e-Auto Service MAnager 2/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO - PDR – NAPRAWA BEZ LAKIEROWANIA - TRZYMAM SIĘ TEGO, CO SAM WYWALCZĘ - WYWIAD - SATA - NAJWYŻSZA JAKOŚĆ NIEMIECKIEJ INŻYNIERII e-AUTOSERVICE Nr 02/2022

PULS BRANŻY 4 TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO 8 KOLEJNY POLSKI SERWIS Z NAGRODĄ 10 KONTROLE W BRANŻY MOTORYZACYJNEJ 14 UFI FILTERS ZAOSTRZA ŚRODKI W WALCE Z PODROBIONYMI PRODUKTAMI 18 USUWANIE DPF JEDNAK KARALNE? 20 FORD MUSTANG MACH-E: WSKAZÓWKI EKSPLOATACYJNE W ZIMOWYCH WARUNKACH WARSZTAT 24 PDR – NAPRAWA BEZ LAKIEROWANIA AUTO LAKIERNIA 30 TRZYMAM SIĘ TEGO, CO SAM WYWALCZĘ 36 AXALTA OGŁASZA SAMOCHODOWY KOLOR ROKU 38 SATA - GERMAN ENGINEERING 40 AXALTA PUBLIKUJE 69. GLOBALNY RAPORT POPULARNOŚCI KOLORÓW SAMOCHODÓW NOWOŚCI 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO - PDR – NAPRAWA BEZ LAKIEROWANIA - TRZYMAM SIĘ TEGO, CO SAM WYWALCZĘ - WYWIAD - SATA - NAJWYŻSZAJAKOŚĆ NIEMIECKIEJ INŻYNIERII e-AUTOSERVICE Nr02/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO Nowe ceny energii i ogrzewania to dramat dla firmowych budżetów. Wiedzą to zwłaszcza wszyscy pracujący na zewnątrz lub na styku dwóch klimatów. Takim miejscem są zazwyczaj nasze warsztaty i serwisy. Jak zabezpieczyć się przed chłodem i nie zbankrutować? Może wystarczy dobrze się ubrać? Zima w garażu

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Do pracy jak na wycieczkę? Na cebulkę – ta popularna zasada, rodem ze szkolnych wycieczek, może uratować nas od przeziębienia. Jednocześnie możemy się cieszyć, że to już nie te czasy gdy bielizna była gruba, lecz chroniła przed chłodem w sposób ograniczony – teraz cienkie i elastyczne dzianiny i tkaniny pozwalają na swobodę ruchów nawet w kilku warstwach nie dając przy tym uczucia przepocenia i ciężkości. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Cienkie a ciepłe – i do tego trwałe Zimowa warstwa pośrednia – takie coś, w czym nie będzie nam zimno na zewnątrz warsztatu i w czym nie zaczniemy się gotować, gdy akcja serwisowa przeniesie się do wewnątrz. Softshele – idealna broń średniego zasięgu w walce z zimnem, jednocześnie nie poszerzająca sylwetki oraz zaopatrzona w bezpieczne, zamykane na zamek kieszenie. Jeśli do tego dodamy ocieplane spodnie robocze to można śmiało powiedzieć, że raczej zima w warsztacie już nam nie straszna. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO!

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Na „sieriozne” mrozy Zima, po raz pierwszy od kilku lat, jak na złość dodatkowo sprzyja wydatkom na ogrzewanie. Mrozy na zmianę ze śnieżycami wciąż nie dają za wygraną – a pracować przecież trzeba…Choć już się powoli odzwyczailiśmy od prawdziwych zim to ta zdaje się je znacząco przypominać. Czasem konieczna stanie się porządna ocieplana wierzchnia kurtka robocza z odpowiednimi odblaskami wzmocnieniami i systemem poręcznych kieszeni na narzędzia i drobne części zamienne. Przy temperaturze poniżej zera nieodzowne okazują się rękawice -> pisaliśmy o nich kilka numerów temu więc teraz jedynie o nich wspominamy – nie zapominając o czapkach. Te przydadzą się zarówno w wersji elastycznej jak i w formie nausznikowej, gdy faktycznie będzie trzeba sprostać wyzwaniom klimatycznych. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Wszystko i ciepło - w LAHTI PRO! Na szczęście wszystkie te „ocieplacze serwisowe” można znaleźć w jednym miejscu i to w gorących okazyjnych cenach. Wystarczy wejść na www.narzedzianonstop.pl i przejść do oferty marki LAHTI PRO, która już od 10 lat wyznacza standard na rodzimym rynku odzieży ochronnej i roboczej. Zima trzyma, ale idzie już wyraźne ocieplenie z centrum w LAHTI!

