ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 02/2025 • SYSTEMY DIGITAL LIGHT • ODPADY WARSZTATOWE • PISTOLET LAKIERNICZY DLA PROFESJONALISTY
PULS BRANŻY 4 HELLA - NOWE PODEJŚCIE DO OŚWIETLENIA! 10 PIRELLI P ZERO 13 ODPADY WARSZTATOWE POD KONTROLĄ 16 2024 ROKIEM KUPUJĄCYCH 19 AXALTA GLOBALNYM PARTNEREM BMW GROUP 20 SHELL ZNÓW NA SZCZYCIE GLOBALNEGO RYNKU ŚRODKÓW SMARNYCH 24 EVERGREEN SPRINT GLOBALNYM KOLOREM SAMOCHODOWYM ROKU 2025 26 UWAGA NA UŻYWANE PORSCHE! WARSZTAT 30 OLEJ SMARUJE NIE TYLKO PANEWKI! 36 DODATKOWY MODUŁ DO MYJKI FIRMY MEWA 40 JAKI PISTOLET LAKIERNICZY? NOWOŚCI I WYDARZENIA 46 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 02/2025 • SYSTEMY DIGITAL LIGHT • ODPADY WARSZTATOWE • PISTOLET LAKIERNICZY DLA PROFESJONALISTY
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 HELLA - NOWE PODEJŚCIE DO OŚWIETLENIA! W dzisiejszych czasach oświetlenie samochodowe pełni kluczową rolę zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i stylu. Firma HELLA, czołowy producent części samochodowych, od długiego czasu słynie z innowacyjnych i wysokiej jakości rozwiązań oświetleniowych i wciąż przenosi je na wyższy poziom dzięki zastosowaniu nowych, cyfrowych technologii. Oprócz klasycznego oświetlenia samochodowego, takiego jak reflektory przednie i tylne, oświetlenie nadwozia i wnętrza, obok oświetlenia LED/laserowego i matrycowego, firma skupia się na rozwoju zupełnie nowych, zintegrowanych rozwiązań. Nacisk kładziony jest na systemy oświetlenia o wysokiej rozdzielczości sterowane przez oprogramowanie, a także nowatorskie funkcje bezpieczeństwa i komfortu, zintegrowane modułowo z architekturą pojazdu. Oznacza to, że otwieraja się zupełnie nowe możliwości, z nowym podejściem do oświetlenia!
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 Systemy Digital Light SSL/HD wyznaczają standardy w oświetleniu samochodowym Jednym z najnowszych rozwiązań w oświetleniu samochodowym wprowadzonym przez Hella są systemy Digital Light SSL/HD, w których po raz pierwszy zastosowano światło Matrix-LED o rozdzielczości 30 000 pikseli. Oprócz funkcji dynamicznych reflektorów system generuje oznaczenia świetlne. Na przykład dodatkowy optyczny system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wspiera kierowcę podczas manewrów wyprzedzania lub wyświetla na drodze strefy dla rowerzystów. Poprzez SSL/HD firmie HELLA powiódł się dalszy rozwój funkcji wspomagających, takich jak adaptacyjne, nieoślepiające światła drogowe. Dostępne są również funkcje komfortowe, takie jak wizualna funkcja Coming Home i Leaving Home oraz indywidualne elementy wizualne/komunikacyjne. Samochody elektryczne: większe możliwości w zakresie oświetlenia i designu pojazdów Samochody z napędem elektrycznym nie potrzebują chłodnicy – nie mają „starej, dobrej” osłony chłodnicy, która była centralnym elementem rozpoznawczym wielu pojazdów. Otwiera to nowe możliwości dla producentów pojazdów w zakresie indywidualizacji designu przodu samochodu i oświetlenia. W ten sposób samochody zyskują nowe, promienne oblicze. Ale korzyści odnoszą nie tylko projektanci – otwierają się również zupełnie nowe możliwości techniczne, zwłaszcza jeśli chodzi o integrację systemów i czujniki. „Design to także to, czego nie widać”, powiedział projektant samochodów Walter de Silva w Süddeutsche Zeitung w 2010 roku.
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 Tak zwane Front Phygital Shields są wykorzystywane jako wyróżniający element samochodów elektrycznych, a także odgrywają kluczową rolę w zautomatyzowanej jeździe. Front Phygital Shields: Fizyka w połączeniu z cyfryzacją HELLA oferuje tak zwane Front Phygital Shields (FPS). „Phygital” to połączenie słów „fizyka” i „cyfryzacja”. Duże, wielokolorowe, podświetlane moduły nie tylko zastępują osłonę chłodnicy z przodu pojazdu, ale także służą jako charakterystyczny element stylistyczny pojazdów elektrycznych. Fizyka wchodzi w grę, jeśli chodzi o procesy dynamiki jazdy i technologię czujników, podczas gdy cyfryzacja oznacza sieć danych i inteligentne oprogramowanie. Oba te warunki są niezbędne do autonomicznej jazdy. Front Phygital Shields pełnią zatem nie tylko funkcję ozdobną, ale służą raczej jako platforma do integracji licznych systemów wspomagających. Na przykład czujniki radarowe i całe zespoły mogą być ukryte za zaawansowanymi technologicznie panelami, które można dostosować do indywidualnych potrzeb.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 Coraz więcej czujników jest wykorzystywanych do realizacji klasy 3, 4, a nawet 5 autonomicznej jazdy. Dlatego różne są stopnie swobody integracji systemu. Również czujniki (w tym ogrzewanie) są zabezpieczone optymalnie przed wpływami środowiska za podświetlanymi modułami przednimi firmy HELLA. Front Phygital Shields, z których część składa się z ośmiu różnych warstw folii i tworzywa sztucznego, zostały zaprojektowane z ekologicznych materiałów nadających się do recyklingu. Są one częściowo „samonaprawiające”, tzn. „wybaczają” niewielkie uderzenia mechaniczne, np. odłamki kamieni. Front Phygital Shields łączą oświetlenie samochodowe z czujnikami. Teraz do gry ponownie wkracza oświetlenie samochodowe. Front Phygital Shields integrują dwie główne kompetencje firmy HELLA – systemy oświetleniowe i technologię czujników. Dlatego też Front Phygital Shields należą do najbardziej zaawansowanych technologii. To nie wszystko: Możliwe są niezliczone warianty i poziomy integracji. Oznacza to, że można zintegrować szeroką gamę funkcji oświetleniowych w zależności od wymagań
