne produkty. Opakowania po lakierach i olejach • Recykling: Opakowania po lakierach i olejach powinny być oddawane do recyklingu. Wiele firm oferuje usługi odbioru takich odpadów, które są następnie przetwarzane na nowe materiały. • Odprowadzanie do odpowiednich pojemników: Upewnij się, że opakowania są umieszczane w odpowiednich pojemnikach na odpady, aby zapobiec zanieczyszczeniu środowiska. Pamiętaj, że odpowiednia utylizacja tych odpadów jest nie tylko wymagana prawem, ale również ważna dla ochrony środowiska.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT ILE TO KOSZTUJE? Koszty współpracy z firmami odbierającymi odpady warsztatowe mogą się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak rodzaj odpadu, ilość odpadów, lokalizacja warsztatu oraz specyfika usług oferowanych przez firmę. Oto kilka przykładowych cen: • Zużyte oleje silnikowe: około 4,00 - 4,50 zł za kilogram. • Filtry olejowe: około 4,00 - 4,50 zł za kilogram. • Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych: około 4,00 - 4,50 zł za kilogram. Koszt miesięczny odbioru odpadów dla warsztatu samochodowego będzie się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak ilość odpadów, rodzaj odpadów i lokalizacja warsztatu. Średnio, koszt może wynosić od 200 do 500 zł miesięcznie. Warto jednak pamiętać, że te liczby mogą się różnić w zależności od specyficznych potrzeb i warunków każdego warsztatu. Niektóre firmy mogą oferować bezpłatne wyceny i dostosowanie oferty na podstawie indywidualnych potrzeb klienta. Warto skontaktować się z kilkoma firmami, aby uzyskać bardziej dokładne informacje i wybrać najlepszą ofertę.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT DIAGNOSTYKA I NAPRAWA UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH W SAMOCHODACH HYBRYDOWYCH I ELEKTRYCZNYCH Wraz z rosnącą popularnością samochodów hybrydowych i elektrycznych, rośnie również zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnostyki i naprawy ich układów elektrycznych. Te nowoczesne pojazdy, wyposażone w zaawansowane technologie, wymagają od mechaników i techników nowych umiejętności oraz narzędzi diagnostycznych. DIAGNOSTYKA UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH Diagnostyka układów elektrycznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych jest kluczowym elementem utrzymania ich sprawności. Proces ten obejmuje: 1. Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi diagnostycznych: Nowoczesne skanery diagnostyczne pozwalają na odczytanie kodów błędów oraz monitorowanie parametrów pracy układów elektrycznych. 2. Analiza danych z czujników: Czujniki w samochodach hybrydowych i elektrycznych dostarczają informacji o stanie baterii, silnika elektrycznego oraz innych kluczowych komponentów. 3. Testowanie układów elektrycznych: Przeprowadzanie testów obciążeniowych oraz pomiarów napięcia i prądu w różnych punktach układu elektrycznego.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT NAPRAWA UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH Naprawa układów elektrycznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych wymaga precyzji oraz znajomości specyficznych technologii. Kluczowe aspekty naprawy to: 1. Bezpieczeństwo: Praca z wysokim napięciem wymaga stosowania odpowiednich środków ostrożności oraz narzędzi izolowanych. 2. Wymiana uszkodzonych komponentów: W przypadku awarii, konieczna może być wymiana baterii, przetworników mocy, inwerterów czy innych elementów układu elektrycznego. 3. Aktualizacja oprogramowania: Wiele problemów można rozwiązać poprzez aktualizację oprogramowania sterującego pracą układów elektrycznych. ZNACZENIE SZKOLEŃ I CERTYFIKACJI Aby sprostać wymaganiom rynku, mechanicy i technicy muszą regularnie uczestniczyć w szkoleniach oraz zdobywać certyfikaty potwierdzające ich kompetencje w zakresie diagnostyki i naprawy samochodów hybrydowych i elektrycznych. Dzięki temu mogą zapewnić swoim klientom najwyższą jakość usług oraz bezpieczeństwo eksploatacji pojazdów. Rodzaje szkoleń Szkolenia dla mechaników i techników zajmujących się samochodami hybrydowymi i elektrycznymi obejmują różnorodne tematy, takie jak: 1. Podstawy technologii hybrydowej i elektrycznej: Wprowadzenie do budowy i działania układów elektrycznych oraz hybrydowych, w tym zasady działania baterii, silników elektrycznych i systemów zarządzania energią. 2. Diagnostyka zaawansowana: Szkolenia z zakresu wykorzystania nowoczesnych narzędzi diagnostycznych, analizy danych z czujników oraz interpretacji kodów błędów. 3. Bezpieczeństwo pracy z wysokim napięciem: Kursy dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z układami wysokiego napięcia, w tym procedury izolacji i ochrony osobistej. 4. Naprawa i konserwacja: Szkolenia praktyczne z zakresu wymiany uszkodzonych komponentów, aktualizacji oprogramowania oraz przeprowadzania testów obciążeniowych. Certyfikacja Po ukończeniu szkoleń, mechanicy i technicy mogą przystąpić do egzaminów certyfikacyjnych, które potwierdzają ich umiejętności i wiedzę. Certyfikaty te są często wymagane przez producentów samochodów oraz warsztaty specjalizujące się w naprawach pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Korzyści z uczestnictwa w szkoleniach Regularne uczestnictwo w szkoleniach i zdobywanie certyfikatów przynosi wiele korzyści, takich jak:

