ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 12/2024 • PORZĄDEK W NARZĘDZIACH TO KLUCZ DO EFEKTYWNEJ PRACY • USTERKI ŚWIEC ŻAROWYCH • EFEKTYWNE ZAOPATRZENIE W CZĘŚCI ZAMIENNE
PULS BRANŻY 4 TMD FRICTION PUBLIKUJE PIERWSZY RAPORT ESG 8 GOODYEAR ZAPRASZA ZA KULISY 12 INNOWACYJNA TECHNOLOGIA LG 14 DENSO OPUBLIKOWAŁO ANIMOWANE FILMY 3D 16 3M I AXALTA WSPÓLNIE TWORZĄ FILMY SZKOLENIOWE DLA BRANŻY LAKIERNICZEJ WARSZTAT 18 WIELKA SKRZYNIA Z NOWOŚCIAMI PROLINE 26 USTERKI ŚWIEC ŻAROWYCH 30 JAK SKUTECZNIE ZAOPATRYWAĆ WARSZTAT SAMOCHODOWY W CZĘŚCI ZAMIENNE? 36 RĘCZNE NARZĘDZIA DO WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH NOWOŚCI I WYDARZENIA 40 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 12/2024 • PORZĄDEK W NARZĘDZIACH TO KLUCZ DO EFEKTYWNEJ PRACY • USTERKI ŚWIEC ŻAROWYCH • EFEKTYWNE ZAOPATRZENIE W CZĘŚCI ZAMIENNE
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 TMD FRICTION PUBLIKUJE PIERWSZY RAPORT ESG, POKAZUJĄCY ZAANGAŻOWANIE FIRMY W ZRÓWNOWAŻONE DZIAŁANIA BIZNESOWE TMD Friction, wiodący światowy producent materiałów ciernych do układów hamulcowych, opublikował swój pierwszy raport ESG (Environmental, Social, Governance). Podsumowanie szczegółowo opisuje osiągnięcia firmy za 2023 rok dotyczące ochrony środowiska, kwestii społecznych i ładu korporacyjnego. Dokument zawiera również „Mapę zrównoważonego rozwoju TMD Friction 2040” – strategię określającą ambitne cele i zadania firmy związane z dalszymi planami na zrównoważony rozwój. Publikacja pierwszego raportu ESG stanowi kolejny kamień milowy w transformacji TMD Friction w kierunku bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej mobilności przyszłości. - Jako wiodący producent materiałów ciernych do hamulców, jesteśmy zaangażowani w rozwój branży, inicjowanie zmian i wytyczanie drogi dla zrównoważonej mobilności przyszłości. Koncentrując się na dekarbonizacji, zapewniając odpowiednią kondycję firmy i wspierając inkluzywne miejsca pracy, dążymy do stworzenia bardziej zrównoważonego łańcucha wartości w branży motoryzacyjnej - mówi David Baines, dyrektor generalny i prezes TMD Friction. Zmniejszenie ilości odpadów i poprawa samopoczucia pracowników Raport ESG TMD Friction podkreśla postępy poczynione przez firmę
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 w zakresie ochrony środowiska i etycznych praktyk biznesowych. Na przykład w latach 2021-2023 firma zmniejszyła ilość odpadów trafiających na wysypiska o 41 procent, przekraczając swój pierwotny cel ograniczenia ich powstawania o 20 procent w 2023 roku. W tym samym okresie, dzięki poprawie przestrzegania zasad BHP udało się o 46 procent obniżyć liczbę wypadków powodujących utratę czasu pracy (LTA). Liczba godzin straconych z powodu wypadków i urazów spadła w 2023 roku o 61 procent. We wszystkich oddziałach TMD wdrożono również program wsparcia pracowników, aby dbać ich kondycję zdrowotną i dobre samopoczucie. Innowacje dotyczące zużycia energii Firma podjęła w 2023 roku kilka inicjatyw mających na celu zmniejszenie zużycia energii, a także przejście na energię odnawialną. Od 2021 do 2023 roku ogólne globalne zużycie energii przez TMD Friction spadło o 17%. W 2023 roku koncern nawiązał współpracę z Iberdrolą, jedną z największych firm energetycznych w Europie, w celu zwiększenia udziału energii odnawialnej wykorzystywanej m.in. do produkcji. Dzięki temu partnerstwu TMD Friction jest już na dobrej drodze do osiągnięcia jednego ze swoich kluczowych celów energetycznych: pozyskiwania 100% energii odnawialnej do 2030 roku. Ponadto w 2023 roku firma zainstalowała 1101 paneli słonecznych na dachu swojej fabryki w Walencji w Hiszpanii. Nowe panele fotowoltaiczne pokryły około 15 procent zapotrzebowania zakładu na energię w 2023 roku. Ogólnie rzecz biorąc, udział energii odnawialnej wykorzystywanej w funkcjonowaniu TMD na całym świecie wzrósł o ponad 100 000 MW.