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 klienta. Obejmują one funkcje światła głównego i sygnalizacyjnego, ale także indywidualne, optyczne elementy konstrukcyjne realizowane za pomocą diod LED. HELLA ma już na koncie ponad 140 różnych realizacji w ramach projektów klientów, biorąc pod uwagę różne warianty kolorystyczne, a także warianty podświetlane i niepodświetlane. Jednocześnie Front Phygital Shields umożliwiają wdrożenie funkcji zautomatyzowanej jazdy. Jednym z przykładów jest adaptacyjny tempomat (ACC). W tym przypadku FPS działa jako przezroczysta osłona dla czujników radarowych, chroniąc je przed warunkami atmosferycznymi i brudem. Jednocześnie zintegrowana funkcja ogrzewania sprawia, że czujniki działają niezależnie od warunków pogodowych. Efektem końcowym jest inteligentny system pochądzący z jednego źródła. Podsumowując Rozwiązania oświetleniowe HELLA to nie tylko nowoczesne technologie połączone z niepowtarzalnym designem, który może być elementem podkreślającym indywidualny charakter pojazdu w każdych warunkach, ale też bezpieczeństwo, komfort i systemy wspomagające kierowcę.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 PIRELLI P ZERO Model P Zero, który narodził się w 1985 roku, zadebiutował w Lancii Delta S4 Stradale – i od tego czasu pozostaje wzorem innowacji oraz technologii dzięki nieustannej ewolucji. ŚWIĘTUJEMY 40 LAT PIERWSZEJ W HISTORII OPONY ULTRA HIGH PERFORMANCE Pirelli P Zero, definicja najlepszej sportowej opony, obchodzi w tym roku swoje 40-lecie. Narodzona z jednej rewolucyjnej idei, dziś jest najbardziej rozpoznawalną marką w branży i pierwszym wyborem prestiżowych producentów samochodów. Na przestrzeni czterech generacji Pirelli P Zero stała się liderem rynku dzięki niezrównanej liczbie homologacji dostosowanych do różnych marek motoryzacyjnych – do tej pory powstało ponad 3000 wersji tej opony. Lista samochodów, które zostały wyposażone w P Zero, jest imponująca i obejmuje prawdziwe ikony motoryzacji, takie jak: Ferrari F40, 512 Testarossa i LaFerrari; Lamborghini Countach, Diablo, Murciélago i Aventador; McLaren MP4-12C i P1; Pagani Zonda, Huayra i Utopia; Aston Martin Vanquish, DB9, V12 Vantage, a także różne wersje Porsche 911, Cayenne i Macan. Dziś P Zero nadal wyznacza standardy w segmencie opon o ultra wysokich osiągach, co potwierdzają testy porównawcze publikowane przez czołowe magazyny motoryzacyjne. To także technologiczna awangarda Pirelli. W 2019 roku P Zero po raz pierwszy wprowadziła pakiet Elect, stworzony dla samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, który stał się punktem odniesienia dla całej branży. W 2023 roku Pirelli zaprezentowało P Zero E – pierwszą oponę Ultra High-Performance (UHP) zawierającą co najmniej 55% materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, za którą uzyskało prestiżową ocenę „potrójne A” na europejskiej etykiecie opon. W motorsporcie, gdzie P Zero ma swoje korzenie, jest synonimem najwyższej wydajności – od Formuły 1 po liczne inne serie wyścigowe.
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 NARODZINY P ZERO Nazwa P Zero po raz pierwszy pojawiła się w 1985 roku, debiutując w Lancii Delta S4 Stradale. Ta pierwsza drogowa wersja P Zero była ewolucją swojego poprzednika, używanego w legendarnej rajdówce Lancia Delta S4 Grupy B. Model Delta S4 zyskał status legendy dzięki zaawansowanej technologii i przełomowej dynamice, a Pirelli było naturalnym wyborem do opracowania opony zdolnej zapewnić wyjątkowe osiągi. To jedno zapotrzebowanie zapoczątkowało prawdziwą rewolucję w branży oponiarskiej, prowadząc do powstania kategorii UHP (Ultra High-Performance). Nazwa „P Zero” symbolizowała nowy rozdział dla włoskiego producenta opon, łącząc tradycyjną literę „P” Pirelli ze słowem „Zero”. Ta rewolucja zbiegła się z dynamicznymi zmianami w świecie motoryzacji. W latach 80. wzrost popularności turbosprężarek i doładowania w samochodach sportowych doprowadził do bezprecedensowego wzrostu mocy i osiągów. Bez elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, które dziś są standardem, to właśnie opony odgrywały kluczową rolę
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 w zapewnieniu przyczepności, stabilności i bezpieczeństwa. W tamtym czasie flagową oponą sportową Pirelli była P7 – pierwsza w historii opona o niskim profilu, wprowadzona na rynek w 1976 roku. Wiedza zdobyta podczas pracy nad P7 – zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych – w połączeniu z wizją inżyniera Pirelli, Mario Mezzanotte, utorowała drogę do stworzenia P Zero. Koncepcja była prosta, ale przełomowa: połączenie trzech kluczowych cech opon wyścigowych w jednym bieżniku. Wewnętrzny bark, z rowkami nawiązującymi do tych stosowanych w oponach deszczowych, zapewniało przyczepność na mokrych nawierzchniach. Zewnętrzny bark, inspirowany oponami typu slick, gwarantowało trakcję na suchych drogach. Centralna część bieżnika zawierała elementy opon pośrednich, tworząc doskonałą równowagę między obiema skrajnościami. To innowacyjne rozwiązanie przekroczyło tradycyjne granice projektowania opon. Pewien dziennikarz motoryzacyjny celnie podsumował tę rewolucję po testach Delty S4 wyposażonej w nową P Zero: „Miejmy nadzieję, że policja drogowa będzie tego świadoma” – zażartował. „Nie chcielibyśmy, żeby gładka część została uznana za zużytą oponę!” Ekspertyza Pirelli w motorsporcie odegrała kluczową rolę w przeniesieniu tej zaawansowanej technologii na opony drogowe. Jednym z najbardziej spektakularnych przykładów wszechstronności P Zero było wydarzenie podczas Rajdu San Remo. Miki Biasion, prowadząc Lancia Delta S4, używał standardowych opon P Zero (które nie były jeszcze dostępne w sprzedaży) na dojazdówkach pomiędzy odcinkami specjalnymi. Sprawdziły się tak dobrze, że zdecydował się zostawić je na jednym z bardzo mokrych odcinków. Wygrał ten etap, pokonując rywali korzystających ze specjalnie przygotowanych opon rajdowych. STRATEGIA PERFECT FIT PIRELLI Oprócz zapoczątkowania segmentu UHP, P Zero wyznaczyło początek strategii Pirelli Perfect Fit, polegającej na dostosowywaniu opon do specyficznych wymagań producentów samochodów segmentu premium i prestiżowego. Dziś gama P Zero obejmuje różne wersje, opracowane na miarę dla różnych pojazdów, zastosowań i pór roku. P Zero trafia na wyposażenie zarówno luksusowych sedanów, jak i supersamochodów oraz sportowych SUV-ów, oferując rozwiązania na lato i zimę. Po przełomowej oponie, która początkowo powstała w niewielkiej liczbie egzemplarzy dla Lancia Delta S4 Stradale, pierwsza generacja P Zero została stworzona w 1987 roku dla Ferrari F40. W nadchodzących miesiącach Pirelli zaprezentuje długo oczekiwaną, piątą ewolucję kultowej P Zero – najnowszy rozdział w nieustannej historii technologicznych innowacji.