ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 10/2024 • KATALOG PRODUKTÓW BHP – MEWA • CEWKI ZAPŁONOWE – CZY W TWOIM SILNIKU ISKRZY? • NIEZAWODNE KLUCZE PROLINE W NOWEJ ODSŁONIE • SATA ZAPREZENTOWAŁA NAJNOWSZY PISTOLET SATA JETX
PULS BRANŻY 4 UFI HYDROGEN PREZENTUJE PRZEŁOMOWĄ TECHNOLOGIĘ 8 TMD FRICTION PRZESUWA GRANICE TECHNOLOGICZNE 14 INTER CARS Z POMOCĄ DLA WARSZTATÓW 16 EKSPERCI SZKOLĄ MŁODYCH LAKIERNIKÓW 18 ŻYCIE OLIWERA PO KONKURSIE 22 MEWA - NOWE ARTYKUŁY BHP WARSZTAT 26 CEWKI ZAPŁONOWE 32 NIEZAWODNE KLUCZE PROLINE LAKIERNIA 36 WIODĄCY PRODUCENCI LAKIERÓW SAMOCHODOWYCH 42 ŁATWIEJSZA NAPRAWA LAKIERÓW MATOWYCH NOWOŚCI I WYDARZENIA 46 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 10/2024 • KATALOG PRODUKTÓW BHP – MEWA • CEWKI ZAPŁONOWE – CZY W TWOIM SILNIKU ISKRZY? • NIEZAWODNE KLUCZE PROLINE W NOWEJ ODSŁONIE • SATA ZAPREZENTOWAŁA NAJNOWSZY PISTOLET SATA JETX
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 UFI HYDROGEN PREZENTUJE NA TARGACH AUTOMECHANIKA PRZEŁOMOWĄ TECHNOLOGIĘ W DZIEDZINIE ZIELONEGO WODORU I CZYSTEJ ENERGII W dniach 10-14 września 2024 r. na targach Automechanika we Frankfurcie, UFI Filters, wiodąca firma specjalizująca się w filtracji i zarządzaniu termicznym, zaprezentowała po raz pierwszy w Europie swoje innowacje technologiczne dla sektora wodorowego. Firma założona we włoskiej prowincji Werona w 1971 r. jest cenionym liderem w dziedzinie filtracji w sektorach samochodowym, heavy duty i rolniczym. Ponad 95% producentów lekkich pojazdów dostawczych na całym świecie, w tym główne niemieckie marki, polega na filtrach i systemach zarządzania termicznego UFI Filters Group, podobnie jak 50% producentów pojazdów ciężarowych. Portfolio produktów UFI obejmuje filtry powietrza, oleju, paliwa, kabinowe, hydrauliczne i płynu chłodzącego, a także wymienniki ciepła do samochodów spalinowych, pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Wraz z utworzeniem nowej spółki UFI Hydrogen, grupa włącza się w zieloną rewolucję, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom zaprojektowanym w celu dekarbonizacji gospodarki.
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Zaangażowanie w zrównoważone innowacje Założona w 2023 r. firma UFI Hydrogen koncentruje się na rozwoju zespołów elektrod membranowych (MEA) z membranami pokrytymi katalizatorem (CCM), potrzebnych do elektrolizerów z membraną do wymiany protonów (PEM). MEA umożliwiają wydajną produkcję zielonego wodoru i jego konwersję na energię elektryczną, która może być wykorzystywana do różnych celów poza ogniwami paliwowymi, w tym do wytwarzania energii, procesów przemysłowych, a nawet w dostawie energii do domów. Od 2017 r. UFI Filters prowadzi badania i opracowuje produkty na potrzeby wykorzystania wodoru w ogniwach paliwowych i do procesu filtracji. W tym roku UFI Hydrogen była jedyną włoską firmą, która została włączona do programu IPCEI (Important Project of Common European Interest) Hy2Move. W jego ramach Komisja Europejska wspiera projekty promujące mobilność wodorową kwotą do 1,4 mld euro ze środków publicznych. Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group, wyjaśnia: „Misją UFI jest wspieranie dekarbonizacji gospodarki w Europie i poza nią. Wykorzystując ponad 50-letnie doświadczenie w technologii filtracji, chcemy przyspieszyć produkcję zielonego wodoru i jego konwersję w czystą energię. Podstawowymi elementami tych procesów są katalizowane membrany. Cieszę się, że będziemy mogli zaprezentować je na targach Automechanika. Membrany MEA produkowane przez UFI i spełniające wysokie standardy jakości UFI Filters, stanowią ważny krok w kierunku opłacalnej produkcji zielonego wodoru i rozwiązań energetycznych opartych na wodorze, a także mają istotny wkład w strategię REPowerEU”. Podkreśla on również znaczenie innowacyjnego projektu IPCEI Hy2Move, dotowanego przez Unię Europejską, dla UFI Filters Group: „Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy dołączyć do unijnego projektu IPCEI Hy2Move, i zrobimy wszystko, co w naszej
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 mocy, aby sprostać innowacyjnym ambicjom programu. Do 2028 roku zainwestujemy około 50 milionów euro w UFI Hydrogen i stworzymy blisko 100 nowych miejsc pracy w tym obszarze. Ponadto podpisaliśmy umowę z prowincją Trento, aby wspólnie zainwestować 4 miliony euro w innowacyjne projekty badawcze związane z membranami elektrolizera”. Membrany mają kluczowe znaczenie zarówno dla elektrochemicznego oddzielania wodoru i tlenu od wody, jak również dla katalitycznej konwersji wodoru w energię elektryczną. Marco Lazzaroni, CEO UFI Hydrogen, komentuje: „UFI Hydrogen debiutuje w Europie na targach Automechanika z dwoma innowacyjnymi technologiami MEA. MEA UFI.Iridium™ umożliwia produkcję zielonego wodoru dzięki elektrolizie wody. Natomiast MEA UFI.Platinum™ służy do przekształcania zielonego wodoru w energię elektryczną poprzez rekombinację zielonego wodoru z tlenem w ogniwach paliwowych PEM”. UFI Hydrogen ze swoim działem badawczo-rozwojowym pracuje nad wprowadzaniem dalszych innowacji w technologii MEA, umożliwiających również produkcję i