ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 03/2024 - ELEKTRYKA I ELEKTRONIKA Z OEM DO IAM - ODZIEŻ OCHRONNA TRUDNOZAPALNA - KOMPLETY SPAWALNICZE DLA ZAWODOWCÓW - URZĄDZENIA DO GEOMETRII RAM - PODNOŚNIKI DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH
PULS BRANŻY 4 HELLA: ELEKTRYKA I ELEKTRONIKA Z OEM DO IAM 8 ROZMOWY O PRZYSZŁOŚCI MOTORYZACJI 12 RAPORT OTOMOTO “INTERNETOWY SAMOCHÓD ROKU 2023” 16 BRANŻA WARSZTATOWA AD 2024 20 SPOTKANIE Q SERVICE CASTROL NA WYJĄTKOWEJ WYSTAWIE INTER CARS - IKONY MOTORYZACJI 24 NOWA BENZYNA E10 PROLINE 28 KOMPLETY SPAWALNICZE DLA ZAWODOWCÓW WARSZTAT 32 URZĄDZENIA DO GEOMETRII RAM CIĘŻARÓWEK PO WYPADKU: KLUCZ DO EFEKTYWNEJ NAPRAWY 34 PODNOŚNIKI DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH NOWOŚCI 36 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 03/2024 - ELEKTRYKA I ELEKTRONIKA Z OEM DO IAM - ODZIEŻ OCHRONNA TRUDNOZAPALNA - KOMPLETY SPAWALNICZE DLA ZAWODOWCÓW - URZĄDZENIA DO GEOMETRII RAM - PODNOŚNIKI DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Hella ma długą historię współpracy z wiodącymi producentami samochodów na całym świecie, co potwierdza jej zaufanie jako solidnego dostawcy OEM. Stale rozwija swoje technologie, wdrażając nowoczesne rozwiązania, takie jak systemy oświetlenia LED, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, komfortu czy układy sterujące poszczególnymi podzespołami samochodu. Dzięki globalnej obecności i rozbudowanej sieci dystrybucji, produkty Hella są łatwo dostępne dla producentów samochodów na różnych rynkach. Współpraca z Hellą jako dostawcą OEM to gwarancja nie tylko wysokiej jakości, ale także innowacyjności i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Jednak Hella to również ceniony dostawca na rynku wtórnym, który przenosi rozwiązania i wiedzę z rynku OEM do rynku wtórnego IAM. Jako lider w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań elektrycznych i elektronicznych dla przemysłu motoryzacyjnego, stale podnosi poprzeczkę w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu pojazdów. Wśród niektórych produktów OE (oryginalne wyposażenie), jakie wytwarza Hella znajdują się m.in. inteligentny czujniki akumulatora IBS, nastawniki turbin, czujniki światła i deszczu, czujnik poziomu oleju, zawór wastegate oraz radar martwego pola, które zapewniają doskonałą jakość i niezawodność. HELLA: ELEKTRYKA I ELEKTRONIKA Z OEM DO IAM
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Czujnik akumulatora IBS: Ten zaawansowany czujnik monitoruje stan naładowania akumulatora oraz jego wydajność, umożliwiając układom pojazdu na odpowiednie zarządzanie konsumowaną energią. Dzięki precyzyjnym odczytom kierowcy mogą unikać nieprzyjemnych niespodzianek związanych z wyładowanym akumulatorem, co zwiększa nie tylko wygodę, ale także bezpieczeństwo na drodze. Nastawnik turbiny: Współpracując z czołowymi producentami samochodów i turbosprężarek, Hella dostarcza najnowocześniejsze nastawniki turbin, które są kluczowe dla optymalnej wydajności silnika. Te zaawansowane urządzenia regulują ciśnienie i przepływ sprężonego powietrza z turbosprężarki do silnika, zapewniając doskonałe osiągi przy jednoczesnym ograniczeniu spalania. Dzięki nim kierowcy mogą cieszyć się zwiększoną mocą silnika przy zachowaniu zredukowanego zużycia paliwa. Czujnik światła i deszczu: Hella idzie o krok dalej w kwestii bezpieczeństwa i wygody kierowców, oferując kolejne generacje zaawansowanych czujników światła i deszczu, które automatycznie dostosowują oświetlenie i pracę wycieraczek do warunków drogowych. Dzięki precyzyjnym pomiarom intensywno-
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 ści światła, natężenia deszczu czy poziomu wilgotności, układ ten zapewnia optymalną widoczność, poprawiając komfort jazdy i minimalizując ryzyko wypadków. Czujnik poziomu oleju: Zapewniając kompleksową kontrolę nad stanem technicznym pojazdu, Hella od lat produkuje innowacyjny czujnik poziomu oleju, który monitoruje nie tylko jego ilość, ale i jakość bez konieczności otwierania pokrywy silnika. To nowoczesne narzędzie poinformuje kierowcę o zbyt niskim poziomie oleju i pozwoli na terminową jego wymianę oraz zapobieganie poważnym uszkodzeniom mechanicznym poprzez utrzymanie oleju na właściwym poziomie. Zawór wastegate: nieustannie dążąc do optymalizacji wydajności silników, Hella dostarcza zawory wastegate, które kontrolują przepływ spalin w turbosprężarce, zapobiegając przegrzewaniu się silnika i nadmiernej emisji spalin. Dzięki precyzyjnej regulacji, te zaawansowane zawory pomagają utrzymać stabilne ciśnienie w układzie dolotowym, co przekłada się na zwiększoną trwałość silnika oraz mniejsze zużycie paliwa.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Hella nieustannie inwestuje w badania i rozwój, aby dostarczać najnowocześniejsze rozwiązania elektryczne i elektroniczne, które spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa. Dzięki ich zaawansowanym produktom OE, kierowcy mogą cieszyć się nie tylko wydajnością i komfortem swoich pojazdów, ale także większym bezpieczeństwem na drodze. Radar martwego pola: Wychodząc naprzeciw potrzebom kierowców w zakresie bezpieczeństwa na drodze, Hella dostarcza radar martwego pola, który skutecznie monitoruje obszary niewidoczne dla kierowcy, redukując ryzyko kolizji np. przy zmianie pasa ruchu. Ten zaawansowany system wykrywa pojazdy znajdujące się w martwym polu i ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów dźwiękowych lub wizualnych, co zwiększa świadomość sytuacyjną i minimalizuje prawdopodobieństwo wypadków.
