E-Auto Service Manager 11/2024

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 11/2024 • UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W WARSZTACIE DZIĘKI PRODUKTOM MEWA • NA DOBRY START JESIENI • AXALTA IRUS: ZESKANUJ, DOPASUJ I WYMIESZAJ • NAJNOWSZY PISTOLET SATA JET X

PULS BRANŻY 4 BREMBO PRZEJMUJE FIRMĘ ÖHLINS 8 CZY BRANŻA MA JAKIŚ POMYSŁ? 12 FAKTY KONTRA MITY 18 FUCHS WPROWADZA NA RYNEK PRODUKTY W OPAKOWANIACH POCHODZĄCYCH Z RECYKLINGU 20 ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ WCIĄŻ WAŻNY WARSZTAT 24 MEWA - ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ W CENTRUM UWAGI 28 NA DOBRY START JESIENI LAKIERNIA 34 CYFROWE ZARZĄDZANIE KOLORAMI 38 SPEKTROFOTOMETRY W LAKIERNICTWIE 42 PROFESJONALNE PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO POLEROWANIA NOWOŚCI I WYDARZENIA 46 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 11/2024 • UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W WARSZTACIE DZIĘKI PRODUKTOM MEWA • NA DOBRY START JESIENI • AXALTA IRUS: ZESKANUJ, DOPASUJ I WYMIESZAJ • NAJNOWSZY PISTOLET SATA JET X

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 BREMBO PRZEJMUJE FIRMĘ ÖHLINS, WIODĄCEGO PRODUCENTA TECHNOLOGII ZAWIESZENIA KLASY PREMIUM Dzięki przejęciu Öhlins, Brembo rozszerza ofertę dla rynku motoryzacyjnego i wzmacnia rolę dostawcy zintegrowanych, inteligentnych rozwiązań dla swoich klientów. Ta decyzja biznesowa jest największym przejęciem w historii Brembo i znacząco rozszerza portfolio Grupy. Marka Öhlins jest mocno związana z wyścigami i bierze udział w najważniejszych mistrzostwach jako renomowany dostawca dla MotoGP, Formuły 1, Superbike, NASCAR i innych. Firma Brembo podpisała dzisiaj umowę z Tenneco, spółką portfelową funduszy zarządzanych przez podmioty powiązane z Apollo Global Management, Inc., na zakup 100% udziałów w firmie Öhlins Racing, czołowym producencie wysokiej klasy technologii zawieszenia do motocykli i samochodów dla segmentu OE, sportów motorowych i na rynek aftermarket. „Öhlins doskonale pasuje do firmy Brembo. To znana na całym świecie marka ze stabilnym modelem

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 biznesowym i doskonałą reputacją, zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze”, powiedział Matteo Tiraboschi, Brembo Executive Chairman. „Dołączenie Öhlins do naszej Grupy jest dla nas okazją do poszerzenia oferty dla rynku motoryzacyjnego. Dzięki temu możemy zrobić kolejny krok naprzód w strategii dostarczania zintegrowanych, inteligentnych rozwiązań klientom, wykorzystując przy tym synergię pomiędzy kluczowymi technologiami dla pojazdów”. Założona w 1976 roku firma Öhlins Racing ma swoją siedzibę w Upplands Väsby (Sztokholm) w Szwecji i posiada silną pozycję międzynarodową. Öhlins zatrudnia około 500 osób w dwóch zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Szwecji i Tajlandii, dwóch centrach badawczo-rozwojowych w Szwecji i Tajlandii oraz czterech oddziałach dystrybucyjnych i testowych w USA, Niemczech, Tajlandii i Szwecji. Technologia zawieszenia Öhlins słynie z precyzji, wydajności i innowacyjności. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i zaawansowanej technologii, Öhlins Racing oferuje szeroką gamę produktów, w tym amortyzatory, przednie widelce, amortyzatory skrętu, oprogramowanie i algorytmy oraz akcesoria dla segmentów OEM i aftermarket. Firma ma również silny związek z wyścigami i jest obecna w głównych mistrzostwach sportów motorowych, zaopatrując wyścigi MotoGP, Formuły 1, World Superbike, NASCAR i inne. Przewiduje się, że Öhlins Racing zakończy 2024 r. z obrotami w granicach 144 mln USD, przy skorygowanej marży EBITDA między 21% a 22%. „Jesteśmy przekonani o tym, że Brembo jest właściwym partnerem, aby przenieść Öhlins Racing na wyższy poziom”, powiedział Jim Voss, CEO Tenneco. „To przejęcie nie tylko zapewnia Öhlins i jego pracownikom dalsze sukcesy na rynku razem z Brembo, ale także wspiera strategię Tenneco polegającą na usprawnieniu naszego portfela biznesowego i wzmocnieniu naszych wyników finansowych, ponieważ nadal będziemy mogli realizować naszą długoterminową wizję”. „Łącząc siły z Brembo, cieszymy się, że możemy odblokować nowe możliwości rozwoju i wykorzystać nasze mocne strony i aktywa, aby napędzać innowacje i dostarczać jeszcze więcej korzyści naszym klientom i pracownikom”, powiedział Tom Wittenschlaeger, CEO Öhlins Racing. Öhlins Racing jest zaangażowany w rozwój najnowszej generacji technologii mechatronicznego zawieszenia na drogi i tory wyścigowe. To innowacyjne podejście wzmocni misję Brembo jako dostawcy rozwiązań dla przyszłej mobilności. To największa transakcja biznesowa w historii Brembo. Cena zakupu wynosi 405 milionów dolarów (370 milionom euro według obecnego kursu), na zasadzie bezgotówkowej i bez zadłużenia, z zastrzeżeniem zwyczajowych mechanizmów korekty ceny. Przejęcie zostanie opłacone z dostępnych środków pieniężnych.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 Zakup podlega standardowym zatwierdzeniom regulacyjnym i powinien zostać sfinalizowany na początku 2025 r. To kolejne przejęcie jest kontynuacją inwestycji Brembo w obszarze motocykli i wyścigów samochodowych. W 2021 r. Grupa zakupiła również SBS Friction w Danii i J.Juan w Hiszpanii, uzupełniając w ten sposób ofertę rozwiązań w zakresie układów hamulcowych dla jednośladów. W lutym tego roku Brembo ogłosiło wejście na rynek w Tajlandii wraz z uruchomieniem nowego zakładu produkującego układy hamulcowe dla firm motocyklowych. Brembo kontroluje również Marchesini, wiodącą markę w projektowaniu i produkcji felg ze stopów lekkich do motocykli wyścigowych i drogowych. Biznes związany z jednośladami wynosi obecnie około 13% całkowitych przychodów Brembo. BofA Securities działa jako doradca finansowy Brembo. Simpson Thacher & Bartlett i BonelliErede działają jako doradcy prawni. Jefferies LLC działa jako główny doradca finansowy Tenneco. Barclays działa również jako doradca finansowy, a Sidley Austin LLP jako doradca prawny. Matteo Tiraboschi, Brembo Executive Chairman

