ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 10/2023 - RÓŻNICE POMIĘDZY H4 I H7 - PROSTOWNIKI PROLINE NA DOBRY START JESIENI - SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA UFI FILTERS - ODSYSANIE I FILTRACJA POWIETRZA W LAKIERNI
PULS BRANŻY 4 RÓŻNICE POMIĘDZY H4 I H7 9 NIEZALEŻNY AFTERMARKET MOTORYZACYJNY CHCE SIĘ ROZWIJAĆ 12 AUTORYZOWANE SERWISY FORDA POMOGĄ PRZY ODSZKODOWANIU 16 MONROE OESPECTRUM 18 SERWISUJ AUTO JAK CI WYGODNIE 22 NOWY KONCEPT ZF [PRO]SERVICE 28 LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI 31 AUTA BĘDĄ BEZPIECZNIEJSZE WARSZTAT 34 NA DOBRY START JESIENI 39 FILTRACJA OLEJU 42 ODSYSANIE I FILTRACJA POWIETRZA W LAKIERNI 44 GEOMETRIA ZAWIESZENIA NOWOŚCI 48 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 10/2023 - PROSTOWNIKI PROLINE NA DOBRY START JESIENI - SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA UFI FILTERS - ODSYSANIE I FILTRACJA POWIETRZA W LAKIERNI
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 JAKIE SĄ RÓŻNICE POMIĘDZY H4 I H7? Ewolucja oświetlenia samochodowego postępuje bardzo szybko w ostatnich 2-3 dekadach. Powszechnie stosowane żarówki halogenowe „zyskały konkurentów” w postaci żarników ksenonowych oraz, a nawet zwłaszcza źródeł światła LED czy LASER. Jednak przed tą „rewolucją” to właśnie popularne H4, czy późniejsze H7, stosowane do dziś, były wyznacznikiem nowoczesnego oświetlenia. Przyjrzyjmy się, jakie są różnice. Jak działa żarówka H4?
5 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 Żarówki H4 były kiedyś standardowymi źródłami światła w pojazdach. Są to tak zwane żarówki biluxowe. Oznacza to po prostu, że w żarówce znajdują się dwa żarniki: jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych. Jeśli włączymy światła mijania, świeci się odpowiednio jeden żarnik, jeśli włączymy światła drogowe, zaczyna żarzyć się drugi. Odbłyśniki w reflektorze są precyzyjnie dopasowane do położenia żarników w żarówce, dzięki czemu wiązka światła jest rzucana przed pojazdem, gdy włączone są światła mijania, i dalej do przodu, gdy włączone są światła drogowe. System H4 można rozpoznać po następujących cechach: • Żarówka ma dwa żarniki w bańce obudowy. • W reflektorze znajduje się tylko jedno gniazdo żarówki. Jeden krok dalej: żarówka H7
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 Żarówka H7 jest rozwinięciem żarówki H4. Konstrukcja jest zasadniczo inna, ponieważ żarówka H7 ma tylko jeden żarnik. Oznacza to, że pojazd potrzebuje dwóch żarówek na każdy reflektor. Po włączeniu świateł mijania zaczyna świecić jedna żarówka; po uruchomieniu świateł drogowych włącza się druga. Odbłyśniki w reflektorze są również precyzyjnie dopasowane do położenia żarników w obu żarówkach, dzięki czemu wiązka światła jest prawidłowo rzucana przed pojazdem w zależności od ustawienia na "światła mijania" lub "światła drogowe". Wielką zaletą konstrukcji H7 jest to, że po włączeniu świateł drogowych dobrze oświetlony jest również obszar bezpośrednio przed pojazdem, ponieważ światła mijania nie są wyłączane, jak w przypadku żarówki H4, lecz dołączane. System H7 można rozpoznać po następujących cechach: • Żarówka ma pojedynczy żarnik w bańce obudowy. • W reflektorze znajdują się dwa gniazda na żarówki. H4 czy H7: która jest lepsza? Skuteczność świetlna jest wyższa w systemach H7 niż w systemach H4, ponieważ dwie żarówki współdziałają ze sobą. Jednakże, ponieważ systemy H7 wymagają czterech żarówek zamiast dwóch, a żarówki powinny być zawsze wymieniane parami po obu stronach w tym samym czasie ze względu na ich podobną żywotność, systemy H7 generują z czasem wyższy poziom kosztów. Przejście z H4 na H7: czy to możliwe? Ponieważ różnice między żarówkami H4i H7są zbyt duże, nie można ich po prostu zamienić miejscami. Są ku temu w szczególności dwa powody: 1. Typ trzonka w żarówkach H4 i H7 nie jest identyczny. Nie można więc po prostu włożyć żarówki H7 do gniazda H4. 2. Odbłyśniki w reflektorze są dopasowane do położenia żarników w żarówkach. Ponieważ żarnik w H7 znajduje się w innym położeniu niż w H4, ani wiązka świateł mijania, ani świateł drogowych nie będzie prawidłowo rzucana na drogę. Adaptery nie są dobrym rozwiązaniem. Każdy kto wpadnie na pomysł założenia adaptera H4 na żarówkę H7 nie robi sobie przysługi. Żarówka tylko w niewielkim stopniu spełniałaby swoje zadanie w reflektorze. Poza tym, taka przeróbka unieważnia dopuszczenie do użytkowania reflektora - a tym samym pojazdu. Stacja Kontroli Pojazdów najprawdopodobniej wyda negatywny wynik badania technicznego podczas następnej kontroli. Jeśli zostaniesz złapany podczas kontroli drogowej, również musisz liczyć się z mandatem. Pojazd otrzyma ponownie pozwolenie na użytkowanie dopiero po wymianie żarówek na prawidłowe.
