E-Auto Service Manager 1/2025

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 01/2025 • ROK 2024 W MOTORYZACJI • MŁODE TALENTY W SERWISACH LAKIERNICZYCH • NOWOŚCI NA RYNKU OLEJÓW • DIAGNOSTYKA I NAPRAWA UKŁADÓW KLIMATYZACJI

PULS BRANŻY 4 ROK 2024 W MOTORYZACJI 10 MŁODE TALENTY W SERWISACH LAKIERNICZYCH 16 TOTALENERGIES LUBRIFIANTS DOŁĄCZA DO TECDOC 18 BREMBO I MICHELIN ŁĄCZĄ SIŁY 22 ZRÓWNOWAŻONE URZĄDZENIA FIRMY MEWA DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI 26 OSRAM PARTNEREM KONKURSU 28 BYD Z NAGRODĄ AUTOBEST WARSZTAT 30 NOWOŚCI NA RYNKU OLEJÓW SILNIKOWYCH 38 DIAGNOSTYKA I NAPRAWA UKŁADÓW KLIMATYZACJI NOWOŚCI I WYDARZENIA 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 01/2025 • ROK 2024 W MOTORYZACJI • MŁODE TALENTY W SERWISACH LAKIERNICZYCH • NOWOŚCI NA RYNKU OLEJÓW • DIAGNOSTYKA I NAPRAWA UKŁADÓW KLIMATYZACJI

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 MOTORYZACJA 2024: ROK ZMIAN, WYZWAŃ I NOWYCH KIERUNKÓW Rok 2024 przyniósł wiele istotnych zmian i wyzwań dla globalnej branży motoryzacyjnej. Z jednej strony zaostrzone regulacje unijne, takie jak Fit for 55 i AFIR, napędzają transformację w kierunku elektromobilności. Z drugiej, spadające zainteresowanie pojazdami elektrycznymi, rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów oraz wciąż niedostatecznie rozwinięta infrastruktura ładowania stanowią poważne bariery dla rozwoju tego sektora. Eksperci branży automotive podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które kształtowały rynek motoryzacyjny w mijającym roku oraz przedstawiają perspektywy na kolejne lata. Elektryfikacja branży motoryzacyjnej W 2024 roku elektryfikacja pozostawała jednym z głównych kierunków rozwoju branży motoryzacyjnej mimo znaczącego spadku sprzedaży w tym segmencie. Unijne regulacje, takie jak Fit for 55 czy Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), wymuszają na producentach oraz państwach członkowskich UE intensyfikację działań w celu ograniczenia emisji CO2. Jednym z kluczowych założeń jest całkowite odejście od produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku, choć zainteresowanie pojazdami na baterie maleje.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Według danych ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie w 2024 roku była niższa o 4,9% niż w tym samym okresie ubiegłego roku, a całkowity ich udział w rynku wyniósł 14,4%. - Obecna sytuacja w branży motoryzacyjnej nie jest tak optymistyczna, jak zakładano. Choć Unia Europejska planuje wprowadzenie zakazu rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, realizacja tego założenia stoi pod dużym znakiem zapytania. Dane wskazują, że sprzedaż samochodów elektrycznych zarówno w Europie, jak i w Polsce, nie rozwija się w tak dynamicznym tempie, jak wcześniej prognozowano. W niektórych krajach, np. w Niemczech, odnotowano nawet dwucyfrowe spadki. W 2026 roku zapowiedziano przeprowadzenie oceny postępów i skutków planowanych regulacji, co może doprowadzić do zmian w pierwotnych założeniach - mówi Tomasz Czarnecki, Neptis SA. Jak dodaje Paweł Kocoń, Public Relations Manager MB Motors Sp. z o.o. - w ostatnich miesiącach zauważalna jest mniejsza intensywność działań promocyjnych i deklaracji ze strony producentów, dotyczących całkowitego przejścia na produkcję samochodów elektrycznych. Niemniej jednak proces ten jest już w toku i postępuje systematycznie. Eko miasta i mikromobilność Zmiany dotyczące ekologicznych rozwiązań dla miast to nie tylko promocja samochodów elektrycznych, ale również zmieniające się podejście do zarządzania przestrzenią.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 W Polsce w 2024 roku Warszawa wprowadziła pierwszą strefę czystego transportu, ograniczając wjazd pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin do wybranych obszarów miasta. Tego typu inicjatywy mają na celu redukcję zanieczyszczeń powietrza i wspieranie alternatywnych środków transportu jak lekkie pojazdy elektryczne, rowery, hulajnogi czy skutery. Popularność mikromobilności wzrasta, szczególnie w dużych aglomeracjach. Według danych z raportu Polskiego Stowarzyszenie Nowej Mobilności liczba zarejestrowanych elektrycznych mikrocarów i innych pojazdów z tej kategorii wzrosła aż o 63% r/r. Jednakże rozwój tego segmentu wymaga nie tylko infrastruktury, ale również edukacji społeczeństwa. - Kluczowym wyzwaniem dla mikromobilności w najbliższych latach będzie edukacja i zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat możliwości, jakie oferują alternatywne środki transportu. Wciąż obserwujemy spory sceptycyzm wobec pojazdów elektrycznych, dlatego naszym celem jest ukazanie użytkownikom korzyści, jakie oferują, bez odwoływania się do zakazów czy nakazów. Chcemy pokazać, jak te rozwiązania ułatwiają codzienne życie, i że mogą stać się integralnym elementem nowoczesnego systemu transportu - wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride. Rozbudowa infrastruktury Infrastruktura ładowania pozostaje jednym z głównych motorów rozwoju elektromobilności. Liczba ogólnodostępnych w Polsce punktów ładowania wzrosła do 8 184 , co stanowiło 43% wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Mimo to wciąż nie spełnia ona potrzeb

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 użytkowników pojazdów elektrycznych. Ponadto sektor mikromobilności pozostaje niemal całkowicie pomijany w planach rozwoju infrastruktury. - Obecnie trudno jest znaleźć łatwo dostępne źródła zasilania, takie jak gniazdka 230 V, które są niezbędne dla mikromobilności. Branża motoryzacyjna skupiła się głównie na rozwoju stacji szybkiego ładowania dla samochodów elektrycznych, całkowicie pomijając potrzeby mniejszych pojazdów - zauważa Maciej Płatek. Rozwój infrastruktury wymaga inwestycji nie tylko ze strony państw, ale również sektora prywatnego. Wprowadzenie ulg podatkowych czy dotacji dla operatorów punktów ładowania mogłoby znacząco przyspieszyć ten proces. Chińska ekspansja na europejskich rynkach Drugim najbardziej zauważalnym trendem 2024 roku była rosnąca obecność chińskich producentów na rynku europejskim. Marki takie jak BYD, Nio czy MG zdobywają coraz większą popularność dzięki atrakcyjnym cenom i zaawansowanym technologiom. Według danych ACEA chińskie samochody mają już 8% udziału w runku europejskim. W Polsce, gdzie sektor aut elektrycznych dopiero się rozwija, chińskie pojazdy zyskują popularność jako bardziej przystępna cenowo alternatywa dla modeli europejskich. Jednakże ta dynamiczna ekspansja stawia europejskich producentów w trudnej sytuacji. - Największym wyzwaniem dla europejskiej branży motoryzacyjnej jest dynamiczny wzrost udziału chińskich producentów na rynku. Pojazdy pochodzące z Chin charakteryzują się coraz wyższą jakością, przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnych cen, co przekłada się na rosnącą popularność wśród europejskich konsumentów. W obliczu tej zmiany producenci stają przed koniecznością dostosowania swoich strategii, nie tylko poprzez