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 W POZNANIU POROZMAWIAJĄ O PRZYSZŁOŚCI MOTORYZACJI Zakaz rejestracji nowych aut spalinowych i nowa strategia inwestycyjna Polski i Europy będą tematami kolejnego kongresu MOVE, który odbędzie się 4 kwietnia na Międzynarodowych Targach Poznańskich podczas tegorocznego Poznań Motor Show, czyli najważniejszego wydarzenia motoryzacyjnego w tej części Europy, które odwiedzają dziesiątki tysięcy zwiedzających.
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Od pięciu lat grono złożone z kilkuset ekspertów i praktyków z sektora motoryzacyjnego wymienia wiedzę, doświadczenia i idee w obszarze zrównoważonego transportu. Uczestnikami wydarzenia są przedstawiciele administracji publicznej, organizacji branżowych, sektora motoryzacyjnego, paliwowego i energetycznego oraz reprezentanci świata nauki. Obecność autorytetów, z tak różnych dziedzin, jest niezbędna, aby odpowiedzieć na najbardziej palące problemy świata motoryzacji. Tematem, który w tym roku będzie rezonował najgłośniej, jest bez wątpienia zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej. Przepisy uchwalone w zeszłym roku stały się przyczynkiem do prawdopodobnie największej zmiany w historii przemysłu motoryzacyjnego. - Aby ta rewolucyjna zmiana mogła się dokonać, fabryki będą musiały całkowicie przestawić swoją produkcję. Bez wątpienia wymaga to wprowadzenia odpowiednich programów wsparcia ze strony rządu i specjalnych rozwiązań ekonomicznych, po to, by zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego - mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP, która jest organizatorem kongresu. By rywalizować z potęgami gospodarczymi branża chce stworzenia nowej polityki przemysłowej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Sam przemysł motoryzacyjny stanowi 8 procent polskiego PKB i ponad 21 procent całego eksportu przemysłu, z wartością 15,1 mld dolarów, która co roku wzrasta. Nasz kraj jest nazywany zagłębiem części motoryzacyjnych. Równolegle z rewolucją dotyczącą zeroemisyjnych napędów ma miejsce transformacja energetyczna i cyfrowa. Producenci podkreślają, że do osiągnięcia sukcesu potrzeba współpracy administracji i wielu branż przemysłu. - Polska jest w stanie przyciągać nowych inwestorów chociażby poprzez swój ogromny potencjał w warunkach wytwarzania energii w sposób zeroemisyjny. Do tego potrzebne są odpowiednie regulacje - zaznacza Ilona Antoniszyn, Przewodnicząca Rady Programowej Kongresu MOVE. Spora część paneli dyskusyjnych, odbywających się podczas Kongresu MOVE, zostanie poświęcona kluczowym wyzwaniom dla polskiej Ilona Antoniszyn
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 gospodarki w kontekście globalnej konkurencyjności i walki ze zmianami klimatu. - Polska powinna mieć warunki do rywalizowania ze światowymi gospodarkami, dlatego należy wspólnie stworzyć nową politykę przemysłową dla branży motoryzacyjnej na poziomie Polski i Unii Europejskiej. Przemysł chce przedstawić swoje oczekiwania i propozycje na kongresie MOVE, które będą stwarzały podwalinę do prac nad strategiami - podkreśla Ilona Antoniszyn. Eksperci zgodnie podkreślają, że polski przemysł czekają największe od lat 90 – tych zmiany, najbardziej będą one widoczne właśnie w przemyśle motoryzacyjnym. - Przemysł samochodowy musi łączyć kompetencje nie tylko mechaniczne, energetyczne, cyfrowe, ale także chemiczne (choćby w bateriach). Będziemy dyskutować o takich działaniach wspólnie z administracją publiczną i biznesem. Kluczem do realizacji tego celu jest współpraca i dlatego zapraszamy wszystkie branże do rozmowy - dodaje Tomasz Kobierski. W tym roku Kongres MOVE odbędzie się 4 kwietnia, w pierwszym dniu targów Poznań Motor Show, czyli najważniejszego wydarzenia motoryzacyjnego w tej części Europy, które od wielu lat dostarcza niezapomnianych emocji dziesiątkom tysięcy zwiedzających. Tegoroczny blok targów motoryzacyjnych wypełni łącznie 12 pawilonów na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Na Poznań Motor Show zaprezentuje się ponad 100 marek i wystawców, wśród których znajdą się przedstawiciele wiodących i najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych. Bogatą ekspozycję uzupełnią liczne wydarzenia towarzyszące – pokazy stuntu i driftu, prelekcje, konkursy i spotkania z gwiazdami. Targi Poznań Motor Show w 2023 roku odwiedziło niemal 100 tysięcy osób. Organizatorem Kongresu MOVE – International Mobility Congress jest Grupa MTP. Głównymi Partnerami Merytorycznymi są Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. Dodatkowe informacje: www.kongresmove.pl Tomasz Kobierski
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Co chętniej wybierali Polacy - BMW Serii 3 czy Cuprę Formentor? To zależy, czy w ubiegłym roku szukali nowego, czy używanego samochodu. Raport OTOMOTO “Internetowy samochód roku 2023” analizuje dane na temat wybieranych przez kierowców samochodów. O tym, jakie są ulubione marki samochodów, modele aut, jakie typy nadwozia przyciągają uwagę Polaków i czy silnik Diesla wciąż jest atrakcyjną opcją dla poszukujących samochodu przeczytać można w najnowszej edycji raportu, podsumowującej preferencje kupujących pojazdy w 2023 roku: https://motopedia.otomoto.pl/internetowysamochod-roku-2023 POLACY WCIĄŻ STAWIAJĄ NA NIEMIECKĄ MOTORYZACJĘ I SILNIKI SPALINOWE - RAPORT OTOMOTO “INTERNETOWY SAMOCHÓD ROKU 2023” A CO O KIEROWCACH W POLSCE MÓWIĄ ICH WYBORY? Myślimy: dobre, bo niemieckie. Po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 samochodów nowych i używanych. Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli - w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny. Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie, a przy wyborach kierujemy się ceną. Według danych CEPiK w 2023 roku niemal ¾ aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów - najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku. Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te - we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79% w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku. Wciąż kochamy silniki spalinowe - niezależnie, czy szukamy samochodu nowego, czy używanego. Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90% ruchu przeglądających
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80% zainteresowania. Wolimy patrzeć na drogę z wyższej pozycji - szukamy SUV'ów. Niemal połowa wyświetlanych w OTOMOTO wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli - połowa z nich to SUVy, z Cuprą Formentor na pierwszym miejscu zestawienia. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut - SUVy obejmowały tu 24% wyświetleń. Coraz chętniej jeździmy automatem. Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80% wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów - wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż ¾ było wyposażonych w tzw. “automat”. Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej oczekują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). I choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna - taką charakteryzowało się 2/3 samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie. Jako przedsiębiorcy coraz częściej kupujemy auta używane. Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku - gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30% rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47% w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym. Wśród nowozarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51% było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat. Wiemy, że części używane pozwalają na oszczędności. W ubiegłorocznym badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO, osoby wybierające do naprawy swojego samochodu części używane, powód takiej decyzji uzasadniały oszczędnościami. Korzyści finansowe, ale także oszczędność czasu potrzebnego na sprowadzenie i przygotowanie części do montażu, widać m.in. w przypadku karoserii, która pozostaje najpopularniejszą kategorią wśród poszukujących elementów do samochodu na OTOMOTO. Przechodząc do szczegółów - na platformie użytkownicy najczęściej poszukiwali używanych zderzaków, felg, opon i drzwi. Więcej informacji na temat preferencji motoryzacyjnych Polaków w raporcie “Internetowy Samochód Roku 2023”.
