E-Auto Service Manager 3/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - NOWOCZESNE CZUJNIKI SAMOCHODOWE - KLUCZ DO DOKŁADNOŚCI - CYFRYZACJA LAKIERNI e-AUTO SERVICE Nr 03/2023

PULS BRANŻY 4 NOWOCZESNE CZUJNIKI SAMOCHODOWE – – DOMENA HELLA 8 POLSCY KIEROWCY KOCHAJĄ SWOJE AUTA 10 MOTO-PROFIL Z SERIĄ WYJĄTKOWYCH WYDARZEŃ 12 TEST ZAWIESZENIA SMARTA 15 FORD RANGER RAPTOR 20 ELF DLA JEDNOSTEK DOWNSIZINGOWYCH 24 RETROFITY LED OSRAM TAKŻE DO KLASYKÓW I YOUNGTIMERÓW 26 WYNIKI ROCZNE BREMBO ZA 2022 R. WARSZTAT 28 CYFRYZACJA LAKIERNI 34 KLUCZ DO DOKŁADNOŚCI 38 WIĘCEJ KOMPONENTÓW DENSO DO SILNIKÓW DIESLA NOWOŚCI 40 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - NOWOCZESNE CZUJNIKI SAMOCHODOWE - KLUCZ DO DOKŁADNOŚCI - CYFRYZACJA LAKIERNI e-AUTO SERVICE Nr 03/2023

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 NOWOCZESNE CZUJNIKI SAMOCHODOWE – – DOMENA HELLA Hella na niezależnym rynku wtórnym kojarzona jest głównie z oświetleniem, zarówno dedykowanym jak również roboczym czy pomocniczym. Ten fakt nie dziwi, ponieważ firma ta jest wiodącym producentem oświetlania na pierwszy montaż (OE), które można zobaczyć w niezliczonej ilości modeli pojazdów, tych najnowszych i najnowocześniejszych jak i w starszych. Jednak Hella to w równie mocnym stopniu elektryka i elektronika samochodowa, która w ostatnich latach jest bardzo mocno rozwijającą się gałęzią motoryzacji a jej udział w nowoczesnych pojazdach rośnie niemal wykładniczo. Hella, jako prawdziwy innowator w świecie oryginalnego wyposażenia motoryzacyjnego, od dłuższego czasu odgrywa szczególną rolę w tym trendzie. Dzięki 20 lokalizacjom produkcyjnym i rozwojowym w 10 różnych krajach, 60-letniemu doświadczeniu w elektryce i elektronice samochodowej i szerokiemu portfolio produktów, Hella jest niewątpliwie wiodącą firmą w tym segmencie, której produkty wysokiej jakości cieszą się uznaniem FILM

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 wielu producentów samochodów na całym świecie. Potwierdzeniem tego jest sprzedaż smilionów elementów elektryki i elektroniki samochodowej każdego roku na rynek oryginalnego wyposażenia właśnie. Hella swoją mocną pozycję w zakresie układów elektrycznych pojazdów zbudowało wprowadzając wiele innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich jest technologia CIPOS® używanej w wielu czujnikach, których zadaniem jest precyzyjny, bezdotykowy pomiar położenia różnych elementów takich jak np. pedał przyspieszania w nowoczesnym samochodzie. Czujniki tego rodzaju mogą mierzyć zarówno kąty jak i odległości, co stworzyło ogromne możliwości projektantom samochodów i pozwoliło na rozwój wielu układów samochodowych. CIPOS® jest łatwy w instalacji i odporny na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto czujniki te są w dużej mierze niezależne od wahań temperatury a górny zakres odporności to aż 175 ° C co sprawia, że czujnik w tej technologii idealnie nadaje się do zastosowań w komorze silnika czy środowiskach agresywnych. Ponadto gwarantuje odporność na pobliskie pola magnetyczne i linie energetyczne, ponieważ nie zastosowano w nim żadnych elementów magnetycznych. Technologia ta jest również idealna do zastosowania w pojazdach elektrycznych. Aktualnie CIPOS® jest wykorzystywany w następujących podzespołach: • Czujniki pedału przyspieszenia • Czujniki położenia przepustnicy • Czujniki położenia dźwigni zmiany biegów • Czujniki wałka rozrządu / wału korbowego • Czujniki położenia koła kierownicy • Czujniki poziomu pojazdu (ugięcie zawieszenia) • Siłowniki stosowane w sterowaniu pracą silnika lub skrzyni biegów • Czujniki położenia silników elektrycznych (kąt wychylenia, przesunięcie) Rys.1. Rysunek poglądowy czujnika wyposażonego w technologię CIPOS®

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 Poniżej przedstawiono najważnieksze parametry czujnika w tej technologii, na przykładzie czujnika położenia zaworu recyrkulacji (EGR – exhaust gas recyrculation sensor). Zalety: • Precyzyjna kontrola położenia w pełnym zakresie temperatur • Ogromny stopień swobody w zakresie tolerancji mechanicznych bez utraty wydajności czujnika • Kompaktowy rozmiar pozwala na łatwą integrację • Brak wrażliwości na zewnętrzne pola magnetyczne Warto zauważyć, że od niedawna wysoka jakość oraz innowacyjność produktów Hella dostępna jest również dla niezależnego rynku wtórnego, gdzie spośród szerokiej palety blisko 50 typów, wprowadza się sukcesywnie kolejne czujniki czy siłowniki z zakresu sterowania pracą silnika, układów komfortu czy bezpieczeństwa. W ofercie znaleźć już można, zawory EGR, cewki zapłonowe, pedały przyspieszania, czujniki wałka rozrządu czy wału korbowego, czujniki spalin, przepływomierze i wiele innych. Rys.2. Zawór EGR z widocznym czujnikiem CIPOS® do pomiaru stopnia otwarcia zaworu

