PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2022 ADAS Producenci pojazdów od wielu lat zabiegają o to, aby ich samochody były niezawodne, komfortowe, a przed wszystkim bezpieczne. I właśnie podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach, to główny cel jaki przyświeca zarówno producentom pojazdów, jak i rządzącym. Według statystyk ok. 90% wypadków i kolizji drogowych jest do pewnego stopnia wynikiem błędu ludzkiego. Aby temu zapobiegać wyposaża się pojazdy w szereg różnego rodzaju systemów, których działanie ma na celu pośrednio zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze. W związku z tym Parlament Europejski uchwalił w 2019 roku rozporządzenie, które nakazuje producentom pojazdów między innymi wyposażać je w systemy wspomagające kierowcę. Według tego rozporządzenia pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w następujące zaawansowane układy pojazdów: • Inteligentny asystent kontroli prędkości, • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon, • Ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, • Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy, • Awaryjny sygnał stopu, • Wykrywanie obiektów przy cofaniu, • Rejestrator danych na temat zdarzeń. Powyższe rozporządzenie zmienia również wiele innych przepisów, które do tej pory obwiązywały, ale przed wszystkim obliguje producentów samochodów do wprowadzania do sprzedaży na terenie UE tylko pojazdów spełniających takie wymagania. Nowe przepisy zaczną obowiązywać na wiosnę 2022 roku. Niezależnie od narzuconych wymagań, producenci od kilku lat wyposażają swoje samochody w różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=