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 rywalizację cenową, ale przede wszystkim dzięki oferowaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby utrzymać swoją pozycję na rynku - podsumowuje Tomasz Markowski, CEO Negotti Poland Perspektywy na przyszłość Patrząc w przyszłość, rozwój elektromobilności będzie nadal determinowany przez regulacje unijne oraz rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ekologii i zrównoważonego transportu. W najbliższych latach szczególny nacisk zostanie położony na rozwój technologii akumulatorów, w tym Solid State, które mogą zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych. Równie istotna będzie cyfryzacja transportu, obejmująca integrację pojazdów z inteligentnymi systemami zarządzania ruchem. Wzrost inwestycji w infrastrukturę oraz edukację społeczeństwa pozostanie kluczowym wyzwaniem dla państw i firm działających na tym rynku. Branża motoryzacyjna konsekwentnie realizuje założenia redukcji emisji CO2, a tempo zmian w dużej mierze zależeć będzie od współpracy międzynarodowej oraz innowacji technologicznych. - Warto podkreślić rosnącą rolę stref czystego transportu, które już teraz funkcjonują w wielu europejskich miastach, a w Polsce zyskują na znaczeniu. Wprowadzenie takich obszarów w kolejnych polskich miastach to naturalny krok w kierunku promowania bardziej ekologicznych form transportu - wyjaśnia Witold Blady, Radio Yanosik. Przyszłość branży motoryzacyjnej to dalsza elektryfikacja, rozwój technologii integrujących transport z infrastrukturą miejską i zaostrzająca się konkurencja ze strony chińskich producentów.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 MŁODE TALENTY W SERWISACH LAKIERNICZYCH – JAK JE POZYSKAĆ? Niedobór wykwalifikowanych specjalistów, a zwłaszcza lakierników, to złożony problem stojący przed wieloma europejskimi serwisami blacharsko-lakierniczymi. Przyczyn tej sytuacji należy dopatrywać się w szeregu różnorodnych czynników: historycznie branża ta bazuje na fizycznej, brudnej i potencjalnie niebezpiecznej pracy. Co więcej, młodzi ludzie obecnie nie szukają kariery na całe życie, lecz chcą próbować różnych wyzwań. Nie bez znaczenia jest też fakt, że lakiernicy i mechanicy nie mają styczności z właścicielami samochodów, więc trudno o poczucie spełnienia i satysfakcji z wykonywanej pracy. Dodajmy do tego ciągłą presję, by pracować szybciej i wydajniej. Lakiernicy ponoszą też największą odpowiedzialność za jakość naprawy – to od nich zależy ostateczny wygląd auta, gdy trafia do właściciela. Nic dziwnego, że potencjalni kandydaci postrzegają tę ścieżkę kariery jako ryzykowną i pozbawioną korzyści, pomimo że zapewnia ona dużą dozę spełnienia i wymaga sporych umiejętności. Serwisy lakiernicze zmagają się z brakiem młodych, utalentowanych specjalistów. Bart De Groof, Senior Global Marketing Director, Refinish w Axalcie, wyjaśnia przyczyny i potencjalne rozwiązania tego problemu.Korei południowej.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Wymagająca technicznie i odpowiedzialna praca W latach 2014–22 odsetek osób w wieku od 22 do 29 lat pracujących na stanowiskach specjalistów i kierowników w Wielkiej Brytanii wzrósł z 38% do 46%. Jednocześnie zaś odsetek osób w tym wieku na stanowiskach fizycznych, w tym wymagających wysokich kwalifikacji, spadł z 25% do 16%. - Te statystyki doskonale odzwierciedlają wyzwania, przed jakimi stoją serwisy w całym regionie - wyjaśnia Bart De Groof, Senior Global Marketing Director, Refinish, Axalta. - W dzisiejszych czasach praca fizyczna jest uznawana za mniej prestiżową. Dla wielu osób źródłem satysfakcji jest miejsce pracy, a nie konkretne stanowisko. Kandydaci często przedkładają pracę na niższym stanowisku, ale za to w bardziej prestiżowej firmie, nad pracę wykwalifikowanego specjalisty w serwisie. Lakiernicy są często znakomitymi ekspertami, a do tego rozwiązują istotne problemy w życiu właścicieli aut. Dlatego branża lakiernicza musi zacząć docierać do kandydatów z przekazem, że nowoczesne serwisy bardziej przypominają laboratoria niż hale fabryczne. Nie są to już brudne, niebezpieczne obiekty przemysłowe, jakie znamy z przeszłości, choć pogląd ten jest wciąż niezwykle powszechny. Serwisy zmagają się z kryzysem wizerunkowym, który usilnie staramy się zmienić. Żeby przyciągać młodych ludzi, serwisy muszą zmienić stary wizerunek. Jasno komunikować, że są one teraz nowoczesnymi miejscami pracy wykorzystującymi zaawansowane technologie, bo te aspekty są często brane pod uwagę podczas wyboru kariery zawodowej. Ponad 80% z 12 tys. przedstawicieli pokolenia Z w 17 krajach deklaruje, że chce pracować z najnowszymi narzędziami technologicznymi, a 91% twierdzi, że technologia ma wpływ na ich wybór zatrudnienia. - Warsztaty nie mogą sobie pozwolić na to, aby biernie czekać na pracowników. Muszą do nich wychodzić z atrakcyjnym i zachęcającym przekazem - dodaje De Groof. Rozwój technologiczny sprawił, że proces naprawiania powłoki lakierniczej stał się znacznie szybszy, łatwiejszy i bardziej dochodowy. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe stosowane teraz w branży idealnie wpisują się w motywy cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju. Pojęcia te są popularne wśród bardziej technicznych kandydatów, w tym tych z pokolenia Z – pierwszego w pełni wychowującego się w erze cyfrowej. Zaawansowane, innowacyjne technologie, takie jak spektrofotometr Axalta Irus Scan, mieszalnik Axalta Irus Mix czy platforma Axalta Nimbus to dla wielu serwisów fundament procesu transformacji. Praca na (nie)całe życie Czas, jaki trzeba poświęcić, aby rozpocząć pracę w branży, to kolejna przeszkoda do pokonania. Młode pokolenia nie liczą już, że znajdą pracę, odbędą intensywne szkolenie i zostaną w tej samej firmie przez całe życie zawodowe. To już przeszłość.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Coraz częściej, pomimo wyższego wykształcenia, młodzi ludzie zaczynają swoje życie zawodowe od niskopłatnych stanowisk – w restauracjach, call centre czy sklepach. - Branża lakiernicza powinna wykorzystać ten trend i znacząco skrócić czas przygotowania do pracy, tak aby młodzi pracownicy mogli spróbować swoich sił, ponieważ tak właśnie młodsze pokolenia szukają swojej drogi. Musimy też przygotować się na to, że nawet jeśli będą zadowoleni z pracy, to po jakimś czasie odejdą w zupełnie innym kierunku. Wynika to z potrzeby różnorodności, a nie niechęci do branży - tłumaczy De Groof. Rozwój technologii szkoleniowych wykorzystujących VR, AR i symulacje pomoże przyciągać młodszych pracowników, ponieważ pozwala oferować im metody szkoleniowe, które rzadko kiedy kojarzą im się z branżą lakierniczą. Prawdziwa satysfakcja i poczucie spełnienia Jednym z największych wyzwań stojących przed serwisami, które chcą przyciągać młodych pracowników, jest brak kontaktu z właścicielami samochodów. To sprawia, że lakiernicy często nie mają prawdziwej satysfakcji z wykonywanej pracy i miewają trudności z dostrzeganiem jej sensu. Bart De Groof: Gdy właściciel przyprowadza samochód po wypadku, zwykle jest niezadowolony lub zły i nie może doczekać się, aż odzyska auto. Tak naprawdę dla właściciela