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 KOLEJNY POLSKI SERWIS Z NAGRODĄ TRUCKFORCE SERVICE EXCELLENCE AWARD Goodyear uhonorował kolejnych pięciu laureatów nagrodą TruckForce Service Award, którą przyznano za IV kwartał 2021 r. W tej grupie znalazł się polski serwis Misztal z siedzibą w Świętochłowicach. Wyróżnienie TruckForce Service Award, wręczane od 2021 roku, otrzymują partnerzy, którzy świadczą wyjątkowe usługi w całej europejskiej sieci TruckForce. Niemiecka firma Duwald Reifen przez ostatnie sześć lat konsekwentnie świadczyła usługi najwyższej klasy i osiągnęła 100% wskaźnik akceptacji ServiceLine24h. Oznacza to, że każde wezwanie o pomoc drogową w nagłym wypadku zostało zrealizowane, co świadczy o skuteczności i możliwościach firmy. Duwald Reifen, z siedzibą w Hamburgu, zrobił dla klientów Goodyear wszystko, co w jego mocy i w pełni zasługuje na tę nagrodę. Z kolei firma Misztal otrzymała nagrodę TruckForce Service Excellence za pozycję lidera w kraju pod względem korzystania z aplikacji eJob oraz za ciągłe zwiększanie wsparcia dla kluczowych flot Goodyear w Polsce. eJob to najnowsza generacja mobilnej aplikacji Goodyear do zarządzania oponami, która umożliwia technikom rejestrowa- •Goodyear ogłosił laureatów nagrody TruckForce Service Excellence Award za czwarty kwartał 2021 r. •W gronie pięciu międzynarodowych laureatów znalazł się również polski serwis Miszta nie prac we flocie, wykonywanych w siedzibie klienta lub w warsztacie. “Nasza firma, która działa na rynku od ponad 20 lat, posiada bardzo duże doświadczenie we wszystkich dziedzinach związanych z ogumieniem. Zawsze byliśmy otwarci na nowe narzędzia do obsługi naszych klientów. Współpraca z flotami transportowymi wymaga ciągłego rozwoju, skracania czasu serwisowania i pełnej mobilności. Narzędzie e-Job firmy Goodyear bardzo nam pomogło w usprawnieniu obsługi flot poprzez szybką rejestrację wykonanych prac oraz zdecydowanie ułatwiło nam poprawę procesu zarzadzania oponami” - powiedziała Iwona Misztal, właścicielka  firmy Misztal. Firma Nantes Pneumatiques, zlokalizowana w pobliżu strategicznie ważnego portu w północno-zachodniej Francji, została wyróżniona nagrodą TruckForce Service Excellence Award za zapewnienie wskaźnika akceptacji ServiceLine24h na poziomie ponad 90%. Firma była również pierwszym użytkownikiem systemu eJob. Nantes Pneumatiques, będąca również członkiem grupy oponiarskiej Profil+, konsekwentnie rozszerza imponujący pakiet wsparcia dla flot-klientów Goodyear w całej Francji.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Wśród laureatów znalazło się także brytyjskie przedsiębiorstwo ProTyre Truck, z siedzibą w Winchesterze, które z powodzeniem wdrożyło w swojej krajowej sieci najnowsze inteligentne narzędzia Goodyear, w tym eJob i FOS (FleetOnline Solutions) eCasing. Współpraca z Goodyear została ostatnio rozszerzona na wybrane części Wielkiej Brytanii, aby zapewnić klientom flotowym silny zasięg sieci serwisowej. Dzięki temu ProTyre otrzymał nagrodę TruckForce Service Excellence Award. Ostatnią wyróżnioną firmą jest Dekk og Felg Lillestrøm, usytuowana w pobliżu norweskiej stolicy Oslo i granicy ze Szwecją. Otrzymała ona nagrodę TruckForce Service Excellence Award za pierwszorzędne świadczenie usług dla zakontraktowanych flot, wykazanie wysokiego wykorzystania aplikacji eJob i rosnący udział w biznesie. Adam Stanton, menedżer Goodyear ds. sieci i serwisu dla flot w Europie, powiedział: “W naszym ostatnim konkursie TruckForce Service Excellence Awards w 2021 roku wyróżniliśmy partnerów z pięciu krajów, którzy wykazali się determinacją, aby w maksymalnym stopniu pomóc klientom Goodyear. Przez cały rok prezentowaliśmy znakomite wyniki 20 partnerów TruckForce z 12 krajów, co świadczy o szerokim zasięgu i jakości naszej sieci. Wszyscy oni zostali starannie wybrani i uosabiają to, co reprezentuje ta nagroda. Serdecznie dziękuję naszym partnerom sieciowym za ich zaangażowanie w osiąganie jeszcze lepszych wyników w obsłudze flot i wsparcie w rozwoju sieci Goodyear w całej Europie.”

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 KONTROLE W BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Z ZAKRESU PRANIA PIENIĘDZY ORAZ FINANSOWANIA TERRORYZMU Większość przedsiębiorców, także z branży motoryzacyjnej, powinna posiadać w ramach prowadzonej działalności oraz możliwości wpłat gotówkowych przez klientów, wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML). Spełnienie powyższego obowiązku nakłada bowiem wprost art. 50 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W przepisie czytamy, że: ,,Instytucje obowiązane wprowadzają wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zwaną dalej “wewnętrzną procedurą instytucji obowiązanej”.” Powyższa ustawa w art. 2 ust. 1 pkt 23 wymienia wśród instytucji obowiązanych przedsiębiorców w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro (w ramach jednej operacji, bądź kilku powiązanych).