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 BLASK MA WIELE FORM Hella Polska sp. z o.o. Al. Wyścigowa 6 02-681 Warszawa www.hella.pl hella.polska Zaufaj ekspertowi w dziedzinie oświetlenia i sprawdź, która żarówka najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 CZY BRANŻA MA JAKIŚ POMYSŁ? W erze, gdy liczba samochodów na polskich drogach nieustannie rośnie, branża motoryzacyjna stoi przed paradoksalnym wyzwaniem. Mimo rosnącego zapotrzebowania na usługi, warsztaty samochodowe borykają się z dramatycznym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Ta sytuacja ma daleko idące konsekwencje, odczuwalne zarówno przez właścicieli warsztatów, jak i przez kierowców. SAMOCHODÓW NA DROGACH CORAZ WIĘCEJ, A W WARSZTATACH CORAZ MNIEJ MECHANIKÓW Skala problemu jest ogromna. Spośród 24 tysięcy warsztatów działających w Polsce, ¾ z nich poszukuje fachowców. Rezultat? Wydłużające się kolejki do warsztatów i rosnące koszty napraw. Niestety, to już nie jest problem przyszłości - kierowcy odczuwają go na własnej skórze już teraz. Dlaczego brakuje mechaników? Główną przyczyną jest ograniczony napływ młodych ludzi do zawodu mechanika samochodowego. Wielu potencjalnych pracowników odstrasza nienajlepszy wizerunek tej profesji, kojarzony z ciężką i brudną pracą. Nic bardziej mylnego! Rzeczywistość współczesnego warsztatu samochodowego to zupełnie inna historia. Dzisiejszy mechanik to często wysoko wykwalifikowany specjalista, inżynier mechanik, którego praca w coraz większym stopniu polega na obsłudze zaawansowanych systemów komputerowych i elektronicznych. Współczesne samochody, to skomplikowane maszyny, wymagające nie tylko wiedzy mechanicznej,

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 ale również umiejętności z zakresu elektroniki, a nawet informatyki. Praca w branży motoryzacyjnej to dziś nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie. To także możliwości ciągłego rozwoju zawodowego, praca z najnowszymi technologiami oraz stabilne zatrudnienie w rozwijającym się sektorze. Dla młodych ludzi, pasjonujących się motoryzacją i technologią, to może być przepustka do naprawdę fascynującej kariery. Czy branża ma jakiś pomysł na rozwiązanie problemu? Okazuje się, że tak! W odpowiedzi na te wyzwania, powstała inicjatywa "Wyścig Talentów" - innowacyjny konkurs skierowany do uczniów szkół branżowych i techników, którzy interesują się motoryzacją. Cel? Nie tylko zdobywanie wiedzy, odkrywanie i wspieranie młodych talentów, ale również promowanie nowoczesnego wizerunku branży motoryzacyjnej. Format konkursu i nagrody "Wyścig Talentów" to nie jest zwykły konkurs. To całoroczne wydarzenie składające się z siedmiu miesięcznych finałów (etapów) oraz wielkiego finału. Uczestnicy mają szansę zmierzyć się z realnymi problemami z branży motoryzacyjnej. To jak praktyki zawodowe, tylko lepsze i całkowicie online! Co miesiąc uczestnicy mogą wygrać wartościowe nagrody, a łączna pula nagród w konkursie wynosi aż 260.000 zł. Motywacja do działania? Jest i to jak pokazuje ranking konkursu, spora! Wsparcie branży i elastyczność udziału Co ciekawe, "Wyścig Talentów" cieszy się szerokim poparciem sektora motoryzacyjnego. Partnerami zostały wiodące firmy z branży. To jasny sygnał: branża aktywnie poszukuje młodych talentów i jest gotowa inwestować w ich rozwój. Elastyczność to kolejny atut konkursu. Można do niego dołączyć w dowolnym momencie, choć im wcześniej, tym większa szansa na zdobywanie cennej wiedzy i nagród. Przyszłość branży i konkursu Alfred Franke, jako jeden z inicjatorów konkursu, ma ambitne plany: "Chcemy, aby konkurs objął wszystkie szkoły o profilu motoryzacyjnym w Polsce i stał się drogą do kariery dla młodych ludzi. Pierwszy "Wyścig Talentów" potrwa do końca roku szkolnego 2024/2025, a wielki finał zaplanowano na czerwiec 2025 roku. Jestem przekonany, że dyplom finalisty, będzie przepustką do pracy w najlepszych warsztatach w Polsce, a w przyszłości nawet na uczelnię.” Dlaczego warto rozważyć karierę w motoryzacji? Dlaczego warto zainteresować się tą branżą? Powodów jest wiele. Rosnąca liczba samochodów oznacza, że zapotrzebowanie na wykwalifikowanych mechaników będzie tylko rosło. Nowoczesne samochody to prawdziwe komputery na kołach, a praca przy nich to ciągłe wyzwania i nauka nowych technologii. W obliczu niedoboru specjalistów, wykwalifikowani mechanicy mogą

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 liczyć na stabilne zatrudnienie i atrakcyjne warunki pracy. Od mechanika, przez diagnostę, po kierownika serwisu czy nawet właściciela warsztatu - możliwości są ogromne. Szansa dla młodych talentów "Wyścig Talentów" to więcej niż konkurs. To szansa na odmianę oblicza branży motoryzacyjnej w Polsce. To promocja nowoczesnego wizerunku zawodu mechanika samochodowego. To wreszcie rozwiązanie problemu niedoboru wykwalifikowanych pracowników w warsztatach. Dla młodych pasjonatów motoryzacji udział w "Wyścigu Talentów" to nie tylko szansa na nagrody. To możliwość pokazania swoich umiejętności potencjalnym pracodawcom. To pierwszy krok w kierunku fascynującej kariery. Jesteś uczniem szkoły branżowej lub technikum o profilu motoryzacyjnym? Zastanawiasz się nad swoją przyszłością? "Wyścig Talentów" może być Twoją szansą! Kto wie, może to właśnie Ty zostaniesz kolejnym mistrzem motoryzacji i przyczynisz się do rozwoju tej kluczowej dla gospodarki branży! Branża motoryzacyjna ma pomysł na walkę z niedoborem pracowników. Teraz pytanie brzmi: czy młodzi ludzie podejmą to wyzwanie? Więcej informacji o konkursie: www.wyscigtalentow.pl