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 wizyta w serwisie to tylko kolejny przykry obowiązek, z którego chce się jak najszybciej wywiązać. Zwykle w serwisie ma kontakt z pracownikiem działu obsługi klienta, ale prawie nigdy nie wchodzi w interakcje z lakiernikami lub innymi pracownikami serwisu. Choć za ostateczny wygląd naprawy odpowiada lakiernik, w procesie naprawy biorą też udział mechanicy i inni specjaliści. Wszyscy oni przyczyniają się do rozwiązania problemu właściciela. Jednak żadna z tych osób nigdy nie wchodzi z nim w interakcje. Gdy klient wraca do serwisu po samochód – zwykle najdroższą rzecz, jaką posiada, zaraz po domu lub mieszkaniu – jest najczęściej zachwycony, że w końcu może znów cieszyć oczy samochodem, który znakomicie wygląda. - Na kogo spływają wdzięczność i słowa uznania, gdy klient może w końcu wrócić do normalności? Na pracownika działu obsługi klienta – nigdy na lakiernika czy mechanika. Między ludźmi, którzy wykonują całą pracę, a odbiorcami pochwał czy słów uznania jest przepaść. A prawda jest taka, że wszyscy potrzebujemy zostać docenieni za naszą pracę. Chcemy zobaczyć, że jej efekty są dostrzegane. To bardzo ważne. W dzisiejszych czasach jesteśmy przyzwyczajeni do natychmiastowej gratyfikacji – gdy coś zamawiamy, możemy otrzymać to nawet po kilku godzinach. Dlatego też młodsze pokolenia potrzebują szybciej dochodzić do poczucia satysfakcji i spełnienia. W przeciwnym wypadku zniechęcają się i trudno jest ich przyciągnąć lub utrzymać - mówi Bart De Groof. Jak utrzymać pracowników Serwisy, które zmagają się z niedostateczną liczbą pracowników lub rozwijają się i mają trudności z rekrutacją, mogą poradzić sobie z tym problemem na kilka sposobów. - W serwisie lakierniczym do wykonania jest wiele zadań, nie tylko samo lakierowanie. Naprawianie powłok lakierniczych wymaga odpowiednich umiejętności technicznych i nie każdy jest w stanie temu podołać. Kluczem jest zatem automatyzacja tych zadań, które tak naprawdę nie wymagają wykwalifikowanego lakiernika, tak aby mógł on skupić się na właściwym

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 lakierowaniu. Tu właśnie z pomocą przychodzą najnowsze rozwiązania Axalty, w tym system Axalta Irus do cyfrowego zarządzania kolorami w trzech prostych krokach: zeskanuj, dopasuj i wymieszaj. Nowy spektrofotometr Axalta Irus Scan może obsługiwać dowolna osoba, wystarczy krótkie szkolenie. Podobnie jest z platformą Axalta Nimbus, która w naszym trzystopniowym procesie odpowiada za dopasowanie koloru. Natomiast mieszalnik Axalta Irus Mix uruchamia się poprzez naciśnięcie jednego przycisku. To oznacza, że wymieszanie odpowiedniego koloru może uruchomić dowolna osoba z serwisu. Dzięki temu wykwalifikowani lakiernicy mogą skupić się na swoim głównym zadaniu, czyli lakierowaniu z użyciem naszych produktów. Zresztą to właśnie na lakierze skupia się uwaga właściciela podczas odbioru samochodu - tłumaczy Bart De Groof. Utrzymanie pracowników wymaga zapewnienia im ciągłego rozwoju, a to oznacza także szkolenia. Również tutaj cyfryzacja idzie na ratunek serwisom. Na platformie Axalta Nimbus lakiernicy mają swobodny dostęp do krótkich nagrań szkoleniowych. Mogą w ten sposób szybko znaleźć rozwiązanie problemu lub odświeżyć wiedzę z danego obszaru. Na platformie znajdują się także bardziej rozbudowane moduły szkoleniowe, a także wirtualne szkolenia na żywo. Jest też możliwość zapisania się na szkolenia stacjonarne w ramach Axalta Academy. Bart De Groof, Senior Global Marketing Director, Refinish w Axalcie Klucz do sukcesu Pozyskanie i retencja młodych talentów to złożony problem dotykający zarówno serwisów samochodowych, jak również całej branży lakierniczej. - Chcemy zmienić postrzeganie zawodu lakiernika, podkreślając, jak kluczowa jest ich praca dla klientów serwisów. Jeśli pracodawcy znajdą sposób na zwiększenie satysfakcji zawodowej – na przykład poprzez usprawnienie przepływu uznania od klientów do lakierników i mechaników – zyskają większą szansę na przyciągnięcie młodych talentów do pracy. Więcej informacji o firmie Axalta Refinish można znaleźć na stronie: refinish.axalta.eu.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 W ramach umowy TotalEnergies Lubrifiants będzie udostępniać kompleksowe dane na temat swoich wysokiej jakości produktów motoryzacyjnych, takich jak oleje silnikowe Quartz i ELF, sieci profesjonalistów z branży motoryzacyjnej w TecDoc. Od 30 lat katalog TecDoc jest wiodącym na świecie zbiorem pojazdów i części zamiennych dla motoryzacyjnego rynku wtórnego. Obsługuje ponad 1000 marek w 50 krajach. TecDoc oferuje informacje o ponad 10 milioTOTALENERGIES LUBRIFIANTS DOŁĄCZA DO TECDOC TotalEnergies Lubrifiants, globalny producent środków smarnych oraz TecAlliance, ekspert w dziedzinie zarządzania danymi i procesami na motoryzacyjnym rynku wtórnym, podpisali umowę, dzięki której wszystkie produkty TotalEnergies Lubrifiants są dostępne na platformie TecDoc. nach części zamiennych do ponad 220 000 typów pojazdów. Dołączając do TecDoc, TotalEnergies Lubrifiants rozszerza swój zasięg na niezależnym rynku części zamiennych. Udostępnia swoje produkty szerszemu gronu profesjonalistów z branży motoryzacyjnej na całym świecie, w tym dystrybutorom części zamiennych i warsztatom samochodowym. Najnowocześniejsza platforma cyfrowa zapewnia klientom biznesowym wysokiej jakości dane i kompleksowe

