PULS BRANŻY 37 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2023 z poziomu każdego ASO, ale w celu uzyskania pełniejszej informacji zalecamy zwracanie się bezpośrednio do przedstawicieli producentów pojazdów. Listę przedstawicieli producentów można znaleźć na stronie: https://www.pzpm.org.pl/Czlonkowie. 3. Zaświadczenie o odbytym badaniu technicznym z zagranicznej stacji kontroli pojazdów Analogicznie jak w przypadku dokumentów wydawanych w Polsce ponieważ wydawanie takiego dokumentu jest obowiązkowe od 2015 roku w całej UE. Wzory taki zaświadczeń w różnych krajach znajdują się na stronie http://bezkrecenia.pl/. Niestety zaświadczenia takie są wydawane – tak samo jak w Polsce – w formie papierowej, co oznacza że dokument taki w procesie sprzedaży auta często może “zaginąć”. W dowodach rejestracyjnych wydawanych w niektórych krajach możliwe jest odczytanie nazwy stacji kontroli pojazdów lub sieci stacji kontroli pojazdów, które wykonały ostatnie badanie techniczne. 4. Informacja z platform zakupowych do handlu pojazdami używanymi W chwili obecnej obrót samochodami używanymi w Unii Europejskiej w dużym procencie odbywa się poprzez platformy zakupowe, sprzedające nawet po kilkadziesiąt pojazdów w jednej transakcji do jednego kupującego. Auta te są następnie przywożone do Polski i tu dalej dystrybuowane. Firmy prowadzące takie platformy zakupowe dokonują zapisu stanu licznika pojazdu w dacie sprzedaży w swoich systemach, a często zawierają stan licznika na wystawianych przez siebie fakturach. Do najpopularniejszych platform w Polsce należą obecnie: https://www.autorola.pl https://cararena.pl/ https://www.auto1.com/pl/ 5. Deklaracja AKC-U/S Przebieg pojazdu jest obowiązkowym elementem deklaracji dopiero od 1 stycznia 2018 roku, a tym samym będzie on dostępny tylko dla aut przywiezionych po tej dacie. 6. Dane ubezpieczycieli z polis Ogromna większość ubezpieczycieli, nawet przy zakupie tylko polisy ubezpieczenia OC wymaga podania stanu licznika pojazdu w chwili wystawiania polisy. Ubezpieczyciele przechowują takie dane nawet do 20 lat wstecz w uwagi na tak określony termin przedawnienia roszczeń, które mogą powstać w związku z odpowiedzialnością posiadacza pojazdu mechanicznego. 7. Raport Historii Pojazdu Carfax lub AutoDNA Jest to międzynarodowy system dostarczający klientom końcowym odpłatnie raporty nt. historii pojazdów z Europy oraz USA, zawierające m. in. dane o historycznym przebiegu pojazdu. AutoDNA to polski dostawca tego typu informacji. Źródło: Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=