E-Auto Service Manager 10/2024

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 CEWKI ZAPŁONOWE – CZY W TWOIM SILNIKU ISKRZY? Układ zapłonowy to, pomijając sterowanie (czy to elektroniczne, czy mechaniczne), przede wszystkim świece zapłonowe, przewody zapłonowe (jeśli jest to konstrukcja z przewodami) oraz cewka lub cewki zapłonowe. Niesprawność każdego z tych elementów układu niesie za sobą ryzyko poważnych uszkodzeń silnika, jego osprzętu a niejednokrotnie może doprowadzić nawet do pożaru pojazdu. W niniejszym artykule przybliżymy nieco zagadnienia niedomagania układu zapłonowego związanego z jego sercem, czyli cewką. Bez niej silnik się nie uruchomi a niesprawna przysparza wielu kłopotów. Przyjrzyjmy się zatem najczęściej występującym objawom awarii cewki zapłonowej: • Trudności z uruchomieniem silnika. Oczywiście taki problem nie musi oznaczać kłopotów z cewką i konieczna może okazać się dalsza, bardziej szczegółowa diagnostyka. Jednak, gdy np. pojazd posiada układ z indywidualnymi cewkami dla każdego cylindra, można zaobserwować, iż w części cylindrów dochodzi do zapłonu mieszanki. Może to oznaczać niesprawność tylko w części układu zapłonowego – w tym przypadku jednej lub kilku cewek, jako że o niej jest ten artykuł. • Nierównomierność pracy silnika na biegu jałowym. Jeżeli jedna lub więcej cewek, lub jej/ich terminale są niesprawne, może to doprowadzać do zauważalnej niestabilności biegu jałowego. Symptom ten jest stosunkowo łatwy do zauważenia, ponieważ silnik na biegu jałowym powinien pracować z ustaloną, jednostajną prędkością obrotową. Wszelkie odchylenia są zatem zauważalne czy słyszalne bez żadnej aparatury pomiarowej. • Przerwy w zapłonie – wypadanie zapłonów. Silnik, który szarpie, wpada w wyczuwalne wibracje lub wykazuje inne nieprawidłowości z przebiegiem procesu spalania, może mieć uszkodzoną cewkę zapłonową. Powyższe objawy świadczą bowiem o braku procesu spalania (lub jego WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=