7 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 Jak znaleźć właściwą żarówkę do reflektorów w swoim samochodzie? Abyś zawsze miał pod ręką odpowiednią żarówkę do reflektorów w swoim samochodzie, firma Hella, renomowany producent oświetlenia samochodowego - oferuje Ci wyszukiwarkę, dzięki której szybko znajdziesz odpowiedni typ do swojego pojazdu. Hella Bulbs - Europe - Passenger Car (hella-bulbs.com)
9 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 NIEZALEŻNY AFTERMARKET MOTORYZACYJNY CHCE SIĘ ROZWIJAĆ Ośmiu na dziesięciu mechaników nie żałuje decyzji o założeniu serwisu motoryzacyjnego i jeszcze raz wybraliby tę formę działalności, rozpoczynając nowy biznes – wynika z badania przeprowadzonego w warsztatach ProfiAuto Serwis. Dobre nastroje w branży potwierdza też wzrost liczby nowych partnerów należącej do grupy Moto-Profil sieci: do 240 zrzeszonych firm dołączyło w ostatnich miesiącach aż sześć nowych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Przeprowadzone wśród ponad 300 właścicieli warsztatów ProfiAuto Serwis badanie wykazało, że szukając dziś pomysłu na biznes, aż 84% mechaników ponownie zdecydowałoby się na założenie serwisu. Co więcej, ponad połowa z nich zachęcałaby też do prowadzenia warsztatu swoje dzieci lub znajomych (30% zdecydowanie poleciłoby zainwestowanie w serwis motoryzacyjny, a 26% poleciłoby). Ankieta przeprowadzona została na przełomie lipca i sierpnia 2023 r. i wzięli w niej udział właściciele punktów ProfiAuto Serwis z całej Polski. - Wyniki naszego badania wskazują, że prowadzenie własnego serwisu, wspartego przez ofertę dużej sieci, cieszy się coraz większym powodzeniem. W naszej opinii to nie regularna franczyza, a prowadzenie niezależnego punktu sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na dołączenie do naszego modelu biznesowego. Dzięki temu nasi klienci mogą na własną rękę decydować o swoim rozwoju, jednocześnie korzystając z oferty szkoleń, dofinansowania do wyposażenia i narzędzi warsztatowych czy wsparcia marketingowego sieci ProfiAuto. Ma to też bezpośrednie przełożenie nie tylko na liczbę samych warsztatów, ale też na liczbę partnerów handlowych. Potwierdzeniem tego jest fakt, że tylko w tym WZROST LICZBY PARTNERÓW SIECI PROFIAUTO I WYNIKI BADANIA WŚRÓD MECHANIKÓW
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 roku dołączyło do nas sześć dużych, lokalnych sklepów i hurtowni motoryzacyjnych z całej Polski – mówi Dariusz Chochel, manager ds. rozwoju nowych rynków w Moto-Profilu. Nowi partnerzy ProfiAuto i Moto-Profilu w 2023 roku Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy do sieci ProfiAuto dołączyli: CCS z Biłgoraja, ING Autotechnika z Kraśnika, MarCar z Cieszyna, Moto-Familia z Jelcza-Laskowic, Moto Trader z Włocławka, ProfiParts z Końskich. Poza nowymi punktami, również dotychczasowi partnerzy rozwijają swoje biznesy. Na otwarcie kolejnych oddziałów zdecydował się m.in. duży gracz na rynku podlaskim - Polamel (nowy punkt otworzył w Wysokiem Mazowieckiem), kielecki MotoArt (hurtownia we Włoszczowie), Auto-Express ze Stalowej Woli (nowy oddział w Leżajsku), Abak-Moto (Chrzanów i Poręba), Motores (Dębica), RD Dyl (Chorzelów), Moto-Gama (Zamość) i Auto Części Derkowski (Głubczyce). W październiku br. nastąpią kolejne ważne kroki w rozwoju sieci. Dołączy do niej Tom Car z Konina. Na mapie Polski pojawią się też nowe punkty prowadzone przez dotychczasowych partnerów: Auto-Michaś w Piszu oraz Auto-Jarex w Międzychodzie. Łącznie sieć liczy już niemal 250 sklepów i hurtowni oraz ponad 2150 warsztatów w kraju i za granicą. Najwięcej z nich znajduje się w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim oraz śląskim. Jak podkreślają przedstawiciele ProfiAuto, bycie partnerem sieci to korzystanie z jej systemu benefitów, a jednocześnie nadal prowadzenie swojej niezależnej firmy, bez wiążących, wieloletnich umów franczyzowych. ProfiAuto działa bowiem w modelu synergii – filozofia sieci opiera się na tym, że zarabia zarówno właściciel zrzeszonej firmy, jak i właściciel marki ProfiAuto, jednak pełna decyzyjność pozostaje po stronie firmy partnerskiej. Otrzymuje ona jednocześnie wsparcie najbardziej rozpoznawalnej w Polsce marki na rynku warsztatowym, a także szereg rozwiązań do dyspozycji, m.in.: dostęp do niemal 8,5 miliona części w katalogu ProfiAuto, szkolenia dla pracowników, oprogramowanie ProfiBiznes do prowadzenia hurtowni, narzędzia marketingowe oraz atrakcyjne formy finansowania wyposażenia warsztatowego dla swoich klientów. - Podłożem pierwszych sukcesów założonej przez nas 30 lat temu firmy były: pomysł, odwaga i intuicja. Dziś biznes buduje się zupełnie inaczej – na dogłębnej analizie danych, wiedzy o konkurencji i zdolnościach kształtowania rynku. W obecnych realiach ogromne znaczenie ma znajomość potrzeb klientów, dla których nadrzędną wartością jest czas. Dlatego postawiliśmy na rozbudowany magazyn, szeroki asortyment produktów, efektywną logistykę oraz budowanie partnerstwa z warsztatami. Taką strategię umożliwia idei sieci ProfiAuto, dzięki której wiemy, że niezależna hurtownia może być naprawdę silnym graczem na rynku i wyznaczać trendy m.in. w obsłudze klienta. 30 lat naszej obecności w branży i wieloletnie członkostwo w sieci
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 ProfiAuto jest tego najlepszym potwierdzeniem – mówi Dobiesław Hruszka, właściciel firmy Polamel, będącej członkiem sieci ProfiAuto. O ProfiAuto i Moto-Profil: ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci profesjonalnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Ponad 240 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 2150 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis w Polsce, Czechach i na Słowacji. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi czy wirtualny ProfiAuto Serwis VR. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl, www. moto-profil.pl.
