ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - GDY ROZWIĄZANIE POJAWIA SIĘ ZANIM POJAWI SIĘ PROBLEM - VALEO ŚWIĘTUJE 100 LAT ZAŁOŻENIA FIRMY SWF - FILTRY NA PRZYSZŁOŚĆ - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO W PRACY - WTRYSKIWACZE OBJĘTE PROGRAMEM TESTÓW I NAPRAWW AUTORYZOWANEJ SIECI DELPHI TECHNOLOGIES e-AUTO SERVICE Nr 10/2022
Jakość odpowiadająca oryginałowi, stosowana w cewkach Hella, daje pewność zapłonu nawet w ekstremalnych warunkach. Oferta zawiera ponad 300 referencji, dających około 85% pokrycia polskiego parku samochodowego. CEWKI ZAPŁONOWE HELLA
PULS BRANŻY 4 GDY ROZWIĄZANIE POJAWIA SIĘ ZANIM POJAWI SIĘ PROBLEM 10 FIRMA NSK WYRÓŻNIONA 12 JAK ARCHITEKTURA E/E NAPĘDZA ROZWÓJ WARSZTAT 16 OLEJE SILNIKOWE DO POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH 24 GRUPA VALEO Z DUMĄ ŚWIĘTUJE 100 LAT ZAŁOŻENIA FIRMY SWF 28 FILTRY NA PRZYSZŁOŚĆ 32 WTRYSKIWACZE OBJĘTE PROGRAMEM TESTÓW I NAPRAW W AUTORYZOWANEJ SIECI DELPHI TECHNOLOGIES 36 TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO W PRACY 40 NOWE URZĄDZENIE HARTRIDGE CRI-PRO NOWOŚCI 44 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - GDY ROZWIĄZANIE POJAWIA SIĘ ZANIM POJAWI SIĘ PROBLEM - VALEO ŚWIĘTUJE 100 LAT ZAŁOŻENIA FIRMY SWF - FILTRY NA PRZYSZŁOŚĆ - TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO W PRACY - WTRYSKIWACZE OBJĘTE PROGRAMEM TESTÓW I NAPRAWW AUTORYZOWANEJ SIECI DELPHI TECHNOLOGIES e-AUTO SERVICE Nr 10/2022
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE ZDOBYWAJĄ SERCA POLSKICH KIEROWCÓW W ZAWROTNYM TEMPIE Według danych PZPM z końca grudnia 2021 roku, w Polsce zarejestrowanych było 39 658 pojazdów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. Do końca sierpnia 2022 ta liczba wzrosła o kolejne 16 139 sztuk, co stanowi 42% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Czy ostatnie zawirowania na rynku energii elektrycznej i zapowiadane podwyżki cen wpłyną na potencjalnych kupujących? Według ekspertów z Ministerstwa Klimatu i Środowiska w perspektywie mniej niż 10
5 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 lat roczny przyrost liczby pojazdów z napędem elektrycznym ma sięgnąć pół miliona aut rocznie! Z powyższego wynika, że warsztaty samochodowe już teraz powinny zacząć przygotowania do obsługi klientów „z elektrykami”. Oczywiście, warsztat, który chce zajmować się obsługą pojazdów z instalacją wysokonapięciową powinien zacząć od szkolenia z zakresu uprawnień SEP oraz prawidłowego przygotowania stanowiska,
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 na którym te pojazdy będą naprawiane. Wszystkie wymagania opisują odpowiednie normy i zachęcamy do odbycia profesjonalnego szkolenia stanowiskowego oferowanego przez wyspecjalizowane firmy. Chcielibyśmy bardziej pochylić się nad kwestią procedur, które niejako nakładają na nas producenci pojazdów elektrycznych czy hybrydowych. Bez względu na markę i model pojazdu, w pracy z systemami wysokonapięciowymi powinniśmy stosować się do instrukcji bezpiecznego odłączenia/podłączenia wysokiego napięcia. Takowe instrukcje wraz z przypisanymi działaniami krok po kroku znajdują się w specjalnym duecie mega macs X + MT HV. MT HV jako urządzenie do pomiaru wysokich napięć, współpracuje bezpośrednio z mega macs X, w którego oprogramowaniu znajdują się procedury i instrukcje dla ponad 160 modeli pojazdów. Zaczynając swoją przygodę z autami elektrycznymi takie instrukcje i prowadzenie pomiarów krok po kroku jest nieocenioną pomocą. Poza samymi instrukcjami bezpieczeństwa i wsparciem w czasie pomiarów, system mmX + MTHV oferuje również zapis zmierzonych wartości w Car History. Wraz ze wszystkimi pozostałymi informacjami diagnostycznymi czy pomiarami oscyloskopowymi systemów niskonapięciowych daje to pełen obraz wykonanych w pojeździe napraw. Wróćmy jednak do głównego tematu, jakim są procedury bezpiecznego odłączenia wysokiego napięcia. Podstawową kwestią jest oczywiście bezpieczeństwo, a największym wrogiem naszego bezpieczeństwa jest rutyna. Z tego powodu zawsze w pomiarach wspieranych użytkownik zobligowany jest do przeczytania instrukcji stanowiskowej, wytycznych dotyczących ochrony osobistej, jak i dobrych praktyk w trakcie pracy. Potwierdzenie powyższego pozwala nam przejść do kolejnych kroków. MT HV przed każ-
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 dym pomiarem wysokiego napięcia przeprowadza autodiagnostykę. Ma ona na celu sprawdzenie obwodów urządzenia, jak i również końcówek pomiarowych. Uszkodzony miernik wysokich napięć może być niebezpieczny dla operatora. Sam pomiar, a w zasadzie sprawdzenie czy wysokie napięcie zostało poprawnie odłączone i nie pojawia się w układzie, jest poprzedzony dokładną instrukcją, jak dokonać bezpiecznego odłączenia napięcia. Instrukcja wraz z lokalizacją poszczególnych komponentów i miejsc pomiarowych wyświetlana jest na ekranie krok po kroku tak, jak wymaga tego producent pojazdu, aż do ostatniego punktu, czyli pomiaru napięcia wraz z informacją o oczekiwanych wynikach pomiaru. W pojazdach elektrycznych nie tylko wysokie napięcie odgrywa ważną rolę. Jak każdy z systemów samochodowych, również system wysokiego napięcia wymaga dodatkowych czynności sprawdzających. Ważne zatem jest, aby nasze narzędzie oferowało również funkcje pomiaru rezystancji, rezystancji izolacji i pomiarów potencjałów elektrycznych połączeń wyrównawczych, dzięki czemu warsztat będzie w stanie poszerzyć zakres oferowanych usług. Pamiętajmy również, że żadne narzędzie czy urządzenie specjalistyczne nie może być wykorzystywane przez osoby do tego nie przeszkolone. Nawet system MT-HV wraz mega macs X wspomagający wykonywanie pomiarów nie może być obsługiwany przez osoby bez odpowiednich uprawnień, wiedzy i poczucia odpowiedzialności.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 FIRMA NSK WYRÓŻNIONA PRZEZ TOYOTĘ DWOMA NAGRODAMI DLA DOSTAWCÓW Oddział NSK Europe został podwójnie uhonorowany w ramach prestiżowego programu nagród Toyota Motor Europe (TME), otrzymując Certificate of Recognition (w kategorii Dostawcy) oraz Superior Performance Award (w kategorii Jakość). TME zazwyczaj wręcza nagrody podczas dorocznego spotkania biznesowego w Brukseli w obecności kilkuset kluczowych przedstawicieli z branży. Ponieważ jednak pandemia nadal stanowi problem, firma zorganizowała wirtualną prezentację na żywo. TME dokonuje przeglądu wyników swoich dostawców w minionym roku obrotowym w różnych kategoriach. Certyfikat Uznania (Certificate of Recognition) w kategorii Dostawcy jest przyznawany kooperantom wyróżniającym się wydajnością dostaw. TME poprzez swój coroczny program nagród uznaje kluczową rolę dostawców we wspólnym dążeniu do ciągłego doskonalenia. TME oceniając zwycięzców, analizuje szereg KPI (kluczowych wskaźników wydajności) obejmujących ogólną wydajność dostaw, w tym części serwisowe i akcesoria z Certyfikatem Uznania, który na rok 2022 (obejmujący okres finansowy 2021) został przyznany NSK Europe. Oddział NSK Europe uhonorowany został również nagrodą Superior Performance Award w kategorii Jakość. Tylko jeden dostawca każdego roku zdobywa to wyjątkowe wyróżnienie. Jakość jest głównym priorytetem dla firmy TME, która wykorzystuje wskaźnik PPM (parts per milion / części na milion) do pomiaru liczby defektów przypadających na milion części Roszczenia gwarancyjne i odpowiedź na problemy jakościowe stanowią kolejne kryteria dla dostawców brane pod uwagę podczas przyznawania nagród.
