Samochody obecnych czasów maja coraz więcej funkcji dodatkowych ułatwiających ich obsługę i codzienne wykorzystanie. Dzieje się tak za sprawą rozwoju elektroniki, która pozwala na zautomatyzowanie wielu czynności jakie do tej pory musiał wykonywać kierowca. I nie zawsze chodzi tu o możliwość jazdy autonomicznej, tak modnego dziś tematu. Kilka słów o tym jak pomaga nam automatyzacja.
Samochody obecnych czasów maja coraz więcej funkcji dodatkowych ułatwiających ich obsługę i codzienne wykorzystanie. Dzieje się tak za sprawą rozwoju elektroniki, która pozwala na zautomatyzowanie wielu czynności jakie do tej pory musiał wykonywać kierowca. I nie zawsze chodzi tu o możliwość jazdy autonomicznej, tak modnego dziś tematu. Kilka słów o tym jak pomaga nam automatyzacja. Obsługa wycieraczek, czynność prosta, wykonywana bez zastanowienia. Pada deszcz to przestawiamy dźwignię i wycieraczki oczyszczają szybę, przestaje padać to przestawiamy dźwignię w pozycje spoczynkową. Jak siąpi albo deszcz jest słaby to dodatkowo korzystamy z regulatora, który zmienia częstotliwość ruchu ramion wycieraczki. Tych czynności dzięki elektronice nie musi już wykonywać ani pamiętać, jak używa się regulatora przerywanej pracy wycieraczek. Urządzeniem dzięki któremu jest to możliwe to czujnik deszczu.
Czujnik deszczu montowany jest od wewnątrz pojazdu na szybie przedniej w okolicach lub nad lusterkiem wstecznym. Jego „oko”, element optyczny musi znajdować się o obszarze oczyszczanym przez wycieraczki. Czujnik określa stopień załamania światła zaburzany kroplami deszczu padającymi na szybę. Ilustracja obok pokazuje schemat jego budowy. Wewnątrz czujnika znajdują się dwie diody mierzące natężenie światła. Światło do diod doprowadzane jest przez krótkie światłowody. Jeżeli szyba jest czysta do obu diod dociera światło o takich samych parametrach i obie diody przekazują do sterownika ten sam poziom sygnału. Jeżeli w obszarze pomiarowym („oko” czujnika) znajdzie się kropla wody to zmienia się odczyt sygnału przez jedną z diod a sterownik określa różnicę sygnału i na jej podstawie zmienia sterowanie wycieraczkami. Gdy krople są małe uruchomiona będzie przerywana praca wycieraczek.
W miarę zwiększania się kropli lub zwiększania się ich ilości wycieraczki będą pracowały częściej lub z pełną prędkością. Parametry odczytu sygnału np. wykrywanie początku deszczu i jego intensywności zależą od oprogramowania i warunków brzegowych pracy sterownika wycieraczek.
Ten sam czujnik może mieć zastosowanie w kilku rodzajach pojazdów i w każdym z nich wycieraczki mogą pracować nieco inaczej – zgodnie z założeniami określonymi przez producenta tego pojazdu. Praktycznie dla użytkownika samochodu czujnik w czasie eksploatacji nie wymaga żadnej obsługi. Wystarczy ustawić wycieraczki na pracę automatyczną i gdy tylko pojawi się deszcz zaczną one same oczyszczać szybę w taki sposób aby zapewnić dobrą widoczność drogi przez kierowcę.
Obsługą czujnik muszą zainteresować natomiast serwisy zajmujące się wymianą szyb samochodowych. Czujnik mocowany jest w specjalnym uchwycie przyklejonym do szyby. Wielu producentów szyb montuje je na swoich wyrobach. Ważne aby uchwyt znajdował się w dokładnie określonym przez producenta pojazdu miejscu. Przy wymianie szyby nie zawsze konieczna jest wymiana czujnika na nowy. Uszkodzenie szyby zwykle nie prowadzi do uszkodzenia czujnika, możemy zamontować go ponownie.
Przy montażu czujnika należy jednak pamiętać, że ta czynność wymaga małej ilości specjalnego żelu montażowego. Po co jest ten żel? Czujnik znajduje się w niewielkiej odległości od szyby i światło docierające przez szybę do jego „oka” przechodzi przez szybę, potem przez powietrze między szybą a czujnikiem i w końcu przez elementy optyczne czujnika. Zmiana każdego środowiska przez które przechodzi światło wpływa na jego załamanie, co może powodować błędy w interpretacji zjawiska załamania światła przez krople deszczu. Aby temu zapobiec przestrzeń między „okiem” czujnika a szybą wypełnia się specjalnym żelem, który „łączy” optycznie szybę z powierzchnią czujnika ograniczając niepożądane załamanie światła. Żel zwykle dostarczany jest razem z nową szybą. Nakłada się go na czujnik bezpośrednio przed zamontowanie go w uchwycie.
Czujniki deszczu nie wymagają kalibracji.
Najnowsze konstrukcje czujników łączą w sobie kilka funkcji. System optyczny wykorzystywany jest nie tylko do rozpoznawania opadów ale także do określania natężenia światła padającego na szybę. Umożliwia to na automatyczne przełączanie świateł dziennych na mijania lub odwrotnie gdy zapada zmierzch, wjedziemy czy wyjedziemy z tunelu. Niekiedy dodatkowo czujnik światła i deszczu może sterować automatycznym przełączaniem świateł mijania i drogowych.
W ofercie części z linii elektroniki samochodowej firmy Hella Polska znajduje się wiele typów czujników deszczu, deszczu i światła, a w najnowszej ofercie także czujnik IV generacji z funkcją określania nasłonecznienia i wilgotności powietrza w kabinie. Czujniki IV generacji mogą także sterować natężeniem wyświetlania obrazu na wyświetlaczach typu HUD. Czujniki deszczu i światła produkowane są dla wielu marek pojazdów osobowych ale też dla autobusów gdzie ze względu na kształt i wielkość szyb.
Zenon Rudak
Kierownik Centrum Technicznego I Szkoleń Hella Polska
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.