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 ODPADY WARSZTATOWE POD KONTROLĄ Każdego dnia w polskich warsztatach samochodowych powstają tony odpadów — od zużytych olejów i filtrów po opakowania po płynach eksploatacyjnych. Te materiały, jeśli nie są odpowiednio zagospodarowane, mogą prowadzić do poważnego zanieczyszczenia środowiska oraz stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi. Problem ten zyskuje na znaczeniu, ponieważ przepisy prawne stają się coraz bardziej rygorystyczne, a konsekwencje ich naruszenia mogą być dotkliwe zarówno dla środowiska, jak i dla samej branży. W odpowiedzi na te wyzwania firma EMKA nawiązała współpracę z Inter-Team, łącząc swoje doświadczenie w zarządzaniu odpadami z siecią dystrybucji części zamiennych i wyposażenia warsztatowego. Współpraca ta ma na celu zapewnienie warsztatom kompleksowego wsparcia w zgodnym z przepisami gospodarowaniu odpadami. FIRMY EMKA I INTER-TEAM ŁĄCZĄ SIŁY W TROSCE O ŚRODOWISKO Zarządzanie odpadami warsztatowymi jest regulowane przez polskie i unijne przepisy, które nakładają na właścicieli warsztatów szereg obowiązków. Rejestracja w systemie BDO (Baza Danych o Odpadach), ewidencja odpadów oraz ich odpowiednie magazynowanie to tylko niektóre z wymagań. Niedopełnienie tych obowiązków może skutkować karami finansowymi od 5 tys. zł do nawet 1 mln zł, a także wstrzymaniem działalności czy odpowiedzialnością karną w przypadku poważnych uchybień.
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 - Przepisy wymagają również stosowania odpowiednich środków zabezpieczających, takich jak szczelne pojemniki i oznaczenia, aby minimalizować ryzyko wycieku substancji niebezpiecznych. Właściwe zarządzanie odpadami to nie tylko wymóg prawny, ale także praktyczny krok w kierunku minimalizowania ryzyka środowiskowego i finansowego. Naszym celem jest wspieranie warsztatów w efektywnym i zgodnym z przepisami postępowaniu - tłumaczy Małgorzata Rdest, Wiceprezes EMKA, specjalizującej się w zarządzaniu odpadami. Brak odpowiednich zabezpieczeń i jego konsekwencje Wielu właścicieli warsztatów nadal nie stosuje odpowiednich środków zabezpieczających w gospodarce odpadami. Odpady takie jak rozpuszczalniki, środki czyszczące, farby czy oleje są często przechowywane w otwartych lub nieszczelnych pojemnikach, co zwiększa ryzyko wycieków. Substancje te mogą łatwo przeniknąć do gleby i wód gruntowych, powodując ich skażenie. Niewłaściwe magazynowanie i brak regularnych odbiorów odpadów mogą również prowadzić do zagrożenia pożarowego, emisji toksycznych oparów oraz problemów zdrowotnych dla pracowników i klientów warsztatów. Kluczowe jest, aby współpracować z partnerem, który nie tylko zadba o regularny odbiór odpadów, ale także zagwarantuje ich bezpieczną i odpowiednią utylizację. Rodzaje odpadów niebezpiecznych w warsztatach Warsztaty samochodowe generują różnorodne odpady, od zużytych akumulatorów po oleje przepracowane. Każdy z tych materiałów wymaga odpowiedniego zagospodarowania, aby zapobiec zanieczyszczeniom środowiska, takim jak skażenie ekosystemów wodnych. Wprowadzenie odpowiednich procedur do warsztatów, takich jak: • prowadzenie ewidencji w systemie BDO, • bezpieczne magazynowanie i transport odpadów, • regularny odbiór przez wyspecjalizowane firmy, • edukacja pracowników na temat zasad przechowywania i utylizacji odpadów, pozwala zminimalizować ryzyko powstania tych szkód. Współpraca z Inter-Team Współpraca EMKA z firmą Inter-Team to strategiczne partnerstwo, które łączy ponad 30-letnie doświadczenie w zakresie zarządzania odpadami z jedną z największych sieci dystrybucji części samochodowych i wyposażenia warsztatowego w Polsce. Dzięki tej współpracy, warsztaty samochodowe zyskują kompleksowe wsparcie w obszarze utylizacji niebezpiecznych dla środowiska odpadów, zapewniając im zgodność z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi gospodarowania odpadami. - Dzięki temu partnerstwu warsztaty samochodowe zyskują nie tylko dostęp do najwyższej jako-
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 ści części zamiennych i narzędzi, ale także wsparcie w spełnianiu wymagań prawnych związanych z ochroną środowiska. To krok w kierunku bardziej zintegrowanego i zorganizowanego podejścia do zarządzania odpadami - podkreśla Jacek Adamus, Kierownik Działu Współpracy z Warsztatami Inter-Team. Edukacja i zmiana nawyków Jednym z filarów wspólnych działań EMKA i Inter-Team jest edukacja ekologiczna. Organizowane szkolenia dla warsztatowców mają na celu zwiększenie świadomości na temat odpowiedzialnego postępowania z odpadami oraz korzyści płynących z przestrzegania przepisów. Warsztaty mogą liczyć na wsparcie merytoryczne i praktyczne, które pozwala unikać błędów skutkujących m.in. karami finansowymi. Odpowiednie zarządzanie odpadami warsztatowymi ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zgodności z przepisami, ale także dla ochrony środowiska i zdrowia ludzi. Dzięki synergii EMKA i Inter-Team warsztaty mogą wprowadzać nowoczesne standardy ekologiczne, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej.