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 informacje o produktach. Umożliwia im podejmowanie świadomych decyzji i dokładną identyfikację części, rozwiązań, a także technologii, których potrzebują. Partnerstwo to przyczynia się do wzmocnienia kilku celów TotalEnergies Lubrifiants, w szczególności zwiększenia sprzedaży i widoczności za pośrednictwem platform cyfrowych. Dołączenie do katalogu TecDoc otwiera również nowe możliwości biznesowe. Pozwala TotalEnergies Lubrifiants na ekspansję na kluczowych rynkach przy jednoczesnym wzmocnieniu relacji z klientami. - TotalEnergies Lubrifiants pozostaje zaangażowane w opracowywanie wysokiej jakości środków smarnych, które spełniają zmieniające się potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki współpracy z TecAlliance zapewniamy naszym klientom jeszcze większy dostęp do naszej szerokiej gamy produktów. To partnerstwo jest dla nas kamieniem milowym. Wzmocni ono naszą pozycję zaufanego dostawcy innowacyjnych rozwiązań w zakresie środków smarnych, które można teraz łatwo zidentyfikować za pośrednictwem katalogu TecDoc". - Jean Parizot, Vice President Automotive, TotalEnergies Lubrifiants - TotalEnergies obsługuje rozległe łańcuchy dostaw na całym świecie. Współpraca ta poprawia dostęp TecAlliance do międzynarodowych rynków, łańcuchów dostaw i sieci dystrybucji oraz sprawia, że idealnie pasuje do naszej rosnącej bazy danych. Jesteśmy bardzo zadowoleni i przekonani, że będzie to partnerstwo korzystne dla obu stron - Peter van der Galiën, CEO TecAlliance.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 BREMBO I MICHELIN ŁĄCZĄ SIŁY, ABY WPROWADZAĆ INNOWACJE ZWIĘKSZAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT JAZDY • Michelin i Brembo podpisują globalną umowę o połączeniu swoich inteligentnych rozwiązań, które wykorzystują algorytmy, know-how i wiedzę specjalistyczną związaną z hamulcami i oponami. • Wstępne testy wykazały skrócenie drogi hamowania nawet o cztery metry, niezależnie od poziomu zużycia opon i warunków drogowych. • Innowacje dla producentów samochodów przyniosą korzyści wszystkim konsumentom.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Brembo – światowy lider w projektowaniu, rozwoju i produkcji układów hamulcowych – oraz Michelin – wiodący producent opon i ekspert w dziedzinie innowacyjnych kompozytów – podpisali globalne porozumienie dotyczące wykorzystania potencjału swoich inteligentnych rozwiązań w celu doskonalenia osiągów pojazdów i oferowania kierowcom najwyższych standardów bezpieczeństwa i komfortu. W ramach partnerstwa Michelin i Brembo połączyły swoje doświadczenia – Brembo w dziedzinie doskonałych układów hamulcowych, modelowania pojazdów i sztucznej inteligencji, a Michelin w dziedzinie modelowania opon i tworzenia algorytmów. Efektem tego jest nowatorskie rozwiązanie służące przesyłaniu informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy Michelin Connected Solutions Software, dostarczającym danych o przyczepności opon, a innowacyjnym układem hamulcowym Brembo SENSIFY®. Dane o oponach umożliwiają inżynierom precyzyjne ustawienie układu hamulcowego, co jeszcze bardziej poprawi charakterystykę systemu SENSIFY®. Oprogramowanie Michelin bazuje na ogromnej wiedzy Grupy w zakresie modelowania fizyki opon i w wykorzystywania symulacji przy ich projektowaniu. Dzięki możliwości analizy danych pojazdu w czasie rzeczywistym, Michelin stworzyło portfolio programów służących przesyłaniu informacji dotyczących pomiaru zużycia (Michelin SmartWear), obciążenia (Michelin SmartLoad) i przyczepności (Michelin SmartGrip). Oprogramowanie należące do Michelin jest kompatybilne ze wszystkimi markami opon.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 SENSIFY® firmy Brembo wyznacza nowy standard dla układów hamulcowych i jest przeznaczony do wszystkich typów nowoczesnych pojazdów. Jego wysoka elastyczność, skalowalność i zdolność adaptacji ułatwiają integrację z dowolnym modelem samochodu. SENSIFY® łączy słynne komponenty hamulcowe Brembo z cyfrowym systemem, wykorzystującym sztuczną inteligencję, algorytmy i czujniki do niezależnego sterowania każdym kołem. W efekcie ten wysoko zaawansowany układ hamulcowy zapewnienia wyjątkowe wrażenia z jazdy i zwiększone bezpieczeństwo. Wstępne testy przeprowadzone wirtualnie i w terenie przyniosły obiecujące wyniki. W pierwszej fazie w wirtualnym środowisku modele opon i algorytmy Michelin zostały zintegrowane z inteligentnymi modelami hamowania i symulatorem jazdy stworzonymi przez Brembo. W drugiej fazie przeprowadzono testy na torach w Centrum Badawczym Michelin, gdzie udało się potwierdzić wyniki symulacji. Testy systemu ABS wykazały skrócenie drogi hamowania nawet o cztery metry, przy użyciu tych samych opon w różnych warunkach. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę fakt, że cztery metry to prawie średnia długość samochodu. Układ hamulcowy wykazał również krótszy czas reakcji, zminimalizowaną utratę przyczepności, lepszą stabilność i brak blokowania kół. Te czynniki przyczyniają się do płynniejszej i bardziej komfortowej jazdy. Serge Lafon, President of the Business Line Automotive Original Equipment firmy Michelin, powiedział: Jesteśmy niezwykle zadowoleni z możliwości połączenia sił z taką marką jak Brembo, która jest liderem w swojej dziedzinie. Nasza wspólna pasja do wprowadzania ulepszeń i innowacji pozwoliła nam zrobić kolejny krok naprzód w zwiększaniu bezpieczeństwa kierowców. Korzystanie z opon z pełnym spokojem i możliwie jak najdłużej, to główne cele przyświecające Michelin, ponieważ chronimy w ten sposób naszych klientów, a także środowisko. Obecnie Michelin jest „firmą bazującą na danych”, w której symulacja i rozwój oprogramowania są niezbędnymi narzędziami do monitorowania opon w czasie rzeczywistym. Michelin i Brembo wspólnie budują unikalne rozwiązanie dla pojazdów przyszłości, które już dziś są projektowane przez producentów samochodów. - W Brembo wierzymy w moc technologii i sztucznej inteligencji - powiedział Daniele Schillaci, CEO firmy Brembo. - Dlatego coraz bardziej stajemy się firmą łączącą możliwości oprogramowania z naszym doświadczeniem w motoryzacji, doprowadzając do perfekcji zaciski, tarcze i materiały cierne dzięki naszemu unikalnemu know-how. SENSIFY® reprezentuje nowy standard hamowania, dążący do zmniejszenia liczby wypadków do zera. Partnerstwo z Michelin pokazuje moc współpracy i innowacji w przemyśle samochodowym.

