E-Auto Service Manager 3/2023

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 za najtrudniejszy rajd terenowy na świecie. Wartym zapamiętania jest fakt, że nowy Ranger Raptor startował w kategorii SCORE – stworzonej dla cywilnych pickupów. Oznacza to, że jego silnik, skrzynia biegów i układ napędowy były seryjne! Rajd Baja 1000 był pierwszym sprawdzianem Rangera Raptora nowej generacji. Zespół ukończył rajd w czasie 26 godzin, 21 minut i 39 sekund, zajmując pierwsze miejsce wśród pojazdów seryjnych. Samochód przejechał ten najtrudniejszy na świecie rajd bez żadnych nieplanowanych postojów, nawet bez przebitej opony. Po zakończeniu zawodów zespół wrócił nim na kołach do Kalifornii. Nowy Ranger Raptor: 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć 1. Nowy Ford Ranger Raptor ma mnóstwo mocy Ford Ranger Raptor wyposażony jest w 3-litrowy silnik EcoBoost V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Ford Performance wykrzesał z niego aż 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Blok silnika wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system podtrzymania turbo, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST – umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy. 2. Nowy, zaawansowany układ stałego napędu na cztery koła Nowy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Układ ma blokowane mechanizmy różnicowe z przodu i z tyłu – element absolutnie niezbędny dla entuzjastów jazdy w trudnym terenie. Ponadto, dla każdego z biegów silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów. 3. Tryby jazdy – pełna kontrola w terenie Wyczynowy pickup Forda oferuje aż 7 trybów jazdy – w tym 3 drogowe oraz 4 terenowe. Każdy z nich dostosowuje szereg elementów, między innymi: silnik, skrzynię biegów, kontrolę trakcji i układ zawieszenia, głośność układu wydechowego, działanie układu kierowniczego czy reakcję przepustnicy. Wybór trybu jazdy wybierany jest na cyfrowym zestawie wskaźników. W skład drogowych trybów jazdy wchodzi „Tryb normalny” – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa, „Tryb sportowy” – dostosowany do dynamicznej jazdy oraz „Tryb na śliskie nawierzchnie”, który służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach. Tryby terenowe to „Tryb jazdy po

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=