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 FAKTY KONTRA MITY: 5 RZECZY, KTÓRE WARTO WIEDZIEĆ PRZEZ ZAKUPEM OPON CAŁOROCZNYCH • Konsumenci otoczeni są różnymi mitami na temat opon całorocznych. • Dunlop oferuje kierowcom „5 faktów, które warto znać”, by nie ulegać mitom. • Przykładem innowacyjnych technologii obalających mity są te obecne w oponie Dunlop All Season 2 Wielu kierowców wybierających nowe opony coraz częściej rozważa opony całoroczne, które są wygodnym rozwiązaniem dla różnych typów pojazdów i stylów jazdy. Wciąż jednak funkcjonują pewne mity na temat opon całorocznych, mimo że dzięki wieloletnim badaniom ich jakość i osiągi znacznie się rozwinęły. Opona Dunlop All Season 2 nowej generacji to przykład postępu w rozwoju opon całorocznych. Po 18 miesiącach intensywnych badań i rozwoju, producent wprowadził na rynek zaawansowany produkt, który umożliwia kierowcom bezpieczną jazdę w każdych warunkach pogodowych przez cały rok. Dzięki temu mogą cieszyć się komfortem i pewnością na drodze, bez konieczności sezonowej wymiany opon. W ostatnich latach branża oponiarska zanotowała znaczący wzrost zainteresowania oponami całorocznymi – w Europie segment ten odnotował wzrost o 66% w latach 2019-2023 . Pomimo to, pewne mity wciąż pokutują. Oto pięć faktów, które warto poznać przed zakupem opon całorocznych:

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 WYCIERACZKI HELLA DOBRE NA KAŻDĄ POGODĘ!

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 1. Mit: Opony całoroczne szybko się zużywają Fakt: Najnowsze technologie zapewniają długie przebiegi Trwałość opon jest jednym z kluczowych czynników branych pod uwagę przy zakupie. Dzięki nowoczesnym technologiom, opony całoroczne oferują coraz dłuższe przebiegi. W przypadku modelu Dunlop All Season 2, zoptymalizowana konstrukcja zapewnia dłuższą żywotność opony. Równomierne rozłożenie ciężaru na powierzchni styku opony z nawierzchnią skutkuje lepszym rozkładem ciśnienia, a to przekłada się na bardziej równomierne zużycie bieżnika i wydłużony przebieg. Opona ta została niedawno doceniona w najnowszym teście opon całorocznych magazynu Auto Bild, zdobywając tytuł „Eco-Master” oraz ocenę „najlepsza” pod względem przebiegu, uzyskując przy tym ogólną ocenę „dobrą”. Redaktorzy pochwalili nowy model Dunlopa za „zrównoważony, dobry poziom osiągów bez poważnych słabości” oraz za „najdłuższy przebieg w teście”. 2. Mit: Opony całoroczne nie radzą sobie w warunkach zimowych Fakt: Opony całoroczne są certyfikowane do jazdy na śniegu Opony całoroczne są oznaczone tym samym standardowym oznaczeniem „trzech szczytów górskich i płatka śniegu” (3PMSF), co opony zimowe. Oznacza to, że spełniają wszystkie wymagania niezbędne do jazdy po śniegu. Aby uzyskać ten certyfikat, zarówno opony zimowe, jak i całoroczne, takie jak Dunlop All Season 2, są testowane zgodnie z branżowymi standardami. Aby zagwarantować odpowiednie parametry, Dunlop opracował trójwymiarowe lamele na bieżniku opony, które są kluczową cechą konstrukcyjną skutkującą zwiększoną sztywnością, a także „wgryzające się” krawędzie zapewniające lepszą przyczepność na śniegu. Dzięki temu opona oferuje skuteczne hamowanie w każdych warunkach pogodowych. Nowa opona charakteryzuje się również zoptymalizowanym kształtem osnowy, w którym zastosowano wytrzymałe materiały strukturalne, co zwiększa stabilność opony i poprawia prowadzenie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Dunlop zaleca stosowanie opon całorocznych w łagodniejszych warunkach zimowych. W przypadku silnych opadów śniegu i oblodzenia najlepszym rozwiązaniem będą opony zimowe. Zalecenie to jest zgodne z wynikami niedawnego badania Ipsos przeprowadzonego na zlecenie Goodyear, które wykazało, że prawie 2/3 europejskich kierowców postrzega opony zimowe jako lepsze pod względem przyczepności i hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. 3. Mit: Opony całoroczne mają gorszą przyczepność latem Fakt: Opony całoroczne wykazują się świetnym prowadzeniem w okresie letnim W przeciwieństwie do poprzedniego mitu, niektórzy kierowcy żywią błęd-

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 ne przekonanie, że opony całoroczne sprawdzają się tylko zimą. Dzięki najnowszym technologiom, nowoczesne opony całoroczne stanowią ogromny krok naprzód, zapewniając zarówno dobre osiągi na suchej nawierzchni, jaki i przyczepność zimą. Oznacza to, że kierowcy nie doświadczą braku osiągów podczas długich letnich podróży. Mogą czuć się pewni i przygotowani, wiedząc, że ich opony zostały opracowane do użytku w każdych warunkach pogodowych. 4. Mit: Opony całoroczne nadają się tylko do małych samochodów miejskich Fakt: Opony całoroczne pasują do większości pojazdów Wielu kierowców nadal uważa, że opony całoroczne sprawdzają się jedynie w małych, kompaktowych pojazdach, co nie jest prawdą. Opony Dunlop All Season 2 są dostępne w rozmiarach od 14 do 19 cali i mogą być z powodzeniem stosowane w większych pojazdach, ponieważ osnowa każdego rozmiaru opony została dostosowana do konkretnego zastosowania. 5. Mit: Opony całoroczne to „tylko kompromis” Fakt: Opony całoroczne najnowszej generacji oferują zrównoważone osiągi przez cały rok W miarę jak technologia umożliwiająca produkcję opon całorocznych dojrzewała przez lata, coraz więcej kierowców w całej Europie z nich korzysta, uznając je za atrakcyjną alternatywę dla wymagających sezonowej zmiany opon letnich i zimowych. Dunlop poleca opony całoroczne kierowcom poruszającym się głównie po drogach miejskich, mieszkającym poza terenami górskimi lub o mniej surowych warunkach zimowych. Nowoczesne opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalne osiągi w różnych warunkach, dzięki czemu nadają się do użytku przez cały rok. Kierowcy nie muszą zmieniać opon co sezon, co zmniejsza liczbę zadań związanych z posiadaniem samochodu, jednocześnie zapewniając przygotowanie do różnych warunków pogodowych. „Ciężko pracowaliśmy, aby stworzyć kolejną generację opon całorocznych Dunlop odpowiadającą na potrzeby kierowców w całej Europie,” powiedziała Sonia Leneveu, dyrektorka ds. marketingu opon osobowych w regionie EMEA w Goodyear. „Nasi klienci doceniają zalety opon całorocznych, które ostatecznie ułatwiają korzystanie z samochodu. Wypróbowane i przetestowane produkty Dunlop korzystają z

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 ponad stuletniego doświadczenia marki, które jest kontynuowane w nowej gamie All Season 2”. „Dunlop rozumie pragnienia wielu kierowców, aby posiadanie samochodu było jak najprostsze. Goodyear Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 71 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach w 22 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na https://news.goodyear.eu/pl-pl/ Dzięki oponom całorocznym mogą oni zrezygnować z wymiany opon dwa razy w roku, oszczędzając na kosztach ich zakupu i przechowywania, co pozwala czuć się przygotowanym przez cały rok.”

