E-Auto Service Manager 2/2024

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 02/2024 - NAPRAWA LAKIERÓW MATOWYCH - SATA - QUICK MATERIAL REGULATOR - PRZEWODNIK PO POLERKACH SAMOCHODOWYCH - ZESTAW NASADEK DO SONDY LAMBDA I WTRYSKIWACZY

PULS BRANŻY 4 REKORDOWA SPRZEDAŻ LEXUSA W 2023 6 SZKOLENIA POLSKIEJ GRUPY MOTORYZACYJNEJ 10 BREMBO OGŁASZA NOWĄ STRATEGIĘ ROZWOJU KLOCKÓW HAMULCOWYCH 16 TITANX ENGINE COOLING I CTP ZACIEŚNIAJĄ WSPÓŁPRACĘ 19 NOWY PŁYN HYDRAULICZNY DO AMORTYZATORÓW 22 TOYOTA LIDEREM RYNKU FLOTOWEGO W 2023 ROKU PROLINE 26 PRECYZJA I NIEZAWODNOŚĆ LAKIERNIA 30 NAPRAWA LAKIERÓW MATOWYCH 36 PRZEWODNIK PO POLERKACH SAMOCHODOWYCH 39 PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO LAKIEROWANIA NOWOŚCI 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 02/2024 - NAPRAWA LAKIERÓW MATOWYCH - SATA - QUICK MATERIAL REGULATOR - PRZEWODNIK PO POLERKACH SAMOCHODOWYCH - ZESTAW NASADEK DO SONDY LAMBDA I WTRYSKIWACZY

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 W 2023 ROKU LEXUS SPRZEDAŁ NA ŚWIECIE REKORDOWĄ LICZBĘ AUT • Lexus sprzedał w 2023 roku na świecie rekordowe 824 258 aut. To wynik lepszy od uzyskanego rok wcześniej o 32% • Największym rynkiem Lexusa jest Ameryka Północna, gdzie sprzedano ponad 355 tys. aut • 46% wzrostu sprzedaży Lexusa w Europie • Rekordowe 47% samochodów marki miało napęd zelektryfikowany Od stycznia do grudnia 2023 roku Lexus sprzedał na świecie 824 258 aut. To najlepszy wynik w historii marki, a ubiegłoroczna sprzedaż była lepsza od tej z 2022 roku aż o 32%. Lexus cieszy się rosnącym zainteresowaniem we wszystkich regionach, a największe wzrosty zanotowano w Ameryce Północnej, Europie oraz w Japonii. W 2023 roku w Europie dostarczono 69 202 egzemplarze Lexusów (+46%), w Ameryce Północnej kupiono 355 606 aut (+24%), w Chinach 181 411 samochodów (+3%), a na rodzimym, japońskim rynku sprzedaż Lexusa sięgnęła 94 647 sztuk (+129%). Cały czas rośnie udział aut ze zelektryfikowanymi napędami w całkowitej sprzedaży marki. W 2023 roku hybrydy, hybrydy plug-in oraz bateryjne auta elektryczne stanowiły rekordowe 47% wszystkich sprzedanych samochodów, a było to możliwe dzięki wprowadzeniu na globalne rynki najnowszej, piątej generacji Lexusa RX, który dostępny jest z trzema wariantami napędu hybrydowego, oraz Lexusa RZ, czyli pierwszego zbudowanego od podstaw auta elektrycznego na baterie. Lexus jest jedną z najszybciej rozwijających się marek premium w Europie. W tym regionie sprzedaż opie-

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 rała się na SUV-ach i crossoverach, czyli modelach NX (41 367 egz.), RX (20 484 egz.) oraz UX (11 194 egz.). „Jesteśmy wdzięczni wszystkim naszym klientom za zaufanie, jakim obdarzają samochody Lexusa. Jako marka nadal będziemy podejmować unikalne inicjatywy, a także skupimy się na promocji i rozwoju bateryjnych aut elektrycznych i dążeniu do osiągnięcia neutralności węglowej. Będziemy szybko dostosowywać się do potrzeb naszych klientów w tych szybko zmieniających się czasach, nieustannie dbając o najwyższą jakość naszych aut, którą tak cenią nasi odbiorcy” – powiedział Takashi Watanabe, prezes Lexus International.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 SZKOLENIA POLSKIEJ GRUPY MOTORYZACYJNEJ - WSPARCIE DLA PRODUCENTÓW CZĘŚCI DO POJAZDÓW Zarządzanie jakością i zrównoważony rozwój – to dwa obszary, w których szczególnie dziś, dostawcy motoryzacyjni muszą podnosić swoje kompetencje i w tych kierunkach rozwijać zakłady produkcyjne. Polska Grupa Motoryzacyjna wychodzi naprzeciw tym potrzebom i we współpracy z firmą GK2 zorganizowała dla swoich członków cykl kilkunastu bezpłatnych całodniowych szkoleń. W dynamicznie rozwijającej się gospodarce zmiany przepisów prawnych stawiają przed przedsiębiorstwami wyjątkowe wyzwania. Firmy muszą poradzić sobie nie tylko z wdrożeniem unijnych standardów i regulacji, lecz także dostosować się do lokalnych i branżowych norm oraz do wymagań rynku. Zrozumienie tego skomplikowanego świata staje się kluczowym elementem efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Dlatego pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na wysokiej jakości szkolenia. Pomoc w tym zakresie oferuje Polska Grupa Motoryzacyjna. PGM realizuje szkolenia w ramach cyklu „Akademia Liderów ZIELONA JAKOŚĆ” we współpracy z firmą GK2 i Joanną Kruszewską - doktorantką Wspólnej Szkoły Doktorskiej Politechniki Śląskiej w Gliwicach, kierownikiem jakości w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej, pełnomocnikiem systemu zarządzania jakością. Tematyka szkoleń jest bardzo szeroka. Obejmuje najbardziej aktualne regulacje i zmiany prawne, do których firmy muszą się dostosować z uwagi na nowe wymagania klientów (pro-