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys gospodarczy – mechanicy samochodowi w ostatnich latach nie mieli łatwo. Przeobrażenia na rynku warsztatowym trwają, co jasno pokazują statystyki. W 2023 roku w Polsce według danych Instytutu GiPA funkcjonowało 22,1 tysiąca serwisów samochodowych, co oznacza że ich łączna liczba od 2017 roku zmalała o 11%! Ale czy tendencja spadkowa utrzymuje się w całej branży? Na początku 2024 roku eksperci PETRONAS przeanalizowali jej kondycję i wskazali z jakimi wyzwaniami mierzą się mechanicy w Polsce. Przeobrażenia branży warsztatowej w ostatnich latach W 2023 roku w Polsce funkcjonowało łącznie 22 119 (zmiana r/r – 0%) warsztatów samochodowych. Na przestrzeni ostatnich 7 lat liczba firm działających w branży skurczyła się o 11%, z niespełna 25 tysięcy, do 22 tysięcy podmiotów. Wśród głównych przyczyn tego zjawiska warBRANŻA WARSZTATOWA AD 2024 – NIEZALEŻNI MECHANICY WRACAJĄ DO GRY – ANALIZA PETRONAS to wskazać koncentrację biznesów i profesjonalizacje zakładów naprawczych. Jednocześnie na liczbę przedsiębiorstw wpłynęły również czynniki makroekonomiczne, takie jak inflacja czy wzrost kosztów prowadzenia działalności. Mimo to, widzimy pewne odbicie. Od kryzysowego 2020 roku liczba warsztatów wzrosła o 1,6% i to pomimo gospodarczych skutków pandemii i wojny w Ukrainie.
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Nie tylko liczba firm w branży ewoluuje, zmienia się także poziom zatrudnienia. W przeciętnym warsztacie niezależnym pracuje dzisiaj 6 osób, w tym 4 mechaników, jeden pracownik biurowy i magazynier. Czasy serwisów prowadzonych w pojedynkę powoli odchodzą do lamusa, na rzecz wielostanowiskowych zakładów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku serwisów wulkanizacyjnych. - Oczekiwania polskich kierowców ewoluują, obecnie 85% z nich dokonuje wymiany oleju bezpośrednio w warsztacie. Dzisiaj, większość prostych czynności serwisowych zleca się mechanikom. Dlatego zmieniają się także warsztaty, powstają stanowiska przeznaczone do konkretnych typów napraw i rośnie tempo obsługi. Innymi słowy, przeobrażenia branży warsztatowej wynikają ze zmiany przyzwyczajeń właścicieli samochodów – tłumaczy Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce. Sieci partnerskie stanowią alternatywę dla niezależnych warsztatów W 2023 roku co trzeci warsztat niezależny w kraju był stowarzyszony w ramach jednej z sieci partnerskich. Takie formy współpracy oferują zarówno dystrybutorzy części, jak i dostawcy olejów, tacy jak PETRONAS. Najliczniejszą siecią może pochwalić się dystrybutor części, firma Profiauto – 1800 partnerów. W pierwszej piątce, wraz
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 z 500 – stowarzyszonych warsztatów, znalazła się również sieć partnerska koncernu PETRONAS. - Podmioty niezależne to często mikro i małe przedsiębiorstwa prowadzone z pokolenia na pokolenie i to także do nich kierujemy swoją ofertę współpracy w ramach sieci partnerskiej. Jako dostawca olejów i innych płynów, nie przejmujemy kontroli nad naszymi partnerami, ale wspieramy ich w prowadzeniu ich biznesu. W końcu sprzedaż olejów to przeciętnie 20-25% przychodów takiego warsztatu – tłumaczy Adam Bober. O rosnącej popularności sieci partnerskich świadczy liczba stowarzyszonych w nich serwisów, w 2016 roku było to około 3,5 tysiąca zakładów, dzisiaj liczba ta przekracza 5,1 tysiąca. Dane rynkowe zebrane przez instytut GiPA odzwierciedla rozwój sieci PETRONAS, która w minionym roku urosła o 25%, przekraczając liczbę 500 partnerów. Właściciele firm doceniają korzystne warunki współpracy, obejmujące dedykowane ceny, wsparcie marketingowe i szkoleniowe. Wybrane firmy mogą stać się także warsztatami flagowymi i otrzymać stosowny branding i środki na modernizacje zakładu. Adam Bober
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Badania Instytutu GiPA: • Badanie nastrojów branży Warsztatowe 2023 – przeprowadzone we wrześniu 2023 roku na próbie 729 przedstawicieli branży warsztatowej (właściciele, kierownicy, osoby decyzyjne), w formule wywiadów IDI. • Badanie opinii kierowców 2023 – przeprowadzone w 1. i 2. kwartale 2023 roku na próbie 2511 kierowców serwisujących swoje samochody, w formule wywiadów IDI. Ewolucja parku samochodowego wpływa na warsztaty W 2023 roku liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zbliżyła się do poziomu 100 tysięcy. Jednocześnie, w 2022 roku, co trzeci (38%) nowy samochód osobowy miał napęd hybrydowy. Nowoczesne Danuta Michałus - - Sokołowska układy napędowe wymagają od mechanika nie tylko odpowiedniej wiedzy, ale także specjalnych narzędzi i zaplecza technicznego. Choć nowe, będące jeszcze na gwarancji samochody częściej odwiedzają autoryzowane serwisy, to 63% ogólnej liczby wizyt u mechanika przypada na warsztaty niezależne. Dlatego, wszystkie firmy muszą stale podnosić swoje kompetencje, aby przystawać do rynkowych realiów. - W ostatnich latach obserwujemy zmianę wizerunku mechaników w Polsce. Powszechny dostęp do internetu, a z tym możliwość błyskawicznej wymiany opinii czy wyceny naprawy pozytywnie wpływają na branżę. Warsztaty dążą do profesjonalizacji, nie tylko w zakresie wykonywanych usług, ale także obsługi klienta, czy dodatkowej sprzedaży. Dlatego dla naszych partnerów organizujemy stosowne szkolenia czy spotkania branżowe, takie jak PETRONAS Gokart Challenge – podsumowuje Danuta Michałus-Sokołowska, Marketing Manager PETRONAS w Europie Centralnej i Północnej.
