41 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 NOWOŚCI I WYDARZENIA Niespotykana dotąd czystość spalin, niższe zużycie paliwa, downsizing i wydłużone okresy między przeglądami – oto cechy, którymi wyróżniają się najnowsze silniki do samochodów ciężarowych. Ta techniczna rewolucja wymusiła opracowane zupełnie nowych olejów silnikowych. Jednym z najbardziej zaawansowanych produktów tej klasy jest Rubia Optima. To gama olejów, które wnoszą technologię zabezpieczenia i smarowania siników na wyższy, nieosiągalny wcześniej poziom. O zielonej transformacji mówi się głośno głównie w kontekście samochodów osobowych. Tymczasem wiele dzieje się także w klasie ciężkiej, czyli w transporcie profesjonalnym.Te same moce, które osiągane były dawniej z silników V8 o pojemności 17 litrów uzyskuje się z 6-cylindrowych silników 13, a nawet 11-litrowych. Spada średnie zużycie paliwa – z 32-35 l/100 km do 26-28 l/100 km. Niemal dwukrotnie wydłużono także interwały międzyprzeglądowe. Nie dałoby się tego osiągnąć bez tak nowoczesnych olejów jak Rubia Optima. Olej ten był opracowywany wspólnie z konstruktorami silników.Dodatkowym wyzwaniem była kompatybilność z wprowadzanymi systemami oczyszczania spalin takimi jak DPF czy SCR oraz biopaliwami. Chodzi o to, aby z jednej strony produkty spalania oleju silnikowego nie zatykały filtrów, a z drugiej – aby ewentualny kontakt biopaliwa z olejem nie powodował zmian jego właściwości – np. żelowania.Należy w tym miejscu podkreślić, że do silników, które wymagają olejów najnowszej generacji - takich jak Rubia Optima - nie wolno stosować starszych, tańszych zamienników. Takie oszczędności mogą spowodować wzrost zużycia paliwa, wzrost zużycia oleju, utratę właściwości oleju przed terminem jego wymiany, uszkodzenie układów smarowania oraz oczyszczania spalin, a także zwyczajne zatarcie silnika. To ważne, aby wiedzieć, że „olejowe nowości” to nie marketing, ale zupełnie nowe receptury niezbędne dla nowych konstrukcji realizujących ekologiczne cele.Wyraźnym znakiem nowych wymagań konstrukcyjnych są nowe, zaostrzone homologacje / dopuszczenia opublikowane przez praktycznie wszystkich liczących się producentów silników takich jak MAN, SCANIA DAIMLER TRUCK, VOLVO, DAF, MACK, RENAULT TRUCKS, CUMMIN. Wymagania te określone są także w najnowszych specyfikacjach jakościowych API oraz ACEA – chodzi o API: CK-4 oraz ACEA: E8 i ACEA E11. TotalEnergies Rubia Optima z technologią Inno-Boost Technologia Inno-Boost to w skrócie kompozycja innowacyjnych baz olejowych oraz odpowiednie kompozycje dodatków. Dzięki tym rozwiązaniom oleje Rubia Optima wyróżniają się następującymi zaletami:- wysoka odporność na utlenianie oleju (nawet o 100%)Ten parametr został potwierdzony w teście na silniku MACK prowadzonym przez 360 godzin gdzie temperatura oleju
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=