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 LIKWIDACJA SZKODY Z OC SPRAWCY. AUTORYZOWANE SERWISY FORDA POMOGĄ PRZY ODSZKODOWANIU Likwidacja szkody komunikacyjnej z policy OC sprawcy to proces, który niewprawionemu w przepisach poszkodowanemu może przysporzyć pewne trudności. Podpowiadamy, jak w prostych krokach przejść przez procedury. Sprawa nie zawsze jest oczywista. Poszkodowani rzadko znają wszystkie przepisy, pojawiają się również wątpliwości do kogo zwrócić się o wypłatę odszkodowania i jakie są sposoby na likwidację szkody. Warto przy tym pamiętać, że o odszkodowanie z OC sprawcy może wystąpić każda osoba, która została poszkodowana w wypadku. Wypadek, kolizja – o czym nie można zapomnieć na miejscu zdarzenia? Jeżeli podczas wypadku nie ucierpiał żaden z uczestników, a drugi kierowca przyznaje się do winy nie trzeba wzywać policji. Wystarczy spisać oświadczenie sprawcy. Wzór takiego oświadczenia można bez trudu znaleźć w intrenecie. Warto je wydrukować i na wszelki wypadek mieć w samochodzie razem z długopisem. owinno ono zawierać następujące dane: • dane uczestników, określenie sprawcy oraz poszkodowanego • numer polisy OC sprawcy • marki i numery rejestracyjne pojazdów • data i okoliczności zdarzenia • szkic sytuacyjny Na miejscu zdarzenia warto również wykonać zdjęcia uszkodzeń samochodu, ponieważ mogą to być dodatkowe dowody w sprawie. Jeśli uczestnicy kolizji nie są w stanie ustalić, kto zawinił sprawę powinna rozstrzygnąć wezwana na miejsce policja. Jeżeli natomiast w wypadku są osoby poszkodowane konieczna będzie interwencja policji – samo oświadczenie sprawcy nie wystarczy. Funkcjonariusze policji muszą
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 zabezpieczyć ślady i sporządzić odpowiednią dokumentację, która jest istotnym dokumentem dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy wypadku. Jak wygląda procedura zgłaszania szkody? Wraz z podpisanym przez sprawcę oświadczeniem o winie lub notatką sporządzoną przez funkcjonariusza policji, następnym etapem jest zgłoszenie zdarzenia do Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy. - Przede wszystkim warto pamiętać, żeby zbyt długo nie zwlekać z takim zgłoszeniem. Jeżeli jesteśmy posiadaczami Forda to mamy przywileje. Autoryzowany Zakład Nadwozi Ford może na naszą prośbę pomóc w zgłoszeniu szkody do towarzystwa ubezpieczeniowego. Zgodnie z prawem na zgłoszenie mamy aż 3 lata od dnia, w którym dowiedzieliśmy się o szkodzie oraz o osobie lub towarzystwie ubezpieczeniowym, zobowiązanym do jej naprawienia, nie później jednak niż 10 lat od dnia wystąpienia kolizji lub wypadku. Generalnie warto pamiętać, że im wcześniej zgłosimy kolizję lub wypadek do ubezpieczyciela, tym łatwiej będzie odtworzyć przebieg zdarzenia i ocenić jego skutki oraz uzyskać akceptację naprawy lub wpłaty odszkodowania – mówi Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford. Jeżeli stan techniczny samochodu nie pozwala na dalszą jazdę trzeba zadbać o pomoc drogową i holowanie z miejsca zdarzenia. Poszkodowanemu przysługuje zwrot tych kosztów z polisy OC sprawcy. Destynacją holowania powinien być w tym przypadku warsztat lub miejsce zamieszkania. Warto jednak pamiętać, że: • wynagrodzenie za holowanie nie może przekraczać średniej ceny na lokalnym rynku – w przeciwnym przypadku ubezpieczyciel może odmówić pokrycia całości poniesionych kosztów holowania • wyjątkiem od w/w sytuacji jest, gdy poszkodowany został zabrany z miejsca wypadku do szpitala, a holowanie zleciła policja - Również w tym przypadku posiadacze Fordów mają pewne przywileje. Jeżeli potrzebujemy pomocy Autoryzowany Zakład Napraw Nadwozi Ford zorganizuje holowanie do serwisu oraz samochód zastępczy z polisy OC sprawcy. Poza godzinami pracy Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi należy skontaktować się z Ford One Call 22 522 27 27 oraz poprosić o holowanie w ramach bezpłatnego Programu Ford Assistance Kolizyjny do najbliższego Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi Ford. Warto dodać, że pomoc jest dostępna całą dobę - dodaje Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford. Naprawa samochodu, odszkodowanie i utrata wartości auta Przede wszystkim należy pamiętać, że to poszkodowany decyduje, gdzie i na jakich warunkach naprawi swój
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 samochód z polisy OC sprawcy. - To wcale nie musi być warsztat proponowany przez ubezpieczyciela. Poszkodowany może wybrać autoryzowany serwis blacharsko -lakierniczy swojej marki i oczekiwać, jeżeli uszkodzone części były oryginalne, że naprawa zostanie przeprowadzona na oryginalnych częściach producenta. I tutaj posiadacze Forda również mają przywileje związane z tą marką. W przypadku, gdy podejmiemy decyzję o naprawie bezgotówkowej w Autoryzowanym Zakładzie Napraw Nadwozi Ford otrzymujemy Certyfikat 3- letniej gwarancji na zrealizowaną naprawę – wyjaśnia Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford. Poszkodowany może wybrać wariant gotówkowy, czyli odszkodowanie oparte na kosztorysie. Kwota odszkodowania jest szacowana na podstawie zakresu uszkodzeń oraz cennika przyjętego przez ubezpieczyciela. - W tym przypadku właściciel pojazdu nie ma obowiązku naprawy uszkodzeń. Gotówka trafia na jego konto i sprawa jest zamykana. Jeżeli jednak będzie chciał naprawić auto, to musi sam zorganizować sobie taką naprawę. Równocześnie trzeba pamiętać, że kwoty wypłacane przez towarzystwa ubezpieczeniowe nie muszą dawać gwarancji możliwości naprawy na oryginalnych częściach i w autoryzowanych zakładach napraw. Bardzo często kwota odszkodowania jest obniżana o amortyzację i nie uwzględnia realnych stawek za roboczogodzinę – dodaje Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford. Poszkodowany jest uprawniony również do dodatkowej rekompensaty z policy OC sprawcy z tytułu spadku wartości naprawionego po wypadku pojazdu. Cena sprzedaży takiego auta może być niższa – właśnie ze względu na fakt, że otrzymuje on status „powypadkowego”. Dlatego osoby poszkodowane, które są właścicielami takiego samochodu mogą ubiegać się o odszkodowanie. Również w takich roszczeniach może pomóc pracownik Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi Ford, który dysponuje wiedzą i może pomóc przygotować niezbędne informacje.