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 W oddziale NSK France w Guyancourt, gdzie znajduje się zespół odpowiedzialny za współpracę z TME, Rashmi Shah, szef działu zakupów TME, wręczył obie nagrody i certyfikaty Franckowi Keifferowi, dyrektorowi zarządzającemu Europejskiej Jednostki Biznesowej NSK (EABU). Oddział EABU NSK dostarcza różne produkty do fabryk silników i skrzyń biegów TME w Wielkiej Brytanii i Polsce, w tym łożyska kulkowe, łożyska stożkowe oraz dźwignie zaworowe. Produkty pochodzą z zakładów produkcyjnych NSK w Kielcach, Peterlee (Wielka Brytania), a także z Saitamy i Takasaki w Japonii. Ponadto NSK dostarcza również łożyska kół do montowni samochodów TME we Francji, Czechach, Turcji i RPA. Prezentacja nagrody przed oddziałem NSK w Guyancourt (Francja) (od lewej do prawej): Sygn. komunikatu prasowego: A012022-N | 1/2 1/2 Adrien Le Berre, Account Manager NSK EABU; Rashmi Shah, dyrektor ds. zakupów TME; Franck Keiffer, dyrektor zarządzający NSK EABU; oraz Maxime Marsala, kierownik projektu NSK EABU.
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 JAK ARCHITEKTURA E/E NAPĘDZA ROZWÓJ Oprogramowanie zmieniło każdą branżę, umożliwiając firmom tworzenie skomplikowanych produktów szybciej i wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej. Nigdzie transformacja nie jest tak dynamiczna, jak w branżymotoryzacyjnej. Obecnie producenci samochodów są w stanie tworzyć nowe funkcje realizowane przez oprogramowanie oraz rozwijać je i aktualizować dzięki rozwiązaniom over-the-air (OTA). Jak to robią, za pomocą E/E? Aby wspierać ewolucję oprogramowania, pojazdy muszą posiadać solidną „architekturę elektryczną/ elektroniczną” (E/E). Określa ona integrację sprzętu elektronicznego, łączności sieciowej, oprogramowania i okablowania w jednym systemie, który zawiaduje stale rosnącą liczbą funkcji. W przypadku aut są to, m.in. funkcje: sterowania pojazdem, nadwozia i zabezpieczeń, informacji i rozrywki, aktywnego bezpieczeństwa, a także inne związane z komfortem i łącznością. Pierwszy zintegrowany układ systemów elektrycznych i mechanicznych powstał pod koniec lat 50. wraz z pojawieniem się podstawowego tempomatu. W latach 60. pojawiły się udoskonalenia systemów audio i oświetlenia, w latach 70. nowe przepisy dotyczące kontroli emisji spalin przyczyniły się do rozwoju architektury E/E, a w latach 90. zarządzanie coraz bardziej skomplikowaną architekturą E/E zaczęło stawiać pierwsze wyzwania przed producentami pojazdów. W początkowych latach XXI wieku protokoły transmisji danych i komunikacji wprowadziły bowiem nowe wymagania w odniesieniu do produktów. W ostatniej dekadzie producenci pojazdów skoncentrowali się na funkcjach i przepisach dotyczących bezpieczeństwa pasażerów, rozproszenia uwagi kierowcy i oszczędności paliwa, co doprowadziło do przyjęcia układów napędowych i systemów opartych na architekturze wysokonapięciowej.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 Auto definiowane oprogramowaniem W świecie IT architektura E/E obejmuje oprogramowanie, a także infrastrukturę obliczeniową i sieciową, potrzebne do zapewnienia płynnego i wydajnego działania aplikacji biznesowych. Obecnie znaczna część tej infrastruktury znajduje się w chmurze. W perspektywie następnych lat architektura E/E w motoryzacji będzie wymagała przystosowania do automatyzacji kierowania pojazdem, rozszerzonych systemów informacji i rozrywki, czy łączności 5G. Podobnie, jak w przypadku IT, producenci samochodów będą chcieli maksymalnie uprościć skomplikowane systemy dla użytkownika. Tradycyjne podejście polegające na stopniowym dodawaniu nowych elektronicznych jednostek sterujących (ECU) z własnymi podzespołami zasilania, przetwarzania, pamięci i łączności do obsługi każdej nowej funkcji już się nie sprawdza – w przyszłości nie pozwoli ono sprostać wszystkim nowym wymaganiom w zakresie mocy obliczeniowej, przetwarzania danych i dystrybucji energii. Rozwiązanie tego problemu przynosi zintegrowany sprzęt z zaawansowanym oprogramowaniem pośredniczącym (middleware), określony jako „pojazd definiowany oprogramowaniem”. „W Centrum Technicznym Aptiv w Krakowie inżynierowie są częścią międzynarodowego zespołu pracującego nad kluczowymi elementami tej architektury” – mówi Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie.