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 Długa historia zrównoważonego rozwoju Jako lider w swojej dziedzinie, TMD Friction przoduje we wprowadzaniu na rynek innowacyjnych produktów, które zmniejszają emisje i wpływ na środowisko. To pierwsza firma, która dostarczyła pozbawione miedzi klocki hamulcowe do pojazdów o wysokich osiągach. Należąca do TMD marka Textar zaprezentowała pionierskie, przełomowe rozwiązanie w postaci lekkich klocków hamulcowych do pojazdów użytkowych. Firma była częścią grupy roboczej pomagającej opracować metodologię i przebieg pomiarów emisji pyłu hamulcowego na potrzeby normy Euro 7, a obecnie pracuje nad rozwiązaniami pozwalającymi zmniejszyć te emisje. TMD Friction odegrała również kluczową rolę w opracowaniu zestawu klasyfikacji ekologicznej/środowiskowej dla materiałów ciernych, który jest obecnie powszechnie uznawaną normą. Ponadto, regionalne oddziały od dawna prowadzą działania lokalne. Współpracują ze szkołami, angażują się w akcje sprzątania śmieci, wspierają organizacje charytatywne. - Chociaż nasza podróż w kierunku zrównoważonego rozwoju nie rozpoczęła się od tego raportu, stanowi on znaczący krok naprzód - podkreśla Lynn Edwards, wiceprezes ds. BHP i zrównoważonego rozwoju w TMD Friction. Mapa zrównoważonego rozwoju wyznacza ambitne cele na przyszłość W raporcie znalazła się „Mapa zrównoważonego rozwoju TMD Friction 2040”. To strategia określająca cele związane z ESG na przyszłość. Obejmują one wszystkie rodzaje zmian związanych z celami klimatycznymi, od zmniejszenia ilości odpadów i zużycia energii, po dbanie o dobrostan pracowników i zwiększanie odpowiedzialnego pozyskiwania surowców. Firma dąży do poprawy zrównoważonego rozwoju swoich produktów poprzez stosowanie opakowań w 100% nadających się do recyklingu do 2040 roku, a także całkowite wycofanie stosowania miedzi we wszystkich nowych projektach do 2025 roku. - W TMD Friction zawsze staramy się wychodzić poza standardowe wymaganiai przekraczać oczekiwania dotyczące naszych produktów, więc chcieliśmy, aby nasza strategia zrównoważonego rozwoju cechowała się tym samym. Dlatego opublikowaliśmy nasz pierwszy w historii raport ESG. W raporcie chcemy podkreślić to, co osiągnęliśmy do tej pory, jednocześnie wyznaczając ambitne cele na przyszłość. Podsumowanie stanowi kolejny krok na naszej drodze do zrównoważonego rozwoju, mający na celu informowanie naszych klientów, dostawców i partnerów biznesowych o tym, co robimy w tej kwestii. Chcemy zasygnalizować, że stale ulepszamy nasze produkty pod kątem przyszłego modelu mobilności i pokazać, że prowadzimy etyczną działalność. Raport ESG jest tego dowodem - mówi Lynn Edwards, wiceprezes ds. BHP i zrównoważonego rozwoju w TMD Friction.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 GOODYEAR ZAPRASZA ZA KULISY Zaawansowane mieszanki gumy, testy w zimowym laboratorium i na drogach na dystansie równym ośmiokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej, i aż 3800 prób rozwojowych – tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne. Niedawno Vector 4Seasons Gen-3, jako pierwsza opona całoroczna w historii, otrzymała ogólną ocenę „dobrą” w teście ADAC, potwierdzając skuteczność tego wieloetapowego procesu JAK POWSTAJĄ OPONY CAŁOROCZNE GODNE NAGRÓD? Sezon wymiany opon już trwa i wielu kierowców zastanawia się, czy w tym roku wybrać opony całoroczne. Spojrzenie za kulisy powstawania nagradzanego modelu Vector 4Seasons Gen-3 może dostarczyć ciekawych spostrzeżeń i argumentów. Dzięki wszechstronnym technologiom opona ta sprawdza się zarówno w letnich, jak i zimowych warunkach. 39 lat temu Goodyear wprowadził na rynek pierwszą oponę całoroczną, torując drogę dla tego segmentu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek opon całorocznych będzie rósł w tempie około 8% rocznie.
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 Wizyta w Centrum Innowacji Goodyear Opracowanie opony całorocznej wymaga precyzyjnej koordynacji wielu czynników i obejmuje kilka etapów: od stworzenia koncepcji konstrukcji opony, kształtu wgłębień, projektu wzoru bieżnika i składu mieszanki, po testowanie i dostrajanie kluczowych elementów, co pozwala uzyskać idealnie wyważoną oponę. Opona całoroczna łączy w sobie cechy wzoru bieżnika, struktury lameli, układu rowków i ścian bocznych, charakterystyczne zarówno dla opon letnich, jak i zimowych, aby zapewnić zrównoważone osiągi w zmiennych warunkach pogodowych. Znacznie więcej niż guma i sadza Mieszanka bieżnika opony Vector 4Seasons Gen-3 składa się z aż 17 składników, w tym kauczuków syntetycznych, które zapewniają doskonałą przyczepność i odporność na
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 zużycie. Krzemionka i żywice trakcyjne zapewniają optymalną przyczepność oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Inne składniki to sadza, siarka, wosk, przeciwutleniacze oraz olej słonecznikowy, który zwiększa elastyczność gumy. - Adaptacyjna mieszanka gumowa w Vector 4Seasons Gen-3 sprawia, że opona pozostaje elastyczna w różnych temperaturach i oferuje niezawodne osiągi oraz długie przebiegi w szerokim zakresie warunków. W rzeczywistości reprezentuje ona własną kategorię, łącząc to, co najlepsze z dwóch światów - wyjaśnił Chris Kaes, inżynier Goodyeara ds. mieszanek gumowych. Opracowana w zimowym laboratorium W zimowym laboratorium inżynierowie Goodyeara produkują różne rodzaje śniegu, aby testować na nich różne mieszanki gumy i struktury lameli, co pozwala na dalszą optymalizację właściwości opon. Przykładowo droga hamowania znacząco różni się w zależności od rodzaju śniegu i lodu. Test mieszanki Vector 4Seasons na metalowej płycie pokrytej śniegiem pokazuje, że już sama mieszanka gumowa zapewnia mocną przyczepność. W połączeniu ze specjalnymi lamelami 3D w centralnej części bieżnika technologia Snow Grip zapewnia dobrą przyczepność na śniegu. Około 63% powierzchni gumy ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, podczas gdy pozostałe rowki odprowadzają wodę, chroniąc przed aquaplaningiem lub pośrednio zwiększając przyczepność. Osiem razy dookoła świata Zanim opona Goodyear trafi do produkcji seryjnej, pokonuje dystans równy ośmiokrotnemu okrążeniu
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 Ziemi - na drodze lub stanowisku testowym z rolkami - i przechodzi 3800 testów rozwojowych. Na wewnętrznym torze testowym opona Vector 4Seasons Gen-3 pokazała, jak skutecznie działa technologia prowadzenia na suchej nawierzchni, opracowana dla całorocznych opon klasy premium. Obejmuje ona wzmocniony bieżnik oraz bloki barkowe, które minimalizują deformację opony pod dużym obciążeniem, np. podczas dynamicznej jazdy po suchej nawierzchni. Rezultat: krótsza droga hamowania i bardzo dobra przyczepność na suchej nawierzchni. - Z dumą oferujemy kierowcom wybierającym opony całoroczne produkt najwyższej jakości, który jako pierwszy w tej kategorii otrzymał ocenę „dobrą” w rankingu ADAC - powiedział Ben Glesener, starszy dyrektor ds. technologii Goodyear EMEA. Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 71 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach w 22 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na https://news.goodyear.eu/pl-pl/.