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 Wprowadzenie do Europy opakowań w pełni pochodzących z recyklingu jest efektem zaangażowania dostawców i szerszej współpracy w ramach łańcucha dostaw. Już do końca bieżącego roku na europejskim rynku pojawi się 5 milionów takich butelek. W przyszłości marka zamierza wprowadzić to rozwiązanie na całym świecie, w ramach realizacji swoich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Poprzez wykorzystanie materiałów w pełni pochodzących z recyklingu, firma redukuje ilość materiałów opakowaniowych pochodzących z paliw kopalnych i obniża emisję dwutlenku węgla. W rezultacie każda butelka o pojemności 1 l i 5 l będzie miała całkowity ślad węglowy o 68% niżFUCHS WPROWADZA NA RYNEK PIERWSZE PRODUKTY W OPAKOWANIACH W PEŁNI POCHODZĄCYCH Z RECYKLINGU Grupa FUCHS, największy na świecie niezależny producent i dostawca innowacyjnych środków smarnych oraz produktów pokrewnych, wprowadza na rynek nowe opakowania produktów z gamy Automotive Aftermarket w 100% wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu (PCR). szy niż butelka wyprodukowana bez użycia materiałów pochodzących z recyklingu. Aby osiągnąć ten wynik, firma FUCHS we współpracy z dostawcami ulepszyła technologię produkcji bez uszczerbku dla jakości produktu, usprawniając proces produkcji. W ramach dalszego dążenia do osiągnięcia swoich celów zrównoważonego rozwoju, firma FUCHS zobowiązała się do ograniczenia emisji w całym łańcuchu wartości (cradle-tograve) o co najmniej 90% do roku 2040 (w porównaniu z rokiem 2021). Oprócz pracy nad bazą materiałową, zgodnie z ostatnim pełnym rocznym raportem zrównoważonego rozwoju, od 2021 roku FUCHS zmniejszył swój ślad węglowy o 14,8%.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 Obejmuje to wszystkie emisje w obrębie firmy, na które FUCHS może mieć bezpośredni wpływ. - Stworzenie opakowania w 100% pochodzącego z materiałów z recyklingu to prawdziwy kamień milowy w naszej produkcji. Osiągnęliśmy to poprzez integrację materiałów wtórnych, przy jednoczesnym utrzymaniu jakości produktu i spełnieniu wszystkich wymagań specyfikacji. Jest to jednak tylko krok na naszej drodze do zrównoważonego rozwoju, a nie cel podróży. W nadchodzących latach planujemy wprowadzenie tego rozwiązania do większej liczby produktów i regionów geograficznych - powiedział Bastian Keller, Dyrektor ds. globalnego zarządzania produktami w branży środków smarnych dla motoryzacji. - Taka zmiana wymaga zaangażowania i współpracy, ponownego przemyślenia procesu, technologii i pozyskiwania materiałów. Przyjmując etapowe podejście, byliśmy w stanie zdobyć doświadczenie i opinie klientów, aby upewnić się, że produkt spełnia ich potrzeby, a także potrzeby środowiska - dodaje. Oprócz zobowiązania do zwiększenia zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach, FUCHS planuje przejść na 100% ekologiczną energię elektryczną do 2025 roku, zwiększając jej udział do ponad 50% w 2023 roku. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: https://www.fuchs.com/pl/pl/

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 W tegorocznej edycji badania Goodyear wzięła udział rekordowa w historii ankiety liczba flot. Aż 1700 firm transportowych z całej Europy, w tym z Polski, podzieliło się opinią na temat działań proekologicznych i ich miejsca w strategii biznesowej. Badanie 2024 rzuca światło na najnowsze trendy i obawy operatorów flot wobec rosnącej presji związanej z godzeniem własnej wydajności z celami środowiskowymi. Podobnie jak w poprzednich latach, w podziękowaniu za każdą wypełZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ WCIĄŻ WAŻNY DLA FLOT, BARIERĄ SĄ KOSZTY I ZŁOŻONOŚĆ ROZWIĄZAŃ – WYNIKA Z NOWEJ EDYCJI BADANIA GOODYEAR Blisko 2/3 europejskich flot uznaje zrównoważony rozwój za „ważny” element swojej działalności, a w przypadku największych flot (powyżej 500 pojazdów) odsetek ten wzrasta do 93%. Takie wnioski płyną z czwartej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2024. Wśród najczęściej wymienianych barier utrudniających realizację celów proekologicznych wymieniano koszty i złożoność rozwiązań. nioną ankietę, Goodyear zasadził drzewo we współpracy z organizacją non-profit TreeNation. W ciągu czterech lat prowadzenia badania posadzono już ponad 7000 drzew. Różne motywacje Motywacje do działań proekologicznych różnią się w zależności od wielkości floty. Ponad połowa większych flot (59%) liczących od 100 do 500 pojazdów postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na podkreślenie wartości korporacyjnych, a w przy-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 padku największych flot odsetek ten wzrasta do 72%. Potwierdza to trend, w którym reputacja i wartości korporacyjne stają się głównymi motywatorami działań proekologicznych. Natomiast mniejsze floty (1-100 pojazdów) patrzą na zrównoważony rozwój z innej perspektywy, traktując go przede wszystkim jako sposób na obniżenie kosztów operacyjnych – aż 45% z nich koncentruje się na oszczędnościach. Cena i złożoność pozostają barierami Chociaż zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla flot, największym wyzwaniem wciąż pozostają koszty – aż 63% firm transportowych wskazuje wysoki koszt zrównoważonych rozwiązań jako istotną barierę. Dodatkowo, 43% respondentów uważa złożoność proekologicznych rozwiązań za kolejny poważny problem. Wyzwania te dotykają flot każdej wielkości, co podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo i łatwiejszych do wdrożenia rozwiązań, które mogą realnie przyczynić się do zmian. Przykładem może być Goodyear Total Mobility pozwalający z gamy różnych rozwiązań uszyć „pakiet na miarę”, adekwatnie do rozmiaru floty i jej biznesowych celów oraz ambicji - od paliwooszczędnych opon, przez system FleetOnlineSolutions, aplikację Goodyear eJob, po czujniki TPMS i czytniki Checkpoint i Drivepoint. Wszystkie te elementy połączo-