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 Rynek motoryzacyjny w roku 2024 w raporcie OTOMOTO Insights • Przez cały 2024 rok sprzedaż detaliczna w kategorii motoryzacyjnej wyraźnie przewyższała ogólne wyniki sprzedaży we wszystkich kategoriach (wzrost sektora motoryzacyjnego od stycznia do listopada to 19,6% rok do roku, przy sprzedaży ogólnej +2,7%). • W ciągu całego 2024 roku utrzymywała się wysoka chęć zakupu samochodów - po raz pierwszy zasygnalizowana w 3 kwartale 2023 roku. 2024 ROKIEM KUPUJĄCYCH • CEPiK zanotował najwyższy od kilkudziesięciu miesięcy poziom rejestracji samochodów - łącznie w 2024 roku zarejestrowano 4 124 219 nowych i używanych pojazdów. • Wzrostom liczby rejestracji towarzyszyły wzrosty podaży i popytu na samochody. Na platformie OTOMOTO łącznie w 2024 roku pojawiło się aż 18% więcej ofert z samochodami używanymi niż w poprzednim roku, a przy tym średni czas sprzedaży zwiększył się zaledwie o 1 dzień. • W ostatnim miesiącu roku użyt-
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 kownicy OTOMOTO przeglądali platformę przez średnio 13 minut, przeglądając kolejne strony listy i przechodząc do ogłoszeń łącznie więcej niż 15 razy. • Coraz więcej nowych samochodów jest dostępnych na OTOMOTO - w grudniu 2024 roku można było przeglądać o 10% więcej ogłoszeń z nowymi samochodami niż przed rokiem, a zainteresowanie kupujących przewyższało o 30% to z 2023 roku. • Ceny samochodów notują wzrosty zbliżone do poziomu inflacji. Samochody wystawiane przez użytkowników indywidualnych w grudniu 2024 były wyceniane o 5,5% wyżej niż rok wcześniej. • Kwoty kredytów na zakup samochodu rosną - średnia kwota zobowiązań na ten cel, rosnąca od marca 2024 roku, w grudniu po raz pierwszy przekroczyła 50 tysięcy złotych. W 2024 roku przy wyraźnej stabilizacji sprzedaży detalicznej, sektor motoryzacyjny roku kontynuował zapoczątkowane w połowie 2023 roku trendy wzrostowe. Liczba rejestracji wszystkich pojazdów w Polsce przewyższała poziom z poprzedniego roku o 26%. Dynamika sprzedaży w kategoriach motoryzacyjnych przez cały rok notowała mocne przewagi nad ogólnymi wskaźnikami (od stycznia do listopada to +19,6% rok do roku, przy sprzedaży ogólnej +2,7%). W grudniu 2024 OTOMOTO każdego dnia można było przeglądać blisko 243 tysiące ogłoszeń z używanymi samochodami i 24 tysiące ofert sprzedaży nowych pojazdów. Średnio w ciągu całego roku liczba dostępnych ofert z samochodami używanymi wzrosła w porównaniu do 2023 roku o 18%. Rósł też popyt: każdego miesiąca więcej osób odwiedzało platformę. Średnia cena samochodów wystawianych przez prywatnych właścicieli w grudniu 2024 roku była wyższa o 5,5% niż w ostatnim miesiącu poprzedniego roku - to wartość zbliżona do poziomu inflacji, który według NBP na koniec roku wyniósł 4,8%. Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Podsumowanie roku 2024 w raporcie można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl. Większy wybór, trafniejsze propozycje, szybsze decyzje Wysoka podaż, która na OTOMOTO przewyższała poziom z poprzedniego roku o 18%, spotkała się w tym roku z równie wysokim popytem. Świadczy o tym nie tylko liczba rejestracji aut - rok do roku wyższa o xx%, ale też średnio o 15% większa liczba użytkowników wchodzących na platformę każdego miesiąca. Mimo większej puli ofert do wyboru czas aktywności ogłoszeń dla wszystkich modeli wzrósł średnio zaledwie o 1 dzień. Dla porównania: ten sam wskaźnik w 2023 roku - w porównaniu do danych z 2022 - zmienił się o
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 6 dni. Statystycznie jeden użytkownik potrzebował też mniejszej liczby wizyt na platformie, by zdecydować o zakupie. W grudniu - podobnie, jak w poprzednich miesiącach najdłużej na zainteresowanych zakupem musieli czekać wystawiający samochody elektryczne. Ogłoszenia wystawiane przez profesjonalnych sprzedających były aktywne średnio przez 84 dni, a przez prywatnych - 67 dni. Najszybciej - bo odpowiednio 37 i 35 dni - sprzedawały się samochody z instalacją LPG. 1/4 kredytobiorców planuje spłacać auto przez 7-8 lat Utrzymujące się od wielu miesięcy wysokie stopy procentowe (oraz studzące nadzieje komunikaty dotyczące obniżek w tym zakresie) sprawiają, że depozyty gospodarstw domowych rosną szybciej niż kredyty. W skali całego roku oszczędności Polaków zwiększyły się średnio o 8,5%, a poziom zadłużenia podskoczył o 2,9%. Deklarowana chęć zakupu samochodu w kolejnych miesiącach wielu kupujących skłaniała do zaciągania coraz wyższych zobowiązań na poczet zakupu używanego samochodu. Po ponad 3 kwartałach wzrostów, w grudniu średnia kwota kredytu przekroczyła barierę 50 tysięcy złotych. Częściej na zakup samochodu z finansowaniem decydowali się mężczyźni (75% kredytobiorców), a 1/3 z nich to osoby w wieku 40-49 lat. 28% kredytobiorców spłatę zobowiązania planowała na okres od 4 do 5 lat, a więcej niż ¼ biorących kredyt chce rozłożyć jego spłatę na 7-8 lat. Szpan wymaga cierpliwości Bardzo efektowne, ale jednak ryzykowne (zwłaszcza dla tapicerki) w naszej strefie klimatycznej kabriolety zdecydowanie najdłużej czekają na zainteresowanych ich zakupem. Wystawiający samochody bez dachu na zainteresowanych zakupem czekają ponad 70 dni (przy ogólnej średniej 44-45 dni). Zdecydowanie większą popularnością cieszą się SUVy i niewielkie samochody miejskie (z segmentu compact) - profesjonalni sprzedający na OTOMOTO potrzebowali średnio 43 dni, żeby zainteresować tymi modelami kupujących. Więcej informacji o rynku motoryzacyjnym w raporcie: OTOMOTO Insights - RAPORT ROCZNY
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 AXALTA GLOBALNYM PARTNEREM BMW GROUP W PONAD 50 KRAJACH Axalta (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca farb i lakierów, zyskała status rekomendowanego dostawcy materiałów do napraw lakierniczych dla BMW Group w tych krajach, w których niedostępne są produkty ColorSystem, marki własnej BMW. Nowa umowa, obowiązująca od stycznia 2025 r., jest ważna przez kilka lat i obejmuje sieć dealerów i serwisów BMW Group w ponad 50 krajach na całym świecie. Co więcej, Axalta jest wyłącznym dostawcą produktów marki ColorSystem do salonów i serwisów BMW Group w Europie i RPA. Teraz zaś umowa ta została rozszerzona o USA i Chiny. ColorSystem BMW Group to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów lakierniczych na świecie. - Pomimo surowego i wieloetapowego procesu przetargowego Axalta spełniła wysokie standardy BMW Group w zakresie jakości, wydajności i zrównoważonego rozwoju - mówi Fabien Boschetti, Sales Vice President w Axalta Refinish na Europę. „Będziemy nadal wspierać salony i serwisy BMW Group na całym świecie dzięki naszej innowacyjności i doskonałości operacyjnej”. Axalta będzie dostarczać do BMW Group swój opatentowany system lakierniczy Fast Cure Low Energy. Przynosi on partnerom liczne korzyści, m.in. niższą emisję ekwiwalentu dwutlenku węgla i mniejsze zużycie energii. Uzupełnia go najlepsze w swojej klasie wsparcie szkoleniowe. Więcej informacji na temat firmy Axalta można znaleźć na stronie www.axalta.com.