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 „Nasi eksperci systemowi badają podejścia do projektowania i dokumentowania architektury systemu na poziomie pojazdu”. Pojawienie się pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym jest punktem zwrotnym, który daje producentom możliwość rozpoczęcia prac nad nową architekturą E/E, uwzględniającą zapotrzebowanie na energię i dane poszczególnych urządzeń elektrycznych w pojeździe oraz zaspokajającą te potrzeby w efektywny i zintegrowany sposób. Potencjalne korzyści i możliwości są imponujące. Producenci pojazdów, którzy zrobią to dobrze, zdobędą przewagę konkurencyjną poprzez zapewnienie użytkownikom lepszej obsługi cyfrowej. Nowe podejście Producenci pojazdów potrzebują nowej architektury E/E, która upraszcza projektowanie, centralizuje moc obliczeniową i optymalizuje zawartość, komponenty i funkcjonalność elektryczną/elektroniczną. Dobrym przykładem może być Architektura Systemu Inteligentnego Pojazdu (SVA — Smart Vehicle Architecture), która może spełnić te potrzeby na kilka sposobów: Mniejsza złożoność: SVA upraszcza topologię sprzętu i oprogramowania w pojeździe oraz zmniejsza współzależności pomiędzy wieloma jednostkami ECU. Łączenie różnorodnych aplikacji: SVA integruje oprogramowanie z różnych dziedzin w całym pojeździe, co pozwala zaoferować nowe funkcje i usprawnia zarządzanie cyklem życia. Silniejsza pozycja producentów pojazdów: SVA daje producentom pojazdów pełną kontrolę nad oprogramowaniem, które stanowi o wrażeniach z użytkowania pojazdów i z biegiem czasu pozwala im rozbudowywać jego funkcje. Architektura Systemu Inteligentnego Pojazdu pozwala osiągać te cele poprzez oddzielenie oprogramowania od sprzętu, co skraca cykle udostępniania aktualizacji. Umożliwia także oddzielenie danych wejściowych/
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 O firmie L&T Technology Services Ltd jest częścią globalnej firmy technologicznej, której systemy pomagają tworzyć bezpieczniejszą, bardziej ekologiczną i lepiej skomunikowaną przyszłość. Aptiv w Polsce to dziś ponad 5500 pracowników zlokalizowanych w 3 polskich miastach – Jeleśni oraz Gdańsku, gdzie znajdują się zakłady produkcyjne oraz Krakowie. Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie działa od 2000 roku i zatrudnia ponad 2000 inżynierów i 900 specjalistów korporacyjnych. Jest to jedno z największych i najbardziej innowacyjnych laboratoriów R&D firmy na świecie. Powstały w nim, m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji oraz technologie aktywnego bezpieczeństwa. wyjściowych od procesów obliczeniowych poprzez zarządzanie połączeniami z czujnikami i innymi urządzeniami za pomocą kontrolerów strefowych oraz dynamiczne przydzielanie aplikacjom zasobów obliczeniowych w zależności od potrzeb. „Inżynierowie z Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie projektują sprzęt dla kontrolerów stref, które integrują funkcje z różnych obszarów pojazdów, takie jak sterowanie nadwoziem, bezpieczeństwo i wrażenia użytkownika” podkreśla Dariusz Mruk. „Pomagają również w tworzeniu centralnych kontrolerów pojazdów w celu koordynowania działań między kontrolerami stref dla bardziej złożonych funkcji”. To nowe, całościowe podejście zmniejsza całkowity koszt posiadania na wszystkich etapach cyklu życia pojazdu — od projektowania, poprzez produkcję, aż po okres poprodukcyjny. Dzięki temu producenci pojazdów mogą zapewnić klientom oczekiwane przez nich funkcje cyfrowe.
16 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT OLEJE SILNIKOWE DO POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH Głównym zadaniem olejów silnikowych w samochodach ciężarowych jest zapewnienie jednostce napędowej jak najlepszej ochrony podczas pracy pod dużymi obciążeniami i na bardzo długich dystansach. W zależności od specyfiki pracy samochodów ciężarowych, wymianę oleju silnikowego zaleca się w odstępach wynoszących od 30-40 tys. km (ładunki największej masy, na przykład w branży budowlanej) do nawet 90-100 tys. km (samochody używane w transporcie dalekobieżnym). Ze względu na duże obciążenia pojazdu i silnika, dość długie interwały pomiędzy wymianami oleju i stosunkowo duże ilości wlewanego jednorazowo produktu, wypośrodkowanie kwestii ceny, jakości i zgodności z zadanymi parametrami może być dość trudnym zadaniem. W jego wykonaniu pomocne mogą być: dane z rynku i przegląd oferty najpopularniejszych dostawców olejów do samochodów ciężarowych. Rynek olejów do samochodów ciężarowych w 2021 r. Według raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w 2021 r. w Polsce sprzedano 42 686 ton olejów silnikowych do pojazdów ciężarowych, o niemal 11 proc. więcej niż w 2020 r. Najpopularniejsze w 2021 r. były oleje mineralne o najwyższych lepkościach (15W, 20W). Stanowiły one 45 proc. rynku, a w ujęciu r/d/r ich sprzedaż zwiększyła się o 6,37 proc. Znacznie wyższą dynamikę wzrostów sprzedaży odnotowano w przypadku olejów do samochodów ciężarowych o średnich lepkościach (10W). W stosunku do 2020 r. w 2021 r. kupiono ich o 17,5 proc. więcej, a ich udział w rynku zwiększył się z 40 do 42 proc. W przypadku olejów syntetycznych o lepkości nie większej niż 5W wzrost sprzedaży wyniósł 7,6 proc. Ich udział w rynku pozostał jednak stosunkowo niewielki i utrzymał się na poziomie 13 proc. Jeśli podobne tempo wzrostów sprzedaży utrzyma się w 2022 r., dominującą pozycję na rynku przejmą oleje o średniej lepkości. Odpowiedni dobór oleju silnikowego do samochodów ciężarowych ma zasadnicze znaczenie dla zachowania sprawności pojazdu przez kolejne kilkadziesiąt–sto tysięcy kilometrów. Sprawdziliśmy dane z rynku olejów silnikowych do ciężarówek oraz bieżącą ofertę ich producentów.