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 POLSCY KIEROWCY KOCHAJĄ SWOJE AUTA BARDZIEJ NIŻ WŁOSI CZY FRANCUZI Na siłę uczuć wpływa też wiek i przebieg – wynika z badania dla Goodyear. Ponad połowa (53%) polskich kierowców postrzega swój samochód jako powód do dumy i radości. Dla porównania, we Francji i w Niemczech – kolebkach najpopularniejszych marek motoryzacyjnych – istotna większość badanych, czyli ponad 80% procent, deklaruje, że samochód jest dla nich głównie narzędziem do przemieszczania się z punktu A do B. Z kolei Włosi i Rumuni postrzegają swoje samochody głównie jako narzędzie, ale cechuje ich nieco większa pasja do jazdy. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie Goodyear. Badanie wykonane przez europejską agencję badawczą 2Europe w drugiej połowie 2022 roku objęło 4 000 kierowców w 8 europejskich krajach - oprócz Polski, w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Luksemburgu i Rumunii. Wynika z niego, że Polacy częściej przejawiają emocjonalny stosunek do swoich aut – nadają im imiona, traktują jak bliskiego przyjaciela, a nawet uważają, że każdy pojazd ma swój indywidualny charakter i osobowość. Młodzi kierowcy oraz osoby pokonujące dłuższe dystanse kochają swoje auta bardziej Patrząc na łączny wynik dla 8 badanych krajów, kierowcy w wieku 1825 lat częściej doceniają swoje auta i traktują je jako powód do radości i dumy niż starsi użytkownicy. Wraz ze wzrostem wieku kierowców na znaczeniu zyskują względy praktyczne pojazdu, który jest przez nich traktowany w wymiarze przedmiotowym jako narzędzie, a nie podmiotowym, jako np. przyjaciel. Większy sentyment do swoich aut wykazują też użytkownicy, którzy w ciągu roku pokonują duże odległości, czyli przejeżdżają ponad 36 tys. km. Prawdopodobnie ma to związek z faktem, że znacznie częściej niż inni kierowcy korzystają z pojazdu i stanowi on ważniejszą część ich codzienności.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 MOTO-PROFIL Z SERIĄ WYJĄTKOWYCH WYDARZEŃ NA JUBILEUSZ 30-LECIA Jeden z największych dystrybutorów części oraz akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce – Moto-Profil – wchodzi w czwartą dekadę działalności. W związku z jubileuszem, właściciel marki ProfiAuto zaplanował na ten rok serię specjalnych wydarzeń, promocji oraz konkursów dla partnerów biznesowych. W marcu br. firma zaprezentowała m.in. nowe logo oraz nową stronę www, które korespondują z wprowadzoną w ostatnim czasie wizją – „Zapewniamy mobilność – dziś i jutro”. Na 2023 rok Moto-Profil przygotowuje wiele nowości, które pomogą klientom firmy szybciej rozwijać biznes w Polsce i Europie. Będą to m.in.: nowy katalog części, rozwój oprogramowania do zarządzania punktami motoryzacyjnymi czy poszerzenie oferty handlowej o kolejne produkty, w tym asortyment marek własnych: ProfiPower, Oyodo i JPN. Równolegle, na 30-lecie firma zaplanowała serię wydarzeń specjalnych, skierowanych zarówno do klientów, jak i pracowników Moto-Profilu. Będą to m.in.: • konkurs jubileuszowy dla partnerów biznesowych, z rekordową w historii Moto-Profilu liczbą nagród, który ruszy już w kwietniu, • jubileuszowa edycja konferencji dla klientów z Polski i Europy, planowana na czwarty kwartał 2023 r., • seria pikników dla pracowników Moto-Profil we wszystkich lokalizacjach firmy w Polsce, połączona z konkursami oraz licznymi atrakcjami. W ramach 30-lecia Moto-Profil wprowadził także zmiany, które dotyczą strategii firmy w innych aspektach,

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 niż stricte biznesowe. To m.in. nowa strona www.moto-profil.pl, która odznacza się większą funkcjonalnością, przyjaznym użytkownikom interface’em i treściami sprofilowanymi m.in. pod kątem zagranicznej ekspansji. Kolejną nowością jest odświeżenie systemu identyfikacji wizualnej, który zmienia się po raz pierwszy od początku działalności dystrybutora. Dotyczy to m.in. nowego logo Moto-Profil, które wciąż nawiązuje do tradycji firmy, lecz łączy je z nowoczesnym designem. Podstawowym elementem jest litera „M”, będąca symbolem Moto-Profilu od 1993 roku, podzielona na trzy części; w środku zawiera element nawiązujący do rozwoju, drogi i wskazówki obrotomierza. Tym samym nawiązuje do ambicji firmy w zakresie zwiększenia jej obecności w całej Europie, w myśl zaprezentowanej w ubiegłym roku wizji: „Zapewniamy mobilność – dziś i jutro”. - 30 lat Moto-Profilu to tak naprawdę odzwierciedlenie rozwoju wolnego rynku motoryzacyjnego w Polsce od początku lat 90. XX wieku. Nasza firma – jak i cała branża – bardzo się zmieniała w ostatnich trzech dekadach i rosła w wyjątkowym tempie. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że ostatnie 2-3 lata to dla nas czas wyjątkowej ewolucji w podejściu do procesów biznesowych, operacyjnych oraz nowych technologii. Jedno jest jednak od zawsze niezmienne: nasza filozofia działania, oparta na dobrych i transparentnych relacjach. Rozwój Moto-Profilu byłby jednak niemożliwy bez naszego fantastycznego zespołu oraz partnerów biznesowych. Chcemy im serdecznie podziękować za wspólne 30 lat, stąd planowane przez nas obchody na skalę, jakiej jeszcze w historii firmy nie było – mówi Michał Tochowicz, prezes Moto-Profilu. FILM

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 TEST ZAWIESZENIA SMARTA Tematem, który często jest poruszany wśród specjalistów zajmujących się zawieszeniem jest to, czy należy wymienić amortyzatory jeśli nie mają widocznych uszkodzeń lub wycieków. Aby to zweryfikować w praktyce Matteo Turolla, Technical & Operational Marketing Support Manager w KYB Italy, odwiedził warsztat w Weronie w północnych Włoszech. Codziennie samochody towarzyszą nam w podróżach, zarówno krótkich, jak i tych dalekich. Przekręcamy kluczyk, silnik odpala i kilometr po kilometrze poznajemy możliwości naszego pojazdu. Nieustannie i nieświadomie dostosowujemy nasz styl jazdy do charakterystyki działania elementów układu zawieszenia, których parametry zmieniają się wraz z postępującym zużywaniem się części. Jednak wymiana niektórych elementów zawieszenia często nie jest uwzględniona w trakcie standardowych przeglądów i napraw. Badania wykazały, że nawet po przejechaniu 80 000 km oryginalny amortyzator nie działa już zgodnie z parametrami i wytycznymi producenta samochodu. Przy tym przebiegu przez zamontowane we wnętrzu amortyzatora zawory, olej hydrauliczny przepływał około 75 milionów razy prowadząc do ich stopniowego wyeksploatowania i ograniczając ich prawidłowe działanie. Nie mogą one w pełni kontrolować przepływu oleju, tak jak wtedy, gdy były nowe. Wpływa to negatywnie na parametry pracy i pogarsza skuteczność tłumienia amortyzatora. Rolą amortyzatorów jest utrzymywanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią drogi. Nawet opony o najwyższych parametrach nie zagwarantują kontroli podczas przyspieszania, właściwej drogi hamowania czy stabilności w zakrętach jeśli nie współpracują ze sprawnymi amortyzatorami. Samochody Matteo spotkał się w Weronie z Federico i Susanną, właścicielami dwóch identycznych pojazdów lecz o zupełnie innych wymaganiach dotyczących użytkowania i sposobu jazdy. Susanna pracuje jako urzędniczka i codziennie jeździ Smartem Fortwo 700 cm3 o przebiegu 100 000 km, więc była przekonana, że jej auto nadal jest w idealnym stanie. Federico jest właścicielem warsztatu i dojeżdża do pracy swoim Smartem Fortwo 700 cm3, który ma już przejechane ponad 180 000 km. Wiedział, że samochód nie zachowuje się tak, jak wtedy, gdy był nowy, ale jego zdaniem amortyzatory wciąż mają wiele do zaoferowania, ponieważ samochód prowadzi się bardzo dobrze. Test Pierwszym sprawdzianem była zamiana samochodów i jazda nimi biorąc