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 SHELL ZNÓW NA SZCZYCIE GLOBALNEGO RYNKU ŚRODKÓW SMARNYCH Shell 18. rok z rzędu utrzymuje pozycję globalnego lidera rynku środków smarnych. Prestiżowe osiągnięcie koncernu potwierdza najnowszy raport uznanej firmy badawczej Kline & Company. W raporcie „Globalne środki smarne: Analiza i ocena rynku 2023” znalazły się dane i wnioski dotyczące segmentów rynku, oraz typów i rodzajów produktów. Opracowanie obejmuje rynki w najważniejszych krajach, w których dystrybuowane są środki smarne. Shell utrzymał status numeru 1 wśród światowych dostawców olejów i płynów samochodowych oraz przemysłowych, zajmując pierwsze miejsce we wszystkich trzech kategoriach środków smarnych analizowanych przez Kline. Są to środki smarne do samochodów osobowych, środki smarne stosowane w pojazdach użytkowych oraz przemysłowe środki smarne. - Utrzymanie przez kolejny rok statusu globalnego dostawcy numer jeden środków smarnych to dla nas duża satysfakcja. Wypracowana pozycja podkreśla nasze zaangażowanie w dostarczanie odpowiednich środków smarnych i płynów zarówno odbiorcom komercyjnym i przemysłowym, jak i indywidualnym. Wyróżnienie jest efektem oferowania innowacyjnych, najwyższej jakości produktów, które spełniają potrzeby naszych klientów na całym świecie - powiedział Łukasz Radzymiński, Dyrektor Sprzedaży w Dziale Olejowym Shell Polska. - Naszą strategię opieramy na niezawodności naszych środków smarnych oraz ich dopasowaniu do najbardziej wymagających warunków eksploatacyjnych. Jednocześnie jesteśmy dumni, że marka Shell, związani z nią ludzie oraz opracowywane przez nas technologie napędzają światowy postęp. Nieustannie dążymy do doskonałości, a raport Kline stanowi potwierdzenie naszych starań. Cieszymy się, że produkty Shell skutecznie wspierają naszych partnerów w ich dążeniu do efektywności i sukcesu - dodał Łukasz Radzymiński.
21 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 Utrzymanie przez Shell pozycji lidera i przewagi nad konkurencją było możliwe dzięki rozwijaniu środków smarnych premium, takich jak oleje silnikowe do samochodów osobowych Shell Helix, oleje silnikowe do samochodów ciężarowych i dostawczych Shell Rimula, a także przemysłowe środki smarne Shell Tellus i Shell Gadus. Na wielu najważniejszych rynkach produkty tych marek są najpopularniejszymi środkami smarnymi. Ponadto Shell dostarcza bardziej zrównoważone rozwiązania, a oferowane przez firmę produkty i usługi dotyczące środków smarnych odgrywają kluczową rolę w osiągnięciu celu koncernu jakim jest uzyskanie zerowej emisji netto do 2050 roku. Postępy w realizacji tego wyzwania są możliwe m.in. dzięki redukcji emisji dwutlenku węgla z własnej działalności, wspieranie klientów w obniżaniu ich śladu węglowego oraz zmniejszanie ilości odpadów.
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 Składają się na to rozwój zrównoważonych opakowań, wdrażanie rozwiązań gospodarki cyrkularnej, a także rozszerzana gama produktów biodegradowalnych. Najbardziej zaawansowane technologicznie środki smarne Shell o niskiej lepkości mogą zwiększyć oszczędność paliwa nawet o 3%1, a w zastosowaniach przemysłowych poprawić efektywność energetyczną nawet o 4%2. Grupa Shell Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 40 blendowniach, a smary w 10 zakładach produkcyjnych na świecie. Oleje produkowane na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, powstają w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 18 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych na świecie (źródło: Kline & Company) Według najnowszego raportu Kline & Company, Shell utrzymał pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych z udziałem w globalnym rynku na poziomie 11,6%. Sprzedaż Shell w 2023 roku w poszczególnych segmentach kształtowała się następująco: 36% produkty stosowane w samochodach osobowych, 33% produkty przemysłowe i 31% środki smarne do pojazdów użytkowych.
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 EVERGREEN SPRINT GLOBALNYM KOLOREM SAMOCHODOWYM ROKU 2025 WEDŁUG AXALTY Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłasza zwycięzcę konkursu na Samochodowy kolor roku 2025, którym zostaje zieleń Evergreen Sprint. To już jedenasty rok, w którym Axalta ogłasza samochodowy kolor roku, i drugi raz, kiedy zwycięża zieleń. NAJNOWSZY KOLOR ROKU ODDAJE HOŁD LEGENDARNEJ BRYTYJSKIEJ ZIELENI BRITISH RACING GREEN Evergreen Sprint to głęboka leśna zieleń, która oddaje hołd legendarnemu kolorowi British Racing Green. Zdobił on najlepsze maszyny wyścigowe w historii sportów samochodowych, dlatego kojarzy się z prędkością i świetnymi osiągami. Najnowszy samochodowy kolor roku Axalty odwołuje się do emocji związanych ze sportami samochodowymi, a jednocześnie nadaje sedanom i SUV-om wyrafinowania. Dzięki temu Evergreen Sprint idealnie pasuje do wszystkich typów pojazdów. - Ten niezwykły kolor nadaje globalnemu samochodowemu kolorowi roku nowego wymiaru - powiedział Dan Benton, Global Color Marketing Director w Axalcie. - Evergreen Sprint wyróżnia się na drodze i przywołuje na myśl osiągi, ducha rywalizacji i przygody. Ten dynamiczny kolor z pewnością przyciągnie uwagę pasjonatów motoryzacji - Pierwszy raport opublikowaliśmy w 2015 roku. Od tego czasu, raz do roku, globalny zespół ekspertów Axalty w dziedzinie kolory-
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 styki wskazuje popularne i modne kolory samochodowe. W ocenie Axalty tegoroczny odcień zieleni szybko zyskuje na popularności. Według Globalnego raportu Axalty o popularności kolorów z 2023 roku zielony znajduje się na około O Axalta Coating Systems Axalta jest światowym liderem branży materiałów lakierniczych oferująca swoim klientom innowacyjne, kolorowe, piękne i stabilne rozwiązania. Nasze produkty i systemy przeznaczone są do zastosowań na pojazdy osobowe, użytkowe oraz dla celów renowacyjnych, a także na silniki elektryczne, fasady budynków i inne obiekty przemysłowe. Lakiery zostały zaprojektowane z myślą o zapobieganiu korozji, zwiększaniu wydajności i zapewnianiu trwałości powlekanych powierzchni. Bazując na ponad 150 latach doświadczeń w branży lakierniczej, globalny zespół Axalta stale poszukuje sposobów, by jeszcze lepiej obsłużyć ponad 100 000 klientów w 130 krajach, oferując im najlepsze systemy lakiernicze i techniki ich aplikacji. Więcej informacji na naszej stronie internetowej axalta.pl i na Twitterze @Axalta. 2% pojazdów na całym świecie. Aby uzyskać więcej informacji na temat globalnego samochodowego koloru roku 2025 Axalty i możliwości kolorystycznych firmy, odwiedź stronę: www.axalta.com/color.