17 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Przegląd oferty producentów olejów silnikowych do samochodów ciężarowych Dobierając marki do poniższego przeglądu posiłkowaliśmy się wynikami plebiscytu „Marka nr 1” portalu WyborKierowcow.pl w kategorii oleje silnikowe. Do poniższego zestawienia zakwalifikowaliśmy dwóch najbardziej rozpoznawalnych producentów mających w ofercie środki stworzone z myślą jednostkach napędowych samochodów ciężarowych. Motul Motul to działający na globalną skalę francuski producent olejów i środków smarnych z historią sięgającą 1853 roku. Firma oferuje szeroki asortyment olejów – w tym do samochodów ciężarowych i silników wysoko obciążonych. Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy Motul Tekma Optima 5W-30 Syntetyczny olej silnikowy do turbodoładowanych silników Diesla (Euro II oraz Euro III) wyposażonych w układy EGR (Exhaust Gas Recirculation). 208 ACEA E4 / E7; Motul Tekma Ultima+5W-30 Syntetyczny olej silnikowy do pracujących w ciężkich warunkach turbodoładowanych silników Diesla (Euro III, Euro IV, Euro V i Euro VI) wyposażonych w układy EGR (Exhaust Gas Recirculation) i/lub SCR (Selective Catalytic Reduction) z lub bez filtru DPF. 5, 20, 60, 208, 1 000 ACEA E4 / E6 / E7 / E9; API CK-4/SN OLEJE O LEPKOŚCI 5W-X Fot. Motul Fot. Motul
18 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy Motul Tekma Futura+10W-30 Olej silnikowy w technologii Technosyntese® do doładowanych nieskoemisyjnych silników Diesla z bezpośrednimwtryskiempaliwa spełniających wymagania Euro II, Euro III, Euro IV oraz Euro V oraz Euro VI wyposażonych w system EGR (Exhaust Gas Recirculation) i/ lub układy SCR (Selected Catalyst Reduction), a także do pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), pracujących w umiarkowanych warunkach obciążeń, temperatur i eksploatacji. 208 ACEA E7/E9; API CK-4 Motul Tekma Futura+10W-40 Olej silnikowy w technologii Technosyntese® do doładowanych nieskoemisyjnych silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa spełniających wymagania Euro II, Euro III, Euro IV oraz Euro V wyposażonych w system EGR (Exhaust Gas Recirculation) i/lub układy SCR (Selected Catalyst Reduction), a także do pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), pracujących w umiarkowanych warunkach obciążeń, temperatur i eksploatacji. 5, 20, 200 ACEA E7/E9; API CK-4 Motul Tekma Mega X 10W-40 Olej silnikowy w technologii Technosyntese® do niskoemisyjnych silnikówDieslawolnossących lub z turbodoładowaniem (zarówno europejskich, amerykańskich jak i japońskich), zgodnych z Euro II, Euro III, Euro IV i Euro V i wyposażonych w układ EGR (Exhaust Gas Recirculation) lub SCR (Selective Catalytic Reduction). 60, 208 ACEA E7; API CI-4/CH-4 OLEJE O LEPKOŚCI 10W-X
19 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy Motul Tekma Mega X LA 10W-30 Niskopopiołowy olej silnikowy w technologii Technosyntese® do samochodów ciężarowych z niskoemisyjnymi, turbodoładowanymi silnikami Diesla z bezpośrednimwtryskiem paliwa (Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V i Euro VI) wyposażonych w układy EGR (Exhaust Gas Recirculation) i/lub SCR (Selective Catalytic Reduction) z lub bez filtru DPF. 208, hurt ACEA E6/E7/ E9; API CK-4 Motul Tekma Mega X LA 10W-40 Olej silnikowy w technologii Technosyntese® do samochodów ciężarowych z niskoemisyjnymi, turbodoładowanymi silnikami Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V i Euro VI) wyposażonych w układy EGR (Exhaust Gas Recirculation) i/lub SCR (Selective Catalytic Reduction) z lub bez filtru DPF. 60, 208 ACEA E6/E7/ E9; API CI-4; JASO DH-2 Motul Tekma Ultima 10W-40 Syntetyczny olej silnikowy do turbodoładowanych silników Diesla (Euro II, Euro III oraz Euro IV) wyposażonych w układy EGR (Exhaust Gas Recirculation) oraz pracujących w ciężkich warunkach jednostkach napędowych starszych typów. 60, 208 ACEA E4/E7; API CF Motul Tekma Ultima+10W-40 Syntetyczny olej silnikowy do turbodoładowanych silników Diesla (Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V oraz Euro VI) wyposażonych w układy EGR (Exhaust Gas Recirculation) i/lub SCR (Selective Catalytic Reduction) z lub bez filtru DPF. 60, 208 ACEA E4/E6/ E7/E9 API CK-4/SN JASO DH-2
20 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy Motul Tekma Mega 15W-40 Mineralny olej silnikowy do niskoemisyjnych, ciężkich silników Diesla wolnossących lub z turbodoładowaniem(zarównoeuropejskich, amerykańskich jak i japońskich), zgodnych z Euro II, Euro III, Euro IV i Euro V i wyposażonych w układ EGR (Exhaust Gas Recirculation), SCR (Selective Catalytic Reduction) lub starszych pojazdów. 25, 60, 208 ACEA E7; API CI-4/CH-4 Motul Tekma Mega+15W-40 Mineralny olej silnikowy do niskoemisyjnych silników Diesla z turbodoładowaniem zgodnych z Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V i Euro VI, wyposażonych w układ EGR (Exhaust Gas Recirculation) lub SCR (Selective Catalytic Reduction) z lub bez filtru DPF. 5, 20, 60, 208 1000 ACEA E7/E9; API CK-4/SN Motul Tekma Norma+15W-40 Mineralny olej silnikowy do silników Diesla wolnossących lub z turbodoładowaniem, których producenci zalecają stosowanie środków zgodnych ze specyfikacjami API CF-4, CF, CE, CD lub CCMC D-4. 5, 20, 60, 208 1000, hurt API CF-4/CF, API CE, CD/SF Motul Tekma Supra 15W-40 Mineralny olej silnikowy do silników Diesla wolnossących lub z turbodoładowaniem zgodnych z Euro I, Euro II, Euro III lub starszych pojazdów. 25, 60, 208 ACEA E2; API CG-4 Motul Tekma Norma+20W-50 Mineralny olej silnikowy do silników Diesla wolnossących lub z turbodoładowaniem, szczególnie polecany do starych silników z dużym przebiegiem i tendencją do wysokiego zużycia oleju. 5, 20, 60, 208, 1 000 API CF-4/CF, API CE, CD/SF OLEJE O LEPKOŚCI 15W-X I 20W-X
21 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Valvoline Drugi pod względem udziału w rynku wStanach Zjednoczonych amerykański producent olejów, środków smarnych i dodatków, oferujący klientom ich szeroką gamę – w tym również do samochodów ciężarowych. Historia firmy sięga 1866 r. Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy All-Fleet Extreme LE 10W-40 Olej klasy SHPD do stosowania w silnikach przemysłowych i pojazdów ciężarowych z turbodoładowaniem, pracujących z dużym obciążeniem. Został stworzony w oparciu o technologię syntetyczną w celu spełnienia wymogów średniego i wydłużonego okresu pomiędzy wymianami. 20 ACEA E9; API: CJ-4 / SN All-Fleet Extreme SAE 10W-40 Olej klasy SHPD do stosowania w wysokoprężnych silnikach z turbodoładowaniem samochodów ciężarowych pracujących z dużym obciążeniem. Formuła oleju, w której wykorzystano technologię syntetyczną, została opracowana w celu spełnienia wymogów związanych z długimi okresami pomiędzy wymianami oleju 20 ACEA E7, E5, E2; API: CI-4, CH-4, CG-4 All-Fleet Superior LE 10W-30 Olej silnikowy przygotowany w celu zapewnienia zwiększonej oszczędności paliwa, ulepszonej kontroli utleniania i odporności na ścinanie, m.in. do silników z filtrami cząstek stałych silników wysokoprężnych (DPF), układami recyrkulacji spalin (EGR) i układami selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). 20, 208 ACEA: E7, E9; API: CK-4, CI4, CI-4+, CH-4, CJ-4 OLEJE O LEPKOŚCI 10W-X Fot. Valvoline