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 MONROE OESPECTRUM – BEZPIECZNY SPOSÓB NA TUNING Powszechna dostępność tanich, tuningowych sprężyn i amortyzatorów może przyczyniać się do pogorszenia bezpieczeństwa jazdy na drogach. Niedoświadczeni kierowcy montują je i podczas jazdy ryzykują utratą panowania nad samochodem. Monroe radzi zaczynać swoją przygodę z motoryzacją od rozwiązań sprawdzonych, skutecznych i bezpiecznych – takich jak np. Monroe OESpectrum. Obniżone i usztywnione zawieszenie to marzenie wielu poczatkujących kierowców, którzy lubią dynamiczną jazdę. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że takie przeróbki nie mogą być celem samym w sobie, bo przecież od tuningu mechanicznego oczekuje się przede wszystkim poprawy charakterystyki prowadzenia.W praktyce najczęściej okazuje się jednak, że po przeróbkach w oparciu o najtańsze części z internetu samochodem praktycznie nie da się jeździć! Idealnie, jeśli kierowca zda sobie z tego sprawę od razu. Gorzej, jeśli uświadomi sobie to dopiero w sytuacji, w której nie przekraczając przepi-
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 sów ruchu drogowego straci panowanie nad samochodem – np. przejeżdżając po asfaltowych koleinach, lub pofałdowaniach asfaltu przed skrzyżowaniem. W czym tkwi problem? Samochody usztywniane i obniżane w oparciu o najtańsze części „tuningowe” stają się „twarde jak beton” i podskakując na nierównościach, bardzo łatwo tracą przyczepność. Chodzi o to, że ani tanie sprężyny ani tanie „tuningowe” amortyzatory nie zapewniają żadnej progresji w działaniu.Największe zagrożenie występuje podczas hamownia. Podskakujące koła na ułamki sekund tracą przyczepność, co z kolei aktywuje układ ABS, który redukuje siłę hamowania. W efekcie samochód jadący zgodnie z przepisami, w słoneczny dzień może nie wyhamować przed przejściem dla pieszych. Kolejne zagrożenie to pokonywanie zakrętów – odrywające się koła sprawiają, że samochód nie reaguje na ruchy kierownicą i jedzie prosto lub poszerza zakręt. Tu również wypadek może wydarzyć się przy kodeksowych prędkościach. Ostatnia niebezpieczna sytuacja, na którą należy zwrócić uwagę to ryzyko ocierania się spodem samochodu o nierówności asfaltu – to również może spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Bezpieczne i skutecznie Jedyną gwarancją bezpieczeństwa podczas modyfikacji tuningowych jest bazowanie na markowych produktach, których producenci znają się na zagadnieniach związanych z prowadzeniem samochodu, wykonują testy drogowe i współpracują z ekspertami z branży sportowej. Jedną z takich firm jest Monroe. Początkującym miłośnikom tuningu lub osobom zainteresowanym poprawą właściwości i bezpieczeństwa jazdy polecamy amortyzatory Monroe OESpectrum. Charakteryzują się one opatentowaną technologią M-RTECH®2 Rebound Valving Technology™, która zapewnia praktycznie natychmiastową reakcję na zmieniające się warunki jazdy, co zapewnia wyjątkowe możliwości trzymania się drogi, płynniejszą jazdę oraz większą kontrolę i pewność kierowcy.Amortyzatory OESpectrum sprawiają, że jazda spokojna staje się bezpieczeniejsza, a podczas jazdy dynamicznej poprawiają się wyczucie pojazdu i szybkość reakcji na ruchy kierownicą.Nie bez znaczenia jest także charakterystyka pracy tych amortyzatorów. Z jednej strony „usztywniają” samochód, z drugiej – doskonale wybierają nierówności i zapewniają jak najlepszy kontakt kół z nawierzchnią poprawiając tym samym przyczepność. Amortyzatory OESpectrum to zwiększona kontrola, czyli pewniejsze i bardziej precyzyjne odczucia z jazdy, wyższa responsywność (lepsze parametry jazdy we wszystkich warunkach jazdy), krótsza droga hamowania (wynikająca z poprawy kontaktu opon z nawierzchnią) i lepsze trzymanie się drogi podczas manewrów. Jerzy Dziamski, Garage Gurus ekspert
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 SERWISUJ AUTO JAK CI WYGODNIE BEZ KONIECZNOŚCI JAZDY DO SERWISU. INCHCAPE ROZWIJA NOWĄ SIEĆ PRZYJĘĆ SERWISOWYCH POZA SWOIMI LOKALIZACJAMI BMW Inchcape rozwija w Polsce innowacyjny koncept punktów przyjęć serwisowych, poszerzając dostępność swoich usług. Pierwszy punkt już działa w Varso Place, przy ul. Chmielnej w Warszawie. Od teraz wystarczy, że klienci BMW Inchcape pozostawią samochód na wskazanym miejscu parkingowym, umieszczając kluczyk w skrytce - kluczykomacie, a auto zostanie odebrane i przekazane do punktu serwisowego BMW Inchcape. Co więcej, klienci każdorazowo otrzymają film z naprawy samochodu. To rozwiązanie wpisujące się w trendy elastyczności i niezależności, które coraz mocniej cenią sobie konsumenci. Zdalny serwis samochodowy? To możliwe! Klienci coraz bardziej przyzwyczajeni są do nowoczesnych rozwiązań usprawniających ich życie, które znaleźć można w innych branżach. Takie trendy jak "click and collect", zamawianie zakupów, czy też jedzenia bez wychodzenia z domu za pomocą prostych aplikacji, stały się już standardem. Teraz oczekują oni podobnej wygody i komfortu także w przypadku usług serwisowych. Dlatego z myślą o wszystkich, którzy cenią sobie niezależność, elastyczność i poszukują rozwiązań oszczę-
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 dzających ich czas, BMW Inchcape rozwija nową sieć przyjęć serwisowych poza swoimi salonami. Pierwszą lokalizacją jest Varso Place w Warszawie przy ul. Chmielnej 69/73 – jeden z trzech budynków Varso Tower to najwyższy budynek w Unii Europejskiej. Aby skorzystać z usługi punktu serwisowego wystarczy wykonać kilka prostych kroków: 1. Zostawić auto na wyznaczonym bezpłatnym miejscu parkingowym na terenie Varso Place. 2. Pozostawić kluczyk do auta w skrytce, tzw. kluczykomacie, dostępnym nie tylko dla pracowników Varso, ale wszystkich osób, które będą chciały skorzystać z usługi. 3. Czekać na wiadomość z serwisu Inchcape na temat planowanego przebiegu prac serwisowych i z wyznaczonym terminem odbioru auta po wykonaniu usługi serwisowej. Dla konsumentów nadrzędną wartość stanowią dziś niezależność i elastyczność. Podobnie sytuacja wygląda w branży motoryzacyjnej. Klienci, niezależnie od swojego wieku, coraz częściej oczekują usług serwisowych dostępnych w bardziej wygodny sposób, dlatego ważne jest, aby dostosowywać się do tych oczekiwań. Istotne znaczenie ma więc wdrażanie innowacji przygotowanych w myśl idei convenience, które są z powodzeniem realizowane w innych branżach. Przykładem takiego rozwiązania jest właśnie kluczykomat, który podobnie jak online check in przed wylotem, pozwala na pełną wygodę i niezależność. Dane wskazują, że coraz większa liczba
