E-Auto Service Manager 2/2025

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 w zapewnieniu przyczepności, stabilności i bezpieczeństwa. W tamtym czasie flagową oponą sportową Pirelli była P7 – pierwsza w historii opona o niskim profilu, wprowadzona na rynek w 1976 roku. Wiedza zdobyta podczas pracy nad P7 – zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych – w połączeniu z wizją inżyniera Pirelli, Mario Mezzanotte, utorowała drogę do stworzenia P Zero. Koncepcja była prosta, ale przełomowa: połączenie trzech kluczowych cech opon wyścigowych w jednym bieżniku. Wewnętrzny bark, z rowkami nawiązującymi do tych stosowanych w oponach deszczowych, zapewniało przyczepność na mokrych nawierzchniach. Zewnętrzny bark, inspirowany oponami typu slick, gwarantowało trakcję na suchych drogach. Centralna część bieżnika zawierała elementy opon pośrednich, tworząc doskonałą równowagę między obiema skrajnościami. To innowacyjne rozwiązanie przekroczyło tradycyjne granice projektowania opon. Pewien dziennikarz motoryzacyjny celnie podsumował tę rewolucję po testach Delty S4 wyposażonej w nową P Zero: „Miejmy nadzieję, że policja drogowa będzie tego świadoma” – zażartował. „Nie chcielibyśmy, żeby gładka część została uznana za zużytą oponę!” Ekspertyza Pirelli w motorsporcie odegrała kluczową rolę w przeniesieniu tej zaawansowanej technologii na opony drogowe. Jednym z najbardziej spektakularnych przykładów wszechstronności P Zero było wydarzenie podczas Rajdu San Remo. Miki Biasion, prowadząc Lancia Delta S4, używał standardowych opon P Zero (które nie były jeszcze dostępne w sprzedaży) na dojazdówkach pomiędzy odcinkami specjalnymi. Sprawdziły się tak dobrze, że zdecydował się zostawić je na jednym z bardzo mokrych odcinków. Wygrał ten etap, pokonując rywali korzystających ze specjalnie przygotowanych opon rajdowych. STRATEGIA PERFECT FIT PIRELLI Oprócz zapoczątkowania segmentu UHP, P Zero wyznaczyło początek strategii Pirelli Perfect Fit, polegającej na dostosowywaniu opon do specyficznych wymagań producentów samochodów segmentu premium i prestiżowego. Dziś gama P Zero obejmuje różne wersje, opracowane na miarę dla różnych pojazdów, zastosowań i pór roku. P Zero trafia na wyposażenie zarówno luksusowych sedanów, jak i supersamochodów oraz sportowych SUV-ów, oferując rozwiązania na lato i zimę. Po przełomowej oponie, która początkowo powstała w niewielkiej liczbie egzemplarzy dla Lancia Delta S4 Stradale, pierwsza generacja P Zero została stworzona w 1987 roku dla Ferrari F40. W nadchodzących miesiącach Pirelli zaprezentuje długo oczekiwaną, piątą ewolucję kultowej P Zero – najnowszy rozdział w nieustannej historii technologicznych innowacji.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=