wykorzystanie w jak najbardziej efektywny sposób zielonego wodoru w procesie transformacji i rozwoju ekologicznych paliw dla zielonej mobilności. Seryjna produkcja UFI Hydrogen rozpocznie się w 2025 r., zapowiada Lazzaroni: „Zakład produkcyjny o powierzchni 14.000 m² do produkcji MEA Technology zostanie otwarty pod koniec roku w Serravalle w prowincji Trydent we Włoszech. MEA oferowane przez UFI Hydrogen bazują na technologii „made in Italy”, profesjonalnym know-how i własnej produkcji przemysłowej oraz na wsparciu chińskiego oddziału UFI Filters Group. Dzięki naszej umowie z Sinopec, największą firmą naftową i petrochemiczną na Dalekim Wschodzie, 5.000 m² nowej fabryki UFI GREEN w Jiaxing zostanie przeznaczonych na działalność UFI Hydrogen”. Oprócz innowacji związanych z wodorem, Grupa UFI Filters prezentuje na targach Automechanika 2024 kompleksową ofertę w zakresie filtracji oraz nowe rozwiązania do zarządzania termicznego. Stoisko UFI Filters na targach Automechanika 2024 znajduje się w hali 5.0, stoisko C77. UFI Filters: Założona w 1971 roku, firma UFI Filters jest światowym liderem w dziedzinie technologii filtracji, zarządzania termicznego, a także filtracji wodoru. Obsługuje ona wiele sektorów – począwszy od motoryzacyjnego, lotniczego i morskiego, po specjalistyczne zastosowania przemysłowe i hydrauliczne. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, produkty i know-how UFI są wykorzystywane niemal we wszystkich rodzajach pojazdów, od Ferrari i innych czołowych zespołów F1, po statek kosmiczny europejskiej misji ExoMars.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 UFI dostarcza szeroką gamę filtrów powietrza, oleju, paliwa, kabinowych, hydraulicznych i płynów chłodzących, jak również systemów zarządzanie termicznego (m.in. wymienników ciepła do pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych) dla sektora motoryzacyjnego, spełniających wymagania niemal wszystkich marek samochodowych i motocyklowych, a także pojazdów użytkowych, ciężarowych drogowych i terenowych. Na rynku oryginalnego wyposażenia firma jest wiodącym dostawcą systemów filtracyjnych. Każda gama filtrów, spośród dwóch marek dostępnych na rynku aftermarket, UFI i Sofima, pokrywa 98% europejskiego parku samochodowego. Jako jedna z pierwszych włoskich firm, która dostrzegła możliwości rozwoju na Dalekim Wschodzie, UFI prowadzi obecnie 22 zakładów przemysłowych i zatrudnia ponad 4 tys. osób w 21 krajach. Firma posiada ponad 250 specjalistów w swoich 3 Centrach Innowacji i Rozwoju oraz zgłosiła ponad 320 patentów. Jako przedsiębiorstwo ukierunkowane na badania, ponad 5% przychodów inwestuje w badania i rozwój. UFI Hydrogen: UFI Hydrogen to włoska firma należąca do UFI Filters Group, która całkowicie koncentruje się na branży wodorowej. UFI Filters Group jest zaangażowana w badania i rozwój technologii wodorowych od 2017 r., a w 2023 r. powołała do życia firmę NewCo zajmującą się badaniami i rozwojem, wdrażaniem i produkcją zespołów elektrod membranowych (MEA) do membran wymiany protonów (PEM). MEA są wykorzystywane do elektrolizy wody, odpowiedniej do produkcji zielonego wodoru; a także do PEM ogniw paliwowych, do wykorzystania zielonego wodoru w bezemisyjnej mobilności i do zastosowania w sprężarkach elektrochemicznych. Dział badawczo-rozwojowy UFI Hydrogen, z siedzibą w północnych Włoszech, będzie pierwszym włoskim ośrodkiem badawczym i producentem zielonych technologii wodorowych, który aktywnie uczestniczy w procesie dekarbonizacji dążącym do zerowej emisji. UFI Hydrogen rozwinęło rozległą międzynarodową sieć z najważniejszymi ośrodkami badawczo-rozwojowymi zajmującymi się wodorem, łączącą uniwersytety, innowacyjne start-upy, laboratoria badawcze i doktorantów na całym świecie, umożliwiając działowi badawczo-rozwojowemu firmy tworzenie nowoczesnego, konkurencyjnego rozwiązania MEA, które gwarantuje trwałość i wysokie rynkowe KPI. UFI Hydrogen liczy na aktywne wsparcie Autonomicznej Prowincji Trento i Fundacji Bruno Kesslera (FBK) dla innowacyjnych projektów w dziedzinie MEA dla elektrolizerów wody; oraz Autonomicznej Prowincji Trento dla rozwoju nowego zakładu produkcyjnego w północnych Włoszech.
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 EURO 7: TMD FRICTION PRZESUWA GRANICE TECHNOLOGICZNE W CELU ZMNIEJSZENIA EMISJI SPOWODOWANYCH ZUŻYCIEM HAMULCÓW W ramach normy Euro 7 po raz pierwszy zwrócono uwagę na emisję pyłu hamulcowego. Eksperci z branży hamulcowej pracują nad dostosowaniem produktów do nowych przepisów, które zaczną obowiązywać pod koniec 2026 roku. TMD Friction, wiodący światowy dostawca wysokiej jakości materiałów ciernych dla branży motoryzacyjnej, już od 2016 roku jest aktywnie zaangażowany w pracę grupy roboczej Programu Pomiaru Cząstek Stałych (PMP, z ang. Particle Measurement Programme) Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jako kluczowy partner w kształtowaniu nowych przepisów, TMD Friction wspiera opracowanie metodologii, przebiegu badań i konstrukcji stanowiska do pomiaru emisji pyłu hamulcowego dla normy Euro 7, a także dzieli się spostrzeżeniami na temat wyzwań i możliwości stojących przed branżą.
