PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Wymagająca technicznie i odpowiedzialna praca W latach 2014–22 odsetek osób w wieku od 22 do 29 lat pracujących na stanowiskach specjalistów i kierowników w Wielkiej Brytanii wzrósł z 38% do 46%. Jednocześnie zaś odsetek osób w tym wieku na stanowiskach fizycznych, w tym wymagających wysokich kwalifikacji, spadł z 25% do 16%. - Te statystyki doskonale odzwierciedlają wyzwania, przed jakimi stoją serwisy w całym regionie - wyjaśnia Bart De Groof, Senior Global Marketing Director, Refinish, Axalta. - W dzisiejszych czasach praca fizyczna jest uznawana za mniej prestiżową. Dla wielu osób źródłem satysfakcji jest miejsce pracy, a nie konkretne stanowisko. Kandydaci często przedkładają pracę na niższym stanowisku, ale za to w bardziej prestiżowej firmie, nad pracę wykwalifikowanego specjalisty w serwisie. Lakiernicy są często znakomitymi ekspertami, a do tego rozwiązują istotne problemy w życiu właścicieli aut. Dlatego branża lakiernicza musi zacząć docierać do kandydatów z przekazem, że nowoczesne serwisy bardziej przypominają laboratoria niż hale fabryczne. Nie są to już brudne, niebezpieczne obiekty przemysłowe, jakie znamy z przeszłości, choć pogląd ten jest wciąż niezwykle powszechny. Serwisy zmagają się z kryzysem wizerunkowym, który usilnie staramy się zmienić. Żeby przyciągać młodych ludzi, serwisy muszą zmienić stary wizerunek. Jasno komunikować, że są one teraz nowoczesnymi miejscami pracy wykorzystującymi zaawansowane technologie, bo te aspekty są często brane pod uwagę podczas wyboru kariery zawodowej. Ponad 80% z 12 tys. przedstawicieli pokolenia Z w 17 krajach deklaruje, że chce pracować z najnowszymi narzędziami technologicznymi, a 91% twierdzi, że technologia ma wpływ na ich wybór zatrudnienia. - Warsztaty nie mogą sobie pozwolić na to, aby biernie czekać na pracowników. Muszą do nich wychodzić z atrakcyjnym i zachęcającym przekazem - dodaje De Groof. Rozwój technologiczny sprawił, że proces naprawiania powłoki lakierniczej stał się znacznie szybszy, łatwiejszy i bardziej dochodowy. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe stosowane teraz w branży idealnie wpisują się w motywy cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju. Pojęcia te są popularne wśród bardziej technicznych kandydatów, w tym tych z pokolenia Z – pierwszego w pełni wychowującego się w erze cyfrowej. Zaawansowane, innowacyjne technologie, takie jak spektrofotometr Axalta Irus Scan, mieszalnik Axalta Irus Mix czy platforma Axalta Nimbus to dla wielu serwisów fundament procesu transformacji. Praca na (nie)całe życie Czas, jaki trzeba poświęcić, aby rozpocząć pracę w branży, to kolejna przeszkoda do pokonania. Młode pokolenia nie liczą już, że znajdą pracę, odbędą intensywne szkolenie i zostaną w tej samej firmie przez całe życie zawodowe. To już przeszłość.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=