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 pod uwagę dużą różnicę w przebiegu. Następnie w samochodzie o większym przebiegu wymieniono amortyzatory, sprężyny zawieszenia, zestawy ochronne i górne zestawy montażowe. Po tym fakcie obydwoje ponownie przetestowali ten pojazd, aby od razu móc zauważyć różnicę w prowadzeniu samochodu o przebiegu 180 000 km, wyposażonego w nowe amortyzatory KYB. Ostatecznie, także w drugim Smarcie zostały wymienione elementy zawieszenia, po czym nastąpiła kolejna jazda próbna obu uczestników. Wyniki testu dla samochodu z przebiegiem 180 000 km Zuzanna: Kiedy testowałam samochód Federico, od razu pomyślałam, że nie może być identyczny z moim. Na dziurach i wybojach miałam wrażenie, że zaraz wypadnie z drogi. Kiedy spróbowałam ponownie jazdy z nowymi amortyzatorami KYB, stwierdziłam, że zachowuje się podobnie do mojego samochodu, ale miałam wrażenie, że jest teraz bardziej stabilny a zawieszenie pracuje znacznie ciszej niż w moim. Federico: Byłem już tak przyzwyczajony do tego samochodu, że nie zdawałem sobie sprawy, jak bardzo stracił na bezpieczeństwie jazdy. Podczas hamowania, zwłaszcza na zakrętach brak stabilności zawsze kojarzył mi się z bardzo krótkim rozstawem osi. Już wiem, że się myliłem! Teraz to naprawdę zupełnie inna jazda. Wyobrażam sobie o ile bardziej przewidywalny będzie samochód na mokrej nawierzchni, od razu zauważyłem, że interwencja ESP jest znacznie rzadsza i zdecydowanie mniej inwazyjna na nierównościach i kostce brukowej. Wyniki testu dla samochodu z przebiegiem 100 000 km Zuzanna: Naprawdę się tego nie spodziewałam, samochód prowadzi się świetnie! Nie żeby wcześniej było źle, ale codzienna jazda i przyzwyczajenie z pewnością nie pozwalały mi być obiektywną. Teraz zdecydowanie czuć różnicę, mimo że wymienione amortyzatory miały przejechane „zaledwie” 97 000 km Federico: Różnica jest oczywista. Obecnie oba samochody naprawdę wydają się identyczne w prowadzeniu. Są bardziej precyzyjne, bardziej stabilne, bardziej kontrolowane. Nigdy bym nie pomyślał o tak oczywistej różnicy. Od teraz będę sugerował klientom moich warsztatów, aby wymieniali amortyzatory, jeśli mają zbyt duży przebieg, nawet gdy wizualnie wyglądają na sprawne. Mam klientów z samochodami, które przejechały ponad 200 000 km i którzy nigdy nie wymieniali amortyzatorów. Oczywiście nie zdają sobie sprawy, jak bardzo pogorszyły się ich parametry pracy, co wpływa bezpośrednio na kontrolę nad pojazdem oraz bezpieczeństwo jazdy. Wniosek Obydwoje właścicieli Smartów Fortwo, którzy wzięli udział w naszym teście, było zdumionych, jaką różnicę przyniosła wymiana amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych i zestawów ochronnych w ich pojazdach. Wnioski są bardzo znamienne dla przeciętnego kierowcy, który dostosowuje swój styl jazdy do możliwości pojazdu, nie zdając sobie sprawy, że pogorszyła się skuteczność hamowania i właściwości jezdne.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 FORD RANGER RAPTOR – RAJDOWA TERENÓWKA PROSTO Z SALONU Ford Ranger Raptor to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Wyczynowy pickup przygotowany został przez Ford Performance – sportowy dział Forda. To super wydajna, potężna rajdowa terenówka, którą możesz kupić w salonie. Oto 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć. Opracowany przez Ford Performance nowy Ranger Raptor jest jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie. Łączy w sobie surową moc z wysoką wytrzymałością oraz niebywałymi możliwościami w terenie. Jest znacznie szybszy i naszpikowany nowymi funkcjami, a na dodatek wygląda wręcz niesamowicie. Najwytrzymalszy Ranger w historii – prawdziwie wyczynowy pickup Nowy Ford Ranger Raptor to prawdziwie terenowa rajdówka, którą możesz kupić w salonie. Samochód zdołał już udowodnić swoją wyczynową wartość w Rajdzie Baja 1000 – imprezie sportowej uznawanej

