33 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 WARSZTAT Oto kilka kluczowych zmian: 1. Specyfikacje ACEA Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wprowadza nowe specyfikacje, które obejmują zarówno silniki benzynowe, jak i Diesla. Nowe normy ACEA A7/B7 i C6 mają na celu poprawę ochrony przed zużyciem, lepszą stabilność termiczną oraz zgodność z nowoczesnymi systemami oczyszczania spalin. 2. Specyfikacje API American Petroleum Institute (API) wprowadza nową normę API SP, która zastępuje dotychczasową API SN Plus. Nowa specyfikacja API SP obejmuje testy na przeciwdziałanie LSPI (ang. low-speed pre-ignition), co jest szczególnie istotne dla nowoczesnych silników benzynowych z turbodoładowaniem. 3. Specyfikacje ILSAC International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC) wprowadza nową normę GF-6, która dzieli się na dwie kategorie: GF-6A i GF-6B. GF-6A jest kompatybilna z wcześniejszymi specyfikacjami, natomiast GF-6B jest przeznaczona dla olejów o niższej lepkości, takich jak 0W16. 4. Specyfikacje OEM Producenci samochodów wprowadzają własne specyfikacje, które mają na celu spełnienie specyficznych wymagań ich silników. Przykładem może być norma MB 229.71 od Mercedes-Benz, która wymaga minimalnej oszczędności paliwa na poziomie 3% w porównaniu do oleju referencyjnego. 5. Specyfikacje ekologiczne W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska, wprowadzane są specyfikacje, które promują oleje produkowane z surowców odnawialnych oraz o niższym śladzie węglowym. Przykładem może być norma VW 508 00, która wymaga 4% oszczędności paliwa. Nowe specyfikacje i normy mają na celu dostosowanie olejów silnikowych do nowoczesnych technologii silnikowych, poprawę wydajności oraz ochronę środowiska. Dzięki temu kierowcy mogą liczyć na lepszą ochronę swoich silników i mniejsze obciążenie dla środowiska. 5. OLEJE DO SILNIKÓW HYBRYDOWYCH Wraz z rosnącą popularnością samochodów hybrydowych, na rynku pojawiają się specjalistyczne oleje dedykowane tym pojazdom. Oleje te są zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalną ochronę zarówno dla silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Oleje do silników hybrydowych muszą spełniać specyficzne wymagania, wynikające z unikalnej konstrukcji i sposobu działania tych pojazdów.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=