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Mając na uwadze ww. przepis, procedura AML stanowi dokument zindywidualizowany, dostosowany do rodzaju przedmiotu działalności, jego rozmiaru oraz charakterystyki firmy. Jednak samo posiadanie procedury w firmie to nie wszystko. Najistotniejsze jest przeszkolenie pracowników, wyznaczenie kadry kierowniczej wyższego szczebla odpowiedzialnej za jej stosowanie, oraz w przypadku klientów wpłacających środki pieniężne w gotówce, korzystanie ze specjalnie przygotowanych do tego ankiet i ocen ryzyka, aby prawidłowo zastosować środki bezpieczeństwa finansowego. Czynności powinny znaleźć odzwierciedlenie w dokumentacji. Nie tylko kontrolerzy GIIF mogą sprawdzić czy przedsiębiorca posiada i stosuje wewnętrzną procedurę AML. Mogą to również uczynić pracownicy urzędów celno – skarbowych działający w oparciu o art. 130 ust. 2 pkt 1 lit. e ww. ustawy. W ostatnim czasie trafiają także do firm z branży motoryzacyjnej i żądają przedłożenia zestawienia wpłat gotówkowych o wartości równej lub powyżej 10 000 euro za ostatnie 2 lata wstecz, dokumentacji wskazującej na zastosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, danych klientów wpłacających gotówkę, oraz przekazania potwierdzenia informacji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o przyjętych wpłatach gotówkowych o równowartości przekraczającej 15 000 euro, jeżeli takie wystąpiły. Ponadto kontrolerzy dążą do ustalenia osób wyznaczonych przez firmę jako odpowiedzialnych za wykonywanie obowiązków określonych tą ustawą. Sankcje są wysokie, a ryzyko nałożenia kar stało się bardzo realne. Kary administracyjne pieniężne mogą sięgnąć nawet do 1 000 000 euro. Aby się przekonać, warto zajrzeć na stronę internetową GIIF, zakładkę sankcje administracyjne. Można zaobserwować ogromną ilość wydanych decyzji administracyjnych nakładających sankcje w postaci kary pieniężnej zarówno na przedsiębiorców prowadzących działalność jednoosobowo, jak i na duże podmioty, spółki prawa handlowego.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Przygotuj się, zanim będzie za późno! Obejrzyj ten fragment Webinaru i zdecyduj sam czy powinieneś wdrożyć w swojej firmie procedury związane z AML. Szkolenie podejmuje poniższe zagadnienia: • omówienie przepisów ustawy AML oraz implementacji w Polsce dyrektywy AML V, • obowiązki instytucji obowiązanej, • praktyczne aspekty stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, • zgłaszanie transakcji do GIIF, • kontrola przedsiębiorcy z zakresu AML, • sankcje *Procedura AML (procedura w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu) – co zawiera procedura? Celem procedury jest określenie sposobu postepowania w firmie w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Co zawierać będzie Procedura? • opis czynności lub działań podejmowanych w celu ograniczenia ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu i właściwego zarządzania zidentyfikowanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu; • zasady rozpoznawania i oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną, w tym zasady weryfikacji i aktualizacji uprzednio dokonanej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu; • środki stosowane w celu właściwego zarządzania rozpoznanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związane z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną; • zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego; • zasady przechowywania dokumentów oraz informacji; • zasady wykonywania obowiązków obejmujących przekazywanie Generalnemu Inspektorowi informacji o transakcjach oraz zawiadomieniach; • zasady upowszechniania wśród pracowników wiedzy z zakresu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; • zasady zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; • zasady kontroli wewnętrznej lub nadzoru zgodności działalności z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz zasadami postępowania określonymi w wewnętrznej procedurze; • zasady odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi w związku ze stosowaniem ustawy; • zasady dokumentowania utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze. Ponadto, w Procedurze AML zdefiniowane zostały najważniejsze pojęcia używane podczas stosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Do Procedury zostały przygotowane załączniki, które będą pomocne w stosowaniu w praktyce postanowień w niej zawartych. Jednym z załączników jest oświadczenie, do którego podpisania zobowiązani są pracownicy firmy. *konsultacja z radcą prawnym Wsparcie powdrożeniowe poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania dodatkowe w drodze korespondencji elektronicznej lub rozmowy telefonicznej, w szczególności w zakresie wypełniania załączników do procedury AML Źródło: Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 UFI FILTERS ZAOSTRZA ŚRODKI W WALCE Z PODROBIONYMI PRODUKTAMI UFI Filters, lider w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego, kontynuuje walkę ze zjawiskiem podrabiania części zamiennych. Firma zaostrza środki kontroli i rozszerza działalność w dziedzinie Internet Business Intelligence na poziomie globalnym we współpracy z CONVEY, wiodącym dostawcą usług z zakresu kontroli w Internecie i ochrony marek. Działania monitorujące wdrożone przez CONVEY i UFI Filters doprowadziły do zablokowania ponad 2,5 mln nielegalnych transakcji na największych światowych rynkach. System kontroli i eliminowania tego typu działań na wstępnym etapie pozwala zminimalizować możliwość dalszego rozprzestrzeniania się podróbek. Dzięki rozwojowi usługi kontroli w Internecie, obejmującej rynki na całym świecie, firma UFI Filters doprowadziła do usunięcia ponad 8 tys. reklam z 33 platform typu ecommerce, zapobiegając potencjalnemu obrotowi ponad 5 mln euro w handlu podrobionymi towarami. Od 1972 roku UFI Filters podejmuje kroki mające na celu ochronę produktów i znaków towarowych poprzez rejestrowanie na światowych •Firma pracuje nad wzmocnieniem działań mających na celu zwalczanie obrotu nielegalnymi towarami, który jest globalnym zjawiskiem dotykającym wielu sektorów gospodarki •Doświadczenia ostatnich lat umożliwiły rozszerzenie międzynarodowych środków kontroli •Specjalneszkoleniacelneprowadzonesązeszczególnymuwzględnieniem filtrów o wysokiej zdolności separacji wody „ONE” rynkach swoich marek i patentów, których liczba wynosi obecnie 268, a także ochronę celną, polegającą na zgłaszaniu zasobów własności intelektualnej Grupy w organach celnych poszczególnych krajów. Dodatkowo prowadzone są szkolenia w agencjach celnych, poświęcone w szczególności najczęściej podrabianym produktom, m.in. z serii UFI Filters „ONE”. Filtry „ONE” są niezbędne dla zapewnienia ochrony silnika przed pozostałościami wody w oleju napędowym. Dzięki szczególnym właściwościom produkty UFI Filters są wybierane przez 95% producentów pojazdów na całym świecie. Filtry „ONE” są również dostępne w katalogu Aftermarket firmy, oferując najwyższą jakość klientom na rynku wtórnym. Zaangażowanie UFI Filters w ustalanie i zwiększanie standardów filtracji potwierdza członkostwo firmy w Komitecie Technicznym ISO. W związku z dużym znaczeniem produktów „ONE”, firma UFI Filters przygotowała opracowanie pokazujące różnice pomiędzy filtrem oleju napędowego UFI Filters 24.ONE.01

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 a podróbkami dostępnymi na rynku do samochodów Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Fiat, Ford, Lancia, Opel, Peugeot i Vauxhall. Poziom obecności wody w oleju napędowym jest regulowany przez normę europejską EN 590 i nie może przekraczać maksymalnej wartości 200ppm. Jednak ilość i wielkość cząsteczek wody, które muszą zostać oddzielone od oleju napędowego, bywają różne i zależą od producenta samochodu. Dlatego warto polegać na firmie UFI Filters, posiadającej wieloletnie doświadczenie na rynku oryginalnego wyposażenia. To daje dodatkową gwarancję, że oferowane przez nią filtry spełniają najwyższe standardy separacji wody, nawet w warunkach trudniejszych niż te określone przepisami. Dotyczy to nie tylko zanieczyszczonego oleju napędowego, ale również biopaliw. Filtry UFI są projektowane z wykorzystaniem innowacyjnych materiałów FormulaUFI i produkowane w zaawansowanym procesie technologicznym. Dzięki temu spełniają one również wysokie standardy filtracji w odniesieniu do biokomponentów np. w takich paliwach jak biodiesel B30 PME, wprowadzony niedawno w Azji Południowo-Wschodniej, który zawiera do 30% oleju palmowego. Filtry niskiej jakości lub podrobione, zawierające medium z plisowanego papieru lub inne niewłaściwe materiały, nie spełniają funkcji oddzielania wody z oleju napędowego lub robią to w niewystarczającym stopniu. Systemy filtracyjne UFI Filters wykorzystują tylko najbardziej zaawansowane rozwiązania, skuteczne wobec tzw. złych paliw oraz biodiesli, i są produkowane przy użyciu najlepszych surowców i technologii. Zakup filtra niskiej jakości pozwoli zaoszczędzić pieniądze, ale może doprowadzić do uszkodzenia ukła-

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 du wtryskowego, co w przypadku osób używających samochodów zawodowo oznacza starty finansowe. Luca Autelli, Chief Legal and Human Resources Officer w UFI Filters, komentuje: „Jesteśmy zadowoleni z wyników, jakie udało nam się już osiągnąć w walce z podróbkami, ale musimy kontynuować nasze wysiłki i zachować wysoką czujność. Przy tej okazji chciałbym prosić klientów i wszystkich kierowców o dużą ostrożność, ponieważ pojawiają się doniesienia o dystrybutorach oleju napędowego z paliwem zawierającym pozostałości wody, które jest niebezpieczne dla układów wtryskowych. W takich przypadkach oryginalne produkty UFI Filters, zapewniające najwyższy stopień separacji wody z paliwa, mogą robić naprawdę dużą różnicę. Dlatego zachęcamy wszystkich do zakupu oryginalnych produktów UFI Filters poprzez oficjalne sieci dystrybucji specjalizujące się w materiałach filtracyjnych”.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 Idealny balans pomiędzy ceną a jakością! Nowa lampa ostrzegawcza LED od HELLA Valuefit Do każdego produktukamizelka gratis. Sprawdź u dystrybutorów Hella. Numer katalogowy produktu: 2XD 357 980-001