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 INNOWACYJNA TECHNOLOGIA SAMOCHODOWA LG WYRÓŻNIONA W 2024 R. NAGRODAMI ZA PATENTY TECHNOLOGICZNE Firma LG Electronics otrzymała prestiżową nagrodę „King Sejong Award” w konkursie Technology Patent Awards 2024 za przełomową technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR) przeznaczoną dla pojazdów. Coroczne wydarzenie organizowane przez Koreański Urząd Własności Intelektualnej wyróżnia patenty zarejestrowane w ciągu ostatniej dekady, które przyczyniają się do zwiększenia konkurencyjności przemysłowej Korei Południowej. Patent na zaawansowaną technologię AR opracowaną przez LG został złożony w 2022 roku zarówno w kraju, jak i za granicą. Innowacyjny system ma na celu usprawnienie mobilności przyszłości dzięki wykorzystaniu AR do wizualizacji różnych scenariuszy jazdy. Generuje grafikę 3D, która przekazuje informacje o pojeździe oraz wskazówki nawigacyjne na wyświetlaczach pokładowych. Jazda samochodem może być często trudna, zwłaszcza na skomplikowanych drogach lub nieznanych trasach, gdzie oszacowanie odległości lub właściwe rozpoznanie wskazówek staje się wyzwaniem. Technologia samochodowa AR firmy LG łagodzi ten chaos, dostarczając wyraźne linie prowadzące, za którymi kierowcy mogą łatwo podążać. System ten wykorzystuje zaawansowane algorytmy do integracji danych z różnych czujników pojazdu, w tym inteligentnych kamer, systemów nawigacji, czujników wspomagających kierowcę oraz z zewnętrznych źródeł danych. Dzięki informacjom z GPS, zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i technologii komunikacji vehicle-to-everything (V2X), system potrafi przewidywać potencjalne zagrożenia i ryzyko wypadków w oparciu o lokalizację po-
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 jazdu i otaczające środowisko, zwiększając tym samym bezpieczeństwo podróży. Kluczową cechą opatentowanej technologii LG jest wyświetlanie dynamicznych obrazów AR. Dzięki tej funkcji prowadzenie staje się bardziej intuicyjne, ponieważ symbole reprezentujące pojazd i kierunek jazdy – na przykład strzałki – dostosowują się do warunków na drodze w czasie rzeczywistym. Grafika AR może się płynnie rozdzielać, zmieniać kształt i łączyć, przekazując kierowcy informacje o prędkości, nachyleniu, zmianie pasa ruchu czy przeliczaniu trasy w sposób zrozumiały i przejrzysty. LG planuje wykorzystać tę zaawansowaną technologię AR w pojazdach, aby opracować nowe rozwiązania mobilne dla globalnych producentów samochodów oraz przyspieszyć rozwój innowacyjnego oprogramowania. Firma zamierza również generować przychody z tantiem związanych z patentem. - Firma LG cieszy się z możliwości wykorzystania technologii AR do tworzenia rozwiązań, które ułatwiają prowadzenie i zwiększają bezpieczeństwo na drogach. Planujemy dalej rozwijać naszą technologię AR, aby zapewnić jej zgodność ze wszystkimi platformami pojazdów. Wierzymy, że ta innowacja wesprze rozwój naszej działalności w obszarze oprogramowania - Kim Dong-wook, szef Centrum Technologii B2B w LG Electronic
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 Ze względu na zaawansowany techniczny charakter szerokiej gamy produktów, które DENSO dostarcza zarówno dla głównych producentów pojazdów na świecie, jak i dla klientów z niezależnego rynku części zamiennych, DENSO zawsze aktywnie zapewniało wsparcie techniczne osobom odpowiedzialnym za montaż części zamiennych, szczególnie w niezależnym sektorze usług i napraw. DENSO OPUBLIKOWAŁO ANIMOWANE FILMY 3D SWOICH PRODUKTÓW DENSO jest jednym z liderów innowacji w branży motoryzacyjnej. Niedawno firma zaprezentowała swój najnowszy pomysł – animowane filmy 3D produktów, które były wyświetlane jako hologramy na tegorocznej Automechanice. Filmy są już dostępne na stronie internetowej DENSO Aftermarket. Nowe filmy 3D są zatem zgodne z etosem dzielenia się wiedzą i dają widzom możliwość zobaczenia, co znajduje się w środku tych złożonych komponentów oraz zrozumienia, jak działają. Łącznie dostępnych jest 17 filmów 3D, obejmujących różne grupy produktów, w tym rozruszniki i alternatory, układy zapłonowe, układy common rail, klimatyzację, czujniki i pióra wycieraczek. Filmy można obejrzeć w tradycyjnej formie na YouTube, a przy wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania, można je oglądać również w wersji trójwymiarowej. Nowe filmy 3D oraz wiele innych przydatnych zasobów można znaleźć na stronie internetowej DENSO w zakładce „Materiały do pobrania”: www.denso-am.eu/pl.
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 Pierwsze trzy moduły dotyczą optymalizacji procesów, wydajności i jakości napraw lakierniczych. Globalna premiera jest zaplanowana na 2 grudnia 2024 r. Filmy będą dostępne na platformach 3M™ Collision Repair Academy i Axalta Academy. Zostaną też opublikowane na kontach społecznościowych obu firm. Publikacja pozostałych dwóch modułów – dotyczących bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju – jest zaplanowana na rok 2025. W branży napraw lakierniczych trwa burzliwy okres zmian, a jedną z jego oznak jest deficyt wykwalifikowanych pracowników. Dlatego też obie firmy – 3M i Axalta – podjęły decyzję o współpracy na rzecz ciągłego rozwoju umiejętności lakierników. 3M I AXALTA WSPÓLNIE TWORZĄ FILMY SZKOLENIOWE DLA BRANŻY LAKIERNICZEJ Firmy 3M i Axalta ogłosiły rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz zwiększać dochody firmy. Nagrania nie promują konkretnych marek produktów lakierniczych, ich zadaniem jest wyznaczenie nowych standardów w obszarze rozwoju zawodowego i dzielenia się wiedzą. Nagrania szkoleniowe powstają w oparciu o kompetencje i rozległe doświadczenie obu firm w zakresie technologii, lakiernictwa i rozwiązań szkoleniowych. Mają one za zadanie uczyć najlepszych praktyk branżowych w angażujący, praktyczny i przejrzysty sposób, który ułatwi serwisom wdrożenie nabytej wiedzy w codziennej pracy. - W 3M uznajemy szkolenia za bezcenne narzędzie, które jest inwestycją w dobrą kondycję firmy - wyjaśnia Dave Gunderson, President, 3M Automotive Aftermarket Division - Chcemy być dla branży źródłem wiedzy i szkoleń, które pozwalają serwisom zwiększać wydajność i rentowność. Nowe nagrania szkoleniowe stworzone wspólnie z Axaltą
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 dowodzą naszego zaangażowania w tym obszarze. Troy Weaver, President of Global Refinish, Axalta: - Jesteśmy dumni, że możemy pracować nad tym projektem z 3M, naszym wieloletnim partnerem. Projekt ten wyznacza nowe standardy w zakresie szkoleń w branży. Dzięki niemu wszyscy zyskują łatwy dostęp do najlepszych praktyk, które pozwalają serwisom pracować wydajniej i bezpieczniej. Chcemy wspierać rozwój osób w branży lakierniczej, dlatego nawiązujemy strategiczne partnerstwa i tworzymy wspólne materiały szkoleniowe. Razem możemy zadbać o lepszą przyszłość nie tylko naszej firmy, lecz także całej branży lakierniczej. Wszystkie pięć modułów szkoleniowych będzie dostępnych w językach angielskim, francuskim, hiszpańskim, holenderskim, niemieckim, polskim i włoskim.