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 ZRÓWNOWAŻONE URZĄDZENIA FIRMY MEWA DO CZYSZCZENIA CZĘŚCI TO MNIEJ ZAGROŻEŃ NA STANOWISKU ROBOCZYM Sposób produkcji i serwisowania samochodów znacznie się zmienił w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Widać to szczególnie w warsztatach samochodowych - zepsute części kiedyś były demontowane, naprawiane i ponownie montowane w pojazdach, dziś w większości przypadków są one całkowicie wymieniane na nowe. Ale jedno się nie zmieniło - najmniejsze cząsteczki brudu lub odrobina smaru mogą powodować spore problemy. W przemyśle motoryzacyjnym zanieczyszczenie może sparaliżować cały proces produkcji, a w warsztacie nieudana naprawa z powodu brudnych części zamiennych może skutkować niezadowoleniem klientów.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Niezależnie od tego, czy chodzi o utrzymanie ruchu w dużych firmach, czy w warsztatach samochodowych, pracownikom odpowiedzialnym za te kwestie należy zapewnić skuteczne rozwiązanie umożliwiające usuwanie zanieczyszczeń, które jest również trwałe i nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i dla środowiska. Urządzenia do czyszczenia części maszyn i pojazdów, oferowane przez firmę Mewa w ramach kompleksowej usługi, charakteryzują się wysoką wydajnością czyszczenia. Ułatwia to prowadzącym warsztaty czy zakłady mechaniczne robienie dokładnie tego, co jest dla nich najważniejsze - mogą oni skoncentrować się na swojej podstawowej działalności. Myjki do czyszczenia części, oferowane przez firmę Mewa są instalowane i uruchamiane bezpośrednio na miejscu, w zakładzie użytkownika. Specjalista z firmy instaluje urządzenie i wyjeżdża dopiero wtedy, gdy jest ono w stu procentach gotowe do pracy. Pracownicy są szkoleni i instruowani w zakresie obsługi myjki. Kierownictwo zakładu nie musi się natomiast martwić o eksploatację myjki, ponieważ - niezależnie od tego, czy jest to mała myjka zaopatrzona w pędzel do czyszczenia, czy też myjka wysokociśnieniowa – serwisant uzupełnia płyn czyszczący i serwisuje urządzenie w odstępach czasowych uzgodnionych w ramach pakietu usług. - Nasi klienci bardzo cenią sobie niezawodność naszej usługi, w ramach której oferujemy możliwość korzystania z myjki do czyszczenia części - mówi Piotr Borowczyk, przedstawiciel firmy Mewa w Polsce. - Po skonfigurowaniu i uruchomieniu myjki wysokociśnieniowej lub myjki zaopatrzonej w pędzel do czyszczenia w zakładzie lub warsztacie użytkownika, można bezpiecznie czyścić lub odtłuszczać części maszyn lub samochodowe części zamienne. Nasz zespół zadba o to, by urządzenie funkcjonowało niezawodnie. Myjki firmy Mewa wykorzystują płyn czyszczący na bazie wody, w przeciwieństwie do konwencjonalnych urządzeń przeznaczonych do czyszczenia na zimno, bazujących Silne zabrudzenia usuwane są przy zastosowaniu płynu czyszczącego na bazie wody. (zdjęcie: Mewa)

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 na substancjach chemicznych i często zawierających lotne związki organiczne, które stanowią zagrożenie dla zdrowia. Opakowanie płynu czyszczącego nie posiada żadnych specjalnych etykiet, co po prostu oznacza, że nie istnieje ryzyko pożaru czy zagrożenia zdrowia. W porównaniu do środków czyszczenia na zimno płyn czyszczący na bazie wody może być również używany znacznie dłużej, nie tracąc przy tym jakości. Oznacza to, że na tym ważnym etapie działań w zakresie W myjkach wysokociśnieniowych efekt czyszczenia wzmocniony jest poprzez wykorzystanie ciśnienia dochodzącego do 80 barów. (zdjęcie: Mewa) czyszczenia urządzeń lub pojazdów można zaoszczędzić koszty, a jednocześnie korzystać ze znacznie bardziej zrównoważonego rozwiązania. Płyn czyszczący stanowi połączenie środków odtłuszczających i mikroorganizmów. Mikroorganizmy w całkowicie naturalny sposób powodują biologiczny rozkład tłuszczu i oleju. Wydajność czyszczenia tego zrównoważonego rozwiązania jest doskonała, niezależnie od tego, czy usuwany jest tłuszcz, pozostałości oleju, sole, pył czy opiłki. Mewa oferuje tę technologię w postaci stołów do czyszczenia w dwóch rozmiarach, zaopatrzonych w pędzel czyszczący, a także jako myjki wysokociśnieniowe. Te ostatnie są szczególnie przydatne, gdy trzeba wyczyścić większą ilość silnie zabrudzonych części lub też części o bardzo skomplikowanych kształtach. W tym przypadku działanie płynu czyszczącego jest intensyfikowane przez ciśnienie dochodzące do 80 barów, przy temperaturze czyszczenia wynoszącej około 40 oC. Sprawdza się to doskonale wszędzie tam, gdzie wykonywane jest frezowanie, wiercenie lub toczenie. Oprócz kompleksowej usługi i zachowania zasady zrównoważonego rozwoju, kolejną zaletą myjek firmy Mewa jest to, że nie zawierają one żadnych substancji łatwopalnych. Wartość dodana dla użytkownika polega zatem również na ochronie przed ryzykiem wystąpienia pożaru, ponieważ płyn czyszczący jest niepalny, co zmniejsza zagrożenie na stanowisku roboczym.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych i jest także wiodącą firmą tej branży w Niemczech. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku firmy Mewa do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada 48 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. Myjki firmy Mewa oferują dużą wydajność w zakresie czyszczenia bez konieczności stosowan i a groźnych dla zdrowia chemikal iów (zdjęcie: Mewa).