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 UWAGA NA UŻYWANE PORSCHE! Na wypadki narażone są wszystkie samochody, ale statystycznie – niektóre ulegają im częściej niż inne. Oto najnowsze badanie przeprowadzone pod tym kątem przez carVertical. Raport ujawnia marki, które mają największego pecha na polskich drogach. Doroczny raport carVertrical powstaje na podstawie analizy danych z indywidualnych raportów historii pojazdów pobieranych przez kierowców, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy sprawdzali ich historię przed zakupem. Wszystkie dane są zebrane w jedną całość i analizowane przez system. Mocne i luksusowe modele rozbijają się częściej Wśród wszystkich pojazdów sprawdzonych w 2024 r., modele Porsche miały najwyższy wskaźnik uszkodzeń – dokładnie 80,7%.Za Porsche uplasowały się BMW (77%), Lexus (73,6%), Audi (68%) i Hyundai (67,5%). Kierowcy zainteresowani
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 tymi markami powinni zatem zachować szczególną ostrożność i zawsze pytać sprzedawcę o wcześniejsze uszkodzenia i naprawy. Bez dokładnego sprawdzenia, modele te mogą boleśnie rozczarować nowych właścicieli.Ukryte uszkodzenia powypadkowe mogą obniżyć wartość rezydualną samochodu, utrudniając jego późniejszą odsprzedaż. Tanie lub niewłaściwe naprawy z czasem wymagają kosztownych poprawek, mogą również generować inne usterki. Ponadto, jeśli pojazd doznał uszkodzeń strukturalnych lub miał wystrzelone poduszki powietrzne, może nie gwarantować już takiej ochrony pasażerów jak wcześniej. - Nierzadko samochód w jednym kraju uczestniczy w wypadku, jest tanio naprawiany i odsprzedany w innym jako bezwypadkowy lub po „szkodzie parkingowej”. Szczególnie z USA importujemy do Europy
PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 wiele pojazdów po poważnych kolizjach. Należy pamiętać, że po sprowadzeniu do Polski auta te mogą ponownie uczestniczyć w wypadkach, ponieważ średnio dzieje się to raz na 5-10 lat. Mając na uwadze fakt, że średnia wieku samochodów jeżdżących po polskich drogach to około 11 lat*, jest prawdopodobne, że pojazdy te przynajmniej raz uczestniczyły w wypadku - Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego w carVertical * Na podst. raportu Indeks Transparentności carVertical Kompakty i auta miejskie mają więcej szczęścia Kompaktowe oraz miejskie samochody statystycznie rozbijane są znacznie rzadziej. Raporty pobierane w Polsce wskazują, że w przypadku Peugeotów udział aut z jakąś szkodą na koncie to 48,7%. Dla aut marki Fiat współczynnik ten wynosi 49,6%, dla Citroen - 50,7%. Te trzy marki należą do szczęśliwego grona z najmniejszą liczbą szkód. Uszkodzenia samochodów luksusowych mogą kosztować nawet 50 000 zł Koszt naprawy uszkodzonego pojazdu zależy w dużej mierze od marki. Samochody klasy ekonomicznej są tańsze w naprawie, więc koszty ich uszkodzeń są naturalnie niższe. Jednak nawet drobny wypadek z udziałem luksusowego SUV-a może skutkować rachunkami za naprawę liczonymi w tysiącach euro.W Polsce średni koszt likwidacji szkody dla pojazdów marki Porsche wyniósł 49 076 PLN i był najwyższy spośród wszystkich marek sprawdzonych przez carVertical. Za Porsche uplasowały się Mercedes-Benz (27 309 zł) i Lexus (25 447 zł).Najniższe średnie koszty likwidacji szkód w badaniu miały Skoda (12 952 zł), Fiat (13 571 zł) i Opel (13 597 zł).
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 A jak wyglądają statystyki międzynarodowe? Analiza łącznych danych ze wszystkich krajów objętych badaniem wykazała, że najwięcej szkód na swoim koncie mają - podobnie jak przed rokiem - samochody marki BMW (66,7%). Drugie miejsce zajmuje Hyundai (62,1%), a trzecie Subaru (59,5%). Niezmienny, zarówno w Polsce, jak i w innych badanych krajach częściej uszkadzamy samochody mocniejsze. To sugeruje, że kierowcy przeceniają swoje umiejętności i mają tendencję do zbyt mocnego naciskania pedału gazu. - Kupujący samochody marząc o konkretnym modelu starają się zaoszczędzić i często wybierają auta uszkodzone, które są tańsze w zakupie. Oczywiście nie każdy wpis o szkodzie dyskwalifikuje samochód, ale zawsze dobrze jest skonsultować się z mechanikiem i wziąć pod lupę auto z bogatą przeszłością - Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego w carVertical Metodologia: W badaniu carVertical przeanalizowano raporty historii pojazdów zakupione przez klientów firmy w okresie od października 2023 do października 2024 roku. Zapisy uszkodzeń znalezione w raportach zostały posortowane według marki samochodu, przeliczone na wartości procentowe i uszeregowane.carVertical działa w 30 krajach. Raporty historii pojazdów wykorzystują dane z ponad 900 międzynarodowych baz danych, w tym należących do organów ścigania, instytucji finansowych, rejestrów państwowych i krajowych, firm ubezpieczeniowych i portali ogłoszeniowych. Przetwarzanie milionów raportów dotyczących pojazdów każdego roku pozwala carVertical na identyfikację trendów na rynku samochodów używanych oraz dostarczanie prognoz i spostrzeżeń.