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 za najtrudniejszy rajd terenowy na świecie. Wartym zapamiętania jest fakt, że nowy Ranger Raptor startował w kategorii SCORE – stworzonej dla cywilnych pickupów. Oznacza to, że jego silnik, skrzynia biegów i układ napędowy były seryjne! Rajd Baja 1000 był pierwszym sprawdzianem Rangera Raptora nowej generacji. Zespół ukończył rajd w czasie 26 godzin, 21 minut i 39 sekund, zajmując pierwsze miejsce wśród pojazdów seryjnych. Samochód przejechał ten najtrudniejszy na świecie rajd bez żadnych nieplanowanych postojów, nawet bez przebitej opony. Po zakończeniu zawodów zespół wrócił nim na kołach do Kalifornii. Nowy Ranger Raptor: 10 rzeczy, które warto o nim wiedzieć 1. Nowy Ford Ranger Raptor ma mnóstwo mocy Ford Ranger Raptor wyposażony jest w 3-litrowy silnik EcoBoost V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Ford Performance wykrzesał z niego aż 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Blok silnika wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system podtrzymania turbo, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST – umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy. 2. Nowy, zaawansowany układ stałego napędu na cztery koła Nowy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Układ ma blokowane mechanizmy różnicowe z przodu i z tyłu – element absolutnie niezbędny dla entuzjastów jazdy w trudnym terenie. Ponadto, dla każdego z biegów silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów. 3. Tryby jazdy – pełna kontrola w terenie Wyczynowy pickup Forda oferuje aż 7 trybów jazdy – w tym 3 drogowe oraz 4 terenowe. Każdy z nich dostosowuje szereg elementów, między innymi: silnik, skrzynię biegów, kontrolę trakcji i układ zawieszenia, głośność układu wydechowego, działanie układu kierowniczego czy reakcję przepustnicy. Wybór trybu jazdy wybierany jest na cyfrowym zestawie wskaźników. W skład drogowych trybów jazdy wchodzi „Tryb normalny” – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa, „Tryb sportowy” – dostosowany do dynamicznej jazdy oraz „Tryb na śliskie nawierzchnie”, który służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach. Tryby terenowe to „Tryb jazdy po

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 skałach”, „Tryb jazdy po piasku”, „Tryb błoto/koleiny” oraz „Tryb Baja”, który jest ekstremalnym potwierdzeniem zdolności do szybkiej jazdy w terenie. W nim wszystkie systemy samochodu ustawione zostają pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w jeździe terenowej z dużą prędkością. W „Trybie Baja” dodatkowo wspomniany wcześniej system utrzymanie pracy turbosprężarek do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk pedału przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu. 4. Przeprojektowane zawieszenie Nowy Ranger Raptor otrzymał przekonstruowane zawieszenie, które w pełni wykorzystuje możliwości amortyzatorów FOX® z zaworem Live Valve. Mają one średnicę 2,5 cala i zostały wyposażone w najnowszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Te amortyzatory są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek zamontowano w Rangerze Raptorze. Wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji. Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gładzi stref skoku cylindrów – wykonano z myślą o osiągnięciu idealnej równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i doskonałą przyczepnością na asfalcie oraz w terenie. Amortyzatory zostały dopracowane w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy. Oprócz współpracy z różnymi trybami jazdy, układ zawieszenia ma zdolność pracy w tle, aby przygotować pojazd do zmiany warunków jazdy. Podczas ściskania amortyzatora różne strefy dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i działają odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają do pełnej wysokości. 5. Samochód, który może skakać Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pickupa, sprawdzony na trasach wyścigów system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec przechylaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu, co wpływa na utrzymanie wysokiej stabilności pojazdu. Dzięki amortyzatorom dbającym o odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze. 6. Wyczynowa konstrukcja i rozwiązania ze świata off-roadu Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień takich elementów jak słupek C, skrzynia

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów – wszystko to sprawia, że Ranger Raptor nowej generacji doskonale radzi sobie w trudnych warunkach terenowych. Samochód został dodatkowo wyposażony w solidne osłony podwozia. Przednia płyta ma grubość 2,3 milimetra i wykonano ją z wysokowytrzymałej stali. Chroni ona chłodnicę, układ kierowniczy, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy. Dodatkowo na liście wyposażenia można znaleźć podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie. 7. Terenowy tempomat Nowy Ranger Raptor posiada również funkcję Trail Control™, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca może skoncentrować się na kierowaniu pojazdem w wymagającym uwagi terenie. 8. Aktywny układ wydechowy – od cichego, aż po wyczynowy Model został wyposażony w nowy, aktywny układ wydechowy z dwiema końcówkami, w którym zastosowano elektronicznie sterowany zawór. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, w tym tryb cichy do uruchamiania auta wczesnym rankiem. Tryby do wyboru to: „Cichy” – najcichsza praca niezależnie od warunków jazdy, „Normalny” – ustawienie domyślne, które zapewnia równowagę między komfortem a głośnością dźwięku, „Sport” – nieco głośniejsza praca układu wydechowego niż zwykle, która znakomicie koresponduje z dynamiczną jazdy, oraz „Baja” – najgłośniejsze ustawienie, które powinno być stosowane jedynie podczas jazdy w terenie. Aktywny układ wydechowy może być sterowany przez kierowcę, w zależności od jego preferencji, za pomocą przycisku „Układ wydechowy” lub automatycznie, stosownie do wybranego trybu pracy. 9. Sportowe fotele nawiązujące do odrzutowych myśliwców Wyczynowy Ford Ranger Raptor to nie tylko szereg systemów tworzących z amerykańskiego pickupa terenową rajdówkę, to również komfortowe i technologicznie zaawansowane wyposażenie. We wnętrzu główne elementy stylistyczne podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora i jego wyjątkowo niespokojny charakter. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają komfort jazdy i zapewniają najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu, stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza. Pasażerowie mają również dostęp do zaawansowanych technologicznie systemów – do dyspozycji jest nie tylko nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki SYNC 4A® nowej generacji, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego. Dziesięciogłośnikowy system audio B&O® dba o godną oprawę dźwiękową każdej wyprawy. 10.Wygląd i akcesoria godne króla off-road’u Już sam wygląd Raptora mówi wyraźnie, co ten samochód potrafi. Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe aluminiowe felgi, z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor wysokiej klasy oponami terenowymi. Funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz wytrzymałe, solidne stopnie boczne z wykonane z aluminiowych odlewów podkreślają wygląd i funkcjonalność pickupa. Matrycowe reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej windują skuteczność oświetlenia Rangera Raptora na nowy poziom. Zapewniają doświetlanie zakrętów, są wyposażone w nieoślepiające światła drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie. Diodowe oświetlenie tylne stanowi charakterystyczne nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak wyposażono w centralny stopień oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 ELF DLA JEDNOSTEK DOWNSIZINGOWYCH Samochody z silnikami downsizingowymi stają się coraz popularniejsze także na rynku wtórnym. Nie każdy zdaje jednak sobie sprawę z tego jakie wymagania muszą spełniać oleje do tych jednostek. ELF prezentuje te najważniejsze i wyjaśnia, dlaczego odgrywają one tak istotną rolę. W zasadzie każdy miłośnik motoryzacji zna ogólne założenia downsizingu. Celem konstruktorów jest to, aby z mniejszej niż zwykle pojemności skokowej uzyskać podobne lub nawet lepsze osiągi niż dawniej, a wszystko to przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej masie jednostki napędowej. Takie cele można realizować jedynie przez wysilanie nowych jednostek napędowych, a to może odbijać się na ich trwałości.ELF proponuje nieco dokładniejsze zapoznanie się z aspektami downsizingowych silników. Dla wielu Czytelników będą one zaskakujące. Zrozumienie tematu jest jednak ważne, ponieważ skłoni zapewne do przestrzegania zaleceń producentów w zakresie środków smarnych, ponieważ w niektórych kwestiach odpowiedni ich dobór jest sprawą fundamentalną.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 Skąd wzięły się filtry GPF? O ile istnienie filtrów cząstek stałych w dieslach wydaje się całkowicie zrozumiałe, o tyle stosowanie analogicznych układów pod nazwą GPF w silnikach benzynowych wydaje się niemal irracjonalne. W praktyce okazuje się jednak, że ma głębokie uzasadnienie, a dobór odpowiednich olejów wydłuża żywotność tych filtrów osłabiając proces ich zapychania. Benzynowe silniki downsizingowe zaczęły produkować sadzę, czasami nawet w sporych ilościach. Wynika to z faktu, że przy ogromnym obciążeniu małego silnika z wtryskiem bezpośrednim, nie dochodzi do idealnego wymieszania paliwa z powietrzem i w cylindrach powstają strefy nadmiaru paliwa. I właśnie z nich w procesie spalania powstaje sadza, którą trzeba jakoś wychwycić. Służą do tego układy GPF, czyli układy benzynowych filtrów cząstek stałych. Co ma olej do sadzy? Okazuje się, że bardzo dużo. Z jednej strony jego skład może redukować nieco tworzenie się cząstek sadzy. Z drugiej musi on mieć właściwości dyspersyjne. Chodzi o to, że sadza z komory spalania przedostaje się również do oleju i w pewnym stopniu go zanieczyszcza. Dobre oleje mają odpowiednie właściwości dyspergujące, które pozwalają dość sporej ilości sadzy utrzymywać się w zawiesinie w dużym rozproszeniu. W ten sposób zanieczyszczony olej jest w stanie krążyć w obiegu i nie zapchać kanałów bądź filtra olejowego, a to by mogło mieć złe skutki dla całej maszyny. Dodatkowa ochrona łańcucha rozrządu Sadza, o której mowa ma tendencje do osadzania się w różnych miejscach silnika, m.in. na łańcuchu rozrządu. Jest to szczególnie szkodliwe w obszarze sworzni łączących ogniwa łańcucha, ponieważ powoduje ich wycieranie. Minimalne luzy na poszczególnych sworzniach po przemnożeniu przez liczbę sworzni potrafią „wydłużyć” łańcuch w zakresie, który nie da się skompensować napinaczem. Powoduje to zaburzenia faz rozrządu, a także grozi przeskoczeniem łańcucha. W najgorszym wypadku brak synchronizacji wałków rozrządu oraz wału korbowego może doprowadzić do uderzenia tłoka w zawory, a koszty naprawy tego zdarzenia będą ogromne. Olej z silnymi właściwościami dyspersyjnymi zapobiega gromadzeniu się

