PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 • dalszy wzrost kosztów pojazdu, mogący w perspektywie 2030 r. wynieść nawet 40% w stosunku do średnich cen z 2023 r., już o 22% wyższych niż 2019 r. Choć w pierwszej kolejności powyższe zmiany dotyczą rynku nowych samochodów, nie pozostaną bez wpływu na podmioty działające w branży IAM. Konsekwencje zmian rynkowych dla niezależnych warsztatów • Po pierwsze, ze względu na dużą liczbę nowych marek, rosnącą złożoność i współzależność instalowanych w pojazdach systemów oraz wdrażanie na szeroką skalę rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa trudniejsze może stać się diagnozowanie usterek, zamawianie właściwych części, a następnie i ich skuteczne zamontowanie i zintegrowanie z systemem pojazdu. Niewykluczone, że chcąc tego dokonać, należało będzie uzyskać dostępy do systemów diagnostycznych i baz danych wielu producentów i dostawców. • Po drugie, liczba obecnych na europejskich drogach zasilanych bateriami samochodów elektrycznych (BEV) wzrośnie z 3 mln dziś do nawet 30 milionów w 2030 r. Chcąc być w stanie obsługiwać jeżdżących nimi klientów, należało będzie przygotować warsztat na związane z elektromobilnością wyzwania, takie jak np. konieczność całkowitego pozbawienia pojazdu napięcia przed wymianą baterii czy przygotowanie się do stosowania technik pomiarowych wysokiego napięcia. • Po trzecie, ze względu na rosnące ceny nowych pojazdów, najprawdopodobniej wzrośnie gotowość klientów do napraw i ponoszenia ich kosztów. Co więcej, poszczególne usieciowione części i systemy bezpieczeństwa będą wymagały kalibracji. Pomimo licznych wyzwań i nowych trudności, rynkowe zmiany mogą więc stanowić dla niezależnych warsztatów okazję do rozszerzenia swojej działalności – pod warunkiem nadążania za technologicznymi wymaganiami.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=