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 ducentów pojazdów), jak i na nowe regulacje unijne, które nakładają na przedsiębiorców nowe zobowiązania. Te zmiany wymuszają na firmach przeszkolenie kadr z różnych obszarów (kadra zarządzająca, ochrona środowiska, zakupy, zasoby ludzkie i wiele innych) oraz wdrożenie wielu modyfikacji w realizowanych procesach. Realizowane szkolenia odpowiadają na te wymagania i w kompleksowy i przystępny sposób pomagają uczestnikom zrozumieć jak się w tych zmianach odnaleźć i poruszać. Cały cykl szkoleń składa się z 2 bloków: „Zarządzanie jakością” i „Zrównoważony rozwój”. Wśród zagadnień poruszanych w obszarze „Zarządzania jakością” znajdą się m.in. najnowsze zmiany w wymaganiach IATF 16949 i ISO 9001, zatwierdzanie procesu i produktu (APQP+PPAP), zarządzanie projektami w motoryzacji, czy Problem solving – Metoda 8D. W ramach szkoleń z obszaru „Zrównoważony rozwój” sporo miejsca zostanie poświęcone wymaganiom prawnym wynikającym z pakietu „FIT for 55”, które mają bezpośredni i znaczący wpływ na działanie niemalże każdej firmy z branży motoryzacyjnej. Wśród omawianych tam tematów znajdą się m.in. raportowanie ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) w zgodzie z wymogami dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive) oraz z Europejskimi Standardami Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS – European Sustainability Reporting Standards), taksonomia, europejski system handlu emisjami (EU ETS), mechanizm dostosowania cen na granicach (CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism), mierzenie śladu węglowego (carbon footprint, CFP), efektywność energetyczna czy cele recyklingu. Podczas spotkań uczestnicy będą też dzielić się między sobą praktycznymi doświadczeniami z wprowadzania regulacji w swoich organizacjach. „Nowe obowiązki obejmą nie tylko większe przedsiębiorstwa, ale też i te mniejsze, które są ich dostawcami. Jeżeli firmy MŚP nie będą potrafiły dostarczyć informacji wymaganych przez ich klientów, wkrótce może okazać się, że ich klienci znajdą innych dostawców. Regulacje te więc wprowadzają nowe elementy konkurowania między firmami” - mówi Joanna Kruszewska. Wybrane szkolenia są skierowane bezpośrednio do najwyższej kadry menedżerskiej firm. Członkowie zarządów i udziałowcy firm będą mogli zapoznać się z najważniejszymi aspektami z zakresów objętych cyklem szkoleń, by lepiej zrozumieć potrzebę wprowadzenia zmian w swoich organizacjach oraz obszary, od których te zmiany należy zacząć wdrażać. Będzie to kompendium praktycznej wiedzy „w pigułce”. Większość szkoleń będzie odbywać się w formie on-line, a każdy z uczestników otrzyma certyfikat, potwierdzający udział w cyklu szkoleń. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Harmonogram szkoleń w ramach Akademii Liderów ZIELONA JAKOŚĆ: Obszar "Zrównoważony Rozwój”: • 12.01.2024 Wymagania prawne wynikające z pakietu „FIT for 55” • 2.02.2024 Kompendium aktualnej wiedzy z obszaru ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU, niezbędnej dla przedstawicieli zarządów i najwyższego kierownictwa firm • 2.02.2024 Taksonomia – case studies • 9.02.2024 CSR w dziale zakupów • 16.02.2024 Carbon Foot Print (CFP) - ślad węglowy organizacji • 15.03.2024 ESG w organizacji - obowiązki, strategia, raportowanie • 5.04.2024 Zielone raportowanie – Raportowanie zrównoważonego rozwoju zgodne ze standardem ESRS • 19.04.2024 CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) - mechanizm dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji gazów cieplarnianych • 10.05.2024 Raportowanie aspektów społecznych (S) w ESRS - obszar HR: pracownicy, społeczności, konsumenci, itp. Obszar "Zarządzanie Jakością”: • 26.01.2024 Kompendium aktualnej wiedzy z obszaru ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ, niezbędnej dla przedstawicieli zarządów i najwyższego kierownictwa firm • 23.02.2024 Wymagania PPAP • 1.03.2024 Wymagania APQP + relacje w zarządzaniu projektami • 8.03.2024 Wymagania / warsztat dla audytorów. • 22.03.2024 Wymagania IATF / ISO 9001– wybrane zagadnienia • 12.04.2024 Problem solving – Metoda 8D • 26.04.2024 Zarządzanie projektami O Polskiej Grupie Motoryzacyjnej (PGM): Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM) jest największym ogólnopolskim stowarzyszeniem i Krajowym Klastrem Kluczowym, zrzeszającym wyłącznie rodzimych producentów z branży automotive. Do organizacji należy ponad 70 najlepszych polskich fabryk i firm inżynierskich, które są dostawcami rozmaitych części do produkcji nowych pojazdów oraz części zamiennych i akcesoriów do pojazdów używanych. Stowarzyszenie wspiera rozwój firm, animując współpracę pomiędzy nimi (w obszarach badań i rozwoju, sprzedaży, zakupów, itd.), ułatwiając nawiązywanie współpracy z potencjalnymi partnerami biznesowymi (klientami i dostawcami), dostarczając aktualną i praktyczną wiedzę (szkolenia, webinary, wymiana doświadczeń), organizując zagraniczne misje gospodarcze, wspólne stoiska targowe oraz konferencje i warsztaty.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Najnowocześniejsza technologia hamowania zwiększa wydajność i ekologiczność klocków, a nowa identyfikacja wizualna pozwala na łatwe rozróżnienie produktów Firma Brembo, światowy lider i innowator w dziedzinie technologii hamulców samochodowych, przedstawiła BREMBO OGŁASZA NOWĄ STRATEGIĘ ROZWOJU KLOCKÓW HAMULCOWYCH NA RYNKU AFTERMARKET PREZENTUJĄC NA TARGACH AAPEX I SEMA SERIĘ XTRA nową strategię rozwoju na rynku aftermarket wraz z premierą najnowszych klocków hamulcowych na targach

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Automotive Aftermarket Products Expo (AAPEX) i Specialty Equipment Market Association (SEMA) w Las Vegas w Stanach Zjednoczonych. „Przemysł motoryzacyjny kontynuuje przechodzenie na układy napędowe przyszłości, ale jedna rzecz pozostaje niezmienna – pojazdy będą musiały bezpiecznie hamować” – mówi Roberto Caravati, Chief Operating Officer Global Business Unit Aftermarket w Brembo. „Brembo będzie dostarczało rozwiązania dla entuzjastów, producentów samochodów i kierowców wyścigowych, w celu zapewnienia jak najlepszych wrażeń z jazdy. Jednocześnie firmie zależy na tym, aby pojazdy były bezpieczniejsze dla przyszłych pokoleń, a każdy nowy produkt był bardziej ekologiczny niż poprzedni. Nasza poszerzająca się oferta została zaprezentowana na AAPEX i SEMA, a inni producenci i goście targów mogli zobaczyć i poczuć to, co najlepsze w hamowaniu”. Na targach AAPEX zadebiutowała seria klocków XTRA całkowicie pozbawionych miedzi, z niską zawartością metalu (Low Met) i z bezazbestową formułą ceramiczną (NAO) – XTRA i XTRA Ceramic.Wypełnia ona lukę pomiędzy produktami Brembo na rynek wtórny i wysokowydajnymi. W ten sposób firma udowadnia, że może dostarczać rozwiązania dostosowane do potrzeb tych, którzy w ofercie aftermarket oczekują klocków z najlepszym materiałem ciernym i o zmniejszonym wpływie na środowisko. • Seria XTRA Low Met zapewnia najlepsze osiągi w swojej klasie, a także doskonałe hamowanie i wrażenia z jazdy dla entuzjastów motoryzacji • Seria XTRA Ceramic zapewnia najwyższą wydajność i komfort, przy minimalnej emisji pyłu i czystszych kołach