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Coraz bardziej rygorystyczne przepisy oraz postęp technologiczny wpłynęły na znaczące ograniczenie emisji szkodliwych substancji ze spalin samochodowych. Pomimo tego sukcesu przemysłu motoryzacyjnego, a także stale rosnącej liczby pojazdów elektrycznych, zanieczyszczenie powietrza pozostaje wysokie, zwłaszcza w dużych miastach. Wynika to z faktu, że większość emisji z ruchu drogowego nie jest już generowana przez spaliny, ale przez ścieranie hamulców i opon. W efekcie tarcia w układzie hamulcowym drobne cząsteczki powstają z tych elementów i są uwalniane do powietrza niezależnie od rodzaju napędu pojazdu. Cząstki stałe to już nie tylko uciążliwość dla kierowców, którzy cenią sobie czyste felgi, ale stanowią zagrożenie, mogąc negatywnie wpływać na zdrowie ludzi i środowisko. Dlatego wraz z wejściem w życie nowych przepisów, producenci sprzedający części na terenie Unii Europejskiej będą musieli priorytetowo zająć się poszukiwaniem bardziej ekologicznych rozwiązań. Nacisk na ograniczenie emisji przez producentów Wejście w życie normy Euro 7 oznacza znaczącą redukcję ścieralności hamulców, zwiększając tym samym wymagania stawiane klockom hamulcowym. Konieczne będzie opracowanie nowych koncepcji umożliwiających czystsze hamowanie przy jednoczesnym utrzymaniu skuteczności działania. Decyzja o ograniczeniu ścieralności hamulców zapadła już w najważniejszych organach Unii Europejskiej. Projekt przewiduje, że emisja cząstek stałych pochodzących ze ścierania hamulców (PM10) nie może przekraczać 3-11 mg na kilometr na pojazd, w zależności od klasy pojazdu i rodzaju napędu. Norma została przyjęta, a ostatecznej daty wejścia przepisów w życie na terenie UE można spodziewać się w bliskiej przyszłości. Przewidywane okresy przejściowe dadzą producentom oryginalnego wyposażenia OE i na niezależny rynek części zamiennych nieco więcej czasu niż pierwotnie przewidywano na opracowanie i homologację odpowiednich rozwiązań. W zależności od klasy pojazdui kanału sprzedażowego (oryginalne wyposażenie i części zamienne) będzie to od 30 do 60 miesięcy. TMD Friction, jako właściciel m.in. marki Textar i firma specjalizująca się w technologii hamowania, już teraz współpracuje z producentami samochodów nad nowymi koncepcjami, które pozwolą znaleźć idealne niskoemisyjne rozwiązania cierne dla ich pojazdów. Wymagane nowe koncepcje cierne Wbrew powszechnej opinii, to nie klocki hamulcowe są głównym źródłem pyłu hamulcowego. Aż 80% zanieczyszczeń zbierających się na obręczach kół pochodzi z tarcz. Ilość usuniętego materiału tarczy zależy od zastosowanej mieszanki ciernej klocka hamulcowego. Sam ten czynnik nie wystarcza już do spełnienia limitów Euro 7. Dlatego niezbędne są nowe, jeszcze bardziej innowacyjne koncepcje cierne.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Przedstawiciele branży pracują obecnie nad znalezieniem rozwiązań, które będą zgodne z normą emisji Euro 7. Pomysłów jest kilka. Jednym z nich jest wychwytywanie pyłu hamulcowego po jego wytworzeniu za pomocą filtrów. Innym jest walka z emisją i powstawaniem pyłu hamulcowego bezpośrednio u źródła, czyli na klocku hamulcowym i tarczy hamulcowej. Vincenzo Di Caro, Senior Manager Vehicle Programme w TMD Friction, uważa, że limity emisji nowej normy Euro 7 mogą zostać osiągnięte dzięki odpowiednio dobranym materiałom ciernym. - Nie ma potrzeby stosowania specjalnych filtrów ani systemów odciągowych, aby wychwytywać emisje, które już nastąpiły. Obecnie najbardziej obiecującą koncepcją redukcji emisji jest pokryta twardym materiałem tarcza hamulcowa współpracująca z klockiem wykonanym z mieszanki dobranej specjalnie pod kątem danego pojazdu - mówi Vincenzo Di Caro, Senior Manager Vehicle Programme w TMD Friction. Opracowywanie indywidualnych, wysokowydajnych rozwiązań dotyczących klocków hamulcowych jest specjalnością TMD Friction – wszystko to dzięki 110-letniemu doświadczeniu w zakresie OE. Firma, która jest jednym z niewielu producentów klocków hamulcowych na fabryczne wyposażenie, w ciągu ostatnich 30 lat opracowała ponad 50 tysięcy różnych mieszanek ciernych klocków hamulcowych. Aby uzyskać pożądany efekt końcowy, skomplikowana receptura powstaje z nawet 43 odpowiednio dobranych surowców. W celu osiągnięcia odpowiednich właściwości wymaganych dla układu hamulcowego danego pojazdu, dział badawczo-rozwojowy stale monitoruje wpływ składu mieszanki na skuteczność, trwałość i opłacalność zestawu tarcza-klocek. Eksperci na stanowiskach badawczych i torze testowym kontrolują również komfort hamowania i poziom hałasu. Kluczowe znaczenie będzie miało zachowanie trybologiczne i hałas, wibracje oraz szorstkość powlekanych tarcz z żeliwa szarego. Uzyskanie niskiej ścieralności przy maksymalnej skuteczności i jednoczesnym ograniczeniu emisji zanieczyszczeń będzie możliwe do osiągnięcia tylko przez specjalistów, którzy sami opracowują materiały cierne i są zaangażowani w projekty już na wczesnym etapie. Oprócz wyzwań o charakterze technicznym, nowe przepisy Euro 7 spowodują również dodatkowe utrudnienia ekonomiczne. Opracowanie odpowiednich rozwiązań na niezależny rynek części zamiennych wyVincenzo Di Caro
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 maga szeroko zakrojonych działań. Inwestycja w samo stanowisko testowe to koszt ok. 1,5 miliona euro, a czas pracy nad jedną mieszanką to ok. 27 godzin. Proces ten obejmuje sześć cykli, z których każdy symuluje 303 operacje hamowania na dystansie 192 km. Produkty premium TMD Friction są testowane zgodnie z najwyższymi standardami. W obliczu coraz bardziej wymagających norm i preferencji klientów, dostawcom tańszych, uniwersalnych mieszanek będzie coraz trudniej przetrwać na europejskim rynku. Nie tylko OE Nowa norma będzie miała zastosowanie w przypadku wyposażenia fabrycznego, ale bez wątpienia wpłynie również na niezależny rynek części zamiennych. Najprawdopodobniej stanie się to poprzez dyrektywę ECE R90, dzięki czemu standardy Euro 7 będą istotne również dla tego sektora. Klocki i tarcze hamulcowe dostępne na niezależnym rynku części zamiennych, oprócz dotychczasowych wymagań dotyczących zgodności z oryginalnymi częściami pod względem skuteczności, będą musiały spełniać restrykcyjne normy emisji. Obecnie trwają prace nad ustaleniem szczegółowych wymagań homologacyjnych Euro 7 dla niezależnego rynku części zamiennych. Możemy spodziewać się, że wkrótce zostaną opublikowane oficjalne wytyczne dotyczące nowych standardów i okresów przejściowych. Powinno to dać firmom z tego sektora rynku czas na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami oferowanymi przez producentów pojazdów oraz na opracowanie i homologację odpowiednich produktów. Z reguły mijają co najmniej rok lub dwa lata, zanim nowe pojazdy trafią do niezależnych warsztatów lub konieczna jest wymiana klocków bądź tarcz hamulcowych. Jeśli wymiana
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 będzie potrzebna wcześniej, jeszcze przed upływem okresu przejściowego na przykład w wyniku intensywnej eksploatacji samochodu, odpowiednie części będą dostępne w serwisie autoryzowanym. Mniejsze zużycie będzie oznaczało, że interwały wymiany nie będą już określane przez osiągnięcie limitu zużycia, jak miało to miejsce wcześniej, ale na podstawie przedziałów czasowych. Można to traktować jako motoryzacyjną „datę przydatności do spożycia”, ponieważ komponenty będą starzały się ze względu na warunki pracy, a zatem ich wymiana będzie konieczna. Wyznaczanie kierunku na rynku wtórnym Aby dostarczać na rynek części zamiennych skuteczne rozwiązania dotyczące hamowania niskoemisyjnego gdy tylko pojawi się taka potrzeba, TMD Friction pracuje już teraz. Firma opiera się tu na zaawansowanych koncepcjach materiałów ciernych z produkcji seryjnej, które już teraz zapewniają optymalny stosunek zmniejszonego pylenia do wysokiej skuteczności hamowania – nawet przy wysokich prędkościach. - W przeciwieństwie do produktów oferowanych przez wiele konkurencyjnych firm obecnych na niezależnym rynku części zamiennych, każdy klocek hamulcowy TMD Friction jest indywidualnie konfigurowany i opracowywany dla konkretnego pojazdu, jego układu hamulcowego i przeznaczenia. Oznacza to również, że nasze części są opracowywane, produkowane i testowane zgodnie ze sprawdzonymi procedurami, co zapewnia wydajność, jakość i dostępność. Będąc częścią grupy roboczej PMP, TMD Friction jest dobrze przygotowane do zapewnienia szybkiej dostępności dostosowanych do nowych wymogów części na rynku wtórnym. Dodatkowo, już teraz pracujemy nad odpowiednim rozwiązaniem, które będzie dostępne dla warsztatów, gdy tylko zajdzie taka potrzeba - podkreśla Vincenzo Di Caro z TMD Friction.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Zbliżający się termin Przepisy dotyczące normy Euro 7 weszły w życie 28 maja 2024 roku. Pomimo tego, że okres przejściowy daje dodatkowy czas na ich wdrożenie, kluczowe jest, aby branża motoryzacyjna była świadoma i przygotowana na nadchodzące zmiany. Opracowanie odpowiedniego rozwiązania, które będzie zgodne z wymogami prawnymi, a także spełni oczekiwania w kwestii skutecznego działania, wymaga czasu, wiedzy i wydatków.