22 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy All-Fleet Superior LE-X 10W-40 Półsyntetyczny olej silnikowy do pracujących z dużym obciążeniem silników z filtrami cząstek stałych silników wysokoprężnych (DPF), układami recyrkulacji spalin (EGR) i układami selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). 20, 208 ACEA: E7, E9; API: CK-4, CI4, CI-4+, CH-4, CJ-4/ SN; JASO DH-1, DH-2 Profleet LS 10W-40 Odpowiedni do użytku w nowoczesnych ciężarówkach syntetyczny olej silnikowy kompatybilny z układami EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation, recyrkulacja gazów spalinowych), SCR (ang. Selective Catalytic Reduction, selektywna redukcja katalityczna) oraz DPF (ang. Diesel Particulate Filter, filtr cząstek stałych). Zapewnia długie interwały wymiany oleju w samochodach ciężarowych pokonujących duże odległości. Spełnia wymagania norm emisji spalin UE Euro I/II/III/IV/V. 208 ACEA E6-04, E7-04, E4-99 ProFleet LS-X 10W-40 Półsyntetycznyolej silnikowy klasyUHPD (Ultra High Performance Diesel), z formułą opracowaną w celu ochrony najnowszych układów obróbki spalin jak EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation, recyrkulacja gazów spalinowych), SCR (ang. Selective Catalytic Reduction, selektywna redukcja katalityczna) oraz DPF (ang. Diesel Particulate Filter, filtr cząstek stałych). Kompatybilny z silnikami Euro I/II/III/IV/V/VI. 20, 208 ACEA E6, E7, E9; API:CK-4, CI-4, CJ-4 Fot. Valvoline Fot. Valvoline
23 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Nazwa i opis Dostępne opakowania [l] Specyfikacje i normy All-Fleet Extra 15W-40 Wysokiej jakości konwencjonalny wysokowydajny olej silnikowy. Zapewnia maksymalne osiągi i ochronę silnika dzięki zastosowaniu najnowszych technologii dodatków uszlachetniających 5, 208 ACEA E7; API: CI-4, CH-4 All-Fleet Superior LE 15W-40 Olej do silników z filtrami cząstek stałych silników wysokoprężnych (DPF), układami recyrkulacji spalin (EGR) i układami selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Spełnia wymagania norm emisji spalin UE Euro VI i V. 20, 208 ACEA: E7, E9 API: CK-4, CI4, CI-4+, CH-4, CJ-4 Premium Blue Gen 2 One Solution 15W-40 Olej silnikowy o średniej zawartości popiołów, zalecany do silników napędzanych sprężonym gazem ziemnym (ang. Compressed Natural Gas, CNG), płynnym gazem ziemnym (ang. Liquefied Natural Gas, LNG), płynnym gazem ziemnym mokrym (ang. Liquefied Petroleum Gas, LPG) lub propanem, olejem napędowym i benzyną, zawierającymi od 0,7 do 0,9% popiołu siarczanowego. 20, 208 API: CK-4, CI4, CI-4+, CH-4, CJ-4, SP/SN JASO DH-1, DH-2 OLEJE O LEPKOŚCI 15W-X Fot. Valvoline Fot. Valvoline
24 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 Stanowiąca połączenie tradycji i innowacyjności marka SWF będąca własnością Valeo, światowego lidera w branży wycieraczek*, świętuje swój jubileusz. GRUPA VALEO Z DUMĄ ŚWIĘTUJE 100 LAT ZAŁOŻENIA FIRMY SWF Dzięki swojemu doświadczeniu i innowacjom marka SWF oferuje na rynku wtórnym pełną gamę wysokiej jakości piór wycieraczek. Poznajmy jej fascynującą historię: 1922: historia marki SWF rozpoczęła się w miejscowości Bietigheim (Niemcy) pod nazwą „Spezial Werkzeugfabrik Feuerbach” 1927: pierwsze pióra wycieraczek oraz silniki elektryczne, systemy myjące, oświetlenie i inne części samochodowe zostały wyprodukowane przez firmę w 1927 r. 1935: rozpoczęcie produkcji pierwszych wycieraczek do zakrzywionych szyb przednich, przeznaczonych do samochodów osobowych 1958: aby zapewnić swoim klientom rozwiązanie globalne, firma wprowadziła na rynek pierwsze pióra wycieraczek zaprojektowane specjalnie do samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych 1974: wprowadzenie do produkcji przeznaczonej do autobusów wycieraczki o długości 1 m i pierwszych zintegrowanych spojlerów 1998: firma SWF dołączyła do Grupy Valeo i została kluczowym dostawcą w branży wycieraczek 2000: stanowiący innowację Valeo wskaźnik zużycia został zintegrowany z piórami wycieraczek SWF WARSZTAT
25 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT 2002: opracowanie i wprowadzenie na rynek pierwszych płaskich piór wycieraczek jako wyposażenia oryginalnego 2012: Grupa Valeo zdobyła nagrodę PACE za system Valeo AquaBlade™, produkowany w zakładzie Bietigheim w Niemczech. Firma SWF wciąż pełni wiodącą rolę w zakresie projektowania oryginalnego sprzętu, korzystając ze swoich doświadczeń, specjalistycznej wiedzy i innowacyjności. 2013: rozwój firmy trwa – do katalogu wprowadzona została kompletna gama wycieraczek z płaskimi piórami do samochodów ciężarowych -–VisioFlex®
26 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT 2014: wprowadzenie do oferty przeznaczonej dla samochodów osobowych kompletnej gamy wycieraczek z pojedynczymi piórami Hybrid 2017: wprowadzenie na rynek gamy asortymentowej SWF Connect, przeznaczonej dla klientów poszukujących zoptymalizowanej gamy wycieraczek z płaskimi piórami, z maksymalnym pokryciem parku samochodowego do zastosowań zarówno z przodu, jak i z tyłu – jest to pierwsza na rynku gama wyposażone w tylne multizłącza Premium 2018: firma SWF dołączyła do swojego asortymentu ekskluzywny, produkowany w Niemczech model Valeo AquaBlade™, wprowadzając na rynek wtórny swoją najnowszą innowację w zakresie oryginalnego wyposażenia, stając się w ten sposób jedynym dostawcą IAM, którego oferta obejmuje pojazdy wyposażone oryginalnie w Valeo AquaBlade™ (ponad 1 milion pojazdów, które zostały już wyposażone). Valeo AquaBlade™ – najnowocześniejsza technologia zwiększająca bezpieczeństwo na drodze. Marka, która łączy tradycję z innowacją Obecnie –100 lat później –produkty SWF sprzedawane są w ponad 50 krajach,a marka stała się wiodącym światowym specjalistą w branży wycieraczek: projektuje i produkuje w Europie pióra, silniki oraz inne komponenty wycieraczek. Oferowanie na rynku wtórnym pełnej gamy wysokiej jakości piór wycieraczek spełniających różnorodne potrzeby, z europejskim wskaźnikiem pokrycia zbliżonym do 100% dla samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych i autobusów. SWF to bogate dziedzictwo – marka, której możesz zaufać, świętująca stulecie swojego doświadczenia i historii, i której życzymy wielu sukcesów w przyszłości! Systemy wycieraczek Valeo w liczbach + 6 wycieraczek Valeo jest produkowane co sekundę na świecie + 18 zakładów produkcyjnych Valeo Wiper Systems na świecie + 13 Centrów badawczo-rozwojowych Valeo Wiper Systems + 8000 pracowników zapewniających pełną satysfakcję klienta + W 2019 roku 1/3 nowych samochodów osobowych w Europie było wyposażonych w system wycieraczek Valeo + W 2021 roku 7 na 10 nowych pojazdów użytkowych w Europie było wyposażonych przez Valeo + 130 milionów piór wycieraczek wyprodukowanych przez Valeo w 2019 roku * Udziały w rynku oryginalnego wyposażenia dla samochodów osobowych w 2019 r.
