PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 JAK ARCHITEKTURA E/E NAPĘDZA ROZWÓJ Oprogramowanie zmieniło każdą branżę, umożliwiając firmom tworzenie skomplikowanych produktów szybciej i wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej. Nigdzie transformacja nie jest tak dynamiczna, jak w branżymotoryzacyjnej. Obecnie producenci samochodów są w stanie tworzyć nowe funkcje realizowane przez oprogramowanie oraz rozwijać je i aktualizować dzięki rozwiązaniom over-the-air (OTA). Jak to robią, za pomocą E/E? Aby wspierać ewolucję oprogramowania, pojazdy muszą posiadać solidną „architekturę elektryczną/ elektroniczną” (E/E). Określa ona integrację sprzętu elektronicznego, łączności sieciowej, oprogramowania i okablowania w jednym systemie, który zawiaduje stale rosnącą liczbą funkcji. W przypadku aut są to, m.in. funkcje: sterowania pojazdem, nadwozia i zabezpieczeń, informacji i rozrywki, aktywnego bezpieczeństwa, a także inne związane z komfortem i łącznością. Pierwszy zintegrowany układ systemów elektrycznych i mechanicznych powstał pod koniec lat 50. wraz z pojawieniem się podstawowego tempomatu. W latach 60. pojawiły się udoskonalenia systemów audio i oświetlenia, w latach 70. nowe przepisy dotyczące kontroli emisji spalin przyczyniły się do rozwoju architektury E/E, a w latach 90. zarządzanie coraz bardziej skomplikowaną architekturą E/E zaczęło stawiać pierwsze wyzwania przed producentami pojazdów. W początkowych latach XXI wieku protokoły transmisji danych i komunikacji wprowadziły bowiem nowe wymagania w odniesieniu do produktów. W ostatniej dekadzie producenci pojazdów skoncentrowali się na funkcjach i przepisach dotyczących bezpieczeństwa pasażerów, rozproszenia uwagi kierowcy i oszczędności paliwa, co doprowadziło do przyjęcia układów napędowych i systemów opartych na architekturze wysokonapięciowej.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=