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 INTER CARS JEDZIE Z POMOCĄ DLA WARSZTATÓW Inter Cars: Razem Tworzymy, Wspieramy, Dostarczamy – także w trudnych chwilach, wymagających empatii, pomocy i zaangażowania. Przekazanie produktów potrzebnych do usunięcia szkód oraz ogólnodostępna zbiórka pieniędzy prowadzona przez Fundację Inter Cars – tak wspieramy warsztaty, które ucierpiały w wyniku powodzi. Pomoc dopasowana do potrzeb Szybka i bezpośrednia pomoc została skierowana do warsztatów z terenów dotkniętych przez powódź – głównie z Opolszczyzny i Dolnego Śląska. Specjalny transport objął środki czystości i produkty pierwszej potrzeby konieczne do usunięcia szkód, m.in. preparaty do ciężkich zabrudzeń, rozcieńczalniki, czyściwa, rękawice ochronne, ubrania robocze, kanistry, zbiorniki oraz środki pochłaniające wilgoć. Poza pomocą rzeczową, oferujemy też wsparcie dotyczące realizacji umowy i doradztwo w sprawie zalanego sprzętu. Nasi klienci mogą liczyć na bezpośredni kontakt, dzięki specjalnej infolinii. Niezawodny partner - Bogata, różnorodna oferta i ekspresowa dostawa – to główne zalety Inter Cars, wyróżniające nas na rynku. Na tych solidnych biznesowych podstawach możemy na co dzień budować relacje z naszymi partnerami, ale przede wszystkim wspierać się, gdy zajdzie taka potrzeba. Tak było m.in. podczas naszej wielkiej akcji pomocowej związanej z wojną w Ukrainie, czy podczas pandemii COVID-19, kiedy wsparliśmy warsztaty dostawami deficytowych wtedy maseczek, środków do dezynfekcji i rękawiczek. Dlatego, gdy konkretnej pomocy potrzebują warsztaty, które w ostatnich dniach ucierpiały, nie możemy pozostać obojętni. Głównym celem naszej akcji jest pomoc warsztatom w powrocie do pracy, co doprowadzi do szybszego przywrócenia mobilności kierowcom - mówi Mieszko Cybulski, Cluster Manager of the Polish Market w Inter Cars Ty też możesz pomóc! Kolejny krok to ogólnodostępna zbiórka pieniędzy uruchomiona przez Fundację Inter Cars. Zebrana kwota w całości będzie przeznaczo-
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 na na realną pomoc dla społeczności Inter Cars. - Całym sercem jesteśmy z ofiarami powodzi, która nawiedziła nie tylko południe Polski, ale również tereny m.in. Czech, Rumunii i Austrii. Wśród poszkodowanych jest wiele osób związanych ze społecznością Inter Cars – nasi pracownicy, klienci, właściciele warsztatów oraz Filianci. Głęboko poruszeni sytuacją naszych koleżanek i kolegów w geście solidarności uruchomiliśmy zbiórkę pieniężną, aby w wesprzeć tych, którzy najbardziej tego potrzebują. Każda, nawet najmniejsza wpłata, ma ogromne znaczenie i może dać realne wsparcie poszkodowanym - mówi Katarzyna Oleksowicz, Członkini Zarządu Fundacji Inter Cars Wpłat można dokonywać za pośrednictwem specjalnej bramki lub poprzez tradycyjny przelew. WPŁATY W PLN odbiorca: FUNDACJA INTER CARS, numer konta: 34 1140 0039 0000 4739 8600 1001 tytuł przelewu: DAROWIZNA POWÓDŹ WPŁATY W EURO: FUNDACJA INTER CARS, IBAN: PL 07 1140 0039 0000 4739 8600 1002, SWIFT: BREXPLPWXXX, note: DONATION FLOOD Lider wspiera całą branżę Ruszyliśmy z pomocą dla wszystkich poszkodowanych w powodzi warsztatów, oferując wsparcie w odbudowie wyposażenia każdemu, który się do niej zwróci. Jako lider branży, pomagamy także klientom konkurencji i tym, którzy na co dzień nie zaopatrują się w naszej sieci. Wszystko po to, by w krytycznej sytuacji wesprzeć całą branżę, pomagając odbudować pojedyncze firmy. Dotyczy to uzupełniania strat w wyposażeniu, profesjonalnej wyceny przez specjalistów Inter Cars, preferencyjnych warunków handlowych, odraczania płatności, opieki wdrożeniowej i szkoleń. Szczegóły można uzyskać pod specjalnym numerem infolinii 22 714 19 80 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00). Inter Cars: Razem Tworzymy, Wspieramy, Dostarczamy – także w trudnych chwilach, wymagających empatii, pomocy i zaangażowania.