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 klientów serwisu Inchcape korzysta z rozwiązania oddawania i odbioru samochodu za pośrednictwem kluczykomatu – obecnie jest to już ponad 40%. Dane świadczą o tym, że to unikatowe rozwiązanie wpisuje się w potrzeby konsumentów z różnych segmentów rynkowych, dla których wspólnym mianownikiem jest potrzeba elastycznego zarządzania czasem. Dlatego pozostawianie lub odbiór samochodu w Varso będą możliwe przez całą dobę i dzięki temu klienci nie będą musieli dostosowywać się do godzin pracy serwisu. Kluczykomat to również niezwykle wygodna alternatywa dla pracowników budynku Varso Place – aż 10 tys. osób może w dowolnym momencie wygodnie przekazać auto do serwisu. - To działanie w pełni zgodne z naszą strategią rozwoju obszaru aftersales. Stawiamy klienta i jego potrzeby w centrum uwagi i naszych działań. Oferujemy mu komfort i to, co dziś dla niego najważniejsze: oszczędność czasu. Jednak nie tylko reagujemy, ale też kreujemy. Rozwijamy usługi odpowiadające oczekiwaniom coraz młodszych klientów, którzy kierując się przyzwyczajeniami z innych branż i segmentów runku, coraz rzadziej chcą osobiście przyjeżdżać do serwisów. Dlatego w Inchcape niemal każda usługa odbywa się całkowicie zdalnie i wygodnie, a cały proces jest przejrzysty, co pozwala budować i utrzymać zaufanie do nas. Chcemy rozwijać nasz nowy projekt, dlatego weryfikujemy i analizujemy kolejne możliwe lokalizacje. Pracujemy też nad innymi rozwiązaniami mającymi na
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 celu podniesienie poziomu wygody naszych klientów – komentuje Wojciech Dopierala, Country Marketing Manager Inchcape Polska. Zdalna naprawa, zdalny kontakt Inchcape dostosowuje się do rynkowych trendów stawiając na jakość i komfort klientów, dlatego niemal wszystkie procesy, takie jak umawianie wizyty, konsultacje, sam serwis i płatności, mogą odbywać się zdalnie. Zanim serwis rozpocznie prace, klient otrzyma materiał video prezentujący rzeczywisty stan techniczny samochodu oraz usługi konieczne do wykonania, aby pojazd był bezpieczny a komfort jazdy wysoki. Kolejnym krokiem jest akceptacja kosztorysu proponowanych usług serwisowych. Po wykonaniu niezbędnych napraw auto wróci na parking w Varso Place, skąd będzie mógł odebrać je klient.
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 ZF AFTERMARKET: NOWY KONCEPT ZF [PRO] SERVICE SKIEROWANY DO WARSZTATÓW SERWISUJĄCYCH POJAZDY UŻYTKOWE • We wrześniu 2023 r. ZF Aftermarket rozpoczął działalność innowacyjnego konceptu dedykowanego profesjonalnym warsztatom zajmującym się obsługą pojazdów ciężarowych, przyczep, naczep i autobusów. • Aby zostać partnerem konceptu, warsztaty mają możliwość bezpłatnej rejestracji na stronie ZF [pro] Service. • Członkowie konceptu otrzymają bogaty pakiet korzyści, wsparcie techniczne i dostęp do dedykowanej oferty szkoleniowej dzięki połączeniu programów dwóch wiodących dostawców rozwiązań i technologii dla pojazdów użytkowych: ZF i WABCO. ZF jest wiodącym, globalnym dostawcą technologii i usług poprawiających bezpieczeństwo, efektywność i komunikację samochodów ciężarowych. Od wielu lat największe światowe marki samochodów ciężarowych, autobusów i naczep bazują na wyróżniających się spośród konkurencji technologiach ZF oraz należącej do koncernu marki WABCO, w tym na zaawansowanym systemie wspomagającym kierowcę, układach hamulcowych, kierowniczych i systemach kontroli stabilności. W miarę wzrostu znaczenia segmentu pojazdów użytkowych na rynku części zamiennych, pojawiają się nowe rozwiązania w zakresie ich obsługi i serwisowania. ZF Aftermarket wychodzi naprzeciw potrzebom niezależnych warsztatów obsługujących pojazdy użytkowe poprzez stworzenie nowego, dedykowanego konceptu warsztatowego.
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 ZF [pro] Service łączy istniejące dotychczas koncepty: ZF [pro]Tech (pojazdy użytkowe) i WABCO Service Partner w jeden, kompleksowy program obejmujący ofertę wszystkich marek ZF Aftermarket: LEMFÖRDER, SACHS, ZF Aftermarket wychodzi naprzeciw potrzebom niezależnych warsztatów obsługujących pojazdy użytkowe poprzez stworzenie dedykowanego konceptu warsztatowego. Partnerzy ZF [pro]Service zyskują dostęp do najnowszych materiałów, dedykowanych szkoleń oraz osobistych konsultacji, co pozwoli im na dynamiczny rozwój i wypracowanie przewagi rynkowej
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 TRW, WABCO i ZF. Firma oferuje w ten sposób doświadczenie i wiedzę technologiczną wiodącego na świecie dostawcy części zamiennych, technologii oraz rozwiązań serwisowych dla ciężarówek, przyczep, naczep Oferta szkoleniowa obejmuje zagadnienia niezbędne do obsługi pojazdów użytkowych, m.in. skrzynie biegów ZF TraXon i AsTronic, układy sprzęgła i zawieszenia, układy pneumatyczne, systemy ABS, OptiTire ZF [pro]Service łączy istniejące dotychczas koncepty: ZF [pro]Tech (pojazdy użytkowe) i WABCO Service Partner w jeden kompleksowy program obejmujący ofertę wszystkich marek ZF Aftermarket: LEMFÖRDER, SACHS, TRW, WABCO i ZF
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 i autobusów. Misją firmy jest wspieranie swoich klientów i dążenie do tego, by partnerzy warsztatowi mieli dostęp do profesjonalnej i najnowszej wiedzy rynkowej oraz szerokich możliwości rozwojowych. Ważnym krokiem w realizacji tej misji jest premiera nowego konceptu, który pozwoli warsztatom ciężarowym lepiej przygotować się na wyzwania związane z pracą na dynamicznie rozwijającym się rynku pojazdów użytkowych oraz poszerzać swoje kompetencje, a tym samym ofertę serwisową. Korzyści dla partnerów ZF [pro]Service. Najważniejsze korzyści z członkostwa w ZF [pro]Service obejmują działania z zakresu szkolenia i rozwoju kompetencji pracowników warsztatów. Partnerzy otrzymują również wsparcie biznesowe i marketingowe – poprzez wizyty opiekunów firmy, zapewnienie dostępu do profesjonalnej wiedzy technicznej za pomocą portalu, infolinii i service desk, a także umieszczenie w dedykowanej wyszukiwarce Partnerów, branding warsztatów, regionalne konferencje dla członków konceptu oraz promocję warsztatów wśród flot. Partnerzy mogą również liczyć a certyfikację potwierdzoną audytem, wskazującą na doskonałe przeszkolenie pracowników i najwyższą jakość usług świadczonych w warsztacie. Dostęp do profesjonalnego know-how. Warsztaty w ramach konceptu będą miały możliwość wyboru rodzaju partnerstwa oraz specjalizacji poprzez poszczególne moduły, które można ze sobą łączyć: ZF Driveline Partner lub Partner WABCO oraz 3 typy pojazdów Szkolenia oferowane w ramach konceptu ZF [pro]Service prowadzone są w specjalnie przygotowanym Centrum Szkoleniowym ZF Aftermarket pod Warszawą.
