PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 TEST ZAWIESZENIA SMARTA Tematem, który często jest poruszany wśród specjalistów zajmujących się zawieszeniem jest to, czy należy wymienić amortyzatory jeśli nie mają widocznych uszkodzeń lub wycieków. Aby to zweryfikować w praktyce Matteo Turolla, Technical & Operational Marketing Support Manager w KYB Italy, odwiedził warsztat w Weronie w północnych Włoszech. Codziennie samochody towarzyszą nam w podróżach, zarówno krótkich, jak i tych dalekich. Przekręcamy kluczyk, silnik odpala i kilometr po kilometrze poznajemy możliwości naszego pojazdu. Nieustannie i nieświadomie dostosowujemy nasz styl jazdy do charakterystyki działania elementów układu zawieszenia, których parametry zmieniają się wraz z postępującym zużywaniem się części. Jednak wymiana niektórych elementów zawieszenia często nie jest uwzględniona w trakcie standardowych przeglądów i napraw. Badania wykazały, że nawet po przejechaniu 80 000 km oryginalny amortyzator nie działa już zgodnie z parametrami i wytycznymi producenta samochodu. Przy tym przebiegu przez zamontowane we wnętrzu amortyzatora zawory, olej hydrauliczny przepływał około 75 milionów razy prowadząc do ich stopniowego wyeksploatowania i ograniczając ich prawidłowe działanie. Nie mogą one w pełni kontrolować przepływu oleju, tak jak wtedy, gdy były nowe. Wpływa to negatywnie na parametry pracy i pogarsza skuteczność tłumienia amortyzatora. Rolą amortyzatorów jest utrzymywanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią drogi. Nawet opony o najwyższych parametrach nie zagwarantują kontroli podczas przyspieszania, właściwej drogi hamowania czy stabilności w zakrętach jeśli nie współpracują ze sprawnymi amortyzatorami. Samochody Matteo spotkał się w Weronie z Federico i Susanną, właścicielami dwóch identycznych pojazdów lecz o zupełnie innych wymaganiach dotyczących użytkowania i sposobu jazdy. Susanna pracuje jako urzędniczka i codziennie jeździ Smartem Fortwo 700 cm3 o przebiegu 100 000 km, więc była przekonana, że jej auto nadal jest w idealnym stanie. Federico jest właścicielem warsztatu i dojeżdża do pracy swoim Smartem Fortwo 700 cm3, który ma już przejechane ponad 180 000 km. Wiedział, że samochód nie zachowuje się tak, jak wtedy, gdy był nowy, ale jego zdaniem amortyzatory wciąż mają wiele do zaoferowania, ponieważ samochód prowadzi się bardzo dobrze. Test Pierwszym sprawdzianem była zamiana samochodów i jazda nimi biorąc
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=