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 ne są z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane systemami przetwarzania danych, sprowadzając bardzo skomplikowany proces zarządzania flotą do poziomu jednego ekranu komputera czy tabletu. Więcej niż wydajność paliwowa - kompleksowe rozwiązania Oszczędność paliwa pozostaje kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju flot. Aż 58% firm inwestuje w nowoczesne pojazdy, widząc w nich szansę na poprawę efektywności środowiskowej, a ponad połowa flot (52%) nadal stawia na paliwooszczędne opony. Coraz większą rolę odgrywają również szkolenia kierowców (44%) oraz rozwiązania telematyczne (43%), co podkreśla rosnący nacisk na poprawę wydajności operacyjnej, wykraczającą poza sam sprzęt. Zrównoważony rozwój nie musi nieść kompromisów w zakresie wydajności Nowe pytanie w ankiecie 2024 ujawniło, że ponad 70% flot uważa, iż zrównoważony rozwój odbywa się kosztem wydajności. To spostrzeżenie podkreśla istotną percepcję w branży transportowej, którą Goodyear aktywnie stara się zmieniać dzięki swoim najnowszym innowacjom. Wprowadzone kilka tygodniu temu na rynek nowe linie opon Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA pozwalają zakwestionować pogląd, że floty muszą poświęcić wydajność na rzecz zrównoważonego rozwoju. Opony te zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dłuższe przebiegi, oszczędność paliwa i trwałość, a jednocześnie są w 55% wykonane z ekologicznych materiałów [1]. Dzięki zaawansowanym mieszankom i innowacjom konstrukcyjnym, modele EQMAX i EQMAX ULTRA oferują do 20% dłuższy przebieg i do 6% niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich modeli. Stosując te produkty floty mogą zmniejszyć emisję dwutlenku węgla bez uszczerbku dla osiągów podczas pracy. „W Goodyear rozumiemy, jak istotna jest równowaga między zrównoważonym rozwojem a wydajnością. Wyniki najnowszego badania potwierdzają obawy branży, jednak dzięki wprowadzeniu serii opon EQMAX i EQMAX ULTRA z dumą oferujemy rozwiązania, które pozwalają flotom nie rezygnować z żadnego z tych dwóch kluczowych celów. Te opony są dowodem naszego zaangażowania w innowacje i dążenie do zrównoważonego rozwoju” - powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu handlowego w Goodyear EMEA. Przeprowadzana co roku ankieta Goodyear Sustainable Reality pozostaje ważnym miernikiem zmieniającego się krajobrazu zrównoważonego rozwoju w branży transportowej. Tegoroczna edycja po raz kolejny podkreśliła znaczenie dostarczania flotom praktycznych i skutecznych rozwiązań. Szczegółowe informacje na temat ankiety oraz tego, w jaki sposób Goodyear wspiera floty w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju, są dostępne na stronie: www.goodyear.com.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ W CENTRUM UWAGI EFEKTYWNE UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W ZAKŁADZIE DZIĘKI PRODUKTOM FIRMY MEWA OFEROWANYM Z KOMPLEKSOWYM PAKIETEM USŁUG. Dostawca usług tekstylnych jakim jest firma Mewa zapewnia firmom zrównoważone i wydajne rozwiązania w zakresie czyszczenia przemysłowego. Zastosowanie czyściw wielokrotnego użytku i mat olejowych pozwala utrzymać środowisko pracy w czystości i jednocześnie zmniejszyć ilość odpadów. Tekstylia te są regularnie gromadzone przez użytkownika, a po wypraniu w zakładzie usługodawcy – już czyste – są one ponownie dostarczane użytkownikowi. Pozwala to oszczędzać zasoby i zapewnia stałą dostępność środków czyszczących. Do czyszczenia podzespołów bez użycia chemikaliów niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska Mewa oferuje myjki zaopatrzone w specjalny pędzel czyszczący oraz myjki wysokociśnieniowe. wraz z serwisem naprawczym i konserwacją. Wodny płyn czyszczący wykorzystywany w myjkach jest zgodny z wytycznymi obowiązującymi dla produkcji żywności (NSF Nonfood) . WARSZTAT

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 «To co robi, robi naprawdę doskonale» Mewa. Kompleksowy serwis odzieży roboczej. Więcej informacji na ten temat: mewa-service.pl/kompleksowy-serwis

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 W celu utrzymania zakładu i maszyn w czystości bez zanieczyszczania środowiska wykorzystywane są rozwiązania wymienione poniżej . W zakres kompleksowej usługi wchodzi również przejęcie i dokładne wypełnianie przez usługodawcę wszystkich obowiązków związanych z ochroną środowiska. Lśniące maszyny i urządzenia dzięki czyściwom wielokrotnego użytku Mewa ma w swojej ofercie cztery różne rodzaje czyściw, które szybko wchłanianiają rozpuszczalniki, smary lub sadzę. Wytrzymałe bawełniane czyściwa Mewatex i Mewatex Plus usuwają uporczywy brud i wióry metalowe, podczas gdy czyściwo Mewatex Ultra doskonale nadaje się do polerowania i praktycznie nie pozostawia kłaczków na czyszczonej powierzchni. Ściereczka z mikrofibry Mewa Protex jest idealna do czyszczenia delikatnych powierzchni. Efektywna ochrona przed wyciekami – maty olejowe wielokrotnego użytku Maty olejowe Multitex firmy Mewa chronią posadzkę warsztatu przed niebezpiecznymi dla środowiska wyciekami, takimi jak olej czy płyn z chłodnicy. Dostępne w różnych rozmiarach, mogą wchłonąć do 3 litrów cieczy i zapewniają czyste stanowisko pracy oraz pozwalają zredukować zużycie i utylizację środka wiążącego olej w postaci jednorazowego granulatu. Tekstylne czyściwa można prać i wykorzystywać wielokrotnie (zdjęcie: Mewa). Jako podkład podczas prac naprawczych i konserwacyjnych, maty olejowe chronią maszyny, stanowisko pracy i posadzkę przed zabrudzeniem i wyciekami (zdjęcie: Mewa). Do wchłaniania rozpuszczalników, smarów lub sadzy Mewa ma w swojej ofercie czyściwa o różnych właściwościach (zdjęcie: Mewa). WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych i jest także wiodącą firmą tej branży w Niemczech. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku firmy Mewa do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada 48 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. Myjki do części w kompleksowym pakiecie usług – zawsze gotowe do użycia Myjki do części maszyn firmy Mewa to niezawodne rozwiązanie służące do czyszczenia podzespołów bez wykorzystania substancji szkodliwych dla środowiska. Kompleksowy pakiet usług obejmuje regularną konserwację, wymianę płynu czyszczącego oraz naprawy. Wodne płyny czyszczące dokładnie usuwają smary, oleje i inne zabrudzenia nawet z elementów posiadających wiele nieregularnych, umieszczonych od kątem powierzchni. Te kompleksowe rozwiązania dostępne są wyłącznie w ramach pełnego pakietu usług, łącznie z odbiorem tekstyliów, ich praniem i kontrolą jakości oraz ponowną dostawą do użytkownika. Tym samym w zrównoważony i wydajny sposób Mewa wspiera działania firm, mające na celu utrzymanie w czystości przyjaznych dla środowiska stanowisk pracy. Myjka z pędzlem czyszczącym Mewa Eco-Clean dostępna jest w wersji mini (pow. robocza: 70 x 48 cm, nośność: 100 kg) oraz w wersji maxi (pow. robocza: 81 x 52 cm, nośność: 250 kg (zdjęcie: Mewa). WARSZTAT