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 SPOTKANIE Q SERVICE CASTROL NA WYJĄTKOWEJ WYSTAWIE INTER CARS - IKONY MOTORYZACJI Q Service Castrol w niezwykle stylowej scenerii otwiera rok 2024. Na wystawie Inter Cars Ikony Motoryzacji odbyło się spotkanie sieciowe, w którym wzięli udział zwycięzcy konkursu organizowanego przez sieć. Były wyjątkowe pojazdy na skalę światową, prezentacje produktowe, czas rozmów, podsumowań i planów na najbliższą przyszłość. W ramach konkursu odbyło się wydarzenie zabierające uczestników wprost do motoryzacyjnego świata, który już doskonale znają, lecz z innej perspektywy. Goście mieli możliwość poznania prawdziwych ikon
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 motoryzacji. Ten fascynujący świat został przedstawiony uczestnikom szczegółowo podczas wycieczki po terenie wystawy z przewodnikiem, który przybliżył historię i aspekty techniczne eksponatów. Po wnikliwym sprawdzeniu wszystkich dostępnych samochodów i motocykli goście zasiedli do kolacji, która odbyła się w niecodziennych okolicznościach. Aleja motorsportu została zamieniona w elegancką restaurację z bolidami Michaela Schumachera oraz teamu Inter Europol Competition, aktualnych zwycięzców wyścigu 24h Le Mans – to wszystko na wyciągnięcie ręki. Podczas kolacji odbyła się również prezentacja Continental Contitech oraz Semperit. Przedstawiciele marek przybliżyli współpracę z siecią Q Service Castrol i opowiedzieli nieco więcej na temat ich oferty produktowej i kierunku, w którym zamierzają podążać. - Bardzo dobrze oceniamy ubiegły rok. Udało nam się zrealizować cele i plany, które wspólnie założyliśmy. Pomijając kwestie stricte zakupowe, bardzo cieszymy się, że udało się przeprowadzić różnego rodzaju akcje promocyjne, m.in. zabrać przedstawicieli warsztatów do naszej fabryki w Hanowerze i pokazać, w jaki sposób, a przede wszystkim z jaką starannością wytwarzamy nasze produkty - mówi Daniel Rębisz, opiekun klienta z ramienia Continental Contitech - Z roku na rok czujemy, że współpraca marki Semperit z siecią Q Service Castrol jest coraz bardziej partnerska. Zwiększyliśmy elastyczność, dzięki czemu potrafimy dostosować się do nowej rzeczywistości. Powoduje to, że jeśli pewne działania wymagają zmian, to możemy je wdrażać praktycznie z dnia na dzień. Przykładem jest akcja Blik. Zawsze rozdawaliśmy niezbędniki przy zakupie opon na sezon. W zeszłym roku zmieniliśmy strategię. Odeszliśmy od niezbędników i przeszliśmy do Blika. Była to spontaniczna decyzja, do której udało się nam dostosować dzięki wypracowanej elastyczności z siecią Q Service Castrol - mówi Anita Frajtak, Continental Customer Marketing Specialist Dla sieci Q Service Castrol rok 2023 był wyjątkowy z kilku powodów, o których w ramach podsumowania opowiedziała Marta Ciesielska. - Jestem dumna z tego, co udało nam się osiągnąć w 2023 roku. Przede wszystkim osiągnęliśmy okrągłą liczbę 600 serwisów, które przystąpiły do sieci Q Service Castrol. Ogłosiliśmy nawiązanie współpracy z nowymi partnerami – Milwaukee i NRF, którzy poszerzają nasze możliwości i wnoszą jeszcze więcej jakości do tego projektu. Co więcej, te wszystkie ważne momenty mogliśmy celebrować podczas jubileuszu 5-lecia istnienia marki Q Service Castrol. W ramach rocznicy zorganizowaliśmy dwa duże wydarzenia, na których mogliśmy wspólnie z klientami wymieniać się doświadczeniami i kreślić plany na najbliższą przyszłość - mówi Marta Ciesielska, menadżerka projektu Q Service Castrol, kierownik działu sieci serwisowych Inter Cars SA
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Podczas imprezy gościem niespodzianką był Bartosz Ostałowski, ambasador marki Q Service Castrol, który przedstawił Furię w nowych barwach na nadchodzący sezon, podzielił się również technicznymi niuansami zarówno swojego samochodu, jak i driftingu oraz wrażeniami z dotychczasowej współpracy z siecią. - Sieć Q Service Castrol jest dla mnie pewnym ewenementem. Nie sądzę, że komuś innemu udało się stworzyć taką markę warsztatową, która tak szybko się rozwija. Cieszę się więc, że mój partner osiąga takie wyniki i możemy wspólnie podnosić poprzeczkę i wspierać się w tej drodze. Ja w swojej sportowej a Q Service Castrol w warsztatowej. Cele są sukcesywnie realizowane i zdecydowanie nie zwalniamy tempa. Sądzę, że zarówno branża motoryzacyjna, jak i warsztatowa jest w procesie dynamicznych zmian. Zaczynają zmieniać się napędy w samochodach, a także sposoby ich serwisowania. Zmienia się jakość i standardy obsługi. Jednak dzięki wsparciu sieci Q Service Castrol i takich systemów jak eSOWA, właściciele serwisów mają dużą przewagę konkurencyjną na rynku, więc jestem optymistycznie nastawiony na przyszłość - mówi Bartosz Ostałowski, drifter i ambasador sieci Q Service Castrol - Rozpoczynamy ten rok w dobrym stylu i w takim też chciałabym go zakończyć. Przede wszystkim w 2024 roku skupiamy się z naszym zespołem na budowaniu doradztwa dla właścicieli warsztatów. Chcemy, by potrzeby każdego serwisu były realizowane zarówno tego zrzeszonego w sieci jak i tych, które wyrażą chęć dołączenia do naszego konceptu. Chcemy być częściej w warsztacie i bliżej właścicieli serwisów, by dowiedzieć się czego od nas oczekują i w jakich obszarach możemy się poprawić, by zaoferować im jeszcze lepsze wsparcie. Chcemy pomagać, ale przede wszystkim nie chcemy przeszkadzać w pracy. Takimi chcemy być partnerami - podsumowuje Marta Ciesielska, menadżerka projektu Q Service Castrol, kierownik działu sieci serwisowych Inter Cars SA