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 USUWANIE DPF JEDNAK KARALNE? MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY WSKAZUJE PODSTAWĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI Właściciele pozbywają się tych ważnych z punktu widzenia środowiska części z powodu wysokich kosztów eksploatacji. Filtr DPF należy wymieniać na nowy średnio po 80-200 tys. km, co kosztuje od ok. 2 tys. zł do 15-16 tys. Zł. Często zdarza się, Usuwanie filtrów cząstek stałych, czyli DPF (z ang. diesel particulate filter) to usługa powszechnie oferowana przez warsztaty samochodowe. Dlaczego właściciele samochodów z silnikami Diesla nagminnie usuwają ten element? Filtr DPF stanowi element układu wydechowego. Spełnia dwie zasadnicze funkcje – zatrzymuje cząstki stałe (głównie rakotwórczą sadzę) a następnie wypala je wewnątrz filtra. W efekcie w końcowym rozrachunku ograniczona zostaje ogólna emisja szkodliwych substancji zawartych w spalinach samochodowych. że filtr zatyka się już po 30 tys. km. Czy jednak taki proceder jest legalny? Miało miejsce kilka prób zmiany prawa w tym zakresie. Między innymi w 2018 roku Sejm odrzucił projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 przewidywał 5 tys. zł kary dla właściciela auta zlecającego usunięcie filtra, ale także dla podmiotu oferującego tego typu usługi. Mówi się więc, że w obecnym stanie prawnym samo pozbycie się DPF nie jest nielegalne. Okazuje się jednak, że nie do końca. 10 stycznia bieżącego roku Minister Infrastruktury odpowiedział na interpelację nr 29041 m.in. w sprawie eliminowania z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe, poruszając tematykę usuwania wspomnianych filtrów. Autorami interpelacji byli posłowie Małgorzata Tracz, Urszula Zielińska, TomaszAniśko, Franciszek Sterczewski, Paweł Olszewski, Cezary Grabarczyk, Małgorzata Chmiel oraz Krystyna Sibińska. Posłowie skierowali do Ministra Infrastruktury szereg pytań związanych z realizacją wniosków po publikacji przez Najwyższą Izbę Kontroli wyników kontroli pn. „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe” (nr ewid. 11/2020/P/19/031/KIN), m.in. czy Minister podjął lub planuje podjąć działania w celu wprowadzenia przepisów określających sankcje wobec osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska. W odpowiedzi na powyższe pytanie Minister Infrastruktury zwrócił uwagę, że usługi usuwania filtra cząstek stałych są oferowane przez warsztaty, czy też niezależne serwisy, a tematyka dotycząca serwisowania pojazdów w tego typu podmiotach nie została uregulowana w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z pón. zm.), w związku z czym Minister stanął na stanowisku, że wprowadzenie dodatkowych sankcji dla osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonywanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska oraz penalizacja takich działań wykracza poza jego właściwość. Jednocześnie Minister Infrastruktury podkreślił, że mimo że samo usuwanie filtrów nie jest karalne, używanie takiego auta i wyjechanie nim na drogę – już tak. Taki czyn stanowi wykroczenie. Zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie. Kary za niezgodne z prawem użytkowanie pojazdu określa art. 96 § 1 pkt 4 – 6 (grzywna do 5 000 zł), art. 97 (grzywna do 3 000) ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 poz. 2008 i 2052). Źródło: Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 FORD MUSTANG MACH-E: WSKAZÓWKI EKSPLOATACYJNE W ZIMOWYCH WARUNKACH Samochody elektryczne szturmem zdobywają rynek i już wkrótce będą stanowiły większość propozycji w ofertach wszystkich producentów. Ford Mustang Mach-E jest jedną z ciekawszych propozycji wśród całkowicie elektrycznych aut, czego •Wypracowanie odpowiednich nawyków pozwala zwiększyć zasięg auta elektrycznego w warunkach zimowych. •Bardzo niskie temperatury mogą negatywnie wpływać na wydajność akumulatorów i jest to zjawisko typowe dla wszystkich akumulatorowych źródeł energii. •Samochody elektryczne oferują zdecydowanie większy komfort podróży zimą. Błyskawicznie nagrzewają wnętrze i są gotowe do jazdy praktycznie od pierwszych sekund po uruchomieniu. potwierdzeniem są niedawno otrzymane nagrody oraz znakomite wyniki sprzedaży zarówno w USA, jak i w Europie i w Polsce. Aby w pełni docenić jazdę samochodem elektrycznym, warto poznać najważniejsze zasady i wskazówki, które pozwolą