18 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT WIELKA SKRZYNIA Z NOWOŚCIAMI PROLINE Porządek w narzędziach to klucz do efektywnej pracy zarówno w warsztacie, jak i w terenie, czy na budowie. Dlatego marka PROLINE opracowała skrzynki narzędziowe, organizery i systemowe skrzynie modułowe, które łączą w sobie trwałość, funkcjonalność i nowoczesny design z uporządkowaniem sprzętu oraz pełną jego ochroną przed uszkodzeniami i czynnikami zewnętrznymi. ORGANIZERY, SKRZYNKI I MOBILNE SKRZYNIE NARZĘDZIOWE OD MARKI PROLINE
19 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT MIEĆ WARSZTAT ZE SOBĄ Skrzynki narzędziowe PROLINE 35714 i 35715 to nieodzowny element wyposażenia zarówno dla majsterkowiczów, jak i profesjonalistów – nieodzowny czyli taki a którym w zasadzie nie rozstają się „na robocie”. Te konkretne skrzynki PROLINE zostały zaprojektowane z myślą o trwałości, wygodzie pracy i zastosowaniach w różnych warunkach i środowiskach. Wyposażono je w 2 zintegrowane organizery umieszczone w pokrywie i zamykane przezroczystymi deklami wykonanymi z poliwęglanu. Umożliwiają one przechowywanie drobnych akcesoriów takich jak śruby, wkręty czy gwoździe, zapewniając jednocześnie szybki oraz łatwy wgląd w ich zawartość. Wewnątrz skrzynek PROLINE znajduje się głębokie nosidło narzędziowe, które można w łatwy sposób wyjąć. Umożliwia ono wygodne przenoszenie potrzebnych w danej chwili narzędzi bezpośrednio do miejsca pracy. Korpusy obu modeli skrzynek wykonano z mieszanki polimerów o podwyższonej wytrzymałości, dzięki czemu są one odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz intensywne użytkowanie w trudnych warunkach. Zastosowano w nich wytrzymałe zapięcia z ABS i litą uszczelkę, która chroni zawartość przed wilgocią, kurzem oraz innymi szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Omawiane skrzynki PROLINE różnią się wielkością i związaną z nią pojem-
20 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT nością, co pozwala na ich dopasowanie do indywidualnych potrzeb użytkowników. Kompaktowy model 35714 o wymiarach 445 x 360 x 337 mm stanowi doskonały wybór dla osób potrzebujących poręcznego i funkcjonalnego rozwiązania. Z kolei większy model 35715 mający wymiary 585 x 360 x 337 mm oferuje więcej przestrzeni i przeznaczony jest dla użytkowników przechowujących większą ilość narzędzi czy akcesoriów.
21 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT SOLIDNE I POJEMNE Skrzynki narzędziowe PROLINE 35772-75 są uniwersalnym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie solidność i funkcjonalność. Korpus skrzynek PROLINE 35772-75 wykonano z wytrzymałej mieszanki polimerów. Ich pokrywa wyposażona jest w chowaną rękojeść do przenoszenia oraz dwa wbudowane organizery, które ułatwiają segregację drobnych akcesoriów. Wewnętrzna
22 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT tacka z uchwytem oraz wytrzymałe zapięcia z ABS zapewniają wygodę użytkowania i bezpieczeństwo przechowywania narzędzi. Prezentowane skrzynki dostępne są w rozmiarach 360 x 195 x 183 mm (model 35772), 470 x 256 x 238 mm (35773), 540 x 278 x 269 mm (35774) lub 586 x 296 x 305 mm (357725). Dzięki temu można z nich wybrać produkt optymalnie dopasowany do naszych potrzeb, np. do przechowywania mniejszych lub większych narzędzi. WYŻSZA ORGANIZACJA PRACY Organizery PROLINE 35762 i 35768 umożliwiają uporządkowanie drobnych akcesoriów i zapewniają szybką ich dostępność. Stanowią więc doskonałe uzupełnienie skrzynek narzędziowych. Ich zalety mogą wykorzystać zarówno majsterkowicze, jak i profesjonaliści. Omawiane organizery PROLINE wyposażono w ergonomiczny uchwyt, który zapewnia wygodę przenoszenia. Z kolei ich przezroczysta pokrywa wykonana z wytrzymałego poliwęglanu umożliwia szybki wgląd w zawartość bez konieczności jej otwierania. Jak wiadomo, znacznie przyspiesza to pracę i oszczędza czas. Podobnie jak w przypadku skrzynek narzędziowych, korpus organizerów wykonano z mieszanki polimerów o podwyższonej wytrzymałości, dzięki czemu są one odporne na uszkodzenia mechaniczne i trudne warunki użytkowania. Zastosowane w nich wytrzymałe zapięcia gwarantują pewne zamknięcie i pełną ochronę przechowywanych akcesoriów przed wysypaniem czy zgubieniem. Organizer PROLINE 35762 o wymiarach 284 x 243 x 60 mm to kompaktowe rozwiązanie z czterema przegródkami. Jest przeznaczony dla osób, które potrzebują niewielkiego i lekkiego organizera do codziennych zastosowań. Natomiast większy model 35768 o wymiarach 390 x 284 x 60 mm oferuje aż 12 przegródek i umożliwia wygodną pracę z większą liczbą akcesoriów. OMNIA MEA MECUM PORTO Skrzynie mobilne PROLINE 35769, 35770 i 35771 mają modularną i przemyślaną konstrukcję systemową. Mobilną podstawę dla systemu transportu i przechowywania narzędzi tworzy skrzynia PROLINE 35771 o wymiarach 450 x 380 x 380 mm. Wyposażono ją w bieżnikowane koła z elastomeru, teleskopową rękojeść i chowany uchwyt w pokrywie. Dzięki temu umożliwia wygodny transport sprzętu nawet przy maksymalnym jej obciążeniu, które wynosi 100 kg. Skrzynia ta ma uchwyty na narzędzia ręczne oraz miarę w pokrywie, zawiasy ze stali i zapięcia z ABS-u. Dzięki solidnemu wykonaniu i zastosowaniu w niej litej uszczelki oferuje wysoką odporność na trudne warunki środowiska pracy. Można na niej dzięki bocznym zapięciom piętrzyć skrzynie PROLINE 35769 i 35770. Pierwsza z nich to kompaktowy model o wymiarach 450 x 380 x 135 mm, którego wnętrze zostało wyłożone pianką znajdującą się zarówno w pokrywie, jak i w korpusie. Jak łatwo zauważyć, zabezpiecza ona „wrażliwe” narzędzia i akcesoria przed uszkodzeniami mechanicznymi. Skrzynię PROLINE 35769
23 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT wyposażono w 2 wyjmowane przegrody, które umożliwiają indywidualną aranżację jej wnętrza, jak też w solidne zapięcia z ABS i metalowe zawiasy oraz litą uszczelkę, która chroni przechowywany sprzęt przed pyłem i wodą. Trzecia ze skrzyń PROLINE 35770 ma wymiary 450 x 380 x 290 mm, nośność do 25 kg i odporność na nacisk do 100 k. Umożliwia więc przechowywanie większych gabarytowo i cięższych narzędzi niż model 35769. Jej funkcjonalność zwiększają chowana rękojeść do przenoszenia, wbudowana w pokrywę miara w centymetrach i calach, 3 demontowalne przegrody do indywidualnej aranżacji wnętrza oraz nosidło na narzędzia.