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 sadzy w newralgicznych miejscach i tym samym chroni łańcuch przed wydłużaniem. Olej a przedwczesny zapłon Innym poważnym problemem, z którym wciąż zmagają się konstruktorzy silników spalinowych jest zjawisko przedwczesnego zapłonu LSPI. Można go zaobserwować najczęściej w zakresie niskich obrotów (15002000 obr/min) przy mocnym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu powietrzem. Przedwczesny zapłon spowodowany jest m.in. obecnymi w komorze spalania niedopalonym paliwem i żarzącymi się cząstkami oleju. LSPI skutkuje uderzeniami płaszcza tłoka o tuleję cylindra, a to prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Oleje redukujące zjawisko LSPI mają formułę ograniczającą powstawanie wspomnianych cząstek, które w obrębie cylindra mogą się żarzyć i dodatkowo działają gasząco na paliwo rozcieńczone w warstwie oleju na gładzi czy pierścieniach. Dobór odpowiedniego oleju w tego typu silnikach jest bardzo istotny. Specyfikacje i homologacje opracowane przez międzynarodowe organizacje oraz konstruktorów silników w ciągu ostatnich kilku lat powstały właśnie po to, aby zniwelować negatywne działania zjawisk występujących w silnikach downsizingowych. Jedne z najbardziej popularnych to API: SN+, SP; ACEA: C6, ILSAC: GF-6, FORD: M2C-948-B, Renault: RN17, RN 17 FE, BMW: LL 17 FE+, GM: Dexos1 Gen3, OPEL: OV0401547 – G20 i G30, itd. Niestety wiele z tych specyfikacji się wyklucza pod względem składu chemicz-

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 nego oleju, lepkości, właściwości FE, kompatybilności z materiałami pasków rozrządu, itd. Spowodowało to konieczność wypuszczenia na rynek kilku nowych produktów, aby spełnić wymagania poszczególnych konstruktorów.W gamie ELF pojawiły się produkty skrojone pod potrzeby tych nowych typów homologacji. Są to między innymi: Evolution FULL-TECH APX 0W-20; Evolution FULL-TECH VSX 0W-20; Evolution R-TECH ELITE FE 0W-20; Evolution FULL-TECH FEX 5W-20; Evolution 900 USX 5W-30. Downsizing, który początkowo mógł wydawać się naturalnie ekologicznym rozwiązaniem w praktyce zmusił konstruktorów zarówno silników jak też olejów do intensywnej pracy, żeby osiągnąć zamierzone cele. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez rozwiązań redukujących emisję sadzy lub kontrolujących przebieg spalania, downsizing nie miałby sensu. Rola jaką odgrywają w tej kwestii odpowiednie oleje jest wręcz zaskakująco istotna. Okazuje się, że niewłaściwy dobór olejów do nowoczesnych downsizingowych jednostek może nie tylko pogorszyć skład spalin (np. na skutek zwiększenia zjawiska LSPI), ale także zniszczyć sam silnik. Andrzej Husiatyński, TotalEnergies