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 NA DOBRY START JESIENI Jesienią zaczyna padać. Dotyczy to niestety również akumulatorów w naszych samochodach, które masowo padają jeszcze przed 1 listopada. Baterie źle znoszą zwiększone obciążenie (klimatyzacja, wycieraczki, podgrzewanie foteli) oraz ujemne temperatury. Jak temu zapobiec i zyskać pewność, że rano zawsze „odpali”? PROSTOWNIKI PROLINE WARSZTAT

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 Pod koniec sierpnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 84 947 samoc Oprócz sprawdzenia stanu akumulatora i jego podstawowych właściwości (napięcie bez obciążenia i z obciążeniem, stopień rozładowania, prąd ładowania instalacji) warto zaopatrzyć się w urządzenie które naszemu akumulatorowi przywróci sprawność, a czasem nawet da drugie życie. Tym urządzeniem jest oczywiście prostownik, lecz dawno minęły czasy, gdy prostownik był jedynie rodzajem najprostszego transformatora, który miał tylko jedno zadanie – dostarczyć prąd stały o jakiej takiej charakterystyce znamionowej, nie paląc przy tym bezpieczników w całym bloku lub garażu. Nowoczesne prostowniki to inteligentne stacje ładowania. Takimi właśnie urządzeniami są produkty PROLINE. W ofercie marki PROLINE znajdziemy prostowniki inwertorowe, służące do ładowania akumulatorów samochodowych osobowych, dostawczych ciężarowych, motocyklowych, łodzi czy nawet traktorków koszących. Prostownik inwertorowy PROLINE 46833 przeznaczony do ładowania akumulatorów samochodowych, skuterów, kosiarek czy łodzi. Niezmiernie lekki i poręczny prostownik inwertorowy marki PROLINE o symbolu 46833 przeznaczony jest do ładowania wszystkich typów akumulatorów 12V o pojemności od 2 do 400AH, kwaso-ołowiowych, żelowych, MF-bezobsługowych, CA-wapniowych, EFB i AGM. Prostownik wyposażony jest w elektroniczne sterowanie procesem ładowania za pomocą mikroprocesora, który umożliwia ładowanie w trybie "inteligentnym" oraz co ważne posiada funkcję rozruchu awaryjnego. Po osiągnięciu wymaganego napięcia następuje automatyczne wyłączenie ładowania. Bateria podczas ładowania podlega samoczynnej regeneracji. Awaryjne uruchomienie WARSZTAT

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 pojazdu tylko do akumulatorów ołowiowych. Prostownik posiada dodatkowe gniazdo zasilające 12V dc. Model 46830 naładuje akumulatory o napięciu 12V i pojemnościach od 2 do 60Ah prądem ładowania 2A lub 1A. Dotyczy to baterii praktycznie każdego typu. Prostownik ten nadaje się do ładowania akumulatorów ołowiowych, żelowych, bezobsługowych, wapniowych oraz akumulatorów głębokiego rozładowania typu EFB, AGM, w które są np. wyposażone pojazdy z systemem start-stop. WARSZTAT

PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 Model 46831 to idealny sposób na wyczerpane jesienią i zimą akumulatory o napięciu 12V i pojemnościach od 2-120Ah. Z prądem ładowania 3,5A lub 1A tak jak poprzednio wspomniany model obsługuje praktycznie wszystkie typy akumulatorów dostępnych na rynku z litowymi włącznie. Model 46832 pomoże przetrwać trudny czas akumulatorom o napięciu 12V z prądem ładowania 7.0A oraz 24V prądem ładowania 3.5Ao pojemościach od 2Ah do 120Ah. Dodatkowo aparat ten ma funkcję prostego zasilania innych urządzeń prądem o napięciu 13,6V i 5A . https://narzedzianonstop.pl/warsztat/pozostale/prostowniki WARSZTAT

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA CYFROWE ZARZĄDZANIE KOLORAMI JESZCZE NIGDY NIE BYŁO TAK ŁATWE Axalta wprowadziła niedawno na rynek dwa innowacyjne rozwiązania na potrzeby naszego trzyetapowego procesu cyfrowego zarządzania kolorami Axalta Irus: zeskanuj, dopasuj i wymieszaj. AXALTA REFINISH POMAGA WARSZTATOM WYDAJNIEJ PRACOWAĆ, GENEROWAĆ MNIEJ ODPADÓW I PRECYZYJNIE DOPASOWYWAĆ KOLORY Pierwsze z nich to Axalta Irus Scan, spektrofotometr następnej generacji, który do sprzedaży trafił we wrześniu 2024 roku i odpowiada za pierwszy krok, czyli skanowanie koloru. Dzięki zaawansowanej technologii urządzenie precyzyjnie wykonuje pomiar koloru lakieru i dopasowuje do niego najlepszą recepturę z bazy online. Axalta Irus Scan wykorzystuje opatentowaną technologię kąta odwrotnego, który identyfikuje pigmenty z efektem. W rezultacie użytkownicy otrzymują bardziej precyzyjne odczyty dla popularnych kolorów achromatycznych. Jest to także pierwszy spektrofotometr z wbudowaną funkcją pomiaru połysku, co pomaga prawidłowo wybrać proces przygotowania powierzchni oraz określić właściwy stopień połysku lakieru bezbarwnego. Kamera RGB o wysokiej rozdzielczości mierzy kolor i za pomocą autorskiego algorytmu dopasowuje go do konkretnej receptury koloru z nieustannie aktualizowanej bazy ponad dwóch