24 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT
25 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT
26 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 USTERKI ŚWIEC ŻAROWYCH – JAK ROZPOZNAĆ PRZYCZYNĘ? Zbliża się okres sezonowej wymiany świec żarowych przez kierowców. Z tej okazji eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęściej występujących usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn. WARSZTAT Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.
27 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT 1. „Spuchnięta” końcówka żarnika Przyczyna • Zbyt wysokie napięcie (na przykład świeca żarowa 12V w układzie 24V lub odwrotnie) • Awaria alternatora i regulatora napięcia • Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć) Sprawdź: • napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej • układ ładowania • warunki przechowywania świec 2. Uszkodzona końcówka żarnika Przyczyna • Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie) • Awaria alternatora i regulatora napięcia Sprawdź: • styki na regulatorze napięcia • napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej • napięcie układu ładowania 3. Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika Przyczyna • Awaria modułu zapłonowego • Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa • Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa Sprawdź: • czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany • czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu • otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT 4. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie) Przyczyna • Awaria modułu zapłonowego • Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa • Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa • Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie) • Awaria alternatora i regulatora napięcia • Nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku Sprawdź: • czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany • czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu • otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru • styki na regulatorze napięcia • napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej • napięcie układu ładowania • kąt wyprzedzenia wtrysku 5. „Opuchnięty” żarnik Przyczyna • Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych Sprawdź: • pierścienie tłokowe w cylindrach silnika • zużycie oleju 6. Brak żarnika Przyczyna • Awaria modułu zapłonowego • Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk • Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa • Nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego • Uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra • Niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie Sprawdź: • czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla dane-
29 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT go modelu pojazdu • czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany • otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru • kąt wyprzedzenia wtrysku • gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru Świece żarowe DENSO DENSO znajduje się w czołówce światowych producentów części silników Diesla na rynek OE. Program świec żarowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje wszystkie współczesne technologie świec żarowych, w tym świece z jedną spiralą grzejną, z dwiema spiralami grzejnymi, z wydłużonym dogrzewaniem, z szybkim grzaniem wstępnym oraz ceramiczne świece żarowe. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.denso-am.eu/pl.
PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT JAK SKUTECZNIE ZAOPATRYWAĆ WARSZTAT SAMOCHODOWY W CZĘŚCI ZAMIENNE? Współczesny warsztat samochodowy to nie tylko miejsce napraw, ale także dobrze zorganizowany biznes. Jednym z kluczowych elementów jego funkcjonowania jest efektywne zaopatrzenie w części zamienne. Odpowiednie zarządzanie tym procesem przekłada się na terminowość realizacji usług, zadowolenie klientów oraz rentowność całego przedsiębiorstwa. Warsztaty samochodowe, aby zapewnić wysoką jakość usług, muszą mieć dostęp do szerokiej gamy części zamiennych. Istnieje kilka kluczowych źródeł, z których mogą korzystać: 1. HURTOWNIE MOTORYZACYJNE: Hurtownie oferują szeroki wybór części zamiennych do różnych marek i modeli samochodów. Przykładem może być firma Inter Parts, która dostarcza części zarówno dla klientów detalicznych, jak i hurtowych. Hurtownie często oferują programy partnerskie i promocje, co pozwala warsztatom na korzystne zakupy większych ilości części. 2. SKLEPY INTERNETOWE: Zakupy online stają się coraz bardziej popularne ze względu na wygodę i szeroki asortyment. Sklepy takie jak iParts.pl oferują części z dostawą bezpośrednio do warsztatu. Dzięki temu warsztaty mogą szybko i łatwo zaopatrzyć się w potrzebne komponenty bez konieczności wychodzenia z biura. 3. LOKALNI DOSTAWCY: Współpraca z lokalnymi dostawcami może być korzystna ze względu na szybszy czas realizacji zamówień i możliwość negocjacji cen. Przykładem może być warsztat O.K. Serwis Center Car w Warszawie, który oferuje kompleksowe usługi naprawcze i współpracuje z lokalnymi dostawcami.
PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT 4. PLATFORMY AUKCYJNE: Serwisy takie jak Allegro.pl oferują szeroki wybór części samochodowych, często w konkurencyjnych cenach. Warsztaty mogą korzystać z tych platform, aby znaleźć zarówno nowe, jak i używane części. 5. BEZPOŚREDNI PRODUCENCI: Niektóre warsztaty decydują się na bezpośrednią współpracę z producentami części samochodowych. Dzięki temu mogą liczyć na lepsze ceny i dostęp do najnowszych produktów. Dzięki różnorodnym źródłom zaopatrzenia, warsztaty samochodowe mogą zapewnić swoim klientom szybkie i efektywne naprawy, co przekłada się na zadowolenie klientów i rozwój biznesu. ZALETY I WADY RÓŻNYCH KANAŁÓW ZAOPATRZENIA WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH 1. HURTOWNIE MOTORYZACYJNE Zalety: • Szeroki asortyment: Hurtownie oferują różnorodne części do wielu marek i modeli samochodów. • Programy partnerskie: Możliwość korzystania z promocji i rabatów przy większych zamówieniach. • Szybka dostępność: Często mają duże zapasy, co pozwala na szybkie zaopatrzenie warsztatu. Wady: • Koszty: Ceny mogą być wyższe niż w innych kanałach zaopatrzenia. • Minimalne zamówienia: Często wymagają zakupu większych ilości części, co może być problematyczne dla mniejszych warsztatów. 2. SKLEPY INTERNETOWE Zalety: • Wygoda: Możliwość zamawiania części bezpośrednio do warsztatu. • Szeroki wybór: Dostęp do części z różnych źródeł i producentów. • Konkurencyjne ceny: Często niższe ceny niż w tradycyjnych hurtowniach. Wady: • Czas dostawy: Może być dłuższy niż w przypadku lokalnych dostawców. • Brak możliwości fizycznego sprawdzenia części: Ryzyko otrzymania nieodpowiednich lub uszkodzonych produktów. 3. LOKALNI DOSTAWCY Zalety: • Szybka realizacja zamówień: Krótszy czas dostawy dzięki bliskości geograficznej.
PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT • Możliwość negocjacji cen: Bezpośredni kontakt pozwala na negocjowanie warunków zakupu. • Wsparcie lokalnej gospodarki: Współpraca z lokalnymi firmami. Wady: • Ograniczony asortyment: Mniejszy wybór części w porównaniu do hurtowni i sklepów internetowych. • Wyższe ceny: Często wyższe ceny niż w hurtowniach czy sklepach online. 4. PLATFORMY AUKCYJNE Zalety: • Konkurencyjne ceny: Możliwość znalezienia okazji cenowych. • Dostępność używanych części: Opcja zakupu tańszych, używanych komponentów. Wady: • Ryzyko oszustw: Możliwość trafienia na nieuczciwych sprzedawców. • Brak gwarancji: Często brak gwarancji na zakupione części. 5. BEZPOŚREDNI PRODUCENCI Zalety: • Lepsze ceny: Możliwość uzyskania korzystniejszych cen przy bezpośrednich zakupach. • Dostęp do najnowszych produktów: Bezpośredni dostęp do nowości rynkowych. Wady: • Wymagania dotyczące minimalnych zamówień: Producenci często wymagają zakupu większych ilości części. • Brak elastyczności: Mniejsza elastyczność w porównaniu do hurtowni czy sklepów internetowych. Każdy z tych kanałów zaopatrzenia ma swoje unikalne zalety i wady, dlatego warsztaty samochodowe często korzystają z kilku źródeł jednocześnie, aby zoptymalizować koszty i zapewnić ciągłość dostaw. CZY WARSZTAT SAMOCHODOWY POWINIEN MIEĆ WŁASNY MAGAZYN CZĘŚCI? To pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi i zależy od wielu czynników specyficznych dla każdego warsztatu. Zarówno posiadanie własnego magazynu, jak i korzystanie z dostawców na żądanie ma swoje wady i zalety. Argumenty za posiadaniem własnego magazynu: • Szybkość obsługi: Dzięki dostępności części na miejscu, można znacznie skrócić czas realizacji napraw, co przekłada się na większą satysfakcję klienta.
PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT • Niezależność: Nie trzeba czekać na dostawę części, co pozwala na większą elastyczność w planowaniu pracy. • Możliwość negocjacji cen: Przy większych zamówieniach można negocjować lepsze ceny z dostawcami. • Kompleksowa obsługa klienta: Oferując sprzedaż części, warsztat może zwiększyć swoje przychody. Argumenty przeciwko posiadaniu własnego magazynu: • Koszty magazynowania: Wymaga to wynajmu lub zakupu odpowiedniej powierzchni, a także poniesienia kosztów związanych z utrzymaniem zapasów. • Ryzyko przeterminowania: Części mogą się dezaktualizować lub ulec uszkodzeniu, co generuje straty finansowe. • Wymagania logistyczne: Zarządzanie magazynem wymaga czasu i zasobów. • Mniejsze zróżnicowanie oferty: Trudniej jest utrzymać na stanie wszystkie niezbędne części, co może ograniczyć zakres świadczonych usług. Kiedy warto rozważyć posiadanie własnego magazynu: • Duży warsztat: Jeśli warsztat wykonuje dużą liczbę napraw, posiadanie własnego magazynu może być opłacalne. • Specjalizacja: Warsztaty specjalizujące się w naprawach konkretnych marek samochodów mogą zoptymalizować swoje zapasy i zmniejszyć koszty magazynowania. • Położenie geograficzne: Jeśli warsztat znajduje się w miejscu z ograniczonym dostępem do dostawców, posiadanie własnego magazynu może być koniecznością. Alternatywy dla własnego magazynu: • Współpraca z hurtowniami: Można podpisać umowy z hurtowniami, które dostarczają części na żądanie. • Systemy dostaw just-in-time: Dzięki nim części są dostarczane dokładnie w momencie, gdy są potrzebne, co minimalizuje koszty magazynowania. • Platformy e-commerce: Coraz więcej warsztatów korzysta z platform e-commerce, które umożliwiają szybkie i łatwe zamawianie części. Decyzja o tym, czy posiadać własny magazyn, powinna być podjęta indywidualnie dla każdego warsztatu. Należy dokładnie przeanalizować swoje potrzeby, możliwości finansowe oraz specyfikę rynku. Warto również rozważyć połączenie różnych rozwiązań, np. posiadanie podstawowego magazynu z najczęściej używanymi częściami oraz korzystanie z dostawców na żądanie w przypadku bardziej specjalistycznych elementów.
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT Jakie czynniki powinny być brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o utworzeniu własnego magazynu części w warsztacie samochodowym? • Rodzaj prowadzonej działalności: Czy specjalizujesz się w konkretnych markach lub rodzajach pojazdów? • Lokalizacja warsztatu: Czy masz łatwy dostęp do hurtowni i dostawców części? • Wielkość warsztatu: Jaką liczbę napraw wykonujesz miesięcznie? • Budżet: Jakie środki możesz przeznaczyć na utworzenie i utrzymanie magazynu? • Dostępność powierzchni: Czy masz wystarczająco dużo miejsca na magazyn? DLACZEGO EFEKTYWNE ZAOPATRZENIE JEST TAK WAŻNE? • Minimalizacja przestojów: Szybki dostęp do potrzebnych części pozwala ograniczyć czas oczekiwania klientów na naprawę pojazdu. • Optymalizacja kosztów: Dobrze zaplanowane zakupy pozwalają uniknąć nadmiernych zapasów i niedoborów, co przekłada się na niższe koszty magazynowania i minimalizuje ryzyko braku dostępności części. • Zwiększenie satysfakcji klientów: Terminowa realizacja napraw i wysoka jakość używanych części to klucz do budowania długotrwałych relacji z klientami. • Poprawa efektywności pracy: Dobrze zorganizowany system zaopatrzenia pozwala mechanikom skupić się na wykonywaniu napraw, a nie na poszukiwaniu potrzebnych elementów. Efektywne zaopatrzenie warsztatu samochodowego w części zamienne to proces wymagający kompleksowego podejścia. Poprzez odpowiedni wybór dostawców, zarządzanie magazynem, planowanie zapotrzebowania oraz wykorzystanie nowoczesnych narzędzi można znacznie poprawić efektywność pracy warsztatu i zwiększyć zadowolenie klientów.