27 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT FILTRY NA PRZYSZŁOŚĆ W związku z ewolucją technologiczną sektora motoryzacyjnego, która doprowadziła do zmniejszania rozmiarów silników, wprowadzania systemów Start & Stop, napędów hybrydowych i nowych silników spełniających normy Euro 6 i Euro 7, wiele firm zaczęło pracować również nad nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie filtracji oleju. Jeden z globalnych liderów w tej dziedzinie, UFI Filters Group, wykorzystuje swoje doświadczenie ze współpracy z największymi markami motoryzacyjnymi przy rozwoju technologii na pierwszy montaż, aby rówSpecjaliści z firmy UFI Filters omawiają zaawansowane obudowy filtrów i media filtracyjne, a także przyszłe rozwiązania techniczne przyjazne dla środowiska. nież klientom na rynku aftermarket oferować najnowocześniejsze systemy. W celu zapewnienia silnikom jak najlepszych warunków działania, firma opracowała m.in. oryginalne obudowy filtrów, media filtracyjne i moduły filtracji oleju z wymiennikami ciepła. Obudowy filtrów i media filtracyjne Nowe plastikowe obudowy wykonane są ze stabilizowanych termicznie i odpornych na hydrolizę mieszanek polimerowych, wzmocnionych włóknem szklanym. Gwarantują one
29 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT znaczną redukcję wagi, wysoką odporność na ciepło i czynniki chemiczne, a także tworzenie wydajnej struktury z wysoką dynamiką płynów. Dla porównania, aluminiowe obudowy filtra są produkowane z różnych stopów aluminium, z wykorzystaniem technologii inżynierii i formowania. Przy nieco większej wadze, również posiadają one doskonałą wytrzymałość strukturalną i odporność na czynniki zewnętrzne. Najbardziej zaawansowane media filtracyjne są zbudowane z wielowarstwowej struktury z włókna szklanego lub materiałów syntetycznych, co umożliwia optymalną interakcję z biopaliwami i cząstkami węgla rozpuszczonymi w oleju. Gwarantują one najwyższą wydajność silnika nawet przy nowych typach olejów i dodatków do olejów. Silniki Jaguar AJ133 są wyposażone w media filtracyjne produkowane przez UFI Filters, które składają się z włókien szklanych, połączonych z innymi włóknami syntetycznymi. Oferują one zdolność filtracji najmniejszych cząstek i optymalną wydajność poprzez redukcję cząstek stałych w oleju powstających podczas tarcia elementów silnika. Takie medium zapobiega zapychaniu się filtra, dzięki czemu serwisowanie jest rzadsze, a spadki ciśnienia w układzie smarowania mniejsze. Tradycyjne, celulozowe media filtracyjne nadal mają szerokie zastosowanie na rynku, ponieważ gwarantują one blisko 50% zdolnoś filtracji cząstek do 8 µm, a także wysoką kompatybilność chemiczną i odporność na zmiany ciśnienia. Tego typu media UFI Filters dostarczane do silników Alfa Romeo Giulia są pozbawione elementów metalowych i są wykonane z celulozy zgrzewanej za pomocą ultradźwięków, co poprawia ich szczelność nawet przy ekstremalnie wysokich ciśnieniach i temperaturach. Wysoka skuteczność filtracji na poziomie 50%@12μ jest zgodna z normą Euro 6, a media filtracyjne po użyciu nadają się w całości do recyklingu, co dodatkowo zmniejsza ich wpływ na środowisko naturalne.
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Moduły filtracji i wymienniki ciepła Jednym z najważniejszych rozwiązań opracowanych przez UFI Filters, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w zakresie badań i rozwoju, są wymienniki ciepła. Innowacyjne i wydajne urządzenia optymalizują temperaturę w układzie chłodzenia i są tworzone przy użyciu najnowocześniejszych technologii, takich jak lutowanie próżniowe. Zapewniają one zmniejszenie spadków ciśnienia, a także gwarantują czyste i bez usterkowe działanie. Wymienniki ciepła są instalowane w modułach olejowych, które zwiększają kontrolę nad systemem smarowania i chłodzenia. Dzięki kompaktowej budowie i wielu zintegrowanym funkcjom, pomagają one również zmniejszyć rozmiar i wagę silnika. Moduły olejowe produkowane przez UFI Filters do samochodów Alfa Romeo Giulia, montowane wewnątrz wnęki silnika, składają się z korpusu wykonanego z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Materiał ten pozwala na redukcję masy w porównaniu z podobnymi produktami z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Zastosowanie włókna szklanego ma duże znaczenie dla zapewnienia wytrzymałości konstrukcyjnej filtrów działających pod ciśnieniemroboczymdo 7-8 barów. Moduły są wyposażone w wymiennik ciepła, czujniki temperatury i ciśnienia oleju, umieszczone w pobliżu przewodu olejowego u podstawy wymiennika ciepła, zawór przeciwzwrotny i zawór przelewowy. Z kolei moduły olejowe z odlewu aluminiowego z wymiennikiem ciepła i wkładem filtracyjnym z włókna szklanego firma opracowała do samochodów Fiat Ducato. Filtr oleju posiada zdolność filtracji nawet najmniejszych cząstek Beta2 @12 mikronów i ogranicza obecność zanieczyszczeń mechanicznych w oleju. Moduły są wyposażone w zawór przelewowy, umożliwiający smarowanie elementów silnika w przypadku rozruchu w niskich temperaturach oraz zawór przeciwzwrotny, zapobiegający spływaniu oleju do miski olejowej i gwarantujący regularną pracę przy kolejnym uruchomieniu silnika. Natomiast kurek spustowy, używany podczas serwisu, pozwala na czystą wymianę oleju. Pełna oferta Wszystkie produkty UFI Filters dostępne na rynku spełniają wysokie normy techniczne i w przyszłości będą przyczyniać się do zmniejszania szkodliwego wpływu pojazdów na środowisko. Oferta filtrów oleju liczy ponad 555 referencji i pokrywa europejski park samochodowych na poziomie ponad 99,3%.