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. Odpowiedź marki Sikkens na potrzeby rynku Marka Sikkens od kilkunastu lat wspiera działania promujące zawód lakiernika samochodowego, a także uczestniczy w pozyskaniu nowych pracowników produkcyjnych. Projekt SZKOŁA jest skierowany do uczniów, którzy są zainteresowani lakiernictwem i pracą w tym zawodzie w przyszłości. Z pewnością jest to ważny i potrzebny kierunek: bezpieczny, rozwojowy i opłacalny w dalszej perspektywie. Projekt jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla uczniów szkół zawodowych i techników. Nie tylko umożliwia poznanie teorii, ale również zapewnia niezbędną wiedzę praktyczną. Absolwenci stają się, dzięki temu, bardziej pożądani na rynku pracy z uwagi na swoje praktyczne umiejętności, potwierdzone certyfikatem Sikkens. EKSPERCI AKZO NOBEL I MARKI SIKKENS DOSZKALAJĄ MŁODYCH LAKIERNIKÓW W RAMACH AUTORSKIEGO PROJEKTU SZKOŁA Eksperci Akzo Nobel i marki Sikkens ponownie będą szkolić młodych lakierników w ramach autorskiego projektu SZKOŁA. Rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny 2024/2025!
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Krzysztof Pawlak: Dlaczego zdecydowałeś się wziąć udział w konkursie? Oliwer Jeger: Bardziej zasadnym pytaniem byłoby, czemu nie brać udziału. Zachęcili nas do niego nasi nauczyciele. Wychodzę z założenia, że skoro jest konkurs, to czemu mam nie brać w nim udziału? To bez sensu, więc startowałem praktycznie od drugiej klasy technikum. Ograniczenia regulaminowe są jednak takie, że szkołę może reprezentować w konkursie tylko jedna osoba z najlepszym wynikiem, a w drugiej, trzeciej i czwartej klasie znalazły się osoby lepsze ode mnie. W czwartej klasie mój kolega Piotrek Żelawski miał najwyższy wynik i to on pojechał na finały krajowe. Dopiero w piątej klaŻYCIE OLIWERA PO KONKURSIE – ZWYCIĘZCA 8. EDYCJI YOUNG CAR MECHANIC O SWOJEJ MOTORYZACYJNEJ DRODZE Oliwer Jeger mistrzem! Polak wygrał w tym roku zarówno krajowy, jak i międzynarodowy konkurs Young Car Mechanic. Nie osiada jednak na laurach i rozpoczął swoją podróż po motoryzacyjne marzenia. W siedzibie Intermeko zapytaliśmy go o dalsze plany i perspektywy na najbliższą przyszłość.
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 sie wygrałem etap szkolny i mogłem reprezentować swoją szkołę w polskim finale. Od finału krajowego przeszedłeś konkurs Young Car Mechanic jak grę. Co Ci się najbardziej podobało w tej drodze na szczyt? Najlepsze w konkursie jest to, że cały czas popełniasz błędy i cały czas możesz się czegoś nauczyć. Podczas finału krajowego popełniłem sporo błędów, np. w konkurencji febi straciłem 28 punktów, dzięki temu jednak wiem, jak zrobić multilinka i jak go porozkręcać. To jest też piękne, że nieważne czy jesteś na etapie krajowym, czy międzynarodowym, cały czas popełniasz błędy, na których dużo się uczysz. To jest trochę jak nauka przez zabawę. Czy są takie momenty, które zapadną Ci w pamięć? Czy były jakieś zadania, których się nie spodziewałeś? Nie spodziewałem się tego, że załapię tak dobry kontakt z innymi uczestnikami, że po konkursie dalej będziemy utrzymywali znajomość. Kolejna rzecz, która mnie bardzo pozytywnie zaskoczyła to poziom rywalizacji. Nie sądziłem się, że będziemy szli punkt w punkt. Czasami pół punktu stanowiło o różnicy w tabeli albo w ogóle tylko czas wykonania konkurencji decydował o tym, kto będzie wyżej w ogólnym zestawieniu. Nie spodziewałem się też, że niektóre zadania będą na bardzo wysokim poziomie szczegółowości, np. Elring przygotował pomiar chropowatości jako konkurencję, a umówmy się, nie ma zbyt wiele serwisów, które takie czynności wykonują. W tym wypadku wiedza z Intermeko zaprocentowała, bo w laboratorium miałem możliwość dużo się w tym zakresie nauczyć. Wiedziałem co robić, jak to zmierzyć i o co chodzi w całym procesie. Nie sądziłem jednak, że będą tak duże wymagania wobec uczestników. Dobrym przykładem jest firma ZF, która przygotowała konkurencję polegającą na rozebraniu skrzyni 8HP i zdiagnozowaniu jej w oparciu o kody błędów elektroniki. Co ciekawe, sądziłem, że podczas finału międzynarodowego wszystko będzie po angielsku, ale okazało się, że w dużej części przygotowanych konkurencji byli szkoleniowcy z Polski, więc mogliśmy często swobodnie rozmawiać po polsku. Powiedz mi, czym się zajmujesz w Intermeko i dlaczego zdecydowałaś się przyjść tutaj na staż? Do Intermeko zdecydowałem się przyjść na staż już rok temu. To była opcja w ramach stypendium z programu Akcelerator Fundacji Inter Cars, w której każdy miał możliwość odbycia miesięcznego stażu w Inter Cars. Moi koledzy-stypendyści poszli np. do ILS czy do IT, ja wybrałem akurat tę drogę. Co ciekawe, kiedyś robiliśmy tour po Inter Cars i przyjechaliśmy do Intermeko, wszedłem tutaj i stwierdziłem, że dobrze by było popracować w takim miejscu. No i udało się tę myśl zmaterializować. Sądzę, że podjąłem słuszną decyzję, bo widać, że jest tutaj zaawansowana technologia i robię rzeczy,
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 które realnie mają wpływ na rynek części. Dodatkowo przechodzę na drugą stronę, nie jestem mechanikiem, który klnie na producenta, bo tulejka jest za długa i nie wchodzi w mocowanie, tylko badam te elementy i weryfikuję czy one się w ogóle do czegoś nadają. Mogę zapoznać się z opracowaną technologią różnych producentów, rozwiązaniami technicznymi, coś rozciąć i sprawdzić, jak to działa. Taka odwrotna inżynieria. Dodatkowo jest tu zgrana ekipa specjalistów. To miejsce, w którym, jeżeli chcesz, to dowiesz się naprawdę dużo. Obecnie zajmuję się badaniami amortyzatorów. Wcześniej badałem chłodnice, sprężyny, resory ciężarówkowe, pomagałem w diagnozowaniu sond NOx, układów pneumatycznych czy kompresorów klimatyzacji. Tematów jest naprawdę dużo i jest co robić. Kręci Cię motoryzacja, to widać. Myślałeś o tym, która gałąź tej branży może być dla Ciebie