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 RETROFITY LED OSRAM TAKŻE DO KLASYKÓW I YOUNGTIMERÓW Wielu użytkowników starszych aut narzeka na niewystarczające oświetlenie drogi po zmroku. Okazuje się, że w niektórych modelach rada na poprawę takiego stanu rzeczy jest prosta – wystarczy zmienić żarówki na retrofity LED. Przynajmniej w krajach, w których jest to legalne. Np. w Niemczech retrofity OSRAM Night Breaker LED są dopuszczone do użytku w wielu modelach starszych samochodów, takich jak Mercedes G, Range Rover, Triumph Spitfire, Mini, Volkswagen Caddy czy Golf I. W starszych samochodach zasięg reflektorów pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście lista aut, w których można stosować retrofity LED zamiast żarówek stale się wydłuża i coraz więcej użytkowników klasyków czy youngtimerów może korzystać z zalet nowoczesnej technologii, jaką jest LED. Oczywiście przed zmianą warto sprawdzić kondycję odbłyśników i szkieł, a także instalacji elektrycznej i w razie potrzeby usunąć usterki, by w pełni wykorzystać możliwości retrofitów. Najstarszym autem, w którym można zamontować retrofity OSRAM Night Breaker LED H4 jest Land Rover, produkowany od… 1948 roku. Dopuszczenie obejmuje auta, które zjeżdżały z taśmy aż do 1984 roku. Na drugim miejscu jest klasyczne Mini, kórego produkcja zaczęła się w 1959 roku, a zakończyła w 2000. Podium zamyka Volkswagen Garbus – retrofity OSRAM można montować w egzemplarzach produkowanych od 1961 roku. Bodaj najpopularniejszym autem, w którym można montować retrofity LED marki OSRAM jest Volkswagen Golf, a konkretnie jego dwie pierwsze generacje, produkowane w latach 1974-1992 (w wersji Cabriolet do 1994), a także spokrewniony z nim model Caddy (1978-1992). Retrofity są dopuszczone w kilku klasycznych samochodach terenowych, poza wspomnianym Land Roverem są to Range Rover (19701996), Land Rover Defender (1984-

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 2016), Jeep Wrangler TJ (1997-2006) czy Mercedes G (generacje produkowane od 1979 do 2018 roku), a także Toyota Land Cruiser J6 i J7 z lat 1980-2006. Na liście są także samochody dostawcze – MAN T90 i bliźniaczy Volkswagen LT – produkowane odpowiednio w latach 1979-1987 i 1975-1996, a także Toyoty Liteace i Townace (1977-1989). Do tej grupy można zaliczyć także wymienionego wyżej Volkswagena Caddy i model T2 tej samej marki – retrofity Night Breaker LED można stosować w samochodach, które opuściły fabrykę w okresie 1967-1979. ie brak także zupełnych egzotyków, takich jak Morgan Plus 8 z lat 19682004, Triumph Spitfire (1962-1980) czy nowsze modele tej angielskiej marki, jak TR5, TR6 czy TR7 (19671980). Są też popularne (i rzadsze) Toyoty – Corolla KE30 (1974-1980), Cressida (1977-1981) czy Starlet P6 (1978-1980). Retrofity OSRAM Night Breaker LED w wersji H4 zapewniają światło jaśniejsze nawet do 230% w porównaniu z minimalnymi wymaganiami normy ECE R112. Dzięki niezwykłej odporności na wibracje są do 5 razy trwalsze niż porównywalne żarówki halogenowe.

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 WYNIKI ROCZNE BREMBO ZA 2022 R. Rekordowe przychody w 2022 r. na poziomie 3.629 mln euro, wzrost o 30,7% w stosunku do roku poprzedniego; Zysk netto zwiększony o 35,9% do 292,8 mln euro. Pozycja finansowa netto poprawiona o 128,6 mln euro w porównaniu z 30 września. Propozycja dywidendy: 0,28 euro na akcję. Wyniki na dzień 31 grudnia 2022 r.: • Przychody na poziomie 3.629 mln euro, +30,7% w porównaniu z rokiem poprzednim (+25,1% na podstawie kursów walutowych like-for-like; +22,0% na podstawie konsolidacji i kursów walutowych like-for-like) • EBITDA w wysokości 625,2 mln euro (marża EBITDA: 17,2%); EBIT w wysokości 382,8 mln euro (marża EBIT: 10,5%) • Inwestycje netto i wzrost wartości aktywów leasingowanych w wysokości 319,6 mln euro • Dług finansowy netto niższy o 128,6 mln euro w porównaniu z 30 września 2022 r. Executive Chairman Matteo Tiraboschi powiedział: „Brembo zakończyło 2022 r. na bardzo dobrym poziomie. Pod względem przychodów, marż i zysku netto odnotowaliśmy najwyższe wyniki w historii firmy. Przyczyniły się do tego wszystkie segmenty rynku, na których działamy. Osiągnęliśmy to, pomimo trudnego roku, naznaczonego w szczególności skutkami wojny w Ukrainie i presją inflacyjną na rynkach surowców. Nasz strategia, ukształtowana przez ostatnie lata, okazała się skuteczna w utrzymaniu konkurencyjności Brembo na najwyższym poziomie, chociaż było to dla nas dużym wyzwaniem. Innowacyjność naszych rozwiązań nadal koncentruje się na cyfryzacji i zrównoważonym rozwoju - dwóch

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 kluczowych elementach dla przyszłości Brembo. W tym kierunku zmierzają m.in. rozwój innowacyjnego systemu inteligentnego hamowania Sensify i pionierskie badania prowadzone przez Brembo Inspiration Lab w Kalifornii. W celu wsparcia tych działań, w październiku 2022 r. ogłoExecutive Chairman Matteo Tiraboschi siliśmy powstanie Brembo Ventures, nowej jednostki venture capital, która będzie inwestować w najlepsze technologiczne start-upy. Rozpoczęliśmy nowy rok ze świadomością, że wyniki osiągnięte w 2022 r. będą podstawą do dalszego inwestowania w naszą przyszłość”.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 PPG LINQ™ innowacyjny, cyfrowy ekosystem dla branży lakierniczej. Od momentu uruchomienia masowej produkcji samochodów oraz konieczności wykonywania napraw lakierniczych dobór właściwego koloru dla naprawianego elementu stał się największym wyzwaniem dla lakierników. Wraz z upływem czasu, jeszcze ważniejsze stało się to, aby dopasowanie kolorystyczne było właściwe już za pierwszym razem, tak aby minimalizować straty wynikające z ewentualnych korekt danego koloru. STARE SYSTEMY DOPASOWANIA KOLORU Kilkanaście lat temu gama kolorów była inna niż dzisiaj. Powszechnym sposobem dopasowania koloru naprawianej części było korzystanie z usług wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów zwanych kolorystami. Jeszcze do tej pory, niektóre warsztaty stosują tę technikę. Z czasem, wielu lakierników rozwinęło umiejętność doboru koloru bardzo zbliżonego do oryginalnego, fabrycznego odcienia. W zależności od umiejętności i tzw. „oka do koloru”, metoda ta była mniej lub bardziej skuteczna. Od czasu, gdy producenci aut zaczęli wprowadzać szeroką gamę odmian kolorów, dobór właściwego odcienia stał się bardziej skomplikowany. W epoce kolorów metalicznych oraz pigmentów z efektami specjalnymi, idealne dopasowanie koloru okazało się umiejętnością konieczną, aczkolwiek trudną do znalezienia. Aby pomóc lakiernikom dopasować właściwy kolor, producenci systemów lakierniczych opracowali metodę tzw. katalogów kart kolorystycznych (color box). Color box to inaczej „pudełko” w którym znajdują się pomalowane WARSZTAT