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 O Brembo SpA Brembo jest światowym liderem w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości układów hamulcowych i komponentów dla producentów najlepszych samochodów, motocykli i pojazdów użytkowych. Założona we Włoszech w 1961 r., firma Brembo dostarcza innowacyjne rozwiązania dla producentów OEM i na rynek aftermarket. Brembo bierze udział również w najważniejszych zawodach motoryzacyjnych na całym świecie i zdobyło ponad 600 tytułów mistrzowskich. Kierując się swoją strategiczną wizją - "Turning Energy into Inspiration" - Brembo zamierza kształtować przyszłość mobilności poprzez najnowocześniejsze, cyfrowe i zrównoważone rozwiązania. Brembo zatrudnia około 15.000 osób w 15 krajach, w 30 zakładach produkcyjnych i biznesowych oraz w 8 centrach badawczo-rozwojowych, a w 2022 r. osiągnęło obrót w wysokości 3.629 milionów euro. Firma jest zaufanym dostawcą rozwiązań dla każdego, kto oczekuje jak najlepszych wrażeń z jazdy. Dodanie nowych klocków do istniejącej już gamy XTRA, która obejmuje tarcze nacinane Brembo Max i tarcze nawiercane Brembo XTRA, tworzy najlepszą kombinację wydajności w pojazdach o wysokich osiągach Brembo pokazało również nową identyfikację wizualną całej serii klocków hamulcowych, ułatwiającą rozróżnienie produktów pod względem typów płytek nośnych i podkładek. • Kolor podkładki wskazuje na rodzinę produktu – czarny oznacza Prime, czerwony XTRA i srebrny Beyond. • Kolor płytki nośnej wskazuje na materiał cierny – czarny oznacza Low Met, szary NAO/Ceramic, niebieski Beyond EV i zielony Beyond Greenance. Ta nowa, rozszerzona i dostosowana do potrzeb rynku wtórnego strategia rozwoju klocków hamulcowych stała się możliwa dzięki współpracy joint venture Brembo z Gold Phoenix, która wzbogaciła i wzmocniła pozycję Brembo na rynku klocków hamulcowych w zakresie rozwoju i produkcji w najnowocześniejszych zakładach. Układy hamulcowe i komponenty Brembo są stosowane w wielu typach pojazdów, od Formuły 1 i innych pojazdów wyścigowych, po samochody wyczynowe, a także samochody używane codziennie przez kierowców. Oferta Brembo będzie nadal poszerzana, aby służyć zarówno producentom, jak i entuzjastom jazdy, zmieniając energię w inspirację. Więcej informacji na stronie: https://www.bremboparts.com/europe/pl

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 TITANX ENGINE COOLING I CTP ZACIEŚNIAJĄ WSPÓŁPRACĘ. FABRYKA W CTPARK OPOLE OFICJALNIE OTWARTA W Opolu otwarto fabrykę TitanX Engine Cooling. Globalny dostawca układów chłodzenia do samochodów ciężarowych uruchomił swoje operacje produkcyjne w budynku OPO3 wchodzącym w skład kompleksu przemysłowo-logistycznego CTPark Opole. Tym samym zwiększył dotychczas zajmowaną przestrzeń o 18 320 mkw., konsolidując w jednej inwestycji wszystkie procesy inżynieryjne. Obiekt został zrealizowany w formule build-to-suit. TitanX Engine Cooling, globalne przedsiębiorstwo posiadające swoje oddziały w: Szwecji, Polsce, Włoszech, Chinach, USA, Brazylii i Meksyku, opracowuje i dostarcza innowacyjne systemy chłodzenia układów napędowych. Celem firmy jest działanie na rzecz dekarbonizacji sektora transportu i wsparcie klientów w rozwoju pojazdów bezemisyjnych. TitanX Engine Cooling współpracuje ze znaczną częścią największych producentów samochodów ciężarowych w Europie.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 „Dzięki otwarciu fabryki w budynku OPO3 będziemy w stanie zintegrować pod jednym dachem procesy produkcji, co przełoży się na wieloaspektową optymalizację działań, a tym samym – zwiększy konkurencyjność i skuteczność biznesową TitanX. Należy także podkreślić, iż przestrzeń została dostosowana do naszych precyzyjnych oczekiwań, a sam kompleks CTPark Opole wyróżnia się najwyższymi walorami użytkowymi i funkcjonalnymi, o czym przekonujemy się już od niemal sześciu lat“, mówi Cedric Huslin, CEO TitanX. Na terenie CTPark Opole TitanX Engine Cooling działa od 2018 roku. Wówczas firma wynajęła powierzchnię o metrażu 11 582 mkw., stając się jednym z pierwszych najemców CTP w Polsce. Od tego czasu stale rozwija swoją działalność w opolskim kompleksie, w pełni wykorzystując jego strategiczne położenie pomiędzy Wschodem a Zachodem Europy. W przyszłości planowana jest rozbudowa zakładu o kolejne niemal 8 700 mkw. „CTPark Opole zlokalizowany jest w strategicznym miejscu, oferując łatwy dostęp do autostrady A4 oraz innych kluczowych arterii komunikacyjnych, prowadzących do Czech i Niemiec. Fakt, iż inwestycja znajduje się w klastrze przemysłowym automotive ma dla nas ogromną wartość biznesową. Fabryka w Opolu jest kluczowa dla zwiększenia sprzedaży w Europie i stanowi kamień milowy na drodze do zrównoważonej przyszłości transportu. W niedalekiej perspektywie może stać się również szansą dla TataAutoComp, indyjskiego koncernu będącego właścicielem TitanX, na rozszerzenie działalności w tej części kontynentu“, dodaje Cedric Huslin, CEO TitanX. Wraz z planowanym pod koniec 2024 roku uruchomieniem kilku nowych rozwiązań dla klientów z