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 NOWA BENZYNA E10 – MECHANICY WYJAŚNIAJĄ, CZY RZECZYWIŚCIE JEST CZEGO SIĘ OBAWIAĆ Na przełomie 2023 i 2024 roku benzyna E10 była tematem numer jeden w mediach motoryzacyjnych oraz wśród osób wiedzących nieco więcej o samochodach. Jedni byli pełni obaw, że nowe paliwo zniszczy im samochód, inni twierdzili, że dodatek bioetanolu nie ma żadnego znaczenia. Którzy z nich mają rację, wyjaśniają eksperci z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. Racjonalnych głosów w sprawie nowego paliwa nie było wiele. Więcej można było znaleźć skrajności, natomiast eksperci od początku zachowywali się w temacie powściągliwie. W nielicznych wypowiedziach dla mediów motoryzacyjnych podchodzili ostrożnie do wydawania wyroków na nowe paliwo i silniki. By rozwiać nieco wątpliwości, Ministerstwo Środowiska i Klimatu zaprojektowało stronę w oparciu o dane z zachodnich organizacji samochodowych, na której każdy użytkownik może sprawdzić, czy jego auto jest czy nie jest kompatybilne z benzyną E10. Choć baza danych była pełna błędów, to znalezienie informacji na ten temat obecnie nie jest trudne. Wśród kierowców wciąż rodzi się jednak pytanie: co się stanie, jeśli zatankuję benzynę z 10-procentowym dodatkiem bioetanolu, który nie jest do niej dostosowany? - Jednorazowe zatankowanie nawet pełnego zbiornika paliwem E10 nie spowoduje żadnych szkód - wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto, należącej do firmy Moto -Profil - Dopiero długotrwałe działanie większej porcji etanolu na podzespoły układu paliwowego może mieć na nie niekorzystny wpływ. Co może spowodować? Korozję i nieszczelności to skutki, jakich można oczekiwać, natomiast i to nie należy do pewników - dodaje ekspert.
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Wpływ etanolu na podzespoły pojazdu Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego też układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się zdaniem samych ich producentów do zasilania benzyną E10. - Nie można jednak wszystkich samochodów wkładać do jednego worka - podkreśla Adam Lehnort z ProfiAuto - Nawet w czasie produkcji producent samochodu mógł poczynić modyfikacje w układzie paliwowym, zmieniając niektóre elementy na wykonane z innych materiałów. To oznacza, że wymieniając te części na nowsze, da się przygotować niektóre samochody do zasilania benzyną E10. Trzeba to jednak skonsultować z warsztatem, który ma dostęp do bazy części. A co z procesem spalania? Tu akurat nie powinniśmy mieć obaw. Etanol zwiększa natlenienie paliwa i bardziej pozytywnie, niż negatywnie, wpływa na procesy zachodzące w komorze spalania. - Etanol w sposób naturalny wpływa na podniesienie liczby oktanowej w paliwie, które powinno mieć minimum 95 oktanów, ale z dużą zawartością etanolu może się w rzeczywistości zbliżyć nawet do 98 oktanów - wyjaśnia ekspert. - Większa zawartość etanolu w paliwie oznacza niższą zawartość związku ETBE, który w sposób sztuczny podnosi liczbę oktanową, ale też powoduje zanieczyszczenie silnika osadami.
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Chcesz tankować E10, ale rzadko jeździsz lub masz instalację LPG? Przygotuj samochód! Jeśli kierowca obawia się nowego paliwa E10, ale chce jeździć taniej, to jego auto powinno być do tego przygotowane. Warto zweryfikować w warsztacie stan techniczny układu paliwowego. Należy pamiętać, że benzyna z większą zawartością etanolu bardziej chłonie wodę, zwłaszcza w samochodach tankowanych rzadziej. - Stan układu paliwowego powinien być regularnie kontrolowany, szczególnie jeśli korzystamy z auta sporadycznie. Jeśli zamierzamy jeździć na benzynie E10 starszym autem, powinniśmy poddać go bardziej wnikliwej kontroli – zaznacza Adam Lehnort z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. - Może być tak, że w zbiorniku paliwa jest już sporo wody, a benzyna E10 tylko zwiększy jej ilość. Czyszczenie zbiornika paliwa jest czynnością, która z pewnością wydłuży trwałość silnika i jego osprzętu. Dobrze jest zlecić w warsztacie weryfikację wszystkich przewodów i połączeń w układzie paliwowym, a także wymianę filtra lub filtrów paliwa – dodaje Lehnort. Eksperci ProfiAuto nie zalecają jeżdżenia na benzynie E10 samochodami, które wykorzystujemy okazjonalnie i bardzo rzadko tankujemy, a także tych, w których zamontowano instalację LPG. Podstawowym paliwem jest tu gaz, a benzyna służy jedynie do rozruchu i rozgrzewania silnika. Jeśli zatankujemy E10 do takiego samochodu, to paliwo może długo zalegać w zbiorniku, chłonąć wodę, a nawet powodować korozję. - Do samochodu na gaz można tankować E10 jeśli instalacja jest tak skonfigurowana, że podczas jazdy dość często spalana jest także benzyna – precyzuje ekspert ProfiAuto - Dotyczy to m.in. instalacji z dotryskiem albo takich, w których przy dużym obciążeniu silnika benzyna włącza się do procesu spalania. Tak jest skalibrowanych wiele instalacji autogazu w nowoczesnych samochodach, np. dostępnych z takim rodzajem zasilania już u dealerów.
