44 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 NOWOŚCI UWAGA! W wybranych opisach olejów występuje skrót HTHS (High Temp High Shear). Jest to miara lepkości dynamicznej w temp. 150°C przy bardzo wysokich obrotach. Mierzy się opór ścinania warstw olejowych. Im niższy HTHS tym niższy opór. Przekłada się on na wyższą sprawność silnika i niższe zużycie paliwa. Jednakże mniejszy HTHS to również „cieńszy” dynamiczny film olejowy. Dlatego silnik swoją konstrukcją (pasowania, pompa olejowa, rolkowe popychacze, itd.) musi być dopasowany do niskich HTHS i z tego powodu oleje o niskim HTHS nie są wstecznie kompatybilne ze starszymi homologacjami i silnikami. RUBIA OPTIMA 5100 XFE 5W-20(- do najnowszych silników)Syntetyczny olej silnikowy typu Low-SAPS o obniżonym współczynniku HTHS=2 przeznaczony do najnowszych silników - MAN D13 i SCANIA DC13. Specyfikacje:MAN: M 3977 – silniki D13 SCANIA: LDF-5 – silniki DC13 (173, 174, 175 i 176)RUBIA OPTIMA 4100 XFE 5W-30(do najnowszych silników)Syntetyczny olej silnikowy typu Low-SAPS o obniżonym współczynniku HTHS >2,9 a <3,2 przeznaczony do najnowszych, specjalnych silników Mercedes Benz, Volvo, Renault-Trucks i MACK.Specyfikacje:API: FA-4; Mercedes-Benz: 228.61; MACK: MACK EOS-5;RENAULT TRUCKS: RLD-5 – silnik dTi 13;VOLVO TRUCKS: VOLVO VDS-5 – silnik D13K5RUBIA OPTIMA 3500 FE 5W-30(zarówno do nowych jak też do starszych silników)W pełni syntetyczny olej typu Low-SAPS, dedykowany do silników wysokoprężnych i zasilanych gazem. Spełnia wymagania najnowszej normy API: CK-4 i ACEA: E8 i E11 oraz rygorystyczne wymagania producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Olej RUBIA OPTIMA 3500 FE 5W-30 jest szczególnie polecany do najnowszych silników od Euro IV do VI i VId. Takie silniki są montowane przez większość międzynarodowych producentów silników do ciężarówek i autobusów, takich jak Mercedes Benz, Scania, MAN, Volvo, DAF, Iveco, Renault, Ford, itp. RUBIA OPTIMA 3500 FE 5W-30 ma zatem bardzo szerokie zastosowanie. Szczególnie nadaje się do zastosowania przy obsłudze całych flot najnowszych pojazdów ciężarowych. Skutecznie zastępuje także starsze, sprawdzone środki smarne, np. bardzo popularny olej RUBIA TIR 9900 FE 5W-30.Specyfikacje:API: CK-4/ CJ-4/CI-4+/CI-4/CH-4; ACEA: E6, E7, E8, E9, E11;MB: 228.51 / 228.52; Renault-Truck: RLD-3; VOLVO: VDS 4.5;MACK: EO-S 4.5; DAF: PSQL 2.1E LD*; MAN: M 3677 / 3777;Cummins: CES 20086; FPT IVECO CATEGORY TLS E9*/CK-4*;SCANIA: LDF-4; FORD: WSS-M2C-213 – A1**- poziom jakościRUBIA OPTIMA 3100 FE 10W-30(idealny do silników Euro 4-6 i 6d)Półsyntetyczny, paliwoszczędny olej typu Low-SAPS, dedykowany do silników wysokoprężnych i zasilanych gazem. Spełnia wymagania najnowszej normy API: CK-4 i ACEA: E8 i E11a także rygorystyczne wymagania większości producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Jest szczególnie polecany do naj-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=