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 na bezproblemową i komfortową eksploatację, również w wymagających warunkach zimowych. Elektryk zimą? Żaden problem! Przy odpowiedniej eksploatacji, samochody całkowicie elektryczne, takie jak Mustang Mach-E, mogą zapewnić zdecydowanie większy komfort podróży, niż samochody z napędami konwencjonalnymi. W przypadku samochodów z silnikami spalinowymi, aby było ciepło we wnętrzu pojazdu, zazwyczaj należy poczekać, aż jednostka napędowa uzyska optymalną temperaturę pracy. Bywa, że ciepło w kabinie robi się dopiero po przejechaniu kilku kilometrów, co jest dość dokuczliwe, gdy z samego rana trzeba odwieźć, na dość krótkim odcinku trasy, dziecko do szkoły lub przedszkola, czy dojechać do pracy itp. Problemem może być również odpalenie samochodu na mrozie, skrobanie szyb etc. I to wówczas, gdy liczy się każda minuta. Nikt tego nie lubi! W samochodzie elektrycznym, takim jak Mustang Mach-E, powyższe problemy praktycznie nie występują. Auto uruchamia się błyskawicznie, już po chwili elektryczny system ogrzewania zaczyna działać, co przekłada się również na zdecydowanie szybsze odparowywanie szyb. Natychmiast działa także ogrzewanie szyb, a to z kolei zapewnia odpowiednią widoczność na drodze. Wystarczy wsiąść, uruchomić auto, włączyć ogrzewanie szyb i lusterek, aby po chwili odjechać w komfortowych i bezpiecznych warunkach. Jak eksploatować auto elektryczne, aby czerpać jak najwięcej z jego zalet? Nie jest tajemnicą, że samochody elektryczne nie przepadają za ekstremalnymi temperaturami. Mowa tu szczególnie o bardzo niskich temperaturach. Dlaczego? W niskich temperaturach wszystkie pojazdy elektryczne dysponują mniejszą ilością energii niż w wyższych, z powodu obecności określonych związków chemicznych w ogniwach akumulatora. Temperatury poniżej 4ºC powodują spowolnienie reakcji elektrochemicznych zachodzących w akumulatorze. Skutkuje to zmniejszeniem ilości dostępnej energii i spowolnieniem ładowania pojazdu. Poza tym w bardzo niskich temperaturach o wiele częściej i intensywniej wykorzystywane są funkcje zużywające energię (podgrzewanie szyb, podgrzewanie foteli, klimatyzacja, światła). Czy to oznacza, że zimą użytkowanie samochodu elektrycznego może być utrudnione? Nic z tych rzeczy! Podobnie jak w samochodach z silnikiem spalinowym, również korzystając z samochodu elektrycznego, należy odpowiednio przygotować się do zimowej podróży. Trzymając się kilku zasad można zwiększyć zasięg samochodu oraz poprawić komfort codziennego użytkowania. Najważniejszą kwestią jest odpowiednie przygotowanie do podróży z wyprzedzeniem czasowym. Jeśli auto podłączone jest do domowej ładowarki, zdecydowanie warto wstępnie podgrzać pojazd oraz ustawić czas wyjazdu, co w Mustan-

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 gu Mach-E jest niezwykle proste za pomocą aplikacji FordPass lub z poziomu ekranu dotykowego. Jeśli to tylko możliwe, należy parkować w garażu lub pod zadaszeniem, co pomoże ograniczyć negatywny wpływ niskich temperatur na sprawność akumulatora, a to z kolei pozwoli zmaksymalizować zasięg. Bardzo ważna jest kwestia sposobu ładowania, szczególnie w chłodniejsze dni. Opcją może być ładowanie podtrzymujące, które pomoże utrzymać optymalną temperaturę akumulatora. Dzięki temu, w momencie ruszenia, jego temperatura będzie na optymalnym poziomie i nie będzie zużywana energia na jego podgrzanie. Jeżeli podczas parkowania nie ma możliwości podłączenia samochodu do źródła zasilania, należy spróbować znaleźć miejsce w słońcu, aby samochód stał w nieco wyższej temperaturze. Komfort kierowcy i pasażerów jest kluczowy, ale warto pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą w sposób optymalny zużywać energię. Zamiast ogrzewać całą kabinę ustawiając od razu wysoką temperaturę, w każdym elektrycznym samochodzie, lepiej jest wykorzystać podgrzewanie foteli i kierownicy jako podstawowe punktowe źródła ciepła dla kierowcy i pasażerów. Zużywają one znacznie mniej energii. Ponadto warto ustawić klimatyzację w taki sposób, aby od razu zapewnić sobie komfortową, ale umiarkowaną temperaturę otoczenia. Utrzymywanie stałej temperatury jest bardziej efektywne niż ciągłe wyłączanie i włączanie ogrzewania w celu podgrzania wcześniej wychłodzonej kabiny. Kluczowe jest również umiejętne ładowanie auta. Przykładowo, po krótkiej jeździe, należy unikać szybkiego ładowania pojazdu ładowarką DC o

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 dużej mocy. W normalnych warunkach jazdy akumulator potrzebuje nieco czasu na rozgrzanie, aby mógł przyjąć większą ilość energii. Niedogrzany akumulator będzie też wolniej się ładował. Ponadto, uzupełniając energię samochodu poprzez ładowarkę DC o dużej mocy, w temperaturze poniżej 10ºC, ten proces może trwać nieco dłużej. W takich sytuacjach warto wyłączyć nagrzewnicę elektryczną (E-Heat) i klimatyzację na pierwsze 10 do 15 minut ładowania, co umożliwi szybsze rozgrzanie akumulatora. Bezpieczeństwo zimą jest najważniejsze! Wkażdymprzypadku, zarówno przed jazdą samochodem z napędem spalinowym, jak i elektrycznym, takim jak Mustang Mach-E, należy odpowiednio przygotować się do podróży. Jeżeli pojazd jest pokryty śniegiem, wpływa to przede wszystkim na bezpieczeństwo podczas jazdy, ale nie tylko, dlatego koniecznie należy go usunąć. Warto przypomnieć, że za zaniedbanie tego aspektu można dostać mandat! Gruba pokrywa śniegu, szczególnie zmrożonego, to również ogromny ciężar i zwiększone opory powietrza, a to także wpływa na efektywność użytkowanego pojazdu. Dodatkowo należy pamiętać, że usunięcie śniegu i lodu z auta pozwala na uzyskanie lepszej widoczności podczas jazdy. Regularnie, szczególnie w warunkach zimowych, należy sprawdzać, czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach zwiększa opór toczenia, co skutkuje większym zużyciem energii. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie wpływa również negatywnie na przyczepność opon do pokrytych śniegiem lub lodem nawierzchni. Przede wszystkim jednak należy pamiętać, że gdy temperatura otoczenia spada poniżej 7ºC, zaleca się używanie opon zimowych. Choć nie jest to wymóg prawny w Polsce, to zapewniają one większe bezpieczeństwo na drodze w trudnych, zimowych warunkach. Podsumowując, znając kilka prostych zasad użytkowania pojazdów elektrycznych w okresie zimowym, można w pełni wykorzystać ich funkcjonalność, a dodatkowo cieszyć się większym bezpieczeństwem oraz komfortem cieplnym wewnątrz pojazdu.

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 WARSZTAT PDR – NAPRAWA BEZ LAKIEROWANIA: MODA CZY TECHNOLOGIA BLACHARSTWA? PDR (ang. Paintless Dent Removal) to usuwanie wgnieceń karoserii bez koniecznośći ponownego lakierowania elementów. Bez szpachlowania, bez szlifowania oryginalnej powłoki lakieru, a w szczególności bez ingerencji i naruszenia fabrycznych, oryginalnych powłok ochronnych. Metoda PDR pozwala usunąć wgniecenia, w których nie pękł lakier ani nie została rozciągnięta blacha elementu. Ograniczeniem nie jest wielkość uszkodzenia, ale jego charakter. Ostre załamania, odłożone mocne naprężenia na powierzchni i/lub brzegach wgniecenia, uniemożliwiają usunięcie wgniecenia w technice PDR. Takie wgniecenia muszą być usuwane w sposób tradycyjny – z wykorzystaniem spotera, z użyciem szlifowania, szpachli, podkładu i aplikowania nowej, kolejnej warstwy lakieru nawierzchniowego.