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT RĘCZNE NARZĘDZIA DO WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH: RODZAJE MATERIAŁU WYKONANIA I ICH WPŁYW NA CENĘ, TRWAŁOŚĆ I JAKOŚĆ Ręczne narzędzia są podstawowym wyposażeniem każdego warsztatu samochodowego, niezależnie od jego wielkości i specjalizacji. Wśród nich klucze nasadowe, śrubokręty, młotki, szczypce czy klucze dynamometryczne są nieodzowne w codziennej pracy. Wybór odpowiednich narzędzi może znacząco wpłynąć na efektywność pracy, bezpieczeństwo użytkownika oraz trwałość samego sprzętu. Jednym z najważniejszych czynników decydujących o jakości i cenie narzędzi jest materiał, z którego zostały wykonane. Poniżej omawiamy różne rodzaje materiałów, ich właściwości oraz wpływ na użytkowanie narzędzi.
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT MATERIAŁY WYKORZYSTYWANE DO PRODUKCJI NARZĘDZI RĘCZNYCH 1. Stal węglowa Stal węglowa jest jednym z najczęściej stosowanych materiałów do produkcji narzędzi ręcznych. Zawiera żelazo i węgiel, a jej wytrzymałość zależy od zawartości węgla. Wyróżniamy: • Stal niskowęglowa (0,05–0,25% węgla): Tańsza, ale mniej wytrzymała, podatna na odkształcenia i szybkie zużycie. • Stal średniowęglowa (0,25– 0,60% węgla): Lepsza wytrzymałość i odporność na zużycie, co czyni ją popularnym wyborem w narzędziach o umiarkowanym obciążeniu. • Stal wysokowęglowa (0,60–1,00% węgla): Wysoce wytrzymała, odporna na ścieranie, ale bardziej podatna na korozję. Wpływ na cenę: Stal węglowa jest ekonomiczna, ale jej ograniczona odporność na korozję i umiarkowana trwałość sprawiają, że jest stosowana głównie w narzędziach budżetowych. 2. Stal stopowa Dodanie innych pierwiastków do stali (np. chromu, molibdenu, wanadu) zwiększa jej wytrzymałość, odporność na korozję oraz żywotność. Przykłady: • Stal chromowo-wanadowa (Cr-V): Popularna w narzędziach samochodowych, takich jak klucze nasadowe. Charakteryzuje się wysoką odpornością na korozję i zużycie. • Stal molibdenowa (Cr-Mo): Lepsza odporność na wysokie temperatury i wyższa wytrzymałość na uderzenia, idealna do narzędzi używanych w ekstremalnych warunkach. Wpływ na cenę: Narzędzia ze stali stopowej są droższe, ale ich trwałość i niezawodność rekompensują wyższy koszt zakupu. 3. Stal nierdzewna Stal nierdzewna jest odporna na korozję dzięki zawartości chromu (powyżej 10,5%). Używana głównie w narzędziach o zastosowaniach specjalistycznych lub w miejscach, gdzie narzędzia są narażone na wilgoć.
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT Wpływ na cenę: Bardzo droga, ale idealna do środowisk wymagających wysokiej odporności na korozję. Narzędzia te są mniej wytrzymałe na duże obciążenia mechaniczne niż stal chromowo-wanadowa. 4. Narzędzia kute Kucie na gorąco pozwala uzyskać wyższą wytrzymałość mechaniczną poprzez ujednorodnienie struktury metalu. Narzędzia kute są bardziej odporne na pękanie i odkształcenia, co jest kluczowe w warsztatach samochodowych, gdzie narzędzia są narażone na duże obciążenia. Wpływ na cenę: Proces kucia jest kosztowny, ale zwiększa trwałość narzędzi. Dlatego narzędzia kute są droższe, lecz bardziej niezawodne. 5. Materiały alternatywne Niektóre narzędzia mogą być wykonane z innych materiałów, takich jak aluminium (dla lekkich narzędzi), stopy tytanu (dla narzędzi specjalistycznych) lub tworzywa sztuczne (dla narzędzi izolowanych elektrycznie). Wpływ na cenę: Aluminium i tytan zwiększają koszt narzędzi, ale są używane w specyficznych zastosowaniach, gdzie liczy się waga lub odporność na korozję. JAK MATERIAŁ WPŁYWA NA TRWAŁOŚĆ I JAKOŚĆ NARZĘDZI? 1. Wytrzymałość mechaniczna: Stal stopowa, zwłaszcza Cr-V i Cr-Mo, zapewnia wysoką odporność na odkształcenia i pęknięcia, co czyni narzędzia bardziej trwałymi. 2. Odporność na korozję: Stal nierdzewna i stopy z dodatkiem chromu oferują większą odporność na rdzę, co przedłuża żywotność narzędzi w wilgotnym środowisku. 3. Trwałość ostrzy i powierzchni roboczych: Stale o dużej zawartości węgla i wanadu są bardziej odporne na ścieranie, co przekłada się na lepszą jakość pracy. 4. Precyzja wykonania: Narzędzia wykonane z lepszych materiałów są często produkowane z większą precyzją, co poprawia komfort i efektywność użytkowania. JAK MATERIAŁ WPŁYWA NA CENĘ NARZĘDZI? 1. Koszt produkcji: Stale stopowe i nierdzewne wymagają bardziej skomplikowanych procesów obróbki, co podnosi ich cenę. 2. Żywotność: Wyższa trwałość i odporność na uszkodzenia oznaczają, że inwestycja w droższe narzędzia może się opłacić w dłuższej perspektywie. 3. Specjalizacja: Narzędzia ze specjalnych stopów (np. Cr-Mo) są droższe, ale ich właściwości (np. odporność na wysokie temperatury) usprawiedliwiają koszt.