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 karty kolorów nadwozi różnych marek samochodowych. Początkowo katalog oferował tylko wskazanie koloru, który można osiągnąć, ale z czasem narzędzie to stało się rozbudowanym systemem, który nieustannie wymagał aktualizowania o nowe kolory. W przypadku renomowanych marek lakierniczych, które miały w ofercie systemy wodorozcieńczalne, np. PPG ENVIROBASE HP czy AQUABASE Plus, lakiernik miał do dyspozycji pomalowane tzw. próbki kolorów, które produkowano przy użyciu oryginalnych produktów lakierniczych. W innych przypadkach lakiernicy zadowalali się próbkami kolorów na papierze, które drukowane przy użyciu atramentu, często były niedokładnym odwzorowaniem oryginalnego koloru. Wzorniki kolorów umieszczane w color boxach stawały się coraz bardziej popularne, gdy wraz z czasem rosła ich dokładność w odwzorowaniu koloru. Lakiernik mógł ocenić i dobrać kolor widząc go na własne oczy zanim przystąpił do przygotowania i aplikacji lakieru na naprawiany element – nadwozia samochodowego. Niestety, wadą tego popularnego rozwiązania jest to, że trzeba je systematycznie aktualizować. Często zdarza się, że na aktualizację koloru lakiernicy muszą czekać od kilku do kilkunastu miesięcy od wprowadzenia na rynek nowego koloru przez producenta pojazdu. Na dodatek proces katalogowania nowych kolorów wymagał od lakiernika czasu, który przecież mógłby poświecić na wykonywanie napraw lakierniczych. Dlatego często można było spotkać color box ze stosem niezłożonych aktualizacji kładzionych po prostu na górze pudełka. W praktyce często oznaczało to, że wzorniki kolorów mogły łatwo stać się "nieaktualne". ERA SPEKTROFOTOMETRÓW Następnie rozpoczęła się era spektrofotometru. Początkowo narzędzia te "zbliżały się" do doboru właściwego koloru, ale nie mogły zagwarantować najwyższej jakości dopasowania. Oznaczało to, że w większości przypadków nie było gwarancji osiągnięcia dopasowania za pierwszym razem. Niektóre spektrofotometry oferowały jakąś formę wizualizacji, prezentując kolor na ekranie, ale tak naprawdę nie było to dokładne dopasowanie, a raczej rekomendacja właściwego koloru. I to jest mniej więcej moment, w którym teraz znajduje się branża lakiernicza WARSZTAT

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 NOWY STANDARD WIZUALIZACJI KOLORU Jest rok 2023, firma PPG lider innowacji wprowadza nowy sposób dopasowania kolorów Firma PPG to 130 lat doświadczenia i ciągła praca z klientami, stąd punktem wyjścia dla rozwoju nowych usług jest zrozumienie rzeczywistych potrzeb warsztatów lakierniczych. „Słuchaliśmy naszych klientów i wiedzieliśmy, że potrzebują sprawdzonego narzędzia do identyfikacji koloru. Postanowiliśmy pójść w stronę wirtualnej wizualizacji próbki koloru która będzie pasować do oryginalnego/fabrycznego odcienia lakieru. Chcieliśmy stworzyć cyfrowy system, który wyeliminuje potrzebę fizycznej aktualizacji i umożliwi porównanie próbki wirtualnej z lakierem na samochodzie.” Mówi Magdalena Salamucha Automotive Refinish Director. Jak to działa? PPG LINQ™ CYFROWY EKOSYSTEM URZĄDZEŃ UŁATWIAJĄCY ŻYCIE LAKIERNIKOM Kluczowymi komponentami systemu PPG LINQ™ są: zaawansowane, unikalne oprogramowanie do wizualizacji 3D PPG VISUALIZID™ oraz nowy, kompaktowy spektrofotometr PPG DIGIMATCH™. Oba narzędzia pracują w zintegrowanym systemem cyfrowego dopasowywania kolorów, który znacząco poprawia szybkość i wydajność procesu oraz zmniejsza straty na produktach lakierniczych wykorzystywanych przez warsztaty do produkcji natrysków próbnych. Nowy spektrofotometr od PPG jest wyposażony w nowoczesną kamerę cyfrową, która posiada sześć kątów obrazowania i sześć kątów odbicia, aby WARSZTAT FILM

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 szybko i dokładnie rejestrować informacje o odcieniu i fakturze lakieru. Rejestrowany obraz jest odtwarzany na ekranie i pokazuje lakiernikowi dokładne odwzorowanie docelowego koloru. Wygląda to jak prawdziwa magia. Dzięki oprogramowanie PPG VisualizID™ na dużym, ekranie o wysokiej rozdzielczości zwanym TouchMix™ Ultra można zobaczyć porównanie odczytu próbki koloru ze spektrofotometru PPG DigiMatch™ z wirtualną kartą natrysku z potężnej bazy danych kolorów PPG. Aktualnie znajdziemy w niej około 70000 wariantów kolorystycznych, które są nieustannie uzupełniane. System wybiera kilka opcji koloru, które uważa za najbliższe, a lakiernik podejmuje decyzję, który wariant wybierze. Wirtualne próbki można oglądać pod każdym kątem, we wszystkich rodzajach światła i na elementach o różnych kształtach. Można je powiększać, aby sprawdzić fakturę powłoki i efekt ziarna. Można nawet patrzeć na to w świetle sztucznym lub naturalnym. Pozwala to dokonać bardzo dokładnej oceny koloru, przed jego przygotowaniem. "To było zawsze naszym marzeniem”, mówi Marcin Chmielewski, Technical Manager w PPG Refinish "Możemy dokładnie pokazać lakiernikowi, jak będzie wyglądał wybrany przez niego kolor, oczywiście w porównaniu z kolorem fabrycznym. W przeciwieństwie do starych tradycyjnych narzędzi, lakiernik może sam dokonać wyboru, na podstawie naszej wizualizacji.” "PPG LINQ™ daje dostęp do 70000 kolorów. Gdy tylko pojawia się nowy wariant, nasza baza danych jest uzupełniana, a wirtualne narzędzie może pokazać każde z 70 000 dopasowań kolorystycznych. Tak więc warsztat ma stały i nieograniczony dostęp do kolorów zarówno tych starych jak i najnowszych. To jest prawdziwa przyszłość dopasowywania kolorystycznego, dostępna już dziś, jak na wyciągnięcie ręki" kontynuuje Marcin Chmielewski. WARSZTAT FILM