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Wyścig Talentów to całoroczny konkurs, skierowany do młodych osób – uczniów blisko 900 szkół i techników o profilu motoryzacyjnym w Polsce. Jego celem jest podniesienie poziomu wiedzy technicznej, zwrócenie uwagi na motoryzację jako przyszłościowy kierunek kształcenia, poprawę jakości kadr i ułatwienie pozyskania potencjalnych pracowników dla branży. FIRMA OSRAM PARTNEREM KONKURSU WYŚCIG TALENTÓW Firma OSRAM dołączyła do grona partnerów wspierających konkurs Wyścig Talentów, przeznaczony dla uczniów techników samochodowych i motoryzacyjnych szkół branżowych. Organizatorem inicjatywy jest platforma Xpertis.cloud, a do promocji przedsięwzięcia zaangażowało się wiele instytucji i firm motoryzacyjnych i sieci warsztatowych. Do współtworzenia konkursu zostało zaproszonych w sumie kilkadziesiąt firm z branży, a także wiele instytucji, wśród nich m.in. firma OSRAM. „Bez zastanowienia przyjęliśmy zaproszenie do zaangażowania się w Wyścig Talentów i objęcie roli partnera wspierającego. Inicjatywy takie jak ta wpisują się bowiem w cele naszej organizacji, dotyczące edukacji branżowej.

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 Jako producent oświetlenia i akcesoriów motoryzacyjnych zależy nam na podnoszeniu świadomości zawodowej i znajomości oferty rynkowej wśród młodych adeptów naszej branży. Tym bardziej jest to dla nas istotne, bo – jak wynika z przeprowadzanych na nasze zlecenie regularnych badań opinii publicznej – co trzeci kierowca polega na rekomendacji eksperta przy wyborze źródeł światła i innych produktów samochodowych. Fakt zorganizowania konkursu na zaawansowanej technologicznie platformie Xpertis.cloud to kolejny powód. Jako firma stawiająca na najbardziej nowoczesne rozwiązania i technologie pragniemy wspierać przedsięwzięcia bliskie naszym ideom” – mówi Magdalena Bogusz, Head of Marketing and Communication EE & MEA w firmie ams OSRAM Group. Konkurs rozpoczął się w październiku i potrwa aż do czerwca 2025 roku. W każdym z siedmiu etapów zostanie wyłonionych dwudziestu finalistów, którzy wezmą udział w rundzie końcowej. Dla laureatów poszczególnych etapów organizatorzy przewidzieli atrakcyjne upominki, a finaliści otrzymają nagrody finansowe. Wyróżnione zostaną także szkoły, których uczniowie otrzymają najwyższe wyniki w ostatecznej rozgrywce.

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 BYD otrzymało tytuł najlepszej firmy motoryzacyjnej na świecie w prestiżowym plebiscycie AUTOBEST, niezależnych europejskich nagród branży motoryzacyjnej. 31 dziennikarzy zasiadających w jury i reprezentujących wielomilionową publiczność, jednogłośnie przyznało firmie BYD nagrodę „COMPANYBEST 2025”. Rok po tym, jak jury AUTOBEST wyróżniło model BYD DOLPHIN tytułem „Best Buy Car of Europe 2024”, aktualnie przyznana nagroda podkreśla dynamiczny rozwój BYD na światowym rynku motoryzacyjnym. W 30. rocznicę powstania, firma osiągnęła wiele sukcesów, w tym wyprodukowanie 10-milionowego pojazdu nowej energii – co pozostaje bezprecedensowe w branży. BYD Z NAGRODĄ AUTOBEST DLA NAJLEPSZEJ FIRMY MOTORYZACYJNEJ NA ŚWIECIE • Międzynarodowe jury AUTOBEST przyznało tytuł COMPANYBEST 2025 - najlepszej firmy motoryzacyjnej na świecie - wiodącemu producentowi pojazdów napędzanych nową energią (NEV). • Wyróżnienie podkreśla rok imponującego rozwoju, w tym wyprodukowanie 10-milionowego pojazdu NEV. • Dynamiczna ekspansja na rynku europejskim obejmuje już ponad 20 krajów i ponad 300 punktów sprzedaży, a w planach jest budowa pierwszej fabryki samochodów. Dan Vardie, przewodniczący AUTOBEST, określił nagrodę jako „niezależne uznanie dla wybitnych osiągnięć firmy”. „Dla BYD nie ma granic. Imponujące jest tempo rozwoju zarówno w obszarze nowych technologii, jak i wprowadzania nowych modeli oraz marek w ramach grupy BYD,” dodał. Stella Li, wiceprezes BYD, powiedziała: „Z radością przyjmujemy wyróżnienie przyznane przez jury plebiscytu AUTOBEST. Obchodząc 30-lecie, jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek zaangażowani w dostarczanie zrównoważonej mobilności jak najszerszemu gronu odbiorców – zgodnie z naszą misją ochłodzenia Ziemi o jeden stopień. Choć w Europie jesteśmy jeszcze stosun-