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 O ProfiAuto i Moto-Profil: ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci profesjonalnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Ponad 240 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 2150 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis w Polsce, Czechach i na Słowacji. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi czy wirtualny ProfiAuto Serwis VR. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl; www.moto-profil.pl Adam Lehnort Benzyna E10, pomimo iż rozgrzała fanów motoryzacji w Polsce do czerwoności, nie jest taka straszna, jak się wielu osobom wydaje. Dla trwałości samochodu ważniejszy jest stan techniczny i jego właściwe serwisowanie niż to, czy zatankujemy benzynę E10 czy E5. Eksperci motoryzacyjni przekonują, że regularna kontrola układu paliwowego, odczytywanie błędów generowanych przez jednostkę sterującą, a także wymiana filtrów to coś, co bardziej powinno zaprzątać głowy miłośnikom motoryzacji niż fakt, czy w benzynie jest więcej, czy mniej etanolu.
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 Masz na co dzień do czynienia ze spawaniem? Skompletuj wygodny i bezpieczny set odzieży spawalniczej trudnozapalnej LAHTI PRO, który daje zarówno zwiększoną ochronę termiczną jak i swobodę i pewność ruchów. Krótkotrwały kontakt tej odzieży z płomieniem lub innym źródłem wysokiej temperatury uchroni noszącego przed obrażeniami (poziom skuteczności a1+a2). Tę ochronę zapewni materiał, z którego komplet jest uszyty – to bawełna 100% z odpowiednimi dodatkami. Warto mieć taką odzież, gdy w pracy robi się naprawdę gorąco. ODZIEŻ BHP W WARSZTACIE I SERWISIE TRUDNOZAPALNA – ŁATWOŚCIĄGALNA Odzież ochronna trudnozapalna to obowiązkowy strój do stosowania podczas spawania i w procesach pokrewnych, który dzięki swej odporności na działanie czynników termicznych i samego płomienia daje nam pewność i bezpieczeństwo w operowaniu ukierunkowanymi źródłami wysokich temperatur. Ubiór ten chroni przed zapaleniem w wyniku krótkotrwałego kontaktu z płomieniem (poziom skuteczności A1+A2), rozpryskami stopionego żelaza (poziom skuteczności E2), oddziaływaniem ciepła konwekcyjnego (poziom skuteczności B1), ciepła kontaktowego (poziom skuteczności F1) oraz promieniowania cieplnego (poziom skuteczności C1). KOMPLETY SPAWALNICZE DLA ZAWODOWCÓW PROLINE
29 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 PROLINE Omawiany komplet, który przyda się w każdym warsztacie, wykonany jest z grubej tkaniny bawełnianej o specjalnym satynowym splocie i w wykończeniu trudnopalnym. Mankiety bluzy dodatkowo wzmocnione zostały podwójną warstwą materiału w celu zwiększenia ochrony. Zastosowano też trudnopalne nici osiągając klasę ochrony 1 – co oznacza odporność kompletu na drobne rozpryski stopionego metalu. Ubranie jest skonstruowane i uszyte w sposób dający maksymalna szczelność warstw i struktur – by nieosłonięta powierzchnia ciała była jak najmniejsza. Co jednak równie istotne – można w razie potrzeby szybko uwolnić się od takiego ubrania, a samemu pozostać pozostać bezpiecznym. Dzieje się tak dzięki specjalnym klamrom i zamkom błyskawicznym o sprawdzonej niezawodności. NIE TYLKO TEMPERATURA Odzież ochronna trudnozapalna to jednak dopiero pierwszy stopień wtajemniczenia. Istnieją bowiem miejsca pracy, gdzie istotna jest antyelektrostatyczność. Wówczas przyda się w warsztacie specjalne ubranie do stosowania podczas spawania, ale dodatkowo posiadające właściwości antyelektrostatyczne. Chroni przed zapaleniem w wyniku krótkotrwałego kontaktu z płomieniem (poziom skuteczności A1+A2), rozpryskami stopionego żelaza (poziom skuteczności E1), oddziaływaniem ciepła konwekcyjnego (poziom skuteczności B1), ciepła kontaktowego (poziom skuteczności F1), promieniowania cieplnego (poziom skuteczności C1) i co tu istotne - zapobiega również wyładowaniom elektrostatycznym zdolnym do zainicjowania zapłonu (ważne np. przy spawaniu gazowym). Komplet wykonany jest z tkaniny bawełnianej o wykończeniu trudnopalnym i antyelektrostatycznym. Zwartość całej konstrukcji zapewniają trudnopalne nici.
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 PROLINE Bluza: Zamek błyskawiczny kryty plisą zamykaną na napy. 2 kieszenie wewnętrzne zamykane na suwak. Regulacja szerokości u dołu bluzy za pomocą gumki. Mankiety zapinane na kryte napy z możliwością regulacji. Wysokiej jakości markowy zamek błyskawiczny i napy firmy YKK. Zapinana na guziki kryte plisą. Kieszeń wewnętrzna zamykana na suwak. Regulacja szerokości u dołu bluzy za pomocą gumki. Mankiety zapinane na kryte napy. Ogrodniczki: 4 kieszenie, w tym 1 wewnętrzna zamykana na suwak. Dodatkowe wzmocnienie szwów w kroku. Regulacja szerokości w pasie za pomocą gumki. Szelki z regulacją długości za pomocą zapięcia i gumki. 4 kieszenie, w tym 1 wewnętrzna zamykana na suwak. Dodatkowe wzmocnienie szwów w kroku. Regulacja szerokości w pasie za pomocą gumki. Szelki z regulacją długości za pomocą zapięcia i gumki. NORMA: EN ISO 11611:2015, EN ISO 11612:2015, EN 1149-5:2018, EN ISO 13688:2013. DLA KAŻDEGO, KTO PALI SIĘ DO ROBOTY UBRANIE SPAWALNICZE ZE WZMOCNIONYMI MANKIETAMI - KOMPLET (BLUZA, OGRODNICZKI) Specjalna konstrukcja klamry zapobiegająca jej zsuwaniu się ROZMIARY: S-3XL MATERIAŁ: 100% bawełna, 380 g/m2. BEZ OPARZEŃ i PORAŻEŃ UBRANIE SPAWALNICZE ANTYELEKTROSTATYCZNE - KOMPLET (BLUZA, OGRODNICZKI) ROZMIARY: S-3XL L41406 L41404 MATERIAŁ: 99% bawełna, 1% nić antyelektrostatyczna, 310 g/m2.
