e-Auto Service Manager 3/2022

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2022 Czujnik z dwutlenku cyrkonu styka się bezpośrednio ze spalinami swoją stroną zewnętrzną, chronioną przez tuleję ochronna. Strona wewnętrzna elementu styka się z powietrzem z otoczenia. Obie strony czujnika pokryte są warstwą platyny, działającą jako elektroda. Jony tlenu przechodzą przez tę warstwę i wytwarzają napięcie. Od temperatury 300°C część z dwutlenku cyrkonu staje się przewodząca dla jonów tlenu. Jeśli zawartość tlenu po obu stronach tego elementu jest różna, w wyniku jego właściwości fizycznych powstaje napięcie elektryczne, które służy jako wielkość pomiarowa dla modułu sterującego silnika. W przypadku mieszanki bogatej napięcie to jest duże, w przypadku mieszanki ubogiej – niskie. SONDA CYRKONOWA Czujnik z dwutlenku tytanu nie wytwarza napięcia. Działa on na zasadzie zmieniającego się oporu. Wraz z zmieniającą się zawartością tlenu w spalinach zmienia się również opór elementu z dwutlenku tytanu. Po przyłożeniu do niego napięcia, napięcie wyjściowe zmienia się zależnie od stężenia tlenu w spalinach. Sonda ta, w porównaniu z sondą cyrkonową nie potrzebuje powietrza atmosferycznego jako wartości odniesienia, i dlatego jej wymiary są mniejsze. Oba rodzaje sond wyposażone są w element grzejny, w celu szybszego osiągnięcia temperatury roboczej. Układ sterujący z sondą Lambda wyłączona jest podczas uruchamiania zimnego silnika, fazy rozgrzewania i przy pełnym obciążeniu. SONDA TYTANOWA Wewnątrz sondy wbudowana jest komora czujnika oraz komora pompy. Pomiędzy komarami utworzona jest szczelina dyfuzyjna, która poprzez otwór łączy się ze spalinami. Komora czujnika (komora pomiarowa) połączona jest z powietrzem zewnętrznym poprzez powietrzny kanał odniesienia. Jeżeli komora pompy zostanie zasilona napięciem z układu elektronicznego, od pewnej, określonej temp. zostanie wywołany ruch jonów tlenu. Komora pomiarowa mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach. W zależności od koncentracji końcowej tlenu komora pompy będzie uruchamiana tak długo , aż w komorze pomiarowej współczynnik Lambda wyniesie 1. W tym przypadku wielkością pomiarową służącą do ustalenia składu mieszanki będzie prąd pompy. SONDA SZEROKOPASMOWA RODZAJE SOND LAMBDA CZUJNIKI TEMPERATURY W UKŁADZIE WYDECHOWYM 1. Czujnik temperatury spalin przed turbosprężarką 2. Czujnik temperatury spalin przed katalizatorem 3. Czujnik temperatury spalin przed filtrem cząstek stałych 4. Czujnik temperatury spalin za filtrem cząstek stałych ELEKTRONIKA UKŁADU WYDECHOWEGO Wydechowe Trio

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=