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 kowo nową marką, już dostrzegamy, że klienci, którzy testują nasze produkty, doceniają nasze zaawansowane technologie. W 2025 roku i w kolejnych latach planujemy dotrzeć do jeszcze większej liczby konsumentów”. SZYBKO ROZWIJAJĄCA SIĘ OFERTA W EUROPIE BYD zadebiutowało na europejskim rynku samochodowym nieco ponad dwa lata temu, wprowadzając jednocześnie trzy nowe modele. Pod koniec 2024 roku pierwotna gama została ponad dwukrotnie rozszerzona dzięki innowacyjnym, zaawansowanym technologicznie pojazdom, takim jak ATTO 3, DOLPHIN i SEAL, a także najnowszemu w ofercie SUV-owi o wysokich osiągach, SEALION 7. BYD odpowiedziało także na zmieniające się potrzeby klientów, wprowadzając do Europy własną technologię hybrydową Super DM. Pierwszy model z tej serii, SEAL U DM-i, oferuje zasięg ponad 1000 kilometrów na jednym ładowaniu i pełnym baku paliwa, co czyni go idealnym wyborem dla kierowców poszukujących codziennego komfortu jazdy samochodem elektrycznym połączonego z elastycznością na długich trasach. Sukces tych premier opiera się na nowatorskich technologiach, takich jak opatentowana bateria BYD Blade. Dzięki zastosowaniu fosforanu żelaza i litu zapewnia ona większą trwałość i bezpieczeństwo niż tradycyjne rozwiązania, jednocześnie optymalizując przestrzeń, co przekłada się na większy zasięg pojazdów i lepsze wykorzystanie wnętrza kabiny. Firma BYD jest obecna w ponad 20 krajach w Europie, a do końca 2025 roku sieć sprzedaży w regionie przekroczy 500 punktów. W tym samym okresie BYD planuje otwarcie europejskiej fabryki na Węgrzech. Nagroda AUTOBEST „COMPANYBEST 2025” zostanie wręczona oficjalnie podczas 24. gali AUTOBEST, zaplanowanej na maj 2025 roku.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 WARSZTAT NOWOŚCI NA RYNKU OLEJÓW SILNIKOWYCH DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W 2025 ROKU Rok 2025 przynosi wiele innowacji na rynku olejów silnikowych do samochodów osobowych. Producenci stawiają na zaawansowane technologie, które mają na celu poprawę wydajności, ochrony środowiska oraz długowieczności silników. OTO KILKA KLUCZOWYCH NOWOŚCI, KTÓRE WARTO ZNAĆ: 1. OLEJE O NISKIEJ LEPKOŚCI W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące energooszczędności, producenci wprowadzają oleje o niższej lepkości. Takie oleje zmniejszają tarcie wewnętrzne w silniku, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2. Korzyści i wady stosowania olejów silnikowych o niskiej lepkości Korzyści: 1. Lepsza efektywność paliwowa: Oleje o niskiej lepkości zmniejszają tarcie wewnętrzne w silniku, co prowadzi do mniejszego zużycia paliwa. 2. Łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach: Oleje o niskiej lepkości, takie jak 0W-20, zachowują swoje właściwości nawet w bardzo niskich temperaturach, co ułatwia rozruch silnika zimą. 3. Szybsze smarowanie: Dzięki niższej lepkości oleje te szybciej docierają do wszystkich części silnika, zapewniając lepsze smarowanie i ochronę przed zużyciem. Wady: 1. Mniejsza ochrona w wysokich temperaturach: Oleje o niskiej lepkości mogą nie zapewniać takiej samej ochrony w wysokich temperaturach jak oleje o wyższej lepkości. 2. Potencjalne zużycie w starszych silnikach: Starsze silniki mogą wymagać olejów o wyższej lepkości, aby zapewnić odpowiednią ochronę przed zużyciem. 3. Koszt: Oleje syntetyczne o niskiej lepkości mogą być droższe niż tradycyjne oleje mineralne.