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 WARSZTAT Metoda PDR ma dwa warianty: • metoda klejowa (PULL) - polega na przyklejaniu plastikowych adapterów/grzybków za pomocą termotopliwego kleju. Po jego utwardzeniu, przy użyciu pullerów lub młotków bezwładnościowych, wyciąga się wgniecenie i odkleja adapter za pomocą specjalnego zmywacza, nie powodując żadnych zmian na strukturze lakieru. Odmianą metody klejowej jest zastosowanie przyssawek pneumatycznych. W miejsce adapterów/ grzybków wprowadza się do użycia gumowe przyssawki. Mocuje się je w miejscu uszkodzenia poprzez uzyskanie podciśnienia w efekcie odessania powietrza spod powierzchni przyssawki za pomocą pompki. • metoda wypychowa (PUSH) to wypychanie wgniecenia za pomocą narzędzi z wysokowytrzymałych stopów stali, o konstrukcjach umożliwiających dotarcie nimi pod wgniecenie i wykonanie sekwencji delikatnych, „miękkich” wypchnięć, stopniowo zmniejszających powierzchnię i głębokość wgniecenia. Czynność powtarza się wielokrotnie aż do całkowitego przywrócenia kształtu sprzed szkody. Zastosowanie metody PDR pozwala usunąć wgniecenia w czasie liczonym w godzinach a nie w dniach, jak przy metodzie tradycyjnej. Metoda PDR jest wielokrotnie szybsza ale i tańsza! Pozwala usunąć wgniecenia pozostawiając naprawiany element z oryginalnym lakierem, z jego niezmienioną grubością, strukturą i kolorem. Dzięki jej zastosowaniu naprawiany samochód nie traci na wartości w związku z wystąpieniem szkody i jej usuwaniem, jak dzieje się to w przypadku usuwania szkody w technologii tradycyjnej.

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 WARSZTAT Historia PDR rozpoczyna się jeszcze przed II wojną światową. Wówczas to na liniach produkcyjnych w fabryce Mercedesa pojawili się prekursorzy techniki naprawy wgnieceń powstałych w trakcie wytwarzania i montażu nowych aut. Lakierowanie powtórne wraz z niezbędnym szpachlowaniem uszkodzeń karoserii nowego auta było czaso- i kosztochłonne. Inżynierowie i technicy podjęli próby niwelowania nierówności przy użyciu narzędzi własnej konstrukcji. Rozpoczęto próby i wdrożono prace polegające na wypychaniu nierówności przy użyciu dźwigni, łyżek i prętów, którymi dostawano się do wypukłej strony karoserii pod wgnieceniem. Pomysł okazał się skuteczny, dając nadspodziewanie dobre efekty – lakier pozostawał nienaruszony, a czas naprawy był wielokrotnie krótszy niż naprawa tradycyjna bądź co bądź nowego auta. Największym problemem, z jakim przyszło się zmierzyć technikom, było odnajdowanie końcówki narzędzia, które znajdowało się pod blachą. Milowym krokiem w rozwoju technologii PDR było zastosowanie odbić światła i deformacji obrazów w obszarze uszkodzenia. Umożliwiło to technikom precyzyjne identyfikowanie miejsca styku narzędzia z prostowanym wgnieceniem. W kolejnych latach technika była udoskonalana, wyszła poza mury fabryk. NTools zestaw przyssawkowy 4w1 lampa PDR 351915 NTools druty PDR - producent APP Specjalistyczna lampa NTools PDR

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 WA SZTAT W trakcie światowych wystaw aut i targów znalazła zastosowanie przy usuwania uszkodzeń powstających na eksponowanych samochodach. Co noc auta były naprawiane, aby następnego dnia ponownie wyglądać nienagannie i zachwycać potencjalnych klientów. Podpatrzyli to Amerykanie i w latach 70-tych to u nich obserwuje się dynamiczny rozwój PDR. Powstają firmy wytwarzające narzędzia, tworzą się organizacje i stowarzyszenia techników wykonujących naprawy i świadczących usługi dla coraz to szerszego grona klientów. W latach 90-tych w Japonii rodzi się odmiana PDR – technika klejowa (ang. Glue Pulling), czyli wyciąganie techniką przyklejania specjalnych uchwytów/grzybków o odpowiednio dobieranym kształcie i wielkości w zależności od uszkodzenia. Grzybki przykleja się przy użyciu termotopliwego kleju. Po zastygnięciu wyciąga się blachę za pomocą urządzeń o konstrukcji jednoręcznej – Puller lub oburęcznej – młotek bezwładnościowy (młotek odwrotny). Technologia rozprzestrzenia się po całym świecie. W Polsce jako pierwsi stosowali technologię PDR pracownicy naszych fabryk już w drugiej połowie XX wieku. Niestety nie mieli wówczas dostępu do narzędzi z krajów zachodnich, więc pracowali narzędziami własnej konstrukcji. Pod koniec stulecia, wraz ze zmieniającą się gospodarką, wyszli poza mury fabryk i zaczęli świadczyć usługi na rynku motoryzacyjnym. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć przełom XX i XXI wieku jako datę dynamicznego rozpowszechniania się PDR w naszym kraju. Dziś mamy w Polsce rzeszę ponad tysiąca techników PDR. W każdym województwie są osoby wykonujące naprawy stacjonarnie i u klienta. Ich liczba rośnie, ale nadal nie jest wystarczająca. Wzrost liczby techników jest dość umiarkowany. Powolna dynamika wzrostu powodowana jest skalą trudności posługiwania się technologią PDR. Wg specjalistów powodzenie naprawy technologią PDR zależy od: • talentu technika - 5%, • pierwszych posunięć przy rozpoczynaniu naprawy - 25%, • jakości używanych narzędzi - 25%, • cierpliwości technika wykonującego naprawę - 45%. Naukę usuwania wgnieceń najlepiej rozpocząć od udziału w szkoleniu. Dobrze by szkolenie to było prowadzone przez doświadczonego trenera i było teoretyczne i praktyczne. Im więcej ćwiczeń zostanie wykonanych pod okiem trenera, tym szybciej uczący się dojdzie do umiejętności wykorzystania wiedzy uzyskanej w trakcie szkolenia. Od technika wymagana jest duża doza cierpliwości, chęci wykonywania trudnych ćwiczeń oraz dobry wzrok. Warto zauważyć, że w Polsce mamy już producentów narzędzi, specjalistycznych lamp PDR, profesjonalnego sprzętu do metody klejowej (PULL) i metody wypychowej (PUSH). Oferta stale jest poszerzana, rozwijana i udoskonalana. Mamy w Polsce firmy szkoleniowe, zajmujące się kształceniem specjalistów. Mamy wszystko, dzięki czemu technologia może być uznana za obecną w naszym kraju.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 WARSZTAT Czy oznacza to, że przyszła moda na PDR? Moda to coś co przychodzi, jest i… przemija. Nie dotyczy to technologii PDR. Bezlakierowe usuwanie wgnieceń stało się obowiązującą technologią na rynku usług motoryzacyjnych na świecie, a co za tym idzie i w Polsce. Rośnie świadomość klientów oczekujących naprawy uszkodzeń przy zastosowaniu PDR. Właściciel auta nie chce mieć wgniecenia usuwanego przy zastosowaniu technologii tradycyjnych – szlifuj, szpachluj, polakieruj. Wgniecenie znika, ale wartość auta spada wraz ze wzrostem grubości warstw lakieru. Technologia PDR to krótszy czas naprawy. Koszt naprawy zazwyczaj jest również niższy niż przy technologii tradycyjnej. A skoro koszt jest niższy, czas krótszy, to i ubezpieczycielom opłaca się likwidować szkody technologią PDR. Pojawiają się produkty ubezpieczeniowe typu SMART Casco, w tym w szczególności PDR. Nawet w telewizyjnej reklamie jednego z wiodących ubezpieczycieli pojawia się sformułowanie „… i po wgniocie”. Czy oznacza to, że technologia tradycyjna może przeżywać regres? Absolutnie nie. Technologia PDR może być stosowana jako uzupełnienie oferty warsztatów pracujących technologią tradycyjną. Blacharze i lakiernicy mogą wykorzystać techniki PDR do niwelowania wgnieceń, aby ograniczyć lub wyeliminować szpachlowanie obszaru naprawy. Lakiernicy mogą zmniejszyć, ograniczyć lub wyeliminować strefę cieniowania dzięki usunięciu wgnieceń z tych stref. Jak dotąd nie wymyślono technologii pozwalającej naprawić pęknięty lakier inaczej niż poprzez lakierowanie. Jeżeli element