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 sektora motoryzacyjnego oddział TitanX w Opolu odegra kluczową rolę w ekspansji marki na europejskim rynku. W budynku OPO3, poza przestrzenią produkcyjną firma zajęła także powierzchnie biurowe i socjalne. Otwarcie fabryki przełożyło się na znaczące zwiększenie liczby miejsc pracy w regionie – obecnie zatrudnionych jest tam 165 specjalistów. Przedsiębiorstwo spodziewa się dalszego wzrostu w tym obszarze. Opole i jego okolica oferują bowiem pulę talentów, która ma szansę wzmocnić potencjał inżynierii produktowej i procesów biznesowych marki. „Z naszym wieloletnim klientem, firmą TitanX Engine Cooling, podpisaliśmy dotychczas umowy najmu na łącznie niemal 27 tys. mkw. w CTPark Opole. W ciągu ostatnich sześciu lat szczegółowo poznaliśmy potrzeby firmy, co bardzo ułatwia wszelkie wspólnie podejmowane działania. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom TitanX, bez dodatkowych kosztów wykonaliśmy naświetla w ścianach, a cały budynek OPO3 został zrealizowany w formule built-to-suit w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy. Jest to wynik solidnej pracy zespołowej między TitanX a CTP. Tym samym najemca był w stanie rozszerzyć swoje działania produkcyjnie w bardzo krótkim czasie i w środowisku, w którym nabierał dojrzałości, przechodząc drogę od hubu logistycznego do jednego z kluczowych operatorów w sektorze zielonego transportu. W tak wymagającej branży, jaką jest szeroko rozumiana motoryzacja, bezpieczna i zrównoważona przestrzeń rozwoju to bardzo duży atut“, mówi Bogi Gabrovic, Deputy Country Head w CTP Poland.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 NOWY, PRZYJAZNY DLA ŚRODOWISKA NATURALNEGO PŁYN HYDRAULICZNY DO AMORTYZATORÓW KYB KYB zaprezentowało zupełnie nowy, przyjazny dla środowiska płyn hydrauliczny o nazwie SustainaLubTM. Amortyzatory odgrywają ważną rolę w stabilizacji poruszającego się pojazdu za pomocą ciśnienia i oporu hydraulicznego. Olej hydrauliczny jako medium tłumiące jest niezbędny w tym procesie i bez niego amortyzator nie będzie działał efektywnie. Konwencjonalne płyny hydrauliczne są wynikiem wieloletnich badań, „know-how” i zaawansowanej technologii, ale wiele z ich głównych składników to oleje bazowe pochodzące z ropy naftowej. Nowo opracowany SustainaLubTM ma być przyjaznym dla środowiska płynem hydraulicznym do amortyzatorów, który eliminuje ryzyko związane z zanieczyszczeniami wynikającymi z użycia bazy olejowej pochodzącej z ropy naftowej. SustainaLubTM to produkt zrównoważony, neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i nadający się do recyklingu. Pełne wdrożenie do produkcji planowane jest na rok 2026. Jako światowy lider w produkcji elementów hydraulicznych, KYB od dawna angażuje się w utrzymanie, poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Korzystając z tego doświadczenia, staramy się osiągnąć równowagę środowiskową bez uszczerbku dla wydajności i niezawodności oferowanych produktów. SustainaLubTM nie tylko poprawia zwrotność i stabilność pojazdu poprzez zastosowanie do różnych zaworów o zmiennej sile tłumienia, ale także daje lepsze odczucia z jazdy poprzez zastosowanie technologii kontroli tarcia, na przykład amortyzatorów KYB Prosmooth®. Dzięki Prosmooth® wewnętrzne tarcie amortyzatora jest kontrolowane poprzez zastosowanie nowo opracowanych materiałów na części ślizgowe oraz technologię regulacji zmiennych dodatków do płynu hydraulicznego. Produkt ten zapewnia zarówno komfortową jazdę, jak i doskonałe pokonywanie zakrętów.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Ten nowy płyn przyczynia się do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla poprzez przejście z oleju bazowego pochodzącego z ropy naftowej na olej bazowy pochodzenia naturalnego. Pochłania CO2 z atmosfery podczas uprawy roślin wykorzystywanych do produkcji surowców olejowych, redukując także emisję CO2 podczas transportu. Ulega biodegradacji do 60% lub więcej, zgodnie ze standardem certyfikacji Eco Mark (OECD301). Olej bazowy i formuła dodatków nadają się do recyklingu, co w dłuższej perspektywie zmniejsza problemy środowiskowe. Wszystkie nowe produkty KYB przechodzą ocenę niezawodności w Centrum Badań i Rozwoju KYB w Japonii. Dokładna weryfikacja wydajności i jakości obejmuje zarówno testy laboratoryjne, jak i rzeczywiste testy pojazdów na naszym najnowocześniejszym torze testowym. Ten autorski projekt receptury oleju hydraulicznego jest unikalny dla producenta specjalizującego się w produkcji amortyzatorów. Zespół KYB biorący udział w Rajdowych Mistrzostwach Japonii w klasie JN-2 wprowadził SustainaLubTM do swoich pojazdów począwszy od 6 rundy. Przeanalizowali i zweryfikowali osiągi i trwałość w trudnych warunkach wyścigowych (więcej informacji na temat tego pojazdu można znaleźć na stronie https://kybsport. com/teams/kayaba-rally-team). Ponadto SustainaLubTM został przetestowany w pojeździe wykorzystanym w programie obsługi klienta dotyczącym koncepcji LEXUS ROV (rekreacyjny pojazd terenowy). Zastosowano go w pierwszym podwoziu ROV LEXUSA wyposażonym w silnik wodorowy. Zgromadzone dane przyczyniają się również do rozwoju technologii do przyszłych