najbardziej odpowiednia? Obecnie wiem tylko tyle, że będzie to automotive. Na początku chciałbym skończyć studia. Dostałem się na Politechnikę Warszawską na kierunek mechatroniki i budowy maszyn roboczych. Akurat branża motoryzacyjna jest na tyle rozbudowana, że spokojnie można znaleźć ciekawą pracę. Wyrok jeszcze nie zapadł, czy pójdę w kierunku inżynierii czy może do serwisu i później otworzę własny warsztat. Specjalizacja w tym przypadku jest też jedną z dróg do sukcesu. Jeśli jesteś jedną z kilku osób w Polsce, która potrafi naprawić dany sterownik, czujnik czy jakiś układ, to stajesz się jeszcze bardziej atrakcyjny na rynku. Trzeba też zdać sobie sprawę z tego, że elektroniki jest coraz więcej. Wchodzimy w OBD3 i przesył danych, samochody łączą się z siecią. Generalnie motoryzacja mocno się zmienia i trudno mi w tej chwili określić, w jakim jej miejscu będę się znajdować za kilka lat. Masz jakieś motoryzacyjne marzenia, które chciałbyś zrealizować? Np. zostać mechanikiem w teamie F1 czy zbudować jakieś ciekawe auto? Od 2,5 roku robię z tatą projekt do renowacji - stare Volvo 480 w wersji SGT z silnikiem 2.0 z Renault Sport. Co ciekawe, zawieszenie jest konstrukcji Lotusa. Zdobycie tulejek wahacza to było wyzwanie, ale zdobycie sprzęgła trwało jedyne 3 tygodnie szukania po całej Europie. Samochodów wyprodukowano w tej wersji bodajże 750 sztuk. Tego praktycznie nie ma, no i mamy różne przygody związane z tym autem, jest ciekawie. Mamy plan, żeby skończyć ten samochód. Zaczęliśmy blacharkę i remont silnika. Generalnie tata jest mechanikiem, stąd ta pasja do motoryzacji. Jestem w trakcie ogarniania wiązki elektrycznej do tego auta, co też nie jest proste, bo okazało się, że ten samochód ma już podświetlane i ogrzewane zamki zewnętrzne, żeby trafić kluczykiem i go nie połamać. Swoją drogą ten model Volvo niewiele ma wspólnego z tą marką, bo był produkowany w zakładach DAFa,
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 silnik jest z Renault, a zawieszenie z Lotusa. Z takich marzeń to aktualnie chciałbym skończyć ten projekt i zostać inżynierem np. w firmie Bugatti Rimac, ale to odległa przyszłość. Gdybyś miał urządzić swój garaż marzeń, to jakie wyposażenie by się tam znalazło? Załóżmy, że mój garaż marzeń byłby miejscem, w którym chciałbym robić tematy, które mnie interesują, więc może niekoniecznie mechanikę. Muszę przyznać, że sporo wyposażenia dostałem od Inter Cars jako nagrody za dwa szczeble konkursu Young Car Mechanic. Milwaukee zapewniło klucze udarowe, mam szarpak do kół do sprawdzania zawieszenia, jest kamerka inspekcyjna i sporo innych narzędzi, większych i mniejszych. Zainwestowałbym na pewno w jakiś porządny oscyloskop i interfejs diagnostyczny z licencją, bo to jest teraz największe ograniczenie. Nie wymienię teraz klocków w nowej Skodzie Octavii, bo muszę mieć łączność z ASO, żeby pozwolili się połączyć i wykonać procedurę wymiany. Może jeszcze jakiś podnośnik porządny by się przydał i… na razie starczy.
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 NOWE ARTYKUŁY BHP. JUŻ JEST KATALOG PRODUKTÓW RENOMOWANYCH MAREK Z ZAKRESU BHP – MEWA 2024/25 Firma Mewa uzupełniła ofertę w zakresie artykułów bhp o różne nowości renomowanych marek, jak też marki własnej Korsar. Liczący ponad 300 stron katalog zawiera teraz 1250 artykułów przeznaczonych do zastosowania podczas prac wykonywanych w warsztacie i w zakładzie. Przy doborze artykułów szczególną uwagę zwrócono na kwestię zrównoważonego rozwoju. Wiele, spośród artykułów lub firm wymienionych w katalogu posiada certyfikaty, zgodnie np. z „Grüner Knopf“, „Fair Wear“ czy „Wrap“. Szczególnie wyróżniono w katalogu produkty wykonane z materiałów, które co najmniej w 50% pochodzą z recyklingu. Katalog podzielony jest na następujące kategorie: obuwie ochronne, rękawice ochronne,
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 «To co robi, robi naprawdę doskonale» Mewa. Kompleksowy serwis odzieży roboczej. Więcej informacji na ten temat: mewa-service.pl/kompleksowy-serwis
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 odzież, ochrona skóry i higiena, a także ochrona dróg oddechowych, oczu, słuchu oraz głowy i oferuje wyposażenie dostosowane do wielu rożnych działań w środowisku pracy. Cały asortyment dostępny jest również w sklepie internetowym: https://buy4work.mewa.shop/pl/pl. Nowości Nowością prezentowaną w katalogu w zakresie odzieży roboczej jest marka SYNQ firmy Sioen. W ramach tej kolekcji oferowany jest duży wybór elementów odzieży, które można z powodzeniem łączyć ze sobą. Wszystkie mają nowoczesny krój i częściowo lub w całości wykonane są z materiałów pochodzących z recyklingu. Również marka własna firmy Mewa – Korsar – uzupełniona została o nową kolekcję. Nowość w zakresie rękawic roboczych stanowią trzy modele firmy Ansell: innowacyjna rękawica Alphatec 58-735, chroniąca zarówno przed przebiciem, jak też przed działaniem chemikaliów, sterylne rękawice jednorazowe przeznaczone do pracy w pomieszczeniach czystych, jak też rękawice dla elektryków. W katalogu prezentowane są także nowe aktualne modele obuwia roboczego takich marek jak Elten, Base, Puma i U-Power. Oferta w zakresie środków przeznaczonych do ochrony skóry i higieny poszerzona została o wysokiej jakości produkty znanej niemieckiej firmy Herwe. Zamówienia składać można droga mailową, telefonicznie lub faksem. Istnieje możliwości zwrotu zakupionych artykułów w ciągu 14 dni. W dziale serwisu firmy Mewa zamówić można od razu także haftowane lub drukowane firmowe logo, umieszczone na zamawianych produktach. Wsparcie przy zakupie obejmuje również bezpłatne zarządzanie wyborem zamawianego obuwia, ułatwiając dobór materiałów, z jakich jest ono wykonane oraz dobór odpowiednich rozmiarów. Katalog produktów renomowanych marek zawiera 1250 artykułow przeznaczonych do zastosowania podczas prac wykonywanych w warsztacie i w zakładzie.