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 WARSZTAT był wcześniej lakierowany naprawczo, ale bez szpachlowania, wówczas można naprawić go stosując technologię PDR. Jeżeli lakierowanie naprawcze zostało przeprowadzone prawidłowo, zgodnie z wymogami sztuki, użyto właściwego lakieru, wysuszono/utwardzono poszczególne warstwy, wówczas stosowanie PDR jest możliwe i nie spowoduje uszkodzeń lakieru. Ale jeżeli lakiernik popełnił błąd, to zostanie on ujawniony w trakcie prac techniką PDR. Jeżeli lakier ma niewystarczającą przyczepność, to okaże się to poprzez oderwanie się lakieru od prostowanej powierzchni wgniecenia. Jeżeli element był lakierowany renowacyjnie, to jego wartość nie ulegnie zmianie, jeśli będzie miał naniesioną kolejny raz powłokę lakierniczą. Lakiernicy mieli, mają i będą mieć co naprawiać. Technologia PDR ich nie zastąpi, ale może wspomóc ich pracę. PDR, czyli usuwanie wgnieceń bez konieczności ponownego lakierowania, to nie nowa moda a technologia napraw, która się przyjęła i od której nie ma odwrotu… Taką wiedzę i umiejętności można nabyć podczas szkoleń organizowanych przez firmę APP. Niżej podpisany prowadzi w centrum szkoleniowym APP szkolenie „Bezlakierowe usuwania wgnieceń – PDR i Smart Puller systemem APP i NTools”. Chętnych na pozyskanie nowych kwalifikacji i umiejętności z tej i innych dziedzin automotive zapraszamy na stronę: szkolenia.tech. Pomagamy również w uzyskaniu dofinansowania nawet do 100% kosztów szkolenia. Robert Gromiec konsultant techniczny APP Sp. z o.o. www.app.com.pl Strona szkoleń: www.szkolenia.tech Wózek NTools PDR System

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AUTO LAKIERNIA TRZYMAM SIĘ TEGO, CO SAM WYWALCZĘ Historia firmy „Roman Nowak: Auto -Krzyżak” sięga 2007 roku. Jej oferta obejmuje: naprawy powypadkowe, diagnostykę, mechanikę pojazdów, naprawy blacharskie i lakiernicze, wymianę szyb oraz konserwację podwozia i profili. Jak zaznaczono na stronie www, zakład nie boi się Choć nadmiernie rozbudowana biurokracja nie zawsze pozwala rozwinąć małym warsztatom skrzydła, na przykładzie wrocławskiego Auto-Krzyżaka widać, że można znaleźć sobie niszę, w której da się dobrze żyć. Romanowi Nowakowi udało się to dzięki uporowi i wierze w to, że najlepiej pozostawać niezależnym. dużych pojazdów. I rzeczywiście, jedną z przewag konkurencyjnych warsztatu są potwierdzone kompetencje w zakresie reperowania autobusów. Z właścicielem warsztatu, Romanem Nowakiem, rozmawialiśmy o specyfice jego codziennej pracy, procesie autobusowej

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AUTO LAKIERNIA autoryzacji, różnych obliczach obecnych problemów z czasem dostaw części zamiennych oraz perspektywach na przyszłość. Jaki jest główny obszar działalności warsztatu? Zajmujemy się blacharstwem i lakiernictwem samochodów osobowych, autobusów i ciężarówek. Co najbardziej przeszkadza w codziennej pracy warsztatu? Obecnie są duże trudności z dostępem do niektórych części zamiennych. Zdarzyło się nam, że na element musieliśmy czekać 3 miesiące. Zbyt rozbudowana biurokracja, ciągle zmieniające się przepisy i zawiłe procedury związane np. z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami przysparzają nam dodatkowej pracy. Wypełnianie wielu dokumentów ogranicza i zabiera nam czas, który moglibyśmy przeznaczyć na pracę. W zaistniałej sytuacji jestem zmuszony zatrudnić kolejną osobę i jest to dla nas dodatkowy koszt. W jaki sposób funkcjonowanie Państwa warsztatu zmieniło się w czasie pandemii? Na początku kryzys związany z sytuacją epidemiologiczną był dla nas odczuwalny, mieliśmy mniej pracy. Od jakiegoś czasu sytuacja się unormowała i obecnie nie narzekamy na jej brak. Wdrożyliśmy wszystkie wynikające z epidemii procedury, jak