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 – pojazdy ciężarowe, autobusy i naczepy. Pozwoli to na precyzyjne ustalenie zakresu właściwego wsparcia technicznego dla danego warsztatu. Oferta ZF [pro]Service w 2023 r. obejmuje następujące warianty szkoleń teoretyczno-praktycznych: • Szkolenie podstawowe – Uczestnikom przekazywana jest wiedza niezbędna do prawidłowej obsługi i diagnozy układów pneumatycznych WABCO występujących w pojazdach silnikowych oraz naczepach i przyczepach. • Szkolenie Truck - Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów układów ABS/ASR, EBS (1,2,3), OnLane, OnGuard, ECAS, E-APU występujących w pojazdach ciężarowych. • Szkolenie Trailer - Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów układu ABS, TEBS, TECAS występujących w przyczepach i naczepach. • Szkolenie BUS - Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów układu ABS/ ASR, EBS (1, 2, 3), OnLane, OnGuard, ECAS, E-APU 1, ATC, MTS (1, 2) występujących w autobusach. • Szkolenie z układów przeniesienia napędu – Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów skrzyni biegów ZF TraXon, ZF AsTronic oraz obsługi oprogramowania ZF Testman dla pojazdów ciężarowych. • Szkolenie sprzęgło i zawieszenie - Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów sprzęgła i układu zawieszenia. • Szkolenie OptiTire - Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów układu IVTM (OptiTire) produkcji WABCO. • Szkolenie AMT - Uczestnikom przekazywana jest niezbędna wiedza do prawidłowej obsługi i diagnozy poszczególnych elementów AMT produkcji WABCO oraz dostępne zestawy naprawcze dla pojazdów użytkowych. Jednym z głównych, bezpłatnych narzędzi przygotowanych w ramach ZF [pro]Service jest dedykowany portal internetowy z dostępem do praktycznych wskazówek w formie informacji technicznych i produktowych. Znajdują się tam również instrukcje montażowe do konkretnych pojazdów, katalog części online i inne przydatne aplikacje. - Od kilku lat widzimy coraz większe zainteresowanie i potrzebę szkoleń omawiających tematykę diagnostyki pojazdów ciężarowych. - mówi Michał Głażewski, Manager Zespołu Sieci Warsztatowych i Wsparcia Technicznego ZF Aftermarket – Rozwój konceptu warsztatowego ZF [pro]Service jest pionierskim krokiem w kierunku wsparcia warsztatów zajmujących
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 się obsługą i naprawą pojazdów użytkowych w Polsce. Koncept jest jednocześnie szansą na poszerzenie zakresu świadczonych usług i rozwój poprzez wyspecjalizowanie się w nowym obszarze. Partnerzy ZF [pro]Service zyskują dostęp do najnowszych materiałów, dedykowanych szkoleń oraz osobistych konsultacji, co pozwoli im na dynamiczny rozwój i wypracowanie przewagi rynkowej. Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową: https://aftermarket.zf.com/ oraz do śledzenia kanału: ZF Aftermarket na Facebooku. ZF Friedrichshafen AG Koncern technologiczny ZF to światowy lider w dziedzinie techniki układów przeniesienia napędu i zawieszenia oraz technologii bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Firma zatrudnia 149 tysięcy pracowników w około 230 lokalizacjach w 40 krajach na świecie. Firma ZF jest jednym z największych dostawców w branży przemysłu motoryzacyjnego na całym świecie. ZF pozwala pojazdom widzieć, myśleć i działać. Firma inwestuje każdego roku ponad sześć procent wartości swojej sprzedaży w prace badawczo-rozwojowe, w szczególności związane z rozwojem wydajnych i elektrycznych układów przeniesienia napędu oraz pozwalające na całkowite wyeliminowanie wypadków. Swoim obszernym portfolio firma ZF ulepsza mobilność i usługi w branży motoryzacyjnej, samochodów ciężarowych oraz w przypadku rozwiązań dla przemysłu. Dział Aftermarket spółki ZF Friedrichshafen AG gwarantuje osiągi i wydajność pojazdów przez cały okres ich eksploatacji dzięki zintegrowanym rozwiązaniom i kompleksowej ofercie produktów ZF. Połączenie uznanych marek, cyfrowych innowacji, spersonalizowanych produktów i usług oraz sieci obsługi na całym świecie sprawiło, że firma ZF jest cenionym partnerem i numerem dwa na światowym rynku obsługi posprzedażowej w branży motoryzacyjnej.
PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 LICZNIK ELEKTROMOBILNOŚCI: PO POLSKICH DROGACH JEŹDZI JUŻ PRAWIE 50 TYS. SAMOCHODÓW CAŁKOWICIE ELEKTRYCZNYCH Według danych z końca sierpnia 2023 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 48 533 osobowe i użytkowe samochody całkowcie elektryczne (BEV). Przez pierwsze osiem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. Pod koniec sierpnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 84 947 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 43 567 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 41 380 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 010 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia składała się z 18 506 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 600 742 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 984 szt. Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 3003 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (6006 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 50 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (122 punkty).