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 zastosowań praktycznych i przyczyniają się do urzeczywistnienia społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Koncepcja ROV to pojazd wyposażony w pierwszy silnik Lexusa napędzany wodorem, zaprojektowany tak, aby zapewniał wyjątkowe wrażenia z jazdy, niemożliwe do uzyskania w zwykłych samochodach osobowych. Osiągnięto to dzięki kompaktowym rozmiarom nadwozia i wyjątkowym właściwościom terenowym. Wykorzystując silnik wodorowy, ROV ma na celu zrównoważenie świadomości ekologicznej i dreszczyku emocji związanego z odczuwaniem dźwięku pracującego silnika. ROV wykorzystuje w swoich pojazdach komponenty i technologie o niskim wpływie na środowisko dzięki współpracy firm partnerskich, takich jak KYB, które podzielają tę samą wizję. Zastąpienie oleju na bazie ropy naftowej w amortyzatorach KYB nowym płynem hydraulicznym pozwoli zaoszczędzić do 15,6 miliona litrów oleju rocznie. KYB planuje docelowo zastosować tę technologię we wszystkich produktach hydraulicznych zaangażowanych w realizację projektu społeczeństwa opartego na zrównoważonej mobilności. Jako wyspecjalizowany producent elementów hydraulicznych, od dawna pracuje nad poprawą bezpieczeństwa, komfortu jazdy oraz stabilności podczas prowadzenia pojazdów. Bazując na tym doświadczeniu, KYB będzie nadal dążyć do postępu w zakresie wydajności i niezawodności swoich produktów, jednocześnie dbając o środowisko już na pierwszym etapie rozwoju.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 TOYOTA LIDEREM RYNKU FLOTOWEGO W 2023 ROKU. COROLLA NAJPOPULARNIEJSZYM AUTEM FIRMOWYM • Toyota najchętniej wybieraną marką przez klientów flotowych • W 2023 roku firmy zarejestrowały 69 859 samochodów osobowych i dostawczych Toyoty • Corolla najpopularniejszym autem firmowym w Polsce • Pięć modeli Toyoty w Top10 rynku flotowego Polskie firmy zarejestrowały w 2023 roku 69 859 samochodów osobowych i dostawczych Toyoty, czyli więcej niż dwie kolejne marki w zestawieniu razem wzięte. Toyota poprawiła swój wynik aż o 29%, umocniła się na pozycji lidera i osiągnęła aż 17,5% udziału w rynku, co jest rezultatem lepszym o 2 p.p. od uzyskanego w 2022 roku. „Bardzo nas cieszy niesłabnące zainteresowanie polskich firm naszymi nowoczesnymi, oszczędnymi i niskoemisyjnymi samochodami. Nieustannie uważnie analizujemy rynek i dokładamy wszelkich starań, by oferować naszym partnerom auta, jakich potrzebują. Dzięki zaufaniu naszych klientów kolejny rok kończymy na pozycji lidera rynku, a Corolla stała się synonimem auta flotowego” – mówi Mirosław Sochacki, Corporate Sales Senior Manager w Toyota Central Europe.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Corolla najpopularniejszym autem firmowym Pięć modeli Toyoty znalazło się w czołowej dziesiątce aut flotowych w 2023 roku. Aż 23 054 egzemplarzy modelu Corolla trafiło do polskich firm, a kompakt Toyoty był niekwestionowanym liderem rynku. To wynik o 24% lepszy niż rok wcześniej. O skali dominacji tego modelu na rynku flotowym najlepiej świadczy fakt, że gdyby Corolla była oddzielną marką, uplasowałaby się na piątej pozycji. Firmy cenią atrakcyjne warunki zakupu lub finansowania auta oraz szerokie możliwości konfiguracji Corolli. Auto oferowane jest w trzech wersjach nadwoziowych – Hatchback, Sedan i TS Kombi, oraz w pięciu wersjach wyposażenia – Active, Comfort, Style, GR SPORT i Executive. Corollę napędzają oszczędne i niezawodne hybrydy piątej generacji o mocy 140 KM (1.8 Hybrid) oraz 196 KM (2.0 Hybrid), a Sedan dostępny jest także ze sprawdzonym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 125 KM. W każdej wersji standardem są najnowsze systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, nowoczesny system multimedialny Toyota Smart Connect czy klimatyzacja dwustrefowa. Crossovery i SUV-y Toyoty w parkach polskich firm W Top10 najpopularniejszych aut flotowych znalazły się jeszcze cztery modele Toyoty. Na trzeciej pozycji sklasyfikowano Yarisa. Firmy zarejestrowały 9070 egzemplarzy tego modelu (wzrost o 22%) w wersjach osobowej oraz van, która przekształca miejskiego hatchbacka w małe auto dostawcze.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Polskie przedsiębiorstwa chcą też mieć w swoich parkach auta z najpopularniejszymi obecnie nadwoziami typu crossover i SUV, co potwierdzają wyniki rejestracji samochodów Toyoty. Na siódmym miejscu zestawienia sklasyfikowano Yarisa Cross (6485 egz.), który zanotował aż 87-procentowy wzrost liczby rejestracji. Ósmą lokatę zajęła Toyota C-HR (6443 egz., 24% wzrostu), a dziesiątkę najpopularniejszych aut flotowych zamyka RAV4 (5774 egz.).

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 Są w pracy warsztatu procedury wyglądające na łatwe – w rzeczywistości wymagające jednak praktyki, delikatności i sporej zręczności. Przede wszystkim jednak dobrego narzędzia specjalistycznego. Sondy lambda i wtryski – codzienność w serwisach – to sprawdzian dla człowieka, ale jeszcze większy dla narzędzi. Warto wiec postawić na jakość przy ich wyborze. ZESTAW NASADEK DO SONDY LAMBDA I WTRYSKIWACZY PROLINE 46844. WYMIANA SONDY LAMBDA, KLUCZ DO ODKRĘCANIA SOND LAMBDA I WTRYSKIWACZY Jak odpowiednio podejść do wymiany sondy lambda – dlaczego ważna jest precyzja i delikatność w operowaniu przy gnieździe sondy i jak to osiągnąć? Nieodzowny będzie w tej operacji klucz do odkręcania sondy lambda PROLINE 46844. Montaż nowej sondy również wiąże się z ryzykiem i można je wyeliminować używając dedykowanego narzędzia. Klucz do odkręcania sondy lambda PROLINE 46844 będzie tu kapitalną pomocą. Co zyskujemy? Efektywność w pracy, brak strat w materiale i częściach, pewność solidnego montażu, a w rezultacie bezawaryjną jazdę i brak reklamacji! PRECYZJA I NIEZAWODNOŚĆ PROLINE

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 PROLINE Wymiana sondy lambda krok po kroku: Przed przystąpieniem do wymiany sondy lambda warto dla bezpieczeństwa odłączyć akumulator i obowiązkowo poczekać aż układ wydechowy ostygnie. Odłączamy od siebie przewody (przewód sondy od

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 PROLINE przewodu biegnącego do sterownika silnika oraz drugi, do którego dostęp może wymagać demontażu poszczególnych elementów pojazdu). Używając nasadek do sondy lambda, wykręcamy sondę z gniazda przed montażem nowej sondy, jej gwint smarujemy następnie smarem wysokotemperaturowym i ostrożnie wkręcamy ręcznie element w gniazdo. Całość następnie dokręcamy kluczem dynamometrycznym i podłączamy wtyczki. Do wtrysków nie trzeba wodotrysków – wystarczy precyzja: Problemy z wymianą wtryskiwaczy nie kończą się na dostępie do samego podzespołu. Trzeba pamiętać o tym, że często urządzenie pracowało w silniku przez wiele lat i kilometrów, wiec miało do czynienia z zanieczyszczeniami i wysoką temperaturą. W efekcie mogło zapiec się w punkcie montażowym. Do odkręcenia takiego wtrysku nie wystarczy zwykły klucz – potrzebna jest profesjonalna nasadka z zestawy PROLINE 46844.To pozwoli na demontaż bez uszkodzenia elementów głowicy i samego wtryskiwacza. Siłowanie się z wtryskiwaczem może bowiem doprowadzić do jego ukręcenia, ewentualnie uszkodzenia pokrywy zaworów czy nawet głowicy – a tego wszyscy chcielibyśmy przecież za wszelką cenę uniknąć. Więcej szczegółów na temat zestawu PROLINE 46844 oraz o jego zastosowaniu znajdziecie w filmie z udziałem Grzegorza Bieńka, doświadczonego mechanika, kierującego pracami autoryzowanego serwisu BMW M Sikora w Mikołowie.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA WSKAZÓWKI OD MARKI SPIES HECKER - NAPRAWA LAKIERÓW MATOWYCH Trend matowych wykończeń jest nadal bardzo popularny zarówno wśród producentów samochodów, jak i ich właścicieli. Dlatego też marka Spies Hecker opracowała system naprawy dla lakierów matowych Permacron® Matt Clear System, oparty na technologii firmy Axalta. Tony Mitchell, International Training Manager dla Axalta Refinish w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, mówi: "Matowe lakiery nie tylko zyskują na popularności, ale także mają coraz większy zakres poziomów połysku. Pierwsze matowe lakiery producentów samochodów miały bardziej półmatowy lub satynowy wygląd. Obecnie panuje trend na bardziej matowe wykończenia o znacznie niższym poziomie