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 WARSZTAT "Wiele nowoczesnych warsztatów lakierniczych korzysta z rozwiązań cyfrowych, aby osiągnąć swoje cele w zakresie zwiększenia rentowności, wydajności i efektywności" - powiedział Adrian Winkler, Dyrektor Sprzedaży CAR PPG Refinish. „Potrzeby i opinie klientów odegrały dużą rolę w rozwoju naszego nowego systemu. Tak więc nasi klienci mogą być pewni, że PPG LINQ™ pozwoli im osiągać cele poprzez zwiększenie szybkości i wydajności ich operacji." DOPASOWANIE KOLORU ORAZ PRECYZYJNE DOZOWANIE PIGMENTÓW PPG LINQ™ współpracuje z wielokrotnie nagradzanym automatycznym narzędziem do mieszania kolorów MOONWALK® oferując warsztatowi kompleksowe rozwiązanie zarówno dla dopasowania kolorystycznego, jak i do-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 WARSZTAT FILM kładnego dozowania pigmentów. W ten sposób ulepszamy dwa kluczowe elementy procesu lakierniczego: dopasowanie i przygotowanie koloru. Oto marzenie każdego lakiernika: właściwy kolor, już za pierwszym razem. Testy PPG LINQ™ pokazały, że dzięki nowym rozwiązaniom od PPG, warsztaty maksymalizują rentowność poprzez zwiększanie produktywności i oszczędności materiału lakierniczego. Lakiernicy, którzy raz przetestowali, jak działa nowe spektro i system wizualizacji koloru, zgodnie stwierdzili, że powrót do starych metod już ich nie interesuje. System działa intuicyjnie i szybko, a lakiernik nie potrzebuje żadnych dodatkowych szkoleń, aby zacząć go stosować od ręki. Wygrywają wszyscy, zarówno lakiernicy, którzy mogą pracować szybciej i wydajniej, właściciele warsztatów, którzy generują większy zysk, a przede wszystkim klient końcowy, który dostaje szybko i dobrze naprawione auto. Platforma PPG LINQ™ to cyfrowy ekosystem który zawiera oprogramowanie PPG VisualizID™, spektrofotometr PPG DigiMatch™ oraz system automatycznego dozowania pigmentów MoonWalk®, wprowadzony na rynek przez firmę PPG w 2019 roku. Kolejne, innowacyjne elementy cyfrowego ekosystemu PPG LINQ™ ujrzą światło dzienne jeszcze w 2023 roku.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 WARSZTAT KLUCZ DO DOKŁADNOŚCI Warsztatowe narzędzia ręczne PROLINE to od lat synonim jakości i solidności wykonania. Kto używa tych narzędzi? Wiemy, że od lat pracują w tysiącach warsztatów. Zobaczmy, co sądzą o nich najlepsi mechanicy. PROLINE -> warsztatowe narzędzia z charakterem Klucz dynamometryczny PROLINE o symbolu 66812 Klucz dynamometryczny to narzędzie kojarzone głownie z poważniejszymi naprawami wymagającymi dokręcenia śrub z określonym w instrukcji serwisowej momentem. Precyzja jest tu wskazana, bo producent tworzy instrukcje bazując na wieloletnich doświadczeniach, obserwacjach i ekspertyzach materiałoznawczych. To właśnie na ich podstawie wiemy, dlaczego akurat ten, a nie inny element musi być dokręcony z takim, a nie innym momentem. Co się bowiem stanie w przypadku dowolnego potraktowania tego zagadnienia? W razie zastosowania zbyt małego momentu nie uzyskamy dokładnego spasowania powierzchni elementów etc. - to może skutkować luzem lub nieszczelnością, a w konsekwencji utratą np. kompresji cylindrów (pow. przylegające- np. uszczelki, głowice, kolektory etc.) lub dezintegracją podzespołu w wyniku drgań lub obciążeń.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2023 WARSZTAT Co jednak ze zbyt dużą siłą przyłożona do skręcanego połączenia? Też ma ono negatywne skutki – powierzchnie styku, otwory montażowe, czy tuleje pękają. Zrywają się też gwinty lub pękają łby śrub dokręcanych z nadmierną siłą. Częste są również sytuacje, w których zbyt mocno „dobita” śruba uniemożliwia jej późniejsze bezpieczne odkręcenie. Jak to robią najlepsi Pytamy w BMW SIKORA kiedy zwykle używają klucza dynamometrycznego PROLINE, bo panuje obiegowa opinia że to głownie te bardziej precyzyjne prace – np. przy dokręcaniu głowicy silnika. Grzegorz Bieniek specjalista z serwisu BMW SIKORA przekonuje, że u nich to narzędzie konieczne również przy dokręcaniu kół. Skoro pojawiła się tematyka kół – pytamy dalej: zmiana koła to jedna z podstawowych procedur w warsztacie i serwisie – o czym powinniśmy pamiętać/jakich narzędzi użyć, by podczas niej nie uszkodzić dedykowanych felg, które często spotykamy w autach tej klasy co BMW a zwłaszcza BMW posiadających pakiet M Performance, lub modeli BMW M? Nasz ekspert nie zostawia wątpliwości: zmiana kół w przypadku obręczy wartych kilka tysięcy złotych sztuka to już nie przelewki… Trzeba podejść do sprawy fachowo - stanowczo, lecz również - delikatnie… Możemy oczywiście zacząć pneumatykiem (PROLINE 66372) bo to podstawa przy odkręcaniu śrub i przy wstępnym ich przykręcaniu. Pozwala szybko uporać się z żmudną robotą, lecz nie należy zapominać o elemencie finezji – tu pojawiają się nasadki teflonowe (PROLINE 29080) – to dzięki nim gniazda śrub i sama felga mają szanse uniknąć przypadkowego zarysowania. FILM

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=