39 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 WARSZTAT Przykład: Klucze nasadowe Budżetowe klucze nasadowe: • Wykonane ze stali węglowej lub niskiej jakości stali stopowej. • Mniejsza wytrzymałość na pęknięcia i korozję. • Niska cena, ale krótsza żywotność. Profesjonalne klucze nasadowe: • Wykonane ze stali chromowo-wanadowej lub chromowo-molibdenowej. • Wyższa odporność na ścieranie i odkształcenia. • Powłoki antykorozyjne (np. chromowanie) dla większej trwałości. • Wyższa cena, ale dłuższy czas użytkowania. Podsumowanie Wybór materiału do narzędzi ręcznych ma kluczowy wpływ na ich trwałość, jakość i cenę. Stale stopowe, zwłaszcza Cr-V i Cr-Mo, są doskonałym wyborem dla profesjonalnych warsztatów samochodowych, oferując idealny balans między kosztami a trwałością. Z kolei narzędzia ze stali węglowej są odpowiednie dla amatorów lub rzadziej używanych zestawów. Warto inwestować w narzędzia z wyższej półki, jeśli liczy się na niezawodność, bezpieczeństwo i długowieczność sprzętu.
40 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 RUBIA OPTIMA – NAJNOWSZA TECHNOLOGIA DO SILNIKÓW POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH I SPECJALISTYCZNYCH Gama olejowa TotalEnergies Rubia Optima to odpowiedź na najnowsze wyzwania konstruktorów silników samochodów ciężarowych i specjalistycznych. Ze względu na swoje właściwości nadaje się doskonale także do starszych jednostek i w wielu przypadkach z powodzeniem zastępuje oleje Rubia Tir. NOWOŚCI I WYDARZENIA
41 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 NOWOŚCI I WYDARZENIA Niespotykana dotąd czystość spalin, niższe zużycie paliwa, downsizing i wydłużone okresy między przeglądami – oto cechy, którymi wyróżniają się najnowsze silniki do samochodów ciężarowych. Ta techniczna rewolucja wymusiła opracowane zupełnie nowych olejów silnikowych. Jednym z najbardziej zaawansowanych produktów tej klasy jest Rubia Optima. To gama olejów, które wnoszą technologię zabezpieczenia i smarowania siników na wyższy, nieosiągalny wcześniej poziom. O zielonej transformacji mówi się głośno głównie w kontekście samochodów osobowych. Tymczasem wiele dzieje się także w klasie ciężkiej, czyli w transporcie profesjonalnym.Te same moce, które osiągane były dawniej z silników V8 o pojemności 17 litrów uzyskuje się z 6-cylindrowych silników 13, a nawet 11-litrowych. Spada średnie zużycie paliwa – z 32-35 l/100 km do 26-28 l/100 km. Niemal dwukrotnie wydłużono także interwały międzyprzeglądowe. Nie dałoby się tego osiągnąć bez tak nowoczesnych olejów jak Rubia Optima. Olej ten był opracowywany wspólnie z konstruktorami silników.Dodatkowym wyzwaniem była kompatybilność z wprowadzanymi systemami oczyszczania spalin takimi jak DPF czy SCR oraz biopaliwami. Chodzi o to, aby z jednej strony produkty spalania oleju silnikowego nie zatykały filtrów, a z drugiej – aby ewentualny kontakt biopaliwa z olejem nie powodował zmian jego właściwości – np. żelowania.Należy w tym miejscu podkreślić, że do silników, które wymagają olejów najnowszej generacji - takich jak Rubia Optima - nie wolno stosować starszych, tańszych zamienników. Takie oszczędności mogą spowodować wzrost zużycia paliwa, wzrost zużycia oleju, utratę właściwości oleju przed terminem jego wymiany, uszkodzenie układów smarowania oraz oczyszczania spalin, a także zwyczajne zatarcie silnika. To ważne, aby wiedzieć, że „olejowe nowości” to nie marketing, ale zupełnie nowe receptury niezbędne dla nowych konstrukcji realizujących ekologiczne cele.Wyraźnym znakiem nowych wymagań konstrukcyjnych są nowe, zaostrzone homologacje / dopuszczenia opublikowane przez praktycznie wszystkich liczących się producentów silników takich jak MAN, SCANIA DAIMLER TRUCK, VOLVO, DAF, MACK, RENAULT TRUCKS, CUMMIN. Wymagania te określone są także w najnowszych specyfikacjach jakościowych API oraz ACEA – chodzi o API: CK-4 oraz ACEA: E8 i ACEA E11. TotalEnergies Rubia Optima z technologią Inno-Boost Technologia Inno-Boost to w skrócie kompozycja innowacyjnych baz olejowych oraz odpowiednie kompozycje dodatków. Dzięki tym rozwiązaniom oleje Rubia Optima wyróżniają się następującymi zaletami:- wysoka odporność na utlenianie oleju (nawet o 100%)Ten parametr został potwierdzony w teście na silniku MACK prowadzonym przez 360 godzin gdzie temperatura oleju
42 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2024 NOWOŚCI I WYDARZENIA sztucznie utrzymywana była na bardzo wysokim poziomie 130 stopni Celsjusza. Olej Rubia Optima 3500 FE 5W-30 wykazał o 95% mniejszy wzrost lepkości niż dopuszczalna granica dla tej normy.- zaostrzone wymagania co do ochrony zużycia tulei i pierścieni, czystości tłoków, zapiekania pierścieni, szlamów i osadów w silnikach przy stosowaniu paliwa o podwyższonej ilości biokomponentów jak również zwiększonej ilości sadzy. Wiąże się to z lepszą kompatybilnością i większą dyspersją.- zaostrzone wymagania odnośnie utraty lepkości oleju na skutek ścinania polimerów i napowietrzania oleju.- podwyższone wymagania dotyczące ochrony przed blokowaniem DPF.Oleje Rubia Optima mają już ponad 200 homologacji producentów różnych pojazdów ciężarowych. Wiele z tych homologacji zostało wydanych nie tylko po testach laboratoryjnych, ale także po testach drogowych. TotalEnergies Rubia Optima zamiast Rubia Tir? TotalEnergies dąży do optymalizacji kosztów transportu oraz redukcji kosztów serwisowych dla użytkowników. Właśnie z tego powodu najnowsze oleje Rubia Optima nadają się także do starszych silników i z powodzeniem mogą zastępować starsze oleje Rubia Tir. Chodzi o to, aby zmniejszyć stany magazynowe i zwiększyć wytrzymałość starszych silników dzięki nowym technologiom olejowym. Przykładowe produkty z gamy TotalEnergies Rubia Optima TotalEnergies Rubia Optima 3500 FE 5W-30Olej syntetyczny, Low Saps do najnowszych silników EURO VI przeznaczony do prawie wszystkich marek na rynku. Jego jakość potwierdzają najwyższe specyfikacje międzynarodowe API: CK-4, ACEA
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=