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA połysku. Nasz nowy system Permacron® Matt Clear System, składa się z lakierów bezbarwnych Permacron Matt System Clear Coat 8185 oraz Permacron Semi-Gloss System Clear Coat 8170. Lakiery te można mieszać ze sobą w celu uzyskania wysokiej jakości powłok OEM o wszystkich poziomach połysku. System oferuje lakiernikom prosty proces naprawy, umożliwiając im uzyskanie idealnego matowego wykończenia za każdym razem". Krok pierwszy Oczyść obszar w pobliżu uszkodzonego miejsca, tak aby można było dokonać dokładnego pomiaru koloru za pomocą spektrofotometru Spies Hecker, ColorDialog Phoenix. W przypadku naprawy lakieru matowego nie może po prostu wypolerować powłoki, żeby usunąć wszelkie zadrapania lub ślady utleniania na powierzchni. Aby wykonać pomiar koloru, lakiernik musi znaleźć obszar jak najbliżej uszkodzenia, który jest wolny od zadrapań i zanieczyszczeń powierzchniowych. Po wybraniu odpowiedniego miejsca należy je oczyścić za pomocą preparatu Permaloid® Silicone Remover 7010 lub środka czyszczącego na bazie wody, takiego jak Permahyd® Silicone Remover 7080. Następnie należy użyć produktu dedykowanego do matowych wykończeń i ponownie zastosowań Permahyd Silicone Remover 7080, by przygotować obszar do pomiaru.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA Krok drugi Wykonaj odczyty kolorów tak jak zwykle. Tony Mitchell mówi: "Po wykonaniu pomiaru koloru na pojeździe, należy odszukać recepturę i określić poziom matu dla naprawy". W oprogramowaniu kolorystycznym Phoenix, możliwe jest filtrowanie według kolorów matowych dzięki przełącznikowi "połysk / mat". Po wybraniu receptury koloru, lakiernik może odnaleźć poziom matu lub grupę poziomów matu sugerowaną dla receptury w polu tekstowym. Następnie wybiera podłoże i wprowadza poziom lub grupę poziomów matu w zakładce Mieszanki dodatków. Krok trzeci Wymieszaj niewielką ilość koloru według receptury i wykonaj natryski próbne. Tony Mitchell wyjaśnia: "Pamiętaj aby wykonać to na większym panelu, a nie na końcu listwy do mieszania. Należy się upewnić, że metoda aplikacji będzie taka sama jak ta, którą zastosujesz później podczas naprawy pojazdu. Nawet jeśli receptura została dopasowana do koloru danego pojazdu, istnieje wiele zmiennych, które mogą mieć wpływ na ostateczny poziom połysku, takich jak wiek pojazdu, sposób jego konserwacji, wcześniejsze naprawy, działanie warunków atmosferycznych, a nawet oryginalne różnice produkcyjne na tym samym samochodzie". Ekspert sugeruje, aby lakiernicy nie tylko tworzyli karty natryskowe dla domyślnej mieszanki i sugerowanej grupy poziomów matowych, ale tak-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA że dla sąsiadujących mieszanek, by uwzględnić te możliwe zmienne. Tony dodaje: "Upewnij się, że wszystkie karty są prawidłowo opisane i zachowaj próbki do wykorzystania w przyszłości do naprawy tego samego koloru”. Aby zapewnić optymalną powtarzalność wyników, natryski powinny być tworzone przez tę samą osobę, która przeprowadza naprawę lakierniczą. Krok czwarty W dobrym oświetleniu światła dziennego porównaj natryski próbne z pojazdem, na którym przeprowadzono pomiar koloru. Następnie wybierz najlepszy z nich. Krok piąty Przygotuj i zamaskuj pojazd. Krok szósty "Na początek użyj podkładu o właściwym odcieniu, jak określono w recepturze koloru. Następnie przeprowadź aplikację lakieru bazowego” – tłumaczy Mitchell. „W zależności od tego, czy używasz systemu wodorozcieńczalnego czy konwencjonalnego marki Spies Hecker, musisz zapoznać się z arkuszem danych technicznych systemu Permacron® Matt Clear, ponieważ mogą występować różnice w procesie aplikacji lakieru bazowego. W przypadku stosowania Permahyd Hi-TEC 480 -najwyższej jakości wodorozcieńczalnego lakieru bazowego, należy pokryć lakierem cały obszar naprawy, w przeciwnym razie widoczne będą różnice w połysku.” Krok siódmy Przygotuj lakier bezbarwny. Dokładnie wymieszaj materiał. Oprogramowanie Phoenix do cyfrowego zarządzania kolorami, poprowadzi Cię przez kolejne etapy mieszania. Krok ósmy Aplikacja matowego lakieru bezbarwnego jest prosta; jest to aplikacja w dwóch warstwach z odparowaniem międzywarstwowym. Mitchell wyjaśnia: "Pierwsza warstwa to warstwa zamknięta, która powinna być nałożona bardzo równomiernie, po czym następuje

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA Spies Hecker – po prostu bliżej! O Spies Hecker Spies Hecker, globalna marka renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta, tworzy optymalne i praktyczne rozwiązania, które nie tylko w znacznym stopniu ułatwiają pracę warsztatów lakierniczych, ale również sprawiają, że staje się ona znacznie bardziej wydajna. Marka z Kolonii, Niemcy, bazując na ponad 135 latach sukcesów, koncentruje się przede wszystkim na swoich klientach, a wysokiej jakości systemy produktowe, zindywidualizowana obsługa i odpowiednio ukierunkowane szkolenia podkreślają znaczenie relacji z klientami. Marka Spies Hecker jest w czołówce światowych marek lakierów renowacyjnych, a jej produkty są dostępne w 75 krajach na całym świecie. 15-minutowy czas odparowania. Druga warstwa to pełna warstwa z naprzemiennymi zakładkami, aby zapobiec powstawaniu grubej warstwy materiału w jednym obszarze. Jest to najlepsza praktyka dla każdego dwuwarstwowego lakieru bezbarwnego. Obie warstwy muszą być pełne i mokre, w przeciwnym razie isnieje ryzyko powstania zacieków.” Po nałożeniu drugiej warstwy końcowy czas odparowania wynosi 15 minut. Krok dziewiąty Na koniec należy zachować ostrożność podczas ponownego montażu elementów. Nierzadko zdarza się, że na powłoce pojawiają się ślady. Można je usunąć używając specjalnego środka do czyszczenia szyb, pozostawiając go na kilka sekund, a następnie wycierają go czystą ściereczką z mikrofibry. Mitchell podsumowuje: "Renowacje matowych lakierów nie należą do łatwych. Ostatecznie jednak liczy się rezultat. System Permacron® Matt Clear System od marki Spies Hecker zapewnia najszerszy zakres poziomów połysku. Jest łatwy w mieszaniu, z prostą aplikacją i nie wymaga stosowania specjalnych technik. Nie tylko szybko schnie, ale gwarantuje jednolity i spójny efekt końcowy". Aby dowiedzieć się więcej na temat napraw lakierów matowych, obejrzyj siedmiominutowe nagranie szkoleniowe Spies Hecker Video-TEC tutaj. Pełną serię filmów szkoleniowych można znaleźć na kanale YouTube marki Spies Hecker pod adresem www.youtube.com/SpiesHecker . Więcej informacji o marce można znaleźć na stronie: www.spieshecker.pl.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA Nowość od SATA Quick Material Regulator SATA wprowadza na rynek nowe rozwiązanie ułatwiające pracę lakiernikom. Nowy regulator materiału dedykowany do pistoletów SATAjet 5000 i X5500 umożliwia szybkie przełączanie pomiędzy dwoma ustawieniami. Jest to idealne rozwiązanie dla lakierników którzy często zmieniają ustawienie przepływu materiału. Wystarczy wcisnąć przycisk aby zredukować przepływ materiału do ustawionego wcześniej. Równie łatwo przywraca się pełny przepływ. SATA QMR jest bezobsługowy i banalnie prosty w obsłudze, zapewnia bardzo wysoką powtarzalność ustawień FAMA Sp. z o.o. ul. Rypułtowicka 15, 95-200 Pabianice www.fama.com.pl