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA milionów receptur Axalty. To znacznie przyspiesza proces dopasowania koloru, co przekłada się na krótszy czas lakierowania pojazdu i większą wydajność serwisów. „Intuicyjny ekran dotykowy oznacza, że nie trzeba być wykwalifikowanym lakiernikiem, żeby korzystać z urządzenia” – tłumaczy Dariusz Niedźwiedź, Digital Automation Coordinator Refinish Systems. „Wystarczy dokonać pomiaru koloru jak najbliżej uszkodzonego miejsca. Z uwagi na wysoką precyzję urządzenia miejsce musi być odpowiednio oczyszczone. Nie powinno zawierać rdzy ani zanieczyszczeń, ponieważ brud i zadrapania mogą wpływać na odczyt koloru”. Po wyświetleniu się potwierdzenia prawidłowego odczytu parametrów koloru i efektu dane te są wysyłane do oprogramowania kolorystycznego Axalta Nimbus Color, które wyświetla odpowiednią recepturę koloru. Następny i ostatni krok to mieszanie koloru i tutaj w maju 2023 roku miała miejsce premiera drugiego innowacyjnego produktu: mieszalnika Axalta Irus, najszybszego na świecie, w pełni zautomatyzowanego mieszalnika dla samochodowej branży lakierniczej. Urządzenie zapewnia wysoką precyzję mieszania kolorów oraz jest kompatybilne z innowacyjnymi, butelkowymi pojemnikami Axalty, które powstają w 50% z recyklingowanego tworzywa. Lakiernicy mogą zwiększać zyski oraz jednocześnie ograniczać swój wpływ na środowisko naturalne, aby tym samym realizować lub przekraczać swoje cele biznesowe. Nowy mieszalnik umożliwia lakiernikom zwiększanie zysków oraz jednocześnie ograniczanie swojego

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA wpływu na środowisko naturalne. Jest to produkt zaawansowany pod każdym względem.Wystarczy uruchomić proces mieszania na dowolnym komputerze lub tablecie, a do mieszalnika Axalta Irus Mix wstawić kubek lakierniczy. Oprogramowanie kolorystyczne Axalta Nimbus Color bezprzewodowo przesyła recepturę do mieszalnika, który za naciśnięciem przycisku samodzielnie miesza lakier. W tym czasie lakiernicy mogą zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami. Gdy urządzenie zakończy pracę, kubek lakierniczy jest gotowy do podłączenia do pistoletu. To jednak nie wszystko. Żeby zapobiegać zatorom i uszkodzeniom, mieszalnik automatycznie przeprowadza procedurę czyszczenia głowic. Oszczędność czasu Dzięki opatentowanej technologii Axalta, Irus Mix to najszybszy, w pełni zautomatyzowany mieszalnik na rynku. Z badań Axalty wynika, że dzięki urządzeniu klienci mogą skrócić czas pracy nawet o 60%. Optymalizacja nakładów pracy Axalta Irus Mix jest niezwykle prosty w obsłudze i nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej. Dzięki automatyzacji lakiernicy podczas mieszania koloru mogą skupić się na innych zadaniach. Obniżenie zużycia materiałów i energii Mieszalnik Axalta Irus Mix jest kompatybilny z oryginalnymi butelkami Axalta, dzięki czemu nie trzeba ich samodzielnie napełniać. Co więcej, butelki mają precyzyjne końcówki dozujące, a zatem lakiernicy mogą liczyć na dokładne mieszanie kolorów i minimum odpadów. Ochrona środowiska Butelki Axalta powstają w 50% z tworzywa z recyklingu, co podkreśla zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój. Dlatego też nasze wodorozcieńczalne systemy lakierów bazowych premium – Spies Hecker Permahyd Hi-TEC, Cromax Pro i Standox Standoblue – są dostępne

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA O Axalta Refinish Axalta Refinish – część Axalta, światowego lidera branży farb i lakierów – jest niezawodnym partnerem klientów z segmentu napraw powypadkowych, którzy oczekują pełnej satysfakcji. Dostarczamy innowacyjne produkty, usługi oraz technologie, które sprawiają, że cały proces naprawy pojazdu jest bardziej efektywny, zrównoważony oraz rentowny. Prawie 160 lat doświadczenia w branży lakierniczej, zaangażowanie w tworzenie innowacyjnych rozwiązań oraz nieustanny rozwój technologii sprawiają, że oferujemy naszym klientom nieograniczony wybór kolorów dla idealnego dopasowania. Co najważniejsze, nieustannie analizujemy i przewidujemy potrzeby naszych klientów, aby mogli sprostać wyzwaniom, przed którymi stają każdego dnia. Dysponujemy bogatym portfolio marek lakierniczych, które spełniają wymagania każdego serwisu oraz segmentu branży. w butelkach zaprojektowanych specjalnie na potrzeby mieszalników Axalta Irus Mix. „Gdy wprowadziliśmy na rynek nasz kompleksowy, cyfrowy system do zarządzania kolorami, znany teraz pod nazwą Axalta Irus, byliśmy pewni jednego – przeszłość branży to w pełni zautomatyzowane mieszanie kolorów” – tłumaczy Dariusz Niedźwiedź. „Obecnie cały ten proces jest w pełni zautomatyzowany, dzięki czemu klienci mogą zajmować się bardziej dochodowymi zajęciami”.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA SPEKTROFOTOMETRY W LAKIERNICTWIE SAMOCHODOWYM: TECHNOLOGIA, KTÓRA REWOLUCJONIZUJE BRANŻĘ W lakiernictwie samochodowym dobór odpowiedniego odcienia koloru stanowi kluczowe wyzwanie. W sytuacjach, gdy wymagane jest idealne dopasowanie lakieru do istniejącej powłoki, najdrobniejsze różnice w odcieniu mogą być zauważalne. Tradycyjne metody, opierające się na porównaniu wzorników kolorystycznych, okazały się czasochłonne i mało precyzyjne. W odpowiedzi na te potrzeby rynek wprowadził spektrofotometry – zaawansowane urządzenia optyczne, które analizują i identyfikują kolor z wyjątkową dokładnością, ułatwiając lakiernikom dobranie odpowiedniej receptury lakieru. Jak działa spektrofotometr? Spektrofotometry to urządzenia mierzące kolor poprzez analizę sposobu, w jaki światło odbija się od powierzchni lakieru. Proces ten odbywa się w kilku etapach: 1. Pomiar koloru: Spektrofotometr emituje światło na powierzchnię badanego materiału. Urządzenie mierzy ilość światła odbitego przez powierzchnię w różnych długościach fal, a następnie tworzy "profil kolorystyczny". Nowoczesne spektrofotometry, takie jak Axalta Irus Scan, korzystają z zaawansowanych technologii, aby wykrywać nawet najmniejsze niuanse w kolorze. 2. Wykrywanie pigmentów i efektów specjalnych: Dzięki opatentowanej technologii kąta odwrotnego, Irus Scan jest w stanie zidentyfikować pigmenty z efektem, takie jak refleksy metaliczne czy perłowe, które nadają lakierowi specjalny wygląd. Oznacza to, że użytkownik otrzymuje bardziej precyzyjne wyniki, szczególnie dla popularnych kolorów achromatycznych.