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023
PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 - Zwykle okrągłe liczby są powodem do świętowania, cieszymy się zatem, bo ostatnie dane dają taką możliwość. Niebawem po polskich drogach będzie jeździło 50 tysięcy wszystkich rodzajów samochodów bateryjnych – w tym 5 tysięcy samochodów dostawczych i ciężarowych, 1 000 autobusów, 200 pojazdów wodorowych, 600 tysięcy hybryd a także 18,5 tysiąca motocykli i motorowerów. Do tego dochodzą 3 tysiące stacji z 6 tysiącami ogólnodostępnych punktów ładowania. Oczywiście porównując się do tak rozwiniętych krajów jak Francja czy Niemcy mamy jeszcze sporo do zrobienia, ale dynamika wzrostów jednoznacznie pokazuje, że nisko - i zeroemisyjność to kierunek, w którym polska branża motoryzacyjna będzie podążała. Jednak już dziś musimy zrobić wszystko, żeby ten trend nie spowodował pojawienia się Europy dwóch prędkości, w której Polska pozostanie w grupie krajów wolniej rozwijających się w tym obszarze – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM. - W 15 miastach z największą liczbą ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się niemal połowa (1337) wszystkich takich urządzeń w Polsce. W samej tylko Warszawie funkcjonuje więcej stacji niż w województwach świętokrzyskim, lubelskim, lubuskim, podlaskim i podkarpackim łącznie. Instrumenty sprzyjające wyrównywaniu dysproporcji pomiędzy poszczególnymi regionami Polski w zakresie rozbudowy infrastruktury ładowania będą jednym z tematów, które omówimy w gronie kluczowych intersariuszy (w tym przedstawicieli administracji publicznej i samorządowej, OSD oraz wiodących opertorów) podczas rozpoczynającego się już dziś Kongresu Nowej Mobilności – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 AUTA BĘDĄ BEZPIECZNIEJSZE, ALE CZY TO OZNACZA, ŻE DROŻSZE? W 2024 roku wchodzi w życie unijne rozporządzenie GSR2 (General Safety Regulation). Zgodnie z nim samochody opuszczające taśmę produkcyjną obowiązkowo będą musiały zostać wyposażone w co najmniej 20 nowych systemów i elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Zmiana dotyczy wszystkich nowych samochodów, sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Rozwiązania to koszt dla producenta. Czy powinniśmy się obawiać wzrostu cen samochodów? Rozporządzenie GSR2 wprowadzono na terenie krajów Unii Europejskiej, by maksymalnie zredukować liczbę ofiar wypadków drogowych oraz - do 2050 roku - możliwie najbardziej zbliżyć się do stanu „zero ofiar”. Zgodnie z rozporządzeniami GSR1 i GSR2, producenci samochodów muszą doposażyć nowe auta w cały szereg systemów i elementów, efektywnie zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Czas zmian Rok 2024 to graniczna data, którą wyznaczono dla wszystkich produkowanych obecnie modeli. Oznacza to, że do tego czasu każdy nowy samochód, opuszczający fabryczną taśmę, będzie musiał mieć na pokładzie obowiązkowe elementy wyposażenia, odpowiednio przekonstruowane układy hamulcowy, paliwowy i elektryczny, a także odpowiednie systemy bezpieczeństwa – m.in. te zwiększające bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg, czyli pieszych i rowerzystów. Na liście obowiązkowych elementów poddanych modyfikacjom znalazły się także te odpowiadające za widoczność – w tym oświetlenie, jak również opony, instrumenty pokładowe, a także zabezpieczenia przed nieuprawnionym użyciem i cyberatakami. Rozporządzenie GSR obejmuje wymagania dotyczące homologacji pojazdów silnikowych (w tym samochodów osobowych, dostawczych,
PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 autobusów i ciężarówek) ich przyczep, układów i podzespołów przeznaczonych do tych pojazdów, w zakresie ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojazdach i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Co zmieniły i zmienią rozporządzenia GSR 1 i 2? Wdrożenie listy obowiązkowego wyposażenia podzielono na dwa etapy. Pierwszy (GSR1) rozpoczął się już w lipcu 2022 roku, kiedy to lista dodatkowego wyposażenia pojazdów stała się obowiązkowa dla zupełnie nowych modeli samochodów (była to tzw. „lista homologacyjna”). Dokładnie 6 lipca 2024 roku rozpocznie się drugi etap (GSR2), rozszerzający dotychczas obowiązującą listę na wszystkie nowo wyprodukowane pojazdy (tzw. „lista rejestracyjna”), a zatem również starsze modele, obecne na rynku np. już od kilku lat. Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów to koszty, czasem znaczące dla producentów aut. Dlatego nie są odosobnione opinie, że czeka nas wzrost cen. Dotyczyć by to mogło zwłaszcza najtańszych modeli samochodów, które nie miały w standardowym wyposażeniu wielu elementów wymaganych nowymi przepisami. Ale i tych, które bazują jeszcze na platformach wcześniejszych generacji. Część uczestników rynku wskazuje jednak na to, że wiele z nowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo już od pewnego czasu jest montowana w autach, a nawet oceniana w ramach testów zderzeniowych Euro NCAP. - Inwestycja w bezpieczeństwo to skuteczniejsza ochrona każdego uczestnika ruchu drogowego. To, że nowe rozwiązania techniczne i informatyczne mogą wpłynąć na wzrost cen nowych aut jest oczywiście możliwe. Czy jednak taki scenariusz teraz się ziści, okaże się najprawdopodobniej na przełomie tego i przyszłego roku. Warto zwrócić jednak uwagę na ważny aspekt dla klientów. W usłudze wynajmu długoterminowego ewentualny wzrost cen nowych aut nie zawsze przekłada się 1:1 na wzrost miesięcznej raty. W wynajmie klient finansuje w racie nie całą wartość samochodu, a jedynie różnicę między ceną zakupu nowego pojazdu, a jego wartością rynkową na koniec kontraktu (tzw. wartość rezydualna). Im wyższa wartość rezydualna auta, tym niższa kwota do sfinansowania. Samochód lepiej wyposażony, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa, zwiększa jego atrakcyjność dla potencjalnych kupujących oraz wpływa na łatwiejszą sprzedaż i wyższą wartość transakcji takiego auta po kontrakcie. Możemy mieć więc sytuację, gdzie cena danego samochodu może być rzeczywiście wyższa, ale odpowiednio wzrośnie także jego wartość końcowa, w rezultacie rata wynajmu pozostanie na zbliżonym poziomie – mówi Maciej Arwaj, Dyrektor Handlowy ALD Automotive | LeasePlan. Co z cenami nowych aut? Dealerzy popularnych marek ostrożnie patrzą na krajowy rynek samochodów i nie chcą spekulować
PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 na temat możliwych wariantów rozwoju sytuacji. Ale są zgodni, że obawy klientów o znaczący wzrost cen aut z powodu regulacji GSR nie są dziś uzasadnione. Sprzedawcy samochodów wskazują, że oferta aut w dużej części została już wcześniej przystosowana do unijnej regulacji, m. in. przy okazji zmiany roku modelowego 2023/2024. Oczywiście przy okazji zmiany roku produkcji mogą nastąpić pewne zmiany cen, ale tu zaskoczenia nikt się nie spodziewa. Sprzedawcy nie spodziewają się też, aby w związku z nowymi regulacjami GSR była konieczność wycofywania popularnych modeli z rynku. Jeśli już, będą to pojedyncze modele. Podkreśla się, że coraz silniejsza konkurencja w doskonaleniu samochodów i w upowszechnianiu dotychczas droższego wyposażenia już w tańszych modelach wpływa na to, że w standardzie znajduje się systematycznie coraz więcej elementów czy rozwiązań wymaganych przez GSR. Zatem wprowadzanie nowego wyposażenia do samochodów wcale nie musi przełożyć się na wzrost ich ceny w 2024 roku. Nowe obowiązkowe wyposażenie – co jest na liście? Są na niej m.in. systemy, których wymagano już od 2022 roku dla nowych modeli pojazdów i które są już brane pod uwagę w testach Euro NCAP - wśród nich, m.in. zaawansowany system awaryjnego hamowania AEB (Autonomous Emergency Braking). System AEB uaktywnia się niezależnie od kierowcy, włączając hamulce w krytycznych sytuacjach – zwłaszcza przy zwiększonym ryzyku najechania na innego użytkownika drogi lub przeszkodę. Do rozpoznawania przeszkód wykorzystuje radar – a w droższych wersjach, lidar. Drugim przykładem jest - działający w tle - inteligentny asystent prędkości ISA (Intelligent Speed Assistance), wykorzystujący kamerę i GPS do automatycznego utrzymywania właściwej prędkości na danym odcinku drogi - ostrzegający kierowcę w przypadku, gdyby wskutek dodania gazu ten dozwoloną prędkość przekroczył. Ten system działa podobnie jak znany już z wielu współczesnych aut aktywny tempomat. Jego działanie jest jednak rozszerzone. Podobnie jak system start/stop – przestaje działać dopiero wówczas, gdy kierowca go wyłączy, lecz aktywuje się po każdym uruchomieniu silnika. Począwszy od 2024 roku do wszystkich pojazdów mają trafiać również m.in. na nowo skalibrowane systemy awaryjnego hamowania - a także kamery podczerwieni monitorujące oczy kierowcy, by wcześnie wykryć jego zmęczenie. Na pokładach nowych samochodów znajdą się też elektroniczne rejestratory danych, czyli tzw. czarne skrzynki. Na liście jest również system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu, zapobiegający niekontrolowanemu przekroczeniu rozdzielającej pasy ruchu białej linii. Przynajmniej część z wymienionych systemów znamy już od lat z luksusowych samochodów. Od 2024 roku znajdziemy je nawet w autach miejskich.
PULS BRANŻY 34 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 NA DOBRY START JESIENI Jesienią zaczyna padać. Dotyczy to niestety również akumulatorów w naszych samochodach, które masowo padają jeszcze przed 1 listopada. Baterie źle znoszą zwiększone obciążenie (klimatyzacja, wycieraczki, podgrzewanie foteli) oraz ujemne temperatury. Jak temu zapobiec i zyskać pewność, że rano zawsze „odpali”? PROSTOWNIKI PROLINE WARSZTAT
PULS BRANŻY 35 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 Pod koniec sierpnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 84 947 samoc Oprócz sprawdzenia stanu akumulatora i jego podstawowych właściwości (napięcie bez obciążenia i z obciążeniem, stopień rozładowania, prąd ładowania instalacji) warto zaopatrzyć się w urządzenie które naszemu akumulatorowi przywróci sprawność, a czasem nawet da drugie życie. Tym urządzeniem jest oczywiście prostownik, lecz dawno minęły czasy, gdy prostownik był jedynie rodzajem najprostszego transformatora, który miał tylko jedno zadanie – dostarczyć prąd stały o jakiej takiej charakterystyce znamionowej, nie paląc przy tym bezpieczników w całym bloku lub garażu. Nowoczesne prostowniki to inteligentne stacje ładowania. Takimi właśnie urządzeniami są produkty PROLINE. W ofercie marki PROLINE znajdziemy prostowniki inwertorowe, służące do ładowania akumulatorów samochodowych osobowych, dostawczych ciężarowych, motocyklowych, łodzi czy nawet traktorków koszących. Prostownik inwertorowy PROLINE 46833 przeznaczony do ładowania akumulatorów samochodowych, skuterów, kosiarek czy łodzi. Niezmiernie lekki i poręczny prostownik inwertorowy marki PROLINE o symbolu 46833 przeznaczony jest do ładowania wszystkich typów akumulatorów 12V o pojemności od 2 do 400AH, kwaso-ołowiowych, żelowych, MF-bezobsługowych, CA-wapniowych, EFB i AGM. Prostownik wyposażony jest w elektroniczne sterowanie procesem ładowania za pomocą mikroprocesora, który umożliwia ładowanie w trybie "inteligentnym" oraz co ważne posiada funkcję rozruchu awaryjnego. Po osiągnięciu wymaganego napięcia następuje automatyczne wyłączenie ładowania. Bateria podczas ładowania podlega samoczynnej regeneracji. Awaryjne uruchomienie WARSZTAT
PULS BRANŻY 36 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2023 pojazdu tylko do akumulatorów ołowiowych. Prostownik posiada dodatkowe gniazdo zasilające 12V dc. Model 46830 naładuje akumulatory o napięciu 12V i pojemnościach od 2 do 60Ah prądem ładowania 2A lub 1A. Dotyczy to baterii praktycznie każdego typu. Prostownik ten nadaje się do ładowania akumulatorów ołowiowych, żelowych, bezobsługowych, wapniowych oraz akumulatorów głębokiego rozładowania typu EFB, AGM, w które są np. wyposażone pojazdy z systemem start-stop. WARSZTAT
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=