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 WARSZTAT Wybór odpowiedniego oleju zależy od specyfikacji silnika, warunków eksploatacji oraz zaleceń producenta pojazdu. Warto skonsultować się z mechanikiem lub sprawdzić instrukcję obsługi swojego samochodu, aby podjąć właściwą decyzję. 2. OLEJE SYNTETYCZNE NOWEJ GENERACJI Nowoczesne oleje syntetyczne oferują lepszą ochronę przed zużyciem i korozją, a także lepszą stabilność termiczną. Dzięki temu silniki mogą pracować w bardziej ekstremalnych warunkach, zachowując swoją wydajność i trwałość. Charakterystyka olejów syntetycznych nowej generacji Oleje syntetyczne nowej generacji do silników samochodów osobowych charakteryzują się zaawansowaną technologią i dodatkami, które zapewniają lepszą wydajność i ochronę silnika. Oto kilka kluczowych cech: 1. Jednorodność cząsteczek: Oleje syntetyczne mają cząsteczki o jednorodnym kształcie i wielkości, co zapewnia lepszą wydajność w porównaniu do olejów mineralnych. 2. Stabilność termiczna: Oleje syntetyczne lepiej znoszą ekstremalne temperatury, zarówno wysokie, jak i niskie, co przekłada się na lepszą ochronę silnika. 3. Odporność na utlenianie: Oleje syntetyczne są mniej podatne na utlenianie, co oznacza, że dłużej zachowują swoje właściwości smarne. 4. Lepsze smarowanie: Dzięki zaawansowanym dodatkom, oleje syntetyczne zapewniają lepsze smarowanie, co zmniejsza tarcie i zużycie silnika. Zalety stosowania olejów syntetycznych 1. Lepsza ochrona silnika: Oleje syntetyczne zapewniają lepszą ochronę przed zużyciem i korozją, co przekłada się na dłuższą żywotność silnika. 2. Wyższa efektywność paliwowa: Dzięki mniejszemu tarciu wewnętrznemu, oleje syntetyczne mogą przyczynić się do niższego zużycia paliwa. 3. Dłuższe interwały wymiany: Oleje syntetyczne zachowują swoje właściwości smarne przez dłuższy czas, co oznacza rzadszą konieczność ich wymiany. 4. Lepsza wydajność w ekstremalnych warunkach: Oleje syntetyczne lepiej sprawdzają się w ekstremalnych temperaturach, zarówno wysokich, jak i niskich. Wady stosowania olejów syntetycznych 1. Wyższy koszt: Oleje syntetyczne są zazwyczaj droższe niż oleje mineralne, co może wpłynąć na koszty eksploatacji pojazdu. 2. Możliwość zużycia uszczelek: Niektóre rodzaje olejów syntetycznych mogą powodować zużycie uszczelek w silniku, szczególnie jeśli zawierają związki estrowe.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 WARSZTAT 3. Potencjalne problemy w starszych silnikach: Starsze silniki mogą nie być przystosowane do stosowania olejów syntetycznych, co może prowadzić do problemów z uszczelnieniami i wyciekami. Oleje syntetyczne nowej generacji oferują wiele korzyści, ale warto również rozważyć ich potencjalne wady i dostosować wybór oleju do specyfikacji i potrzeb swojego pojazdu. 3. OLEJE EKOLOGICZNE W 2025 roku na rynku pojawiają się oleje silnikowe produkowane z surowców odnawialnych. Takie oleje są bardziej przyjazne dla środowiska, a ich produkcja generuje mniejszy ślad węglowy. Stosowanie olejów ekologicznych to krok w stronę bardziej zrównoważonej motoryzacji, ale warto rozważyć zarówno korzyści, jak i potencjalne wady przed podjęciem decyzji. Korzyści: 1. Przyjazność dla środowiska: Oleje ekologiczne są produkowane z surowców odnawialnych, co zmniejsza ich wpływ na środowisko. 2. Mniejszy ślad węglowy: Proces produkcji olejów ekologicznych generuje mniej emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnych olejów. 3. Lepsza biodegradowalność: Oleje ekologiczne są bardziej biodegradowalne, co oznacza, że szybciej się rozkładają i mniej zanieczyszczają środowisko. 4. Wysoka jakość smarowania: Dzięki zaawansowanym technologiom, oleje ekologiczne oferują równie dobrą ochronę silnika jak tradycyjne oleje. Wady: 1. Wyższy koszt: Oleje ekologiczne są zazwyczaj droższe niż tradycyjne oleje mineralne i syntetyczne. 2. Dostępność: Oleje ekologiczne mogą być trudniej dostępne na rynku, co może stanowić problem dla niektórych kierowców. 3. Kompatybilność: Nie wszystkie silniki są przystosowane do stosowania olejów ekologicznych, co może prowadzić do problemów z wydajnością. 4. NOWE SPECYFIKACJE I NORMY W odpowiedzi na zmieniające się regulacje dotyczące emisji spalin, producenci olejów wprowadzają nowe specyfikacje, które spełniają najbardziej rygorystyczne normy. Przykładem może być wprowadzenie nowych specyfikacji przez International Fluids Consortium (IFC). W 2025 roku wprowadzone zostaną nowe specyfikacje i normy dla olejów silnikowych, które mają na celu poprawę wydajności, ochrony środowiska oraz dostosowanie do nowoczesnych technologii silnikowych.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 WARSZTAT Oto kilka kluczowych zmian: 1. Specyfikacje ACEA Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wprowadza nowe specyfikacje, które obejmują zarówno silniki benzynowe, jak i Diesla. Nowe normy ACEA A7/B7 i C6 mają na celu poprawę ochrony przed zużyciem, lepszą stabilność termiczną oraz zgodność z nowoczesnymi systemami oczyszczania spalin. 2. Specyfikacje API American Petroleum Institute (API) wprowadza nową normę API SP, która zastępuje dotychczasową API SN Plus. Nowa specyfikacja API SP obejmuje testy na przeciwdziałanie LSPI (ang. low-speed pre-ignition), co jest szczególnie istotne dla nowoczesnych silników benzynowych z turbodoładowaniem. 3. Specyfikacje ILSAC International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC) wprowadza nową normę GF-6, która dzieli się na dwie kategorie: GF-6A i GF-6B. GF-6A jest kompatybilna z wcześniejszymi specyfikacjami, natomiast GF-6B jest przeznaczona dla olejów o niższej lepkości, takich jak 0W16. 4. Specyfikacje OEM Producenci samochodów wprowadzają własne specyfikacje, które mają na celu spełnienie specyficznych wymagań ich silników. Przykładem może być norma MB 229.71 od Mercedes-Benz, która wymaga minimalnej oszczędności paliwa na poziomie 3% w porównaniu do oleju referencyjnego. 5. Specyfikacje ekologiczne W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska, wprowadzane są specyfikacje, które promują oleje produkowane z surowców odnawialnych oraz o niższym śladzie węglowym. Przykładem może być norma VW 508 00, która wymaga 4% oszczędności paliwa. Nowe specyfikacje i normy mają na celu dostosowanie olejów silnikowych do nowoczesnych technologii silnikowych, poprawę wydajności oraz ochronę środowiska. Dzięki temu kierowcy mogą liczyć na lepszą ochronę swoich silników i mniejsze obciążenie dla środowiska. 5. OLEJE DO SILNIKÓW HYBRYDOWYCH Wraz z rosnącą popularnością samochodów hybrydowych, na rynku pojawiają się specjalistyczne oleje dedykowane tym pojazdom. Oleje te są zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalną ochronę zarówno dla silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Oleje do silników hybrydowych muszą spełniać specyficzne wymagania, wynikające z unikalnej konstrukcji i sposobu działania tych pojazdów.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2025 WARSZTAT Oto kilka kluczowych cech: 1. Niska lepkość: Oleje do silników hybrydowych często mają niższą lepkość, taką jak 0W-20, 0W-16 czy nawet 0W-8. Dzięki temu zapewniają szybkie smarowanie i ochronę silnika przy częstym uruchamianiu i wyłączaniu. 2. Odporność na utlenianie: Oleje te muszą być odporne na utlenianie, co pozwala na dłuższą żywotność oleju i lepszą ochronę silnika. 3. Stabilność termiczna: Silniki hybrydowe pracują w różnych warunkach temperaturowych, dlatego oleje muszą zachowywać swoje właściwości zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. 4. Kompatybilność z systemami hybrydowymi: Oleje muszą być zgodne z zaawansowanymi systemami hybrydowymi, takimi jak elektronicznie sterowane skrzynie biegów e-CVT, które wymagają specjalnych środków smarnych. 5. Normy i specyfikacje: Oleje do silników hybrydowych muszą spełniać rygorystyczne normy, takie jak API SP z RC oraz ILSAC GF-6, które zapewniają odpowiednią ochronę i wydajność. Zalety stosowania olejów do silników hybrydowych 1. Lepsza ochrona silnika: Dzięki zaawansowanym dodatkom, oleje te zapewniają lepszą ochronę przed zużyciem i korozją. 2. Wyższa efektywność paliwowa: Oleje o niskiej lepkości zmniejszają tarcie wewnętrzne, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. 3. Dłuższe interwały wymiany: Oleje syntetyczne do hybryd zachowują swoje właściwości smarne przez dłuższy czas, co oznacza rzadszą konieczność ich wymiany. Wady stosowania olejów do silników hybrydowych 1. Wyższy koszt: Oleje do silników hybrydowych są zazwyczaj droższe niż tradycyjne oleje. 2. Dostępność: Mogą być trudniej dostępne na rynku, co może stanowić problem dla niektórych kierowców. 3. Kompatybilność: Nie wszystkie silniki są przystosowane do stosowania olejów o bardzo niskiej lepkości, co może prowadzić do problemów z wydajnością. Stosowanie odpowiednich olejów do silników hybrydowych jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej pracy i długowieczności tych pojazdów. 6. INNOWACYJNE DODATKI USZLACHETNIAJĄCE Producenci olejów wprowadzają nowe dodatki, które poprawiają właściwości smarne, czyszczące i ochronne olejów silnikowych. Dzięki temu silniki są lepiej chronione przed osadami i zużyciem. Innowacyjne dodatki uszlachetniające to substancje, które są dodawane do olejów silnikowych w celu poprawy ich właściwości smarnych, ochronnych i wydajnościowych.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=