42 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2022 WARSZTAT nich pojazdy go miały – no jak? Środowisko motorsportu dąży w związku z tym się do stworzenia przepisów, zgodnie z którymi powstałyby wojewódzkie stacje diagnostyczne uprawnione do wydawania książki pojazdu sportowego. Posiadające ją auta nadal nie mogłyby poruszać się po drogach publicznych, ale mogłyby startować w wyścigach, w których wymagany jest przegląd. Zwiększyłoby to bezpieczeństwo na zawodach i ułatwiło ich organizację. Uważam też, że powinno się poprawić dostępność w naszym kraju torów wyścigowych. Przyczyniłoby się to zapewne do zmniejszenia liczby nocnych wyścigów ulicznych. Ludzie mający potrzebę sprawdzenia się w ten sposób, mogliby ją legalnie zaspokajać. Co więcej, ekstremalne doświadczenia z toru mogłyby pozytywnie wpływać na umiejętność zachowania się w niebezpiecznych sytuacjach na drodze. A czy mocno odczuliście zmiany wynikające z dynamicznie rosnących w ostatnim czasie cen? Najbardziej dotknęły nas podwyżki czynszu. Od roku zauważalnie i regularnie wzrasta. Zastanawiamy się, co będzie po 1 stycznia. Widać też, że ludzie szukają oszczędności. Chęć modernizacji jest mniejsza niż dotąd – odczuwamy, że klienci podchodzą do wydatków ostrożniej. Nakłada się to z rosnącymi cenami energii i ogrzewania. Z drugiej strony scena rajdowa ciągle się rozwija. Tu rosną ceny wpisowego, ale paradoksalnie może to być dla nas szansa. Wzrasta w efekcie potrzeba jazdy niezawodnym autem, które pozwoli bezpiecznie i dobrze się bawić. Nie ma więc co negatywnie się nastawiać. Jak widzicie kierunek rozwoju warsztatu? Marzyłby się nam zakup centrum obróbczego umożliwiającego obróbkę głowic w pięciu osiach. To dość zaawansowana technologia, ale można dzięki niej wyciągnąć duże moce. Gwarantuje też powtarzalność i zapewnienie takich samych parametrów w każdym cylindrze i komorze spalania. Przy obróbce ręcznej taki poziom precyzji jest nieosiągalny. To jednak duża inwestycja, a banki mniej chętnie niż kiedyś udzielają wysokich kredytów. Zanim będziemy o tym poważnie myśleć, chcielibyśmy mieć własny kąt. A jak widzisz przyszłość branży – jak będzie wyglądać praca warsztatu za 10 lat? Nie jestem przekonany, czy – choć są obecnie intensywnie promowane – samochody elektryczne to właściwa odpowiedź na współczesne potrzeby i ekologiczne wyzwania. Norwegia czy Kalifornia borykają się z problemami związanymi z dużymi obciążeniami sieci energetycznej wywołanymi ładowaniem pojazdów elektrycznych. Kłopotliwa jest też utylizacja ich komponentów, ale i sam serwis. Obsługa „elektryka” wymaga bardzo zaawansowanej infrastruktury. Otwarcie przestrzeni akumulatora wymaga uprawnień i zapewnienia odpowiednich warunków BHP i ppoż., a wszystko to wiąże się z wyższymi kosztami ser-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=