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA KOMPLEKSOWY PRZEWODNIK PO POLERKACH SAMOCHODOWYCH: RODZAJE, ZASTOSOWANIA I WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE WYBORU Wybór odpowiedniej polerki samochodowej to nie tylko kwestia techniczna, ale także inwestycja w jakość i wygląd naszego pojazdu. Polerki są niezbędnym narzędziem zarówno w warsztatach lakierniczych, jak i dla miłośników detalingu samochodowego, którzy dbają o perfekcyjny wygląd swoich aut. Dzięki właściwemu wyborowi narzędzia, można skutecznie zlikwidować różnorodne defekty powłoki lakierniczej, takie jak drobne rysy, zmatowienia czy hologramy, a także nadać lakierowi nieskazitelny, lustrzany połysk. Zrozumienie Kluczowych Aspektów Wyboru Polerki Przed podjęciem decyzji o zakupie polerki, warto rozważyć kilka istotnych kwestii, które pomogą w wyborze narzędzia idealnie dopasowanego do naszych potrzeb i umiejętności. Oto kilka wskazówek: Typ Zasilania: Polerki dzielą się na elektryczne, akumulatorowe i pneumatyczne. Każdy z nich ma swoje zalety i ograniczenia, które warto rozważyć w zależności od planowanego zakresu zastosowań. Rodzaj Ruchu Polerki: Polerki mogą być rotacyjne, Dual Action (DA) oraz Triple Action. Wybór typu ruchu wpływa na efektywność pracy i stopień inwazyjności procesu polerowania.

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA Dopasowanie do Umiejętności: Niektóre rodzaje polerek wymagają większego doświadczenia i umiejętności, inne są bardziej przyjazne dla początkujących. Szczegółowe Omówienie Rodzajów Polerek 1. Polerki Elektryczne Polerki elektryczne są najbardziej popularne, głównie ze względu na ich moc i ciągłość pracy. Są idealne do intensywnego użytkowania i długich sesji polerowania. Jednakże ograniczenia związane z dostępem do źródła zasilania i długością przewodu mogą być problematyczne w niektórych sytuacjach. 2. Polerki Akumulatorowe Te urządzenia są idealne dla osób, które potrzebują mobilności i elastyczności. Lżejsze i cichsze niż modele elektryczne, polerki akumulatorowe sprawdzają się w miejscach, gdzie dostęp do prądu jest utrudniony. Należy jednak pamiętać o konieczności regularnego ładowania akumulatorów. 3. Polerki Pneumatyczne Są one cenione w środowiskach, gdzie wymagane są narzędzia wydajne, lekkie i bezpieczne z punktu widzenia przepisów przeciwpożarowych. Ich moc i kompaktowość sprawiają, że są one idealne do zadań wymagających precyzji i delikatności. Rodzaje Ruchów Polerskich A. Polerki Rotacyjne (Obrotowe) Charakteryzują się one jednym z najbardziej inwazyjnych ruchów. Ruch obrotowy generuje znaczne tarcie i ciepło, co przy niewłaściwej obsłudze może prowadzić do uszkodzenia lakieru. Polerki rotacyjne są zalecane głównie dla profesjonalistów. B. Polerki Dual Action (DA) W polerkach DA, pad wykonuje ruchy oscylacyjne w kształcie elipsy oraz niewymuszone ruchy rotacyjne. Jest to mniej inwazyjny rodzaj ruchu, generujący mniej ciepła. Polerki DA są idealne do średnio i lekko zniszczonych lakierów oraz do zadań wykończeniowych. Różne skoki (od 8 do 21 mm) tych polerek pozwalają na dopasowanie do różnorodnych potrzeb. C. Polerki Triple Action Łączą one zalety rotacyjnych i DA, oferując równomierną pracę z minimal-

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA nymi wibracjami. Są to urządzenia zaawansowane, idealne dla profesjonalistów poszukujących zarówno mocy, jak i delikatności w polerowaniu. Dodatkowe Cechy do Rozważenia Regulacja Prędkości Obrotów: To kluczowa cecha, która pozwala na dostosowanie prędkości do konkretnego zadania. Moc Silnika: Wysoka moc zapewnia efektywność i wydajność pracy. Rodzaj Silnika: Silniki szczotkowe są tańsze, ale wymagają konserwacji, podczas gdy silniki bezszczotkowe są droższe, ale trwalsze i wydajniejsze. Waga Polerki: Wpływa na komfort pracy, zwłaszcza przy długotrwałym użytkowaniu. Możliwość Pracy z Różnymi Padami Polerskimi: Zapewnia większą uniwersalność urządzenia. Długość Przewodu Zasilającego: W przypadku polerek elektrycznych, długi przewód zwiększa zakres mobilności. Dostępność Części Eksploatacyjnych i Warunki Gwarancyjne: Ważne dla łatwości serwisowania i długotrwałego użytkowania. Podsumowanie Wybór polerki samochodowej to decyzja, która powinna być dobrze przemyślana. Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalistą, czy pasjonatem, odpowiednio dobrana polerka zapewni nie tylko efektywność pracy, ale także zadowolenie z osiągniętych efektów. Warto zainwestować czas w zrozumienie różnych typów i funkcji polerek, aby znaleźć narzędzie, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i oczekiwaniom. Pamiętaj, że dobra polerka to klucz do osiągnięcia nieskazitelnej jakości wykończenia Twojego pojazdu.