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT OLEJ SMARUJE NIE TYLKO PANEWKI! Coraz większa liczba współczesnych silników wymaga stosowania zaawansowanych i na pierwszy rzut oka – nietypowych olejów. TotalEnergies na przykładzie silnika Ford 1.0 EcoBoost prezentuje obieg oleju, wyjaśnia, dlaczego wymagania olejowe są tak wygórowane i obala powszechne mity o „wodnistych olejach, które niszczą silniki”. Motoryzacyjny downsizing wciąż budzi wiele kontrowersji. Chodzi jednak nie tylko o same silniki, ale także o wymagania stawiane przed olejami. Nie tylko kierowcy, ale nawet mechanicy nie mogą czasem uwierzyć w to, że np. rekomendowane klasy lepkościowe typu 0W-20 czy 5W-20 to absolutna konieczność. Niektórzy doszukują się w tym nawet jakichś teorii spiskowych, jakoby producentom zależało na przedwczesnym zużyciu panewek czy pierścieni. Próby zastępowania zalecanych olejów innymi, dobieranymi według własnego uznania, kończą się często remontem lub wymianą silnika.TotalEnergies w ramach Akademii Quartz prowadzi szkolenia, na których tłumaczy wymagania olejowe współczesnych silników. Najnowszą pomocą dydaktyczną jest ruchomy model silnika Ford 1.0 EcoBoost, w którym wykonano okienka inspekcyjne w miejscach newralgicznych z olejowego punktu widzenia. OBIEG OLEJU W MODELOWYM SILNIKU TOTALENERGIES
31 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT Dlaczego akurat ten silnik? Silnik Ford 1.0 EcoBoost jest jedną z najpopularniejszych downsizingowych konstrukcji na rynku, a jednocześnie wyposażono go w prawie wszystkie
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT nowoczesne rozwiązania typowe dla naszych czasów. Jak można się łatwo domyślić, właśnie te rozwiązania dość istotnie podnoszą poprzeczkę wymagań wobec oleju. Chodzi m.in. o wysoki współczynnik mocy z litra, obciążenie wału korbowego, obciążenie „szklanek” zaworowych i krzywek, pasek rozrządu pracujący w oleju, zaawansowaną pompę oleju, natrysk oleju na denko tłoka, zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa, filtr GPF, kolektor wylotowy w głowicy, wymiennik cieplny olej-płyn chłodzący, system start-stop i oczywiście obciążenia cieplne poszczególnych stref silnika z uwzględnieniem tłoków i pierścieni.Jak widać – obszarów wrażliwych jest wiele i nie ma tu miejsca na eksperymentalne „poprawianie fabryki” za pomocą oleju dobieranego na podstawie własnych przemyśleń. Oleje TotalEnergies posiadające aprobaty do tego typu jednostek przeszły badania laboratoryjne i na hamowniach producentów, które wykazały ich doskonałą jakość i potwierdziły, że spełniają wymagania producentów. Stosowanie olejów o innych specyfikacjach może jedynie pogorszyć smarowanie i wszelkie inne parametry, za które odpowiedzialny jest olej. Obszar magistrali olejowej Największe kontrowersje budzą zazwyczaj klasy lepkości typu 0W-20 czy jeszcze bardziej nietypowe – np. 0W-8 (niektórzy nazywają takie oleje wodnistymi). Należy jednak pamiętać, że to, jak olej prezentuje się w temperaturze pokojowej to jedno, a to jakie właściwości ma w temperaturze najbardziej rozgrzanych obszarów silnika to drugie. Oleje o takich klasach lepkości gwarantują szybkie dotarcie do najdalszych miejsc silnika, a jednocześnie zapewniają utrzymanie prawidłowego filmu olejowego nawet przy pełnym obciążeniu jednostki. Oleje o innych klasach lepkościowych nie są w stanie tego zapewnić - w najlepszym razie spełnią tylko jedno z wymaganych zadań.Warto w tym miejscu podkreślić, że silniki EcoBoost – jak większość silników downsizingowych mogą pracować nie tyko „solo” ale także w układach mikrohybrydowych i hybrydowych. O ile w przypadku samej jednostki benzynowej silnik jest cyklicznie wyłączany jedynie przez system start/ stop, który w ostateczności można dezaktywować, o tyle w układach
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT hybrydowych (mikro i pełnych), silnik włącza się i wyłącza znacznie częściej. Co więcej, włącza się nie tylko podczas ruszania spod świateł, ale także podczas jazdy z niemałymi prędkościami. Dla układu smarowania liczy się zatem każdy ułamek sekundy.Ale nadal to jeszcze nie wszystko. Współczesne pompy oleju stosowane w silnikach dowsizingowych zostały skonstruowane specjalnie do współpracy z olejami o takich klasach lepkości. Użycie innych może uszkodzić pompę lub ograniczyć jej wydajność. Obszar tłoków i pierścieni Bardzo często w przestrzeni internetowej pojawiają się relacje z rozbiórek uszkodzonych downsizingowych silników, na których mechanicy wskazują zużyte, zapieczone pierścienie oraz rysy na płaszczu tłoka. W większości przypadków za te usterki odpowiada źle dobrany lub zbyt rzadko wymieniany olej. Zapiekające się pierścienie to najczęściej efekt silnego utlenienia oleju, nagromadzenia się osadów powstałych w wyniku spalania paliwa oraz drobin oleju zasysanych przez odmę. Odpowiednio dobrane oleje nie tylko redukują powstawanie takich osadów, ale także na bieżąco je oczyszczają. Przy dużym obciążeniu silnika i dużym zapotrzebowaniu na moc przy wtrysku bezpośrednim nie dochodzi do idealnego wymieszania paliwa z powietrzem i powstają strefy nadmiaru paliwa. Właśnie wtedy w procesie spalania powstaje sadza. Jej obecność wymusza stosowanie układów GPF (benzynowych filtrów cząstek). Sadza z komory spalania przedostaje się również do oleju i zanieczyszcza go.
