PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 sadzy w newralgicznych miejscach i tym samym chroni łańcuch przed wydłużaniem. Olej a przedwczesny zapłon Innym poważnym problemem, z którym wciąż zmagają się konstruktorzy silników spalinowych jest zjawisko przedwczesnego zapłonu LSPI. Można go zaobserwować najczęściej w zakresie niskich obrotów (15002000 obr/min) przy mocnym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu powietrzem. Przedwczesny zapłon spowodowany jest m.in. obecnymi w komorze spalania niedopalonym paliwem i żarzącymi się cząstkami oleju. LSPI skutkuje uderzeniami płaszcza tłoka o tuleję cylindra, a to prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Oleje redukujące zjawisko LSPI mają formułę ograniczającą powstawanie wspomnianych cząstek, które w obrębie cylindra mogą się żarzyć i dodatkowo działają gasząco na paliwo rozcieńczone w warstwie oleju na gładzi czy pierścieniach. Dobór odpowiedniego oleju w tego typu silnikach jest bardzo istotny. Specyfikacje i homologacje opracowane przez międzynarodowe organizacje oraz konstruktorów silników w ciągu ostatnich kilku lat powstały właśnie po to, aby zniwelować negatywne działania zjawisk występujących w silnikach downsizingowych. Jedne z najbardziej popularnych to API: SN+, SP; ACEA: C6, ILSAC: GF-6, FORD: M2C-948-B, Renault: RN17, RN 17 FE, BMW: LL 17 FE+, GM: Dexos1 Gen3, OPEL: OV0401547 – G20 i G30, itd. Niestety wiele z tych specyfikacji się wyklucza pod względem składu chemicz-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=