31 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 WARSZTAT URZĄDZENIA DO GEOMETRII RAM CIĘŻARÓWEK PO WYPADKU: KLUCZ DO EFEKTYWNEJ NAPRAWY W dzisiejszym szybko rozwijającym się świecie transportu, ciężarówki stanowią kręgosłup logistyki i dystrybucji towarów. Niestety, intensywna eksploatacja i uczestnictwo w ruchu drogowym niosą ryzyko wypadków, które często skutkują uszkodzeniami mechanicznymi, w tym deformacją ramy pojazdu. Precyzyjna diagnoza i naprawa geometrii ramy są niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz długotrwałą wydajność naprawianych ciężarówek. W tym kontekście, urządzenia do geometrii ram odgrywają kluczową rolę. Znaczenie prawidłowej geometrii ramy Rama ciężarówki jest jej fundamentem, na którym opiera się cała konstrukcja pojazdu. Od jej prawidłowej geometrii zależą nie tylko właściwości jezdne, ale także bezpieczeństwo ładunku i użytkowników dróg. Uszkodzenia ramy wpływają negatywnie na rozkład masy pojazdu, mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia opon, problemów z układem kierowniczym, a nawet utraty stabilności pojazdu. Właściwa naprawa i przywrócenie fabrycznych parametrów ramy jest więc niezbędne. Urządzenia do geometrii ramy 1. Systemy laserowe Jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w diagnozowaniu i naprawie ram ciężarowych są systemy laserowe. Pozwalają one na dokładne zmierzenie deformacji i odkształceń ramy z wysoką precyzją. Laserowe urządzenia do geometrii wykorzystują zaawansowane technologie pomiarowe, umożliwiając szybką i dokładną ocenę stanu ramy. Są nieocenione w wykrywaniu nawet najmniejszych odkształceń, które mogą umknąć podczas tradycyjnych metod oceny.
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 WARSZTAT 2. Prasy hydrauliczne do prostowania ram Po zdiagnozowaniu problemów z geometrią ramy, kolejnym krokiem jest jej prostowanie. W tym celu wykorzystuje się prasy hydrauliczne, które mogą wywierać ogromne siły, niezbędne do przywrócenia ramy do jej oryginalnych wymiarów. Urządzenia te są wyposażone w różnorodne adaptery i mocowania, co pozwala na precyzyjną pracę na różnych typach i modelach ciężarówek. 3. Platformy do pomiaru i prostowania Platformy do pomiaru i prostowania to kompleksowe stacje robocze, które integrują funkcje pomiaru i korekty deformacji w jednym urządzeniu. Są one szczególnie przydatne w warsztatach specjalizujących się w naprawach powypadkowych, gdzie czas i dokładność są kluczowe. Dzięki modułowej budowie, platformy mogą być dostosowane do specyficznych wymagań warsztatu i obsługiwać szeroki zakres typów pojazdów. 4. Oprogramowanie do analizy geometrii ramy Wspomaganie procesu diagnozy i naprawy za pomocą specjalistycznego oprogramowania pozwala na jeszcze większą precyzję i efektywność pracy. Oprogramowanie to umożliwia szybką analizę zebranych danych pomiarowych, porównanie ich z bazowymi wymiarami fabrycznymi oraz planowanie i śledzenie procesu naprawy. Jest to nieocenione narzędzie, które wspiera mechaników w podejmowaniu właściwych decyzji i realizacji skomplikowanych napraw. Podsumowanie Współczesne urządzenia do geometrii ram ciężarówek po wypadku stanowią fundament skutecznej i precyzyjnej naprawy. Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak systemy laserowe, prasy hydrauliczne, platformy do prostowania oraz oprogramowanie do analizy, możliwe jest szybkie i dokładne przywrócenie pojazdów do stanu fabrycznego. Inwestycja w nowoczesne urządzenia do geometrii ramy jest więc kluczowa dla warsztatów specjalizujących się w naprawach powypadkowych, gwarantując wysoką jakość usług i bezpieczeństwo naprawianych ciężarówek.
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 WARSZTAT PODNOŚNIKI DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH: KLUCZOWE URZĄDZENIA W PROFESJONALNYCH WARSZTATACH Podnośniki do samochodów ciężarowych są niezbędnymi urządzeniami w każdym profesjonalnym warsztacie zajmującym się serwisowaniem tych pojazdów. Ich projektowanie uwzględnia nie tylko znaczny ciężar ciężarówek, ale również potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności pracy mechaników. W tym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom podnośników, ich udźwigom oraz innym cechom, które sprawiają, że są one nieocenione w warsztatach specjalistycznych. Rodzaje podnośników do samochodów ciężarowych 1. Podnośniki kolumnowe Podnośniki kolumnowe to mobilne urządzenia, które można łatwo przestawiać i konfigurować w zależności od potrzeb warsztatu i rozmiaru pojazdu. Ich modułowa natura pozwala na dostosowanie liczby kolumn do wagi i rozmiaru ciężarówki. Przykładowe modele to Stertil-Koni ST 1085 lub Rotary Lift MCH418, które oferują udźwig od 7,5 tony na kolumnę, pozwalając na bezpieczne podnoszenie nawet najcięższych pojazdów. 2. Podnośniki nożycowe Podnośniki nożycowe są często wykorzystywane do prac wymagających dostępu do dolnych partii pojazdu, takich jak naprawa układu hamulcowego czy zawieszenia. Modele takie jak Ravaglioli KPH370.42L mają udźwig do 35 ton, co czyni je idealnymi do obsługi ciężkich pojazdów. Ich konstrukcja pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni warsztatowej. 3. Podnośniki słupkowe Podnośniki słupkowe, montowane trwale w posadzce warsztatu, oferu-
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 WARSZTAT Podsumowanie Wybór odpowiedniego podnośnika do samochodów ciężarowych jest kluczowy dla efektywności i bezpieczeństwa prac serwisowych. Warsztaty specjalizujące się w obsłudze ciężarówek powinny inwestować w wysokiej jakości urządzenia, które zapewnią nie tylko odpowiedni udźwig, ale również stabilność, bezpieczeństwo i elastyczność niezbędną do obsługi różnorodnych pojazdów. Dzięki takim urządzeniom, jak podnośniki kolumnowe, nożycowe, słupkowe czy mobilne, profesjonalne warsztaty mogą oferować usługi na najwyższym poziomie. ją wyjątkową stabilność i są idealne do prac wymagających długotrwałego podnoszenia ciężarówek. Modele takie jak Mohawk Lifts TP-16 mają udźwig do 16 ton na słup, co sprawia, że są one zdolne do obsługi szerokiej gamy pojazdów ciężarowych. 4. Podnośniki mobilne Jednym z przykładów podnośnika mobilnego, który jest dostępny na rynku i ceniony za swoją niezawodność oraz wygodę użytkowania, jest Rotary Lift Mach Flex MCH19. Ten podnośnik mobilny charakteryzuje się udźwigiem do 19 ton i jest zaprojektowany z myślą o zapewnieniu maksymalnej elastyczności w różnorodnych warunkach warsztatowych. Dzięki swojej mobilności, MCH19 pozwala na szybkie i efektywne przenoszenie urządzenia w miejsce potrzebne do wykonania naprawy, co jest szczególnie przydatne w zatłoczonych lub wielofunkcyjnych przestrzeniach warsztatowych.. Kluczowe cechy podnośników do ciężarówek Udźwig: Zdolność do bezpiecznego podnoszenia ciężarów jest najważniejszą cechą. Udźwig podnośników waha się od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu ton. Stabilność i bezpieczeństwo: Solidna konstrukcja i systemy bezpieczeństwa chronią zarówno mechanika, jak i pojazd przed uszkodzeniem. Elastyczność: Możliwość dostosowania konfiguracji i wysokości podnoszenia do różnych typów pojazdów ciężarowych. Wytrzymałość: Podnośniki do ciężarówek są projektowane z myślą o intensywnym użytkowaniu w trudnych warunkach warsztatowych.
