PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 na temat możliwych wariantów rozwoju sytuacji. Ale są zgodni, że obawy klientów o znaczący wzrost cen aut z powodu regulacji GSR nie są dziś uzasadnione. Sprzedawcy samochodów wskazują, że oferta aut w dużej części została już wcześniej przystosowana do unijnej regulacji, m. in. przy okazji zmiany roku modelowego 2023/2024. Oczywiście przy okazji zmiany roku produkcji mogą nastąpić pewne zmiany cen, ale tu zaskoczenia nikt się nie spodziewa. Sprzedawcy nie spodziewają się też, aby w związku z nowymi regulacjami GSR była konieczność wycofywania popularnych modeli z rynku. Jeśli już, będą to pojedyncze modele. Podkreśla się, że coraz silniejsza konkurencja w doskonaleniu samochodów i w upowszechnianiu dotychczas droższego wyposażenia już w tańszych modelach wpływa na to, że w standardzie znajduje się systematycznie coraz więcej elementów czy rozwiązań wymaganych przez GSR. Zatem wprowadzanie nowego wyposażenia do samochodów wcale nie musi przełożyć się na wzrost ich ceny w 2024 roku. Nowe obowiązkowe wyposażenie – co jest na liście? Są na niej m.in. systemy, których wymagano już od 2022 roku dla nowych modeli pojazdów i które są już brane pod uwagę w testach Euro NCAP - wśród nich, m.in. zaawansowany system awaryjnego hamowania AEB (Autonomous Emergency Braking). System AEB uaktywnia się niezależnie od kierowcy, włączając hamulce w krytycznych sytuacjach – zwłaszcza przy zwiększonym ryzyku najechania na innego użytkownika drogi lub przeszkodę. Do rozpoznawania przeszkód wykorzystuje radar – a w droższych wersjach, lidar. Drugim przykładem jest - działający w tle - inteligentny asystent prędkości ISA (Intelligent Speed Assistance), wykorzystujący kamerę i GPS do automatycznego utrzymywania właściwej prędkości na danym odcinku drogi - ostrzegający kierowcę w przypadku, gdyby wskutek dodania gazu ten dozwoloną prędkość przekroczył. Ten system działa podobnie jak znany już z wielu współczesnych aut aktywny tempomat. Jego działanie jest jednak rozszerzone. Podobnie jak system start/stop – przestaje działać dopiero wówczas, gdy kierowca go wyłączy, lecz aktywuje się po każdym uruchomieniu silnika. Począwszy od 2024 roku do wszystkich pojazdów mają trafiać również m.in. na nowo skalibrowane systemy awaryjnego hamowania - a także kamery podczerwieni monitorujące oczy kierowcy, by wcześnie wykryć jego zmęczenie. Na pokładach nowych samochodów znajdą się też elektroniczne rejestratory danych, czyli tzw. czarne skrzynki. Na liście jest również system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu, zapobiegający niekontrolowanemu przekroczeniu rozdzielającej pasy ruchu białej linii. Przynajmniej część z wymienionych systemów znamy już od lat z luksusowych samochodów. Od 2024 roku znajdziemy je nawet w autach miejskich.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=