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA PROFESJONALNE PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI SAMOCHODU DO POLEROWANIA Przygotowanie powierzchni samochodu do polerowania jest kluczowym etapem pracy każdego profesjonalnego lakiernika. Precyzyjne przygotowanie gwarantuje nie tylko efektywność procesu polerowania, ale także wpływa na ostateczną jakość i trwałość efektu końcowego. W specjalistycznych warsztatach lakierniczych, gdzie jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, właściwe przygotowanie powierzchni do polerowania jest procesem wymagającym szczególnej uwagi i precyzji. Etap 1: Oczyszczenie Powierzchni Pierwszym krokiem jest dokładne oczyszczenie powierzchni samochodu. Należy usunąć wszelkie zanieczyszczenia, takie jak pył, brud, smary czy pozostałości po produktach do pielęgnacji. W tym celu stosuje się specjalistyczne środki czyszczące, które są efektywne, ale jednocześnie delikatne dla lakieru. Ważne jest, aby używać miękkich ściereczek lub gąbek, aby uniknąć niechcianych zarysowań. Etap 2: Degreasing i Kontrola Pyłu Kolejnym krokiem jest zdegrezowanie powierzchni, czyli usunięcie wszelkich tłustych substancji. W tym celu stosuje się specjalne środki degreasingowe, które skutecznie usuwają tłuszcze, oleje i woski. Jest to szczególnie ważne, ponieważ pozostawienie nawet niewielkich ilości tłuszczu może pro-

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA wadzić do problemów z adhezją polerki. Po dekontaminacji i odtłuszczeniu powierzchni, zaleca się dokładne sprawdzenie na obecność pyłu za pomocą lamp inspekcyjnych, które wykryją nawet najmniejsze cząstki.

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 LAKIERNIA Podsumowanie Profesjonalne przygotowanie powierzchni do polerowania w warsztatach lakierniczych wymaga nie tylko umiejętności, ale również cierpliwości i precyzji. Każdy etap, od oczyszczenia, przez szlifowanie, aż po finalne przygotowanie powierzchni, musi być wykonany z najwyższą starannością. Tylko w ten sposób można osiągnąć pożądane efekty i zagwarantować, że polerowanie zostanie wykonane na najwyższym poziomie, zgodnie ze standardami profesjonalnych warsztatów lakierniczych. Pamiętajmy, że jakość przygotowania to fundament dla doskonałego efektu końcowego każdego lakierowania samochodu. Etap 3: Szlifowanie i Wyrównanie Powierzchni Przed przystąpieniem do właściwego polerowania, konieczne może być wyrównanie powierzchni. Szlifowanie jest stosowane, aby usunąć wszelkie nierówności, zarysowania, czy niedoskonałości. W tym procesie wykorzystuje się papier ścierny o różnej gradacji, w zależności od stopnia uszkodzenia lakieru. Szlifowanie należy przeprowadzać z dużą starannością, aby nie uszkodzić lakieru i przygotować idealnie gładką powierzchnię pod polerowanie. Etap 4: Finalne Oczyszczenie i Kontrola Jakości Po szlifowaniu, powierzchnia musi być ponownie dokładnie oczyszczona i przygotowana do polerowania. Używa się do tego czystych, bezpyłowych ściereczek i środków do finalnego oczyszczania. Jest to również moment na dokładną kontrolę jakości - każdy fragment powierzchni musi być idealnie przygotowany i wolny od jakichkolwiek defektów. Etap 5: Aplikacja Podkładu Polerskiego W niektórych przypadkach, przed właściwym polerowaniem, może być konieczna aplikacja specjalnego podkładu polerskiego. Taki podkład poprawia adhezję pasty polerskiej i zwiększa skuteczność polerowania. Jest to szczególnie ważne przy pracy na trudniejszych powierzchniach lub przy głębszych zarysowaniach

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 FIRMA OSRAM POSZERZA PORTFOLIO LAMP LED DLA POJAZDÓW 24 V W ofercie LEDowych zamienników dla świateł mijania i drogowych w pojazdach ciężarowych, firma OSRAM wprowadziła niedawno nowe modele. Retrofity OSRAM LEDriving SLT W5W zapewnią nowoczesne, intensywne i równomierne oświetlenie kabiny lub schowka, a także sprawdzą się jako światła pozycyjne lub tablicy rejestracyjnej. Lampy LEDriving SLT stanowią zamiennik konwencjonalnych żarówek W5W i będą pasować do reflektorów NOWOŚCI wszystkich samochodów. Dzięki wykorzystaniu wydajnych diod i nowoczesnej konstrukcji retrofity te wytwarzają jaśniejsze światło, a dzięki jednorodnej dystrybucji światła zredukowano efekt olśnienia. Dopracowana konstrukcja z zewnętrznym sterownikiem to większa wydajność i wytrzymałość.

43 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 NOWOŚCI Chłodno biała barwa światła 6000 K zapewnia światło o wysokim kontraście. Nowe produkty są rozszerzeniem oferty zamienników LED do ciężarówek. W portfolio znajdują się także lampy LEDriving HLT stanowiące alternatywę dla standardowych żarówek halogenowych 24 V do świateł drogowych i mijania – H1, H4 oraz H7. Produkty tej serii również pasują do większości reflektorów, a ich montaż jest niezwykle prosty. Choć retrofitów LED wciąż nie można stosować w oświetleniu zewnętrznym pojazdów, które poruszają się po drogach publicznych, nie ma przeszkód, by korzystać z ich licznych zalet w kabinie pojazdu, maszynach rolniczych, budowlanych czy podczas jazdy off-road.

44 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2024 NOWOŚCI CES 2024: GOODYEAR I TNO PREZENTUJĄ WYNIKI TESTÓW ISTOTNE DLA ZWIĘKSZENIA BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH Integracja technologii inteligencji opon ze sterownikiem układu przeciwblokującego (ABS) pojazdu może zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i skrócić drogę hamowania o 1,75 metra [1] – wynika z testów przeprowadzonych przez Goodyear, jednego z wiodących producentów opon i rozwiązań dla flot, oraz TNO, holenderskiej organizacji badawczej. Firmy przedstawiły obiecujące wyniki wspólnych badań podczas targów Consumer Electronics Show 2024 w Las Vegas. Układ ABS jest ważnym elementem bezpieczeństwa w pojazdach, który pomaga kierowcy zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy podczas hamowania. Dzięki wspólnym badaniom i testom firmy Goodyear i TNO wykazały, że ulepszony układ ABS, wyposażony w informacje o oponach – na przykład o ich typie i kondycji - może potencjalnie zwiększyć ogólną wydajność systemu ABS i skrócić drogę hamowania nawet o 1,75 metra. Według Amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2021 r. doszło do ponad 1,7 miliona wypadków z udziałem pojazdów najeżdżających z tyłu, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich wypadków w Stanach Zjednoczonych. Opisywana integracja, poprzez skrócenie drogi hamowania, może ograniczyć ryzyko wypadków i kolizji, zwiększając bezpieczeństwo na drogach. „Nasza współpraca z TNO zaowocowała bezcennymi spostrzeżeniami i nowymi możliwościami, dzięki którym możemy dostarczyć większą wartość naszym klientom oraz wspierać przyszłą mobilności” - powiedział Werner Happenhofer,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=