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych i jest także wiodącą firmą tej branży w Niemczech. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku firmy Mewa do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada 48 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. zdjęcie: Mewa
26 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 CEWKI ZAPŁONOWE – CZY W TWOIM SILNIKU ISKRZY? Układ zapłonowy to, pomijając sterowanie (czy to elektroniczne, czy mechaniczne), przede wszystkim świece zapłonowe, przewody zapłonowe (jeśli jest to konstrukcja z przewodami) oraz cewka lub cewki zapłonowe. Niesprawność każdego z tych elementów układu niesie za sobą ryzyko poważnych uszkodzeń silnika, jego osprzętu a niejednokrotnie może doprowadzić nawet do pożaru pojazdu. W niniejszym artykule przybliżymy nieco zagadnienia niedomagania układu zapłonowego związanego z jego sercem, czyli cewką. Bez niej silnik się nie uruchomi a niesprawna przysparza wielu kłopotów. Przyjrzyjmy się zatem najczęściej występującym objawom awarii cewki zapłonowej: • Trudności z uruchomieniem silnika. Oczywiście taki problem nie musi oznaczać kłopotów z cewką i konieczna może okazać się dalsza, bardziej szczegółowa diagnostyka. Jednak, gdy np. pojazd posiada układ z indywidualnymi cewkami dla każdego cylindra, można zaobserwować, iż w części cylindrów dochodzi do zapłonu mieszanki. Może to oznaczać niesprawność tylko w części układu zapłonowego – w tym przypadku jednej lub kilku cewek, jako że o niej jest ten artykuł. • Nierównomierność pracy silnika na biegu jałowym. Jeżeli jedna lub więcej cewek, lub jej/ich terminale są niesprawne, może to doprowadzać do zauważalnej niestabilności biegu jałowego. Symptom ten jest stosunkowo łatwy do zauważenia, ponieważ silnik na biegu jałowym powinien pracować z ustaloną, jednostajną prędkością obrotową. Wszelkie odchylenia są zatem zauważalne czy słyszalne bez żadnej aparatury pomiarowej. • Przerwy w zapłonie – wypadanie zapłonów. Silnik, który szarpie, wpada w wyczuwalne wibracje lub wykazuje inne nieprawidłowości z przebiegiem procesu spalania, może mieć uszkodzoną cewkę zapłonową. Powyższe objawy świadczą bowiem o braku procesu spalania (lub jego WARSZTAT
27 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 upośledzeniu) w jednym lub więcej cylindrów. Często przyczyną takiego stanu rzeczy są nieprawidłowości związane ze stanem cewki zapłonowej, jednak to niejedyny powód, dlatego należy przeprowadzić dokładną diagnostykę innych elementów układu, łącznie z analizą kodów usterek zapisanych w sterowniku (jeśli samochód posiada taką możliwość). WARSZTAT
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 • Backfiring (backfire) – strzelanie do kolektora ssącego. Niezwykle groźne zjawisko, często występujące w samochodach zasilanych LPG jednak dochodzi do niego również w samochodach bez takiej instalacji. Objawia się głośną, niekontrolowaną eksplozją w kolektorze ssącym, który może go jednocześnie zniszczyć oraz elementy tam się znajdujące (np. czujnik MAP czy przepływomierz). W przypadku zasilania LPG do zdarzenia tego dojść może w dwojaki sposób. Mieszanka LPG spala się nieco wolniej niż mieszanka benzyny, dlatego jej część może nie ulec spaleniu w cylindrze przed otwarciem się zaworu wydechowego. Jej dopalenia następuje zatem w kolektorze wydechowym. W wyniku tzw. przekrycia zaworów (moment, kiedy w tym samym czasie otwarte są zawory ssące i wydechowe) dochodzi do przedwczesnego zapłonu mieszanki (w kolektorze ssącym) jeszcze zanim ta napłynie do cylindra. Wtedy dochodzi do słyszalnej, niekontrolowanej eksplozji. Zjawisko to jest niejako „potęgowane” w samochodach wyposażonych w silnik o zmiennych fazach rozrządu, gdzie czas trwania przekrycia zaworów jest zmienny i może trwać dłużej. Ten sam efekt może wywołaĆ niesprawna cewka zapłonowa, która dokona wyładowania, w wyniku przebicia, do cewki sąsiadującego cylindra, generując iskrę w chwili trwania w nim suwu ssania. Wtedy również może dojść do niekontrolowanego zapłonu w kolektorze ssącym. Taki przebieg może mieć miejsce niezależnie, czy pojazd jest zasilany benzyną, czy LPG. WARSZTAT
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 • Zwiększone zużycie paliwa. Jest naturalną konsekwencją niepoprawnie działającego układu zapłonowego. Jeżeli silnik nie osiąga dostatecznej mocy, wówczas czy kierowca, czy sterownik silnika próbuje to zrekompensować większą dawką paliwa, co objawia się większym, średnim zużyciem paliwa. Nowoczesne silniki (większa ilość czujników) powinny wykryć taką sytuację i poinformować o niedomaganiach poprzez kontrolkę na tablicy rozdzielczej oraz kodami usterek w sterowniku. Samodiagnoza samochodu nie wskaże nam wprost na usterkę cewki, ale doświadczony mechanik będzie potrafił prawidłowo zinterpretować wszystkie objawy i informacje. Gdy diagnoza wykaże awarię cewki zapłonowej warto, żeby wymieniane elementy były wysokiej jakości. Dobra cewka powinna gwarantować mocną i powtarzalną iskrę co pozwala na utrzymanie optymalnego procesu spalania oraz wysokich osiągów silnika. Powinna być odporna na drgania, agresywne środowisko (wilgoć w połączeniu z olejami czy innymi płynami), a jej styki odporne na utlenianie się. Cewki zapłonowe Hella są projektowane i wytwarzane z użyciem nowoczesnych technologii, co przekłada się na ich długowieczność i odporność na trudne warunki pracy. Odporność na wysokie temperatury oraz drgania, a także skuteczna izolacja elementów wewnętrznych, są kluczowe dla niezawodnego działania układu zapłonowego, szczególnie w intensywnie eksploatowanych pojazdach. Hella, będąc jednym z liderów na rynku WARSZTAT
31 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 Mając na uwadze konsekwencje związane z nieprawidłową pracą cewki, warto dokonywać regularnie przeglądu układu zapłonowego, a w razie konieczności wymiany cewki wybrać tą od renomowanego producenta, co w perspektywie czasu pozwoli zaoszczędzić pieniądze. motoryzacyjnym, stale pracuje nad udoskonaleniem swoich produktów, aby sprostać rosnącym wymaganiom technologicznym. Cena produktów Hella, w tym cewek zapłonowych, jest kolejnym czynnikiem, który warto uwzględnić. Choć firma jest uznawana za producenta wysokiej klasy komponentów, ich cewki są dostępne w konkurencyjnych cenach. Dzięki temu klienci mogą liczyć na atrakcyjną relację ceny do jakości, co czyni produkty tej marki popularnym wyborem zarówno na rynku części zamiennych, jak i wśród użytkowników poszukujących niezawodnych elementów w rozsądnych kosztach. WARSZTAT