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT To powoduje zaś konieczność zwiększenia zdolności oleju do dyspersji sadzy, aby ograniczyć nagromadzanie sadzy i jej odkładanie w silniku. Może to spowodować zwiększone zużycie elementów silnika.Rysy na płaszczu tłoka to dla odmiany zazwyczaj ślad spalania stukowego – zjawiska LSPI, typowego dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem.LSPI (Low Speed Pre-Ignition) to przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości obrotowej. Pojawia się w zakresie obrotów (1500-2000 obr/min), przy dużym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu powietrzem. Właśnie wtedy dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej podczas suwu sprężania, który występuje przed faktycznym zapłonem zainicjowanym iskrą ze świecy zapłonowej. Co ma do tego olej?Otóż przedwczesny zapłon spowodowany jest obecnymi w komorze spalania niedopalonymi, żarzącymi się cząstkami oleju lub nadal palącego się nadmiaru paliwa. LSPI skutkuje uderzeniami płaszcza tłoka o tuleję cylindra, a to prowadzi do wspomnianych zarysowań. Odpowiednio dobrany olej redukuje liczbę żarzących się cząstek oleju i dzięki temu redukuje zjawisko LSPI. Obszar paska lub łańcucha rozrządu Oleje do silników wyposażonych w pasek rozrządu zawierają odpowiednie dodatki, które konserwują pasek. Oczywiście paski pracujące w oleju różnią się od tych tradycyjnych, ale zazwyczaj kwestia doboru oleju nie jest dla nich obojętna. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nawet jeśli silnik downsizingowy jest wyposażony w łańcuch, to również odpowiedni olej jest dla
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT niego bardzo ważny. Duże ilości sadzy, które przedostają się przez komorę spalania i osadzają na łańcuchu niszczą jego ogniwa. Sadza działa ścierająco na sworznie powodując jego wydłużenie. Odpowiedni olej zapobiega osadzaniu się sadzy i dzięki temu zabezpiecza go. Mówimy tu o zdolnościach oleju do dyspersji sadzy. Widać to jak na dłoni Modelowy silnik wykorzystywany podczas szkoleń TotalEnergies w ramach Akademii Quartz jest wyposażony w podświetlane okienka inspekcyjne pozwalające na własne oczy zobaczyć, że w tym wypadku nie ma żadnych olejowych teorii spiskowych. Właśnie takie są wymagania współczesnych silników downsizingowych. Gdyby w tej technologii skonstruowano np. 5-litrowy silnik Forda Mustanga, miałby on prawie 700 KM i wówczas nikt nie kwestionowałby zaleceń fabrycznych odnośnie do oleju. Rzeczywistość wygląda jednak tak, że to nie Mustang, a popularne samochody otrzymały takie najnowsze rozwiązania i należy je respektować stosując odpowiednie oleje dysponujące homologacjami producentów silników.
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT FUNKCJONALNY DODATKOWY MODUŁ DO MYJKI FIRMY MEWA ZAOPATRZONEJ W PĘDZEL DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI Mewa uzupełnia o kolejny moduł swoją kompleksową usługę w zakresie czyszczenia części maszyn i komponentów. Sprawdzone w działaniu i przyjazne dla środowiska, zaopatrzone w szczotki do mycia części maszyn, myjki Mewa Eco-Clean Mini i Mewa Eco-Clean Maxi można teraz rozbudować, dodając kabinę ze stali nierdzewnej służącą do czyszczenia natryskowego. Umożliwia ona szybszą i bardziej efektywną pracę. Podobnie jak myjka zaopatrzona w szczotkę, zestaw Mewa Clean Kit oferowany jest wraz z usługą naprawy i konserwacji. Moduł Clean-Kit rozszerza zakres zastosowań myjek szczotkowych. Oprócz ręcznego czyszczenia przy pomocy szczotki, jak to miało miejsce dotychczas, po zainstalowaniu kabiny ze stali nierdzewnej części maszyn mogą być również czyszczone przy pomocy pulsującego strumienia płynu czyszczącego aplikowanego pod ciśnieniem. Strumień płynu w module Mewa Clean-Kit osiąga ciśnienie do 6 barów i szybko oraz skutecznie usuwa smar, oleje i pozostałości innych zanieczyszczeń nawet z mocno zabrudzonych narzędzi lub elementów konstrukcyjnych o skomplikowanych kształtach. Czyszczenie natryskowe odbywa się przy pomocy pompy membranowej zasilanej sprężonym powietrzem, dzięki czemu podczas natryskiwania nie
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT powstaje irytująca mgiełka. Po zakończeniu czyszczenia można użyć zintegrowanego pistoletu na sprężone powietrze do przedmuchania i osuszenia czyszczonych elementów. Wszystkie myjki Mewa wykorzystują płyn czyszczący na bazie naturalnych mikroorganizmów, które powodują biologiczny rozkład tłuszczów i olejów oraz czyszczą nawet mocno zabrudzone części w sposób przyjazny dla środowiska. Moduł Clean-Kit (zdjęcie: Mewa) Moduł Clean-Kit (zdjęcie: Mewa)
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT Odpowiedni proces czyszczenia dla każdego rodzaju zabrudzenia Kabina ze stali nierdzewnej instalowana jest w istniejącej wannie myjki zaopatrzonej w szczotkę do czyszczenia. Po podłączeniu przewodów sprężonego powietrza i środka czyszczącego na bazie wody, moduł czyszczący jest gotowy do użycia. Duży wziernik służący do podglądu wnętrza kabiny - zaopatrzony w urządzenie do ciągłego czyszczenia szyby oraz w oświetlenie diodą LED - umożliwia bezpośrednie monitorowanie postępu procesu czyszczenia. „Moduł Clean-Kit jest oferowany w połączeniu z myjką Mewa Eco-Clean Mini lub Maxi i jest idealnym rozwiązaniem pośrednim pomiędzy myjką zapatrzoną w szczotkę do mycia części a myjką wysokociśnieniową. Dzięki temu możemy zaoferować optymalny system czyszczenia części do każdego zastosowania” – wyjaśnia Piotr Borowczyk, przedstawiciel firmy Mewa w Polsce. Przyjazne dla środowiska i wygodne Myjki firmy Mewa przeznaczone do czyszczenia części nie zawierają żadnych substancji szkodliwych dla środowiska lub zdrowia. Wodny roztwór czyszczący bazuje na połączeniu środków odtłuszczających i naturalnych mikroorganizmów. Smary i oleje, stanowiące zanieczyszczenie, ulegają biodegradacji. Mewa oferuje kompleksową usługę dla wszystkich myjek do czyszczenia części. Obejmuje ona doradztwo w zakresie wyboru sprzętu, uruchomienie na miejscu i regularne serwisowanie. Myjki Mewa Eco-Clean Mini i Maxi (zdjęcie: Mewa)
39 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2025 WARSZTAT Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych i jest także wiodącą firmą tej branży w Niemczech. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku firmy Mewa do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada 48 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. Moduł Clean-Kit oferowany jest w połączeniu z wersjami myjki Mewa Eco-Clean Mini lub Maxi (zdjęcie: Mewa)
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=