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 TEXTAR WPROWADZIŁ DO OFERTY 193 NOWE PRODUKTY W 2023 ROKU, W TYM IMPONUJĄCĄ LICZBĘ 36 PREMIER RYNKOWYCH Firma TMD Friction odnotowała 36 przypadków, w których należąca do niej marka Textar była jedyną marką premium oferującą klocki i tarcze hamulcowe do danych modeli aut w 2023 roku. Potwierdza to najwyższą szybkość reakcji i elastyczność rozwiązań marki dla niezależnego rynku części zamiennych. Łącznie w 2023 roku Textar wprowadził na rynek prawie 200 produktów. Textar, hamulcowa marka premium, wprowadziła 193 nowe produkty na motoryzacyjny niezależny rynek części zamiennych w 2023 roku, w tym 36 produktów jako pierwsza (First to market). Oznacza to, że w 36 przypadkach Textar był jedyną marką oferującą części hamulcowe klasy premium do konkretnych modeli samochodów. Sytuacja ta dotyczyła rozwiązań dla marek takich jak Mercedes, BMW, Porsche, Land Rover i inne, zarówno dla pojazdów osobowych, jak i użytkowych. - Wiemy, że dostępność jest najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie części samochodowych na rynku wtórnym. Dlatego w przypadku naszej marki Textar nieustannie dążymy do zapewnienia maksymalnej szybkości wprowadzania na rynek i dostępności naszych produktów, jednocześnie nigdy nie robiąc tego kosztem jakości – mówi Marco Loth, Vice President Global Category Management, Sales & Trade Marketing w TMD Friction. NOWOŚCI
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 - Dzięki ciągłemu rozwojowi nowych produktów i rozsądnemu zarządzaniu stanami magazynowymi możemy pochwalić się faktem, że 36 z naszych nowych produktów było jedyną dostępną opcją klasy premium w momencie premiery, co stawia nas przed konkurencją. Nasi klienci wiedzą, że mogą nam zaufać, jeśli chodzi o dostarczanie najwyższej jakości rozwiązań przeznaczonych na niezależny rynek części zamiennych. Między innymi to przyczynia się do faktu, że TMD Friction jest ekspertem numer jeden w dziedzinie materiałów ciernych na świecie – dodaje Marco Loth. Textar: najwyższej jakości hamulce OE Textar zapewnia rozwiązania OE premium w zakresie układu hamulcowego , które spełniają wszelkie obecne, jak i przyszłe wymagania globalnej floty pojazdów. Od samochodów miejskich, przez hybrydy i auta elektryczne, po ciężarówki, oferta Textar obejmuje więcej zastosowań niż jakakolwiek inna marka na niezależnym rynku części zamiennych. Textar oferuje produkty dla 99,36% pojazdów europejskiego parku samochodowego, w tym dla 99,12% pojazdów elektrycznych. Nieustanne wprowadzanie innowacji Eksperci Textar nieustannie opracowują nowe rozwiązania, nad którymi prace rozpoczynają się natychmiast po wprowadzeniu nowych pojazdów na rynek. Na rynek części zamiennych w 2023 roku pod marką Textar wprowadzono 193 nowe produkty, które obejmowały: 56 referencji klocków hamulcowych, 44 referencje tarcz hamulcowych i 93 inne produkty, takie jak bębny hamulcowe, szczęki, czujniki zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Dzięki markom OE premium, takim jak Textar i Pagid, ponad 140-letniemu doświadczeniu w dziedzinie hamowania i ponad 50 000 opracowanych do tej pory mieszanek ciernych, firma TMD Friction jest jednym z wiodących na świecie producentów materiałów ciernych dla przemysłu motoryzacyjnego i hamulcowego. NOWOŚCI
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2024 LAUNCH NOWEJ OPONY PIRELLI CINTURATO ALL SEASON SF3 • Mistrz hamowania z oceną „A” na europejskiej etykiecie za przyczepność na mokrej nawierzchni • Przyczepność na śniegu zapewniona dzięki adaptacyjnemu wzorowi bieżnika i nowej, premierowej mieszance • Redukcja hałasu i doskonała wydajność dzięki wirtualnemu procesowi rozwoju, certyfikowana przez niezależne organizacje Nowa opona Pirelli Cinturato All Season SF3 została wprowadzona na rynek; stworzono ją specjalnie dla kierowców średnich i kompaktoNOWOŚCI wych samochodów poruszających się po mieście, potrzebujących bezpiecznego rozwiązania przez cały rok. Najnowszy produkt zaprojektowa-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=