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT 1. Zwiększenie kompetencji: Mechanicy i technicy zdobywają aktualną wiedzę i umiejętności, co pozwala im skuteczniej diagnozować i naprawiać nowoczesne pojazdy. 2. Podniesienie jakości usług: Dzięki specjalistycznym szkoleniom, warsztaty mogą oferować wyższą jakość usług, co przekłada się na zadowolenie klientów. 3. Bezpieczeństwo pracy: Znajomość procedur bezpieczeństwa i umiejętność pracy z układami wysokiego napięcia minimalizuje ryzyko wypadków i uszkodzeń. 4. Konkurencyjność na rynku: Warsztaty i mechanicy posiadający certyfikaty są bardziej konkurencyjni na rynku, co może przyciągać więcej klientów. Podsumowując, diagnostyka i naprawa układów elektrycznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych to dziedzina wymagająca specjalistycznej wiedzy oraz zaawansowanych narzędzi. Inwestycja w szkolenia i nowoczesne technologie jest kluczowa dla zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa tych pojazdów. NAJCZĘSTSZE USTERKI UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH W SAMOCHODACH HYBRYDOWYCH I ELEKTRYCZNYCH Samochody hybrydowe i elektryczne, choć zaawansowane technologicznie, mogą doświadczać różnych usterek układów elektrycznych. Oto niektóre z najczęstszych problemów: • Problemy z baterią: Baterie w samochodach hybrydowych i elektrycznych mogą ulegać degradacji z czasem, co prowadzi do zmniejszenia zasięgu i wydajności pojazdu. Mogą również wystąpić problemy z ładowaniem baterii, takie jak wolne ładowanie lub brak możliwości naładowania do pełna. • Awaria inwertera: Inwerter jest kluczowym komponentem, który przekształca prąd stały z baterii na prąd zmienny używany przez silnik elektryczny. Awaria inwertera może prowadzić do utraty mocy i problemów z napędem. • Problemy z układem chłodzenia: Układy elektryczne w samochodach hybrydowych i elektrycznych generują dużo ciepła, dlatego ważne jest, aby układ chłodzenia działał prawidłowo. Problemy z układem chłodzenia mogą prowadzić do przegrzewania się komponentów elektrycznych. • Awaria przetwornika mocy: Przetwornik mocy zarządza przepływem energii między baterią a silnikiem elektrycznym. Jego awaria może prowadzić do problemów z wydajnością pojazdu i jego zdolnością do przyspieszania. • Problemy z oprogramowaniem: Wiele nowoczesnych samochodów hybrydowych i elektrycznych korzysta z zaawansowanego oprogramowania do zarządzania układami elektrycznymi. Błędy w oprogramowaniu mogą prowadzić do różnych problemów, takich jak nieprawidłowe działanie systemów zarządzania energią czy problemy z interfejsem użytkownika.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 WARSZTAT Rozpoznanie i naprawa tych usterek wymaga specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi diagnostycznych. Regularne przeglądy i konserwacja mogą pomóc w wykrywaniu i zapobieganiu wielu z tych problemów, zapewniając długą i bezproblemową eksploatację pojazdu. PRZYKŁADY NARZĘDZI DIAGNOSTYCZNYCH Diagnostyka układów elektrycznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych wymaga zaawansowanych narzędzi, które pozwalają na precyzyjne wykrywanie i analizowanie problemów. Oto kilka przykładów takich narzędzi: 1. Skanery diagnostyczne: Nowoczesne skanery diagnostyczne umożliwiają odczytanie kodów błędów oraz monitorowanie parametrów pracy układów elektrycznych. Dzięki nim mechanicy mogą szybko zidentyfikować problemy i podjąć odpowiednie działania naprawcze. 2. Analizatory danych z czujników: Czujniki w samochodach hybrydowych i elektrycznych dostarczają informacji o stanie baterii, silnika elektrycznego oraz innych kluczowych komponentów. Analizatory danych pozwalają na dokładną interpretację tych informacji i diagnozowanie ewentualnych usterek. 3. Testery obciążeniowe: Testery obciążeniowe są używane do przeprowadzania testów obciążeniowych oraz pomiarów napięcia i prądu w różnych punktach układu elektrycznego. Pozwalają one na ocenę wydajności i sprawności układów elektrycznych Oto kilka przykładów takich narzędzi oraz ich producentów: 1. Skanery diagnostyczne: Nowoczesne skanery diagnostyczne umożliwiają odczytanie kodów błędów oraz monitorowanie parametrów pracy układów elektrycznych. Przykłady producentów to: •Autel: Modele takie jak Autel MaxiScan MS309 i Autel MaxiSys MS908P. •Launch: Modele takie jak Launch CRP123 i Launch X431 V+. •Bosch: Bosch KTS 570. 2. Analizatory danych z czujników: Czujniki w samochodach hybrydowych i elektrycznych dostarczają informacji o stanie baterii, silnika elektrycznego oraz innych kluczowych komponentów. Przykłady producentów to: •Fluke: Modele takie jak Fluke 117. •Klein Tools: Modele takie jak Klein Tools MM6000. •Mastech: Modele takie jak Mastech MS8268. 3. Testery obciążeniowe: Testery obciążeniowe są używane do przeprowadzania testów obciążeniowych oraz pomiarów napięcia i prądu w różnych punktach układu elektrycznego. Przykłady producentów to: •Tektronix: Modele takie jak Tektronix TBS2000. •Rigol: Modele takie jak Rigol DS1054Z. •Siglent Technologies: Modele takie jak Siglent Technologies SDS1104X-E

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=