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT MILIONY WTRYSKIWACZY OBJĘTE PROGRAMEM TESTÓW I NAPRAW W AUTORYZOWANEJ SIECI DELPHI TECHNOLOGIES Delphi Technologies, marka należąca do BorgWarner Inc., zwiększa możliwości przychodów w ramach •Znacząca liczba pojazdów ciężarowych i użytkowych wyposażonych we wtryskiwacze Euro 6 serii F2 zapewnia warsztatom większe możliwości serwisowe •Program napraw obejmujący części, dedykowane narzędzia, urządzenia testowe i szkolenie to kompleksowe rozwiązanie charakterystyczne dla oferty Delphi Technologies •Warsztaty mogą podnieść poziom zadowolenia klientów, poprzez rozwój oferty swoich usług i zwiększenie możliwości skutecznej naprawy za pierwszym razem swojej autoryzowanej sieci, poszerzając ofertę o rodzinę wtryskiwaczy F2. Wtryskiwacze są podstawą kluczowych systemów Euro 6 w samochodach ciężarowych - w wariantach F2E, F2P i F2R - i są wykorzystywane do różnych zastosowań przez największych producentów pojazdów. Program napraw to pakiet łączący dostęp do części, dedykowane narzędzia, dokumentację techniczną, urządzenia testowe i szkolenie dla mechaników w łatwym do przyjęcia
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT rozwiązaniu. Oznacza to, że warsztaty mogą szybko wyposażyć swoich mechaników i podnieść ich kwalifikacje w zakresie tych wysoce pożądanych zastosowań. Proces naprawy koncentruje się na rozpylaczach, zespołach zaworów i innych elementach., które mają kluczowe znaczenia dla kontroli ciśnienia i podawania paliwa z wtryskiwacza, a także bezpośrednio wpływają na działanie silnika. Dlatego dzięki wprowadzeniu do swojej oferty serwisowej oficjalnego procesu napraw warsztaty należące do sieci Delphi Technologies są w stanie podnieść poziom zadowolenia klienta z powodu skutecznej naprawy za pierwszym razem. Delphi Technologies — system OE wybierany przez wielu klientów Liczba pojazdów w eksploatacji, których dotyczy ten program daje firmom pewność, że ich inwestycja zostanie dobrze wykorzystana w warsztacie. Systemy F2 firmy Delphi Technologies to oryginalne wyposażenie do sprzedawanych na rynku globalnym pojazdów użytkowych Euro 6 producentów takich jak Volvo, Renault, Hyundai, DAF/Paccar i Mercedes Benz. Ponieważ wtryskiwacze Delphi Technologies są stosowane w wielu wariantach silników, rodzina F2 odpowiada milionom wtryskiwaczy wymagających zastosowania autoryzowanego rozwiązania serwisowego. Na przykład: po drogach porusza się ponad milion pojazdów użytkowych Volvo i Renault wyposażonych we wtryskiwacze Delphi Technologies F2E. Oznacza to około 6 milionów wtryskiwaczy, które potencjalnie mogą wymagać naprawy. Autoryzowany program naprawmożna połączyć z innym narzędziem do testowania wtryskiwaczy, tak aby uzyskać prawdziwie kompleksowe roz-
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT wiązanie dla pojazdów ciężarowych Euro 6. Naszą propozycją jest urządzenie Hartridge CRi-Pro, posiadające autoryzację Delphi Technologies. To 4-liniowe stanowisko do testowania wtryskiwaczy może współpracować z autoryzowanym programem napraw wtryskiwaczy z serii F2 oraz z oprogramowaniem IRIS, aby skutecznie przeprowadzać w warsztacie procedurę „test-naprawa- test”. Elementy kodu wtryskiwacza odnoszą się do części wymienionych w procesie naprawczym. Dlatego też urządzenie CRi-Pro może po zaliczonym teście wygenerować nowy kod dla naprawianego wtryskiwacza i skrócić czas potrzebny na obsługę wtryskiwacza. Euro 6 zostaje z nami Wysokociśnieniowe układy paliwowe Common Rail — F2E, F2P i F2R — wraz z wtryskiwaczami są kluczowym elementem pojazdów spełniających normy Euro 6. Normy emisji Euro odegrały istotną rolę w obniżeniu poziomu emisji do środowiska. Nawet po zakończeniu obowiązywania obecnych norm emisji Euro pojazdy te będą miały przed sobą długi okres eksploatacji. Neil Fryer, wiceprezes i dyrektor generalny ds. globalnego rynku Aftermarket, mówi o programie testów i napraw następująco: „Mimo, że inwestujemy w rozwijające się technologie i badania nad alternatywnymi paliwami, to zdajemy sobie sprawę, że pojazdy użytkowe kategorii Euro 6 będą jeździć po drogach całego świata jeszcze przez wiele lat i powinniśmy zapewnić dla nich rozwiązanie serwisowe, dzięki któremu będą jeździły bardziej ekologicznie, lepiej i dalej aż do końca okresu eksploatacji”. „Ten program napraw dla wtryskiwaczy F2E, F2P i F2R jest wyrazem naszego dążenia do zrównoważonego rozwoju na wielu frontach. Od prostego obniżenia poziomu emisji, przez ograniczenie ilości części trafiających na wysypisko, do maksymalnego wydłużenia okresu eksploatacji elementów — korzyści są dynamiczne i dają warsztatom możliwość wyboru różnych ścieżek w dążeniu do bardziej zrównoważonego rozwoju i jednoczesnego zwiększenia zysków”.
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Informacje o firmie BorgWarner BorgWarner Inc. (NYSE: BWA) jest światowym liderem w dziedzinie innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności przeznaczonych dla rynku pojazdów. Bazując na rozległym doświadczeniu w zakresie części o jakości oryginalnego wyposażenia (OE), firma BorgWarner oferuje również najwyższej jakości produkty i rozwiązania serwisowe dla globalnego rynku wtórnego. Ma zakłady produkcyjne i techniczne w 96 lokalizacjach w 24 krajach i zatrudnia około 50 tysięcy pracowników na całym świecie. Więcej informacji można znaleźć na stronie borgwarner.com. Delphi Technologies jest nazwą handlową firmy BorgWarner Inc. Więcej informacji można znaleźć na stronie delphiautoparts.com. Wysokociśnieniowe układy paliwowe Common Rail — F2E, F2P i F2R — wraz z wtryskiwaczami są kluczowym elementem pojazdów spełniających normy Euro 6.