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 NIEZAWODNE KLUCZE PROLINE W NOWEJ ODSŁONIE Na 30-lecie firmy PROFIX jej najstarsza marka własna PROLINE zademonstrowała odświeżone wizualnie zestawy mechaniczne. To znane i popularne w warsztatach i serwisach motoryzacyjnych komplety kluczy, bitów, nasadek i grzechotek o sprawdzonej i docenianej niezawodności – od teraz w stonowanej, eleganckiej szacie graficznej. Trudno sobie chyba wyobrazić warsztat bez takiego zestawu. Kompaktowy, trwały, rozbudowany – idealny do wszelkich prac naprawczo-montażowych. Codzienność przenośnego zestawu narzędzi to często krążenie między samochodami i warsztatami. Kompaktowość i waga takiego kompletu ma więc zasadnicze znaczenie. Dlatego zestawy PROLINE są poręczne, lekkie i możliwie płaskie – tak by zajmowały jak najmniej miejsca w bagażniku, czy na półce. Dodatkowo ich trwała i solidna obudowa jest odporna na wstrząsy i uderzenia. Zamkniecie kufrów na metalowe zatrzaski daje pewność mocnego domknięcia całości, zapewniając porządek wewnątrz kufra zarówno w czasie transportu jak i po jego otwarciu. Zestawy PROLINE to dobra inwestycja w sprzęt i konkretne rozwiązanie w warsztatowej potrzebie. Znajdziemy tu np. liczne i różnego kalibru, solidne rękojeści z grzechotką. Co bardzo ważne we wszystkich zastosowano mechanizm z 72 zębami. Pozwala to pracować z bardzo małym skokiem w samochodowych zakamarkach i z łatwością odkręcać, czy przykręcać śruby i nakrętki. WARSZTAT
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 WARSZTAT Możliwości zestawów zwiększają liczne przedłużki, różne rodzaje nasadek i bitów. Wśród tych ostatnich możemy korzystać też z dość nietypowych wzorów takich jak groty specjalne do wkrętów typu TRI-WING, TORQSET, czy SPANNER. W wielu sytuacjach pozwalają one szybko zluzować lub dokręcić oporne połączenie bez uszkodzeń i niepotrzebnych nerwów. Nie musimy zastanawiać się i szukać zastępczych rozwiązań – mamy to w pakiecie. Praktycznym uzupełnieniem zestawów są komplety kluczy oczkowo-płaskich w najczęściej stosowanych rozmiarach. Są dokładnie zwymiarowane i wykonane z materiału odpornego na zginanie i obrywanie krawędzi. Zestawy warsztatowe PROLINE emanują solidnością – wszystko za sprawą chromowanych i polerowanych rękojeści i nasadek wykonanych z trwałego stopu stali CrV. Komplety stanowią optymalną propozycję dla wszystkich potrzebujących niezawodnego,
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 WARSZTAT rozbudowanego zestawu narzędzi ręcznych do warsztatu samochodowego, bez którego trudno się obejść – za to łatwo go transportować i zawsze mieć „pod ręką”. Zestaw kluczy nasadowych 1/2 3/8 1/4 216 szt cala kwadrat 4-32 mm z kluczami oczkowo-płaskimi 8-19mm Proline 58216 Zestaw kluczy nasadowych 1/2 1/4 cala kwadrat 94 szt 4-32 mm Proline 58194 Zestaw kluczy nasadowych 179 szt 1/2 3/8 1/4 cala kwadrat 4-32mm Proline 58179
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 WARSZTAT Zestaw kluczy nasadowych 113 szt nasadki 12 kątne 1/2 1/4 Proline 58113 Zestaw kluczy nasadowych 1/2 cala kwadrat 20 szt 8-32mm Proline 58020
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 LAKIERNIA WIODĄCY PRODUCENCI LAKIERÓW SAMOCHODOWYCH Wiodący producenci lakierów samochodowych, tacy jak BASF, PPG oraz Axalta, oferują zaawansowane programy i narzędzia wspomagające zarządzanie warsztatami lakierniczymi, które są dostępne na rynku europejskim. Każda z tych firm rozwija technologie i usługi mające na celu nie tylko poprawę jakości i wydajności procesów lakierniczych, ale także wsparcie warsztatów w optymalizacji ich operacji. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowe omówienie oferowanych rozwiązań, ich funkcji oraz korzyści, jakie mogą przynieść warsztatom lakierniczym. BASF: Refinity i Inne Rozwiązania BASF, jako światowy lider w branży chemicznej, opracował platformę Refinity, która stanowi kompleksowe narzędzie cyfrowe dla warsztatów lakierniczych. Refinity integruje różnorodne oprogramowania i usługi, które wspierają wszystkie etapy procesu lakierniczego. Platforma ta jest oparta na chmurze, co zapewnia łatwy dostęp do wszystkich funkcji, niezależnie od miejsca. Refinity umożliwia zarządzanie zamówieniami, precyzyjne dopasowywanie kolorów, a także oferuje szkolenia i wsparcie techniczne w czasie rzeczywistym. To kompleksowe rozwiązanie pomaga warsztatom w optymalizacji zużycia materiałów, redukcji kosztów oraz zwiększeniu wydajności operacyjnej. Jednym z kluczowych aspektów Refinity jest integracja z narzędziami do zarządzania kolorami, które pozwalają na precyzyjne dobieranie odcieni, co jest kluczowe w branży lakierniczej. Ponadto, BASF oferuje zaawansowane programy szkoleniowe, takie jak Glasurit Small Damage Repair, które uczą nowoczesnych metod naprawy drobnych uszkodzeń, co przekłada się na
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2024 LAKIERNIA szybsze i bardziej opłacalne naprawy. BASF stawia również na zrównoważony rozwój, oferując produkty o niskiej zawartości LZO (lotnych związków organicznych), co pomaga warsztatom spełniać surowe europejskie normy ekologiczne. PPG: PaintManager XI i Dodatkowe Usługi PaintManager XI od PPG to nowoczesne oprogramowanie do zarządzania kolorami i procesami lakierniczymi, które ma na celu maksymalizację efektywności, wydajności oraz rentowności warsztatów. Oprogramowanie to pozwala na zautomatyzowane dopasowywanie kolorów, co eliminuje ryzyko błędów przy mieszaniu farb, oraz oferuje rozbudowane funkcje raportowania i śledzenia, które ułatwiają zarządzanie całością procesów lakierniczych. Jedną z najważniejszych funkcji PaintManager XI jest system codziennych aktualizacji, które zapewniają dostęp do najnowszych formuł kolorów, informacji o produktach oraz usprawnień oprogramowania. Dzięki temu warsztaty mogą na bieżąco dostosowywać swoje operacje do zmieniających się wymagań rynkowych i technologicznych. Dodatkowo, PPG oferuje funkcje zarządzania zapasami oraz kontrolę nad zużyciem materiałów, co jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i zwiększenia rentowności. PPG proponuje również wsparcie w zakresie szkolenia personelu, co jest niezbędne dla utrzymania wysokiej jakości usług w dynamicznie rozwijającej się branży. Programy te obejmują szeroki zakres tematów, od podstaw zarządzania kolorami po zaawansowane techniki lakiernicze,
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=