FAMA Sp. z o.o. ul. Rypułtowicka 15, 95-200 Pabianice www.fama.com.pl SATA jet X Pracuje dla Ciebie Zaawansowana technologia dyszy. Innowacyjne funkcje cyfrowe. Ulepszona ergonomia i wyjątkowe szczegółowe rozwiązania. Jet X doskonale urzeczywistnia istotę SATA. Innowacyjny labiryntowy system przepływu powietrza kieruje powietrze w dyszy tak, aby wydostawało się bez turbulencji i pulsacji - efektem jest wyjątkowo drobna i jednorodna atomizacja. Zoptymalizowany rozkład materiału i równomierny wzór natrysku z wyraźnie zdefiniowanymi strefami zanikania zapewniają kontrolowane i natychmiastowe odczucie malowania. Jet X to nowy punkt odniesienia w klasie premium. Zalety produktu » Innowacyjny labiryntowy system przepływu powietrza zapewniający wyjątkową atomizację » Jednolity wzór natrysku z wyraźnie zdefiniowanymi strefami zanikania Dwa kształty dyszy: „O” (prędkość) i „I” (kontrola) ze stałymi wymiarami wentylatora dla wszystkich rozmiarów dysz dostępne w następujących wersjach: BASIC, DIGITAL ready, DIGITAL i DIGITAL pro jet X DIGITAL pro; Wyświetlanie ciśnienia wlotowego, czasu pracy i temperatury otoczenia; regulowana wartość docelowa ciśnienia wlotowego z funkcją alarmu; cyfrowy panel sterowania; łatwa zmiana z barów na psi i z °C na °F i wiele więcej.

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA 3. Pomiar połysku: Spektrofotometr Axalta Irus Scan to także pierwsze urządzenie z wbudowaną funkcją pomiaru połysku, co jest kluczowe przy dobieraniu lakierów o odpowiedniej intensywności odbicia światła. Ta funkcja pozwala lakiernikom dostosować przygotowanie powierzchni i wybrać odpowiedni stopień połysku lakieru bezbarwnego. 4. Dopasowanie do bazy receptur: Po przeprowadzeniu pomiaru spektrofotometr przesyła dane do oprogramowania kolorystycznego, takiego jak Axalta Nimbus Color. Program ten porównuje zarejestrowane parametry koloru z aktualizowaną bazą ponad dwóch milionów receptur. Algorytm na podstawie danych z pomiaru sugeruje najbliższe dopasowanie, co pozwala lakiernikowi szybko i precyzyjnie dobrać kolor. 5. Automatyczne mieszanie: W kolejnym kroku mieszalnik Axalta Irus Mix przejmuje dane z Nimbus Color i automatycznie przygotowuje lakier na podstawie wybranej receptury. Cały proces jest w pełni zautomatyzowany – wystarczy, że lakiernik wstawi kubek lakierniczy, a mieszalnik samodzielnie przeprowadza mieszanie, oszczędzając czas i ograniczając marnotrawstwo materiałów. Inne wiodące firmy i ich rozwiązania W branży lakiernictwa samochodowego oprócz Axalta, spektrofotometry oferują również inne znane firmy, takie jak PPG Industries, BASF oraz AkzoNobel. Każda z tych firm wprowadziła na rynek zaawansowane urządzenia, które wspierają lakierników w ich pracy: • PPG Industries – RapidMatch X-5: Spektrofotometr RapidMatch X-5 od PPG Industries to pięciokątowy spektrofotometr, który analizuje kolor i efekty specjalne pod pięcioma kątami oświetlenia. Urządzenie jest wyposażone w oprogramowanie PaintManager, które współpracuje z bazą danych kolorystycznych PPG. RapidMatch X-5 pomaga lakiernikom w precyzyjnym dopasowaniu koloru, eliminując konieczność ręcznego porównywania próbek. • BASF – SmartSCAN: SmartSCAN to kompaktowy spektrofotometr marki BASF, który ułatwia pomiar koloru w trudnych warunkach. Jest zintegrowany z oprogramowaniem BASF Refinity i umożliwia szybkie skanowanie kolorów oraz automatyczne dopasowanie do odpowiednich receptur. SmartSCAN kładzie nacisk na łatwość użytkowania oraz precyzję, zapewniając szybkie i dokładne pomiary. • AkzoNobel – Automatchic Vision:

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2024 LAKIERNIA Automatchic Vision to zaawansowany spektrofotometr, który umożliwia szczegółową analizę koloru pod różnymi kątami. Dzięki współpracy z oprogramowaniem MIXIT firmy AkzoNobel, urządzenie tworzy idealne dopasowanie kolorystyczne w krótszym czasie. Automatchic Vision analizuje kolor pod kątem różnych odcieni i połysku, co jest kluczowe przy pracy z lakierami z efektem specjalnym. Zalety i korzyści stosowania spektrofotometrów w lakiernictwie Korzyści z zastosowania spektrofotometrów w pracy lakierników samochodowych są znaczące: • Oszczędność czasu: Automatyczne dopasowanie koloru skraca czas potrzebny na znalezienie odpowiedniej receptury. Na przykład, Axalta Irus Mix może zmniejszyć czas pracy nad doborem koloru nawet o 60%. • Zwiększona precyzja: Dzięki zaawansowanej technologii identyfikacji pigmentów i efektów specjalnych, lakiernicy mogą mieć pewność, że dobrany kolor będzie dokładnie odpowiadał oryginalnemu lakierowi. • Optymalizacja pracy: Automatyzacja procesu mieszania pozwala lakiernikom skupić się na innych zadaniach, zwiększając efektywność pracy. Automatyczne mieszalniki, takie jak Axalta Irus Mix, eliminują ręczne przygotowywanie lakieru, co dodatkowo redukuje ryzyko błędów. • Zrównoważony rozwój: Wprowadzenie butelek z tworzywa z recyklingu przez Axalta oraz automatyzacja procesu mieszania pomagają zmniejszyć zużycie materiałów i odpadów, co jest korzystne dla środowiska. Przyszłość lakiernictwa: pełna automatyzacja Cyfryzacja procesu dopasowania i mieszania kolorów staje się standardem w nowoczesnym lakiernictwie samochodowym. Firmy takie jak Axalta, PPG, BASF oraz AkzoNobel koncentrują się na rozwoju narzędzi, które nie tylko zwiększają precyzję, ale także zmniejszają wpływ na środowisko. Dzięki takim rozwiązaniom lakiernicy mogą osiągać lepsze wyniki w krótszym czasie, jednocześnie spełniając oczekiwania klientów w zakresie jakości i trwałości lakieru.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=