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 JESIEŃ I ZIMA W WARSZTACIE Budujemy ciepło od wewnątrz Na cebulkę – ta popularna zasada, rodem ze szkolnych wycieczek, może uratować nas od przeziębienia. Jednocześnie możemy się cieszyć, że to już nie te czasy gdy bielizna była gruba, lecz chroniła przed chłodem w sposób ograniczony – teraz cienkie i elastyczne dzianiny i tkaniny pozwalają na swobodę ruchów nawet w kilku warstwach nie dając przy tym uczucia przepocenia i ciężkości. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Jesień w pełni i już powoli odczuwamy to co nieuchronne. Zrobi się zimniej. W tym roku towarzyszy tym oczywistym spostrzeżeniom dodatkowa obawa – czy będziemy w stanie zapewnić sobie na zimę ogrzewanie w warsztacie? Marka LAHTI PRO ma na ten temat swoje optymistyczne zdanie i cały katalog ciepłych nowości. TRZYMAJ SIĘ CIEPŁO W PRACY WARSZTAT
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 Cienkie a ciepłe – i do tego trwałe Zimowa warstwa pośrednia – takie coś, w czym nie będzie nam zimno na zewnątrz warsztatu i w czym nie zaczniemy się gotować, gdy akcja serwisowa przeniesie się do wewnątrz. Softshelle – idealna broń średniego zasięgu w walce z zimnem, jednocześnie nie poszerzająca sylwetki oraz zaopatrzona w bezpieczne, zamykane na zamek kieszenie. Jeśli do tego dodamy ocieplane spodnie robocze to można śmiało powiedzieć, że raczej zima w warsztacie już nam nie straszna. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! WARSZTAT
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 Zima ziębi, zima gnębi, ale nie z LAHTI PRO Choć już się powoli odzwyczailiśmy od prawdziwych zim to niestety ta nadchodząca może nam o nich przypomnieć. Czasem konieczna stanie się porządna ocieplana wierzchnia kurtka robocza z odpowiednimi odblaskami wzmocnieniami i systemem poręcznych kieszeni na narzędzia i drobne części zamienne. Przy temperaturze poniżej zera nieodzowne okazują się rękawice -> pisaliśmy o nich kilka numerów temu więc teraz jedynie o nich wspominamy – nie zapominając o czapkach. Te przydadzą się zarówno w wersji elastycznej jak i w formie nausznikowej, gdy faktycznie będzie trzeba sprostać wyzwaniom klimatycznych. Zobacz jak to wygląda w ofercie LAHTI PRO! Pogoda jak w LAHTI Na szczęście wszystkie te „ocieplacze serwisowe” można znaleźć w jednym miejscu i to w gorących okazyjnych cenach. Wystarczy wejść na www.narzedzianonstop.pl i przejść do oferty marki LAHTI PRO, która już od 10 lat wyznacza standard na rodzimym rynku odzieży ochronnej i roboczej. Zima trzyma, ale idzie już wyraźne ocieplenie z centrum w rejonie LAHTI! PULS BRANŻY WARSZT T
39 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022
40 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 PULS BRANŻY WARSZT T NOWE URZĄDZENIE HARTRIDGE CRI-PRO ODPOWIEDZIĄ NA POTRZEBY SERWISOWE NAJNOWSZEJ GENERACJI WTRYSKIWACZY COMMON RAIL ZGODNYCH Z NORMĄ EURO 6 •Dzięki urządzeniu CRi-Pro warsztaty mogą zyskać szybkie, a jednocześnie łatwe w obsłudze stanowisko, pozwalające zwiększyć ich dochody oraz wydajność •CRi-Pro to rozwiązanie umożliwiające łatwe przełączanie między dwiema platformami programowymi: do uniwersalnego testowania wszystkich marek i do testowania z autoryzacją Delphi Technologies •Konstrukcja nowego urządzenia obejmuje uproszczone oprzyrządowanie wtryskiwacza, pozwalające ograniczyć początkową inwestycję w akcesoria, co jeszcze bardziej zmaksymalizuje zwrot z inwestycji warsztatu •Urządzenie CRi-Pro to jedyne stanowisko zatwierdzone do testów z autoryzacją Delphi Technologies do wtryskiwaczy F2E, F2P, F2R oraz C2i, C3i, C4i, które jednocześnie posiada funkcję uniwersalnego testowania wszystkich marek.
41 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT Postępy w zakresie rozwiązań stosowanych we wtryskiwaczach Common Rail, kluczowe dla norm emisji takich jak Euro 6, stanowią dla warsztatów możliwość zdobycia dużej liczby zleceń serwisowych. Delphi Technologies, marka należąca do BorgWarner Inc., wprowadza urządzenie Hartridge CRi-Pro przeznaczone dla warsztatów poszukujących zaawansowanego, a jednocześnie łatwego w obsłudze rozwiązania, które pozwoli im zmaksymalizować zysk. CRi-Pro to nowe stanowisko opracowane od podstaw w taki sposób, aby pracownicy warsztatów mogli korzystać z diagnostyki wtryskiwaczy na najbardziej zaawansowanym poziomie bez względu na swoje doświadczenie. CRi-Pro to 4-liniowe stanowisko do testowania wtryskiwaczy umożliwiające zastosowanie ciśnienia nawet do 2700 barów. W połączeniu z imponującym przepływem zapewnia to doprowadzenie mocy tam, gdzie jest ona najważniejsza podczas testowania. Nowo zaprojektowane urządzenie łączy w sobie zaawansowane testy na które jest wysokie zapotrzebowanie i które było już dostępne w modelu Sabre CRi Expert, oraz rozwiązanie 4-liniowe, tak aby umożliwić warsztatowi przyjmowanie dużej ilości zleceń testowych. Główny obszar roboczy urządzenia został starannie rozplanowany w sposób pozwalający uprościć montaż i zmianę wtryskiwaczy, dzięki czemu wydajność technika zostaje zmaksymalizowana na każdym etapie korzystania z urządzenia. Stanowisko do testowania uniwersalnego i z autoryzacją Urządzenie CRi-Pro posiada autoryzację Delphi Technologies do obsługi oficjalnych programów napraw wtryskiwaczy układów F2E, F2P i F2R, a także wtryskiwaczy w technologii C2i, C3i i C4i - a wszystko to za pośrednictwem oprogramowania IRIS. Dodatkowo umożliwia również testowanie uniwersalne wszystkich marek dzięki oprogramowaniu magmahTouch, zapewniając dostęp do ponad tysiąca zakodowanych planów testowych Bosch, Denso i VDO. Urządzenie CRi-Pro zaprojektowano z założeniem, że użytkownik będzie
42 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2022 WARSZTAT regularnie zmieniał tryb pomiędzy uniwersalnym do wtryskiwaczy wszystkich marek a autoryzowanym. Na pierwszym miejscu postawiono szybką i łatwą obsługę. Dzięki autoryzacji urządzenia Hartridge CRi-Pro przez Delphi Technologies, może ono współpracować z najnowszym autoryzowanym programem napraw wtryskiwaczy serii F2, zapewniając warsztatowi skuteczny proces „test-naprawa-test”. Autoryzowany program napraw to pakiet łączący dostęp do części, specjalny sprzęt, dokumentację techniczną i szkolenie dla techników w ramach łatwego do zastosowania rozwiązania. Możliwość przeprowadzania testów diagnostycznych i kodowania za pomocą urządzenia CRi-Pro może skrócić czas potrzebny na obsługę wtryskiwacza i podnieść poziom zadowolenia klienta dzięki skutecznej naprawie za pierwszym razem. Najnowocześniejsze testy dla wszystkich marek jako standard Urządzenie CRi-Pro zapewnia warsztatowi uniwersalne możliwości diagnostyczne, bez względu na to, czy technik chce przeprowadzić zwykłe testowanie na zasadzie „przeszedł/nie przeszedł”, czy zamierza wykorzystać innowacyjne etapy testowania i plany testów dotyczące kodowania dostępne w oprogramowaniu magmahTouch. Dzięki możliwości synchronizacji i kodowania impulsu MDP (ang. Minimum Drive Pulse), ciśnienia otwarcia (NOP) i 1 impulsu na obrót (1PPR) warsztat może obsługiwać nawet najbardziej wymagające wtryskiwacze najnowszej generacji, dzięki czemu jest w stanie spełnić potrzeby szerokiej bazy klientów. Spełnienie wymagań OE dla testów z autoryzacją Podstawowa wersja nowego urządzenia jest wyposażona w wiele funkcji, aby umożliwić wiarygodne testowanie zgodnie ze standardami OE. Jedną z tych funkcji jest rozszerzony pomiar opóźnienia otwarcia i zamknięcia, który zapewnia dokładniejszą diagnostykę czasu reakcji wymaganą w przypadku wtryskiwaczy F2. Dzięki chłodzeniu powietrzem korpusu wtryskiwacza, płukaniu wtryskiwacza i zaawansowanej kontroli temperatury urządzenie CRi-Pro jest w stanie zapewnić
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=