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AUTO LAKIERNIA pomiar temperatury i dezynfekcja rąk pracowników przed wejściem do zakładu, prowadzenie rozmów z klientami w maskach itd. Jak z Pańskiej perspektywy wygląda dziś sytuacja na rynku i jakie widzi Pan w niej szanse dla warsztatów takich jak Wasz? Sytuacja warsztatów samochodowych jest trudna, ze względu na problem z wydzierżawieniem hal pod tego typu usługi. Brak ludzi do pracy, rosnące koszty utrzymania zarówno warsztatu, jak i pracowników przyczynia się do zmniejszania się liczby niezależnych warsztatów. Małe, niezależne warsztaty są wypierane z rynku przez duże autoryzowane sieci serwisowe. Jednocześnie obserwujemy wzrost zainteresowania naprawami w takich warsztatach, których zaletą jest indywidualne podejścia do klienta. Skoro o AS-ach mowa, dlaczego nie zdecydowaliście się na dołączenie do dużej sieci? Z mojej perspektywy procedury przewidziane w dużych sieciach serwisowych są nastawione na eliminowanie małych, niezależnych warsztatów, które w jakiś sposób są dla nich konkurencją. Jednym ze sposobów przetrwania na rynku motoryzacyjnym jest znalezienie niszy,

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AUTO LAKIERNIA która jest jeszcze w małym stopniu wykorzystana. W moim przypadku była to naprawa autobusów i ciężarówek. Następnym krokiem było uzyskanie autoryzacji najczęściej naprawianych przez nas marek, co spowodowało uwierzytelnienie naszej firmy na rynku przewoźników. Obecnie mamy autoryzację: SOR, Autosan i Yutong. Jak wygląda taka procedura autoryzacyjna na autobusy? Co trzeba zrobić i ile czasu to zajmuje? Najtrudniej było nam ze SOR-em – przede wszystkim dlatego, że była to nasza pierwsza autoryzacja. Trwało to około 4 miesięcy. Musieliśmy najpierw jeździć na szkolenia i spotkania, a następnie przeprowadzić testowe naprawy, które musiały być ocenione pozytywnie. Tym sposobem dostaliśmy certyfikat – tak zwaną „małą autoryzację”, która obejmuje naprawy poszyć zewnętrznych, drzwi i zawieszeń. Dzięki zdobytemu doświadczeniu z autoryzacją Autosana i Yutonga było nam już znacznie prościej. Skąd pozyskujecie potrzebne części zamienne? W przypadku autobusów SOR albo kupujemy bezpośrednio z fabryki, albo od czeskiej firmy STS, która jest w stanie dostarczyć nam części

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AUTO LAKIERNIA w ciągu 2-3 dni. Części do marki Yutong zamawiamy u jej przedstawiciela w Polsce. Z jakich materiałów eksploatacyjnych i lakiernicznych korzystacie? Papiery ścierne kupujemy od 3M. Materiały lakiernicze staram się kupować od polskiej firmy Novol – linia Spectral. To produkty z charakterystyczną czarną etykietą. Ludzie nie są jeszcze do niej przekonani, a to naprawdę wysokiej jakości produkty. Mają na przykład szpachlówkę, która mniej wchłania wilgoć i dobrze się ją obrabia. Spectral pracuję od 2010 roku i nie miałem w tym czasie ani jednej reklamacji. Warto przy tym zaznaczyć, że korzystamy z ich pełnej linii: szpachli, podkładów i lakierów. Stosujemy także lakiery innych firm: DuPont, Helios, rzadziej Sikkens. A jak wygląda sytuacja z wyposażeniem warsztatu? Z jakimi firmami współpracujecie w tym zakresie? Większość narzędzi, z których korzystamy to sprzęt marki FESTOOL. Mamy od nich odkurzacze i wyciągi oraz kilka maszyn oscylacyjno-szlifierskich do matowania i szlifowania, w tym maszyny przestawne z rotexem, którymi można zarówno matować, jak i szlifować. Korzystamy też z maszyn Rupes. Mam też polską kabinę lakierniczą i nie ma z nią problemów. Jeśli chodzi o komputery diagnostyczne to dyspo-

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AUTO LAKIERNIA Główny obszar działalności: •Blacharstwo i lakiernictwo samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów Szef: •Roman Nowak Główne marki wykorzystywanych produktów: •Testery i komputery: Autel, Texa, Würth •Maszyny oscylacyjno-szlifierskie: FESTOOL •Papiery ścierne: 3M •Materiały lakiernicze: Novol – Spectral nujemy programami: Autel, Texa i Würth. O co chcielibyście rozbudować warsztat? Przede wszystkim chcielibyśmy kupić albo wydzierżawić ziemię, żeby postawić własny warsztat i uniezależnić się od wynajmu hal. W ciągu kilkunastu lat prowadzenia działalności 4 razy byliśmy zmuszeni zmieniać miejsca wykonywania usług. Na szczęście mimo to nasi stali klienci do nas przyjeżdżają. Jak Pan sądzi – jakie nowe obecnie technologie będą ważne w pracy warsztatu takiego jak Wasz za 10 lat? Myślę, że na znaczeniu w naszej branży może zyskiwać druk 3D.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2022 AXALTA OGŁASZA SAMOCHODOWY KOLOR ROKU 2022 – ROYAL MAGENTA firma Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, z radością ogłosiła Samochodowy Kolor Roku 2022 - Royal Magenta. Royal Magenta, zwycięzca ósmej edycji Globalnego Samochodowego Koloru Roku, to wiśniowy odcień o majestatycznym ciemnym wykończeniu z Marka Cromax® dostarczyła złoty lakier oraz podzieliła się doświadczeniem i wiedzą podczas prac nad spektakularną rzeźbą Gyratom, stojącą w belgijskim pawilonie Expo 2020 Dubai w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wydarzenie, przełożone z powodu pandemii, odbywa się w dniach od 1 października 2021 r. do 31 marca 2022 r. Ten luksusowy kolor reprezentuje rosnącą popularność odcieni magenta uwzględniając przy tym zrównoważony rozwój oraz pojazdy autonomiczne akcentami merlot i garnet. W pełnym słońcu jest intensywnie czerwony, ale po zmroku odkrywa nieco ciemniejszą i bardziej tajemniczą stronę.​ „Royal Magenta to kolor prawdziwie luksusowy, zaprojektowany pod kątem pojazdów przyszłości” – mówi Hadi Awada, Senior Vice President, Global Mobility Coatings Axalty. „InAUTO LAKIERNIA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=