Montaż instalacji gazowej nie kończy się w warsztacie. Niezbędne jest również dopełnienie wszelkich formalności, które umożliwią nam legalne poruszanie się pojazdem z instalacją LPG/CNG po ulicach. Przedstawiamy, jak zalegalizować instalację gazową krok po kroku.
Instalacje gazowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. Według danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) w 2015 roku liczba samochodów napędzanych samym LPG wzrosła do 2 mln 914 tys. w stosunku do roku poprzedniego, kiedy liczba ta wynosiła 2 mln 846 tys. Jednak by móc w pełni cieszyć się z nowego wyposażenia pojazdu, należy dopełnić niezbędnych formalności, czyli zalegalizować instalację gazową. Jak zrobić to dobrze?
Krok 1: Dokumenty to podstawa
Po montażu instalacji gazowej otrzymujemy w warsztacie zestaw dokumentów niezbędnych do zalegalizowania nowego wyposażenia pojazdu. W jego skład wchodzą: świadectwo homologacji sposobu montażu, certyfikat na zbiornik gazowy (paszport butli) oraz rachunek za dokonanie montażu instalacji gazowej. – Przy odbiorze dokumentów należy upewnić się, czy wszystkie dane zostały prawidłowo wprowadzone, czyli np. czy numery ze zbiornika gazowego zgadzają się z tymi w wydawanym paszporcie. Błędy w dokumentach uniemożliwią zalegalizowanie instalacji gazowej, a co za tym idzie, legalne poruszanie się pojazdem po publicznych drogach – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.
Krok 2: Wizyta w wydziale komunikacji
Po odbiorze dokumentów, w ciągu 30 dni, udajemy się do wydziału komunikacji. Na miejscu otrzymujemy bezpłatny wpis adnotacji o montażu instalacji gazowej w dowodzie rejestracyjnym, na podstawie którego zostaje ona zalegalizowana. Dokumenty, które musimy mieć przy sobie to: oryginał wyciągu ze świadectwa homologacji sposobu montażu, rachunek z warsztatu, w którym została zamontowana instalacja LPG/CNG, dowód rejestracyjny, karta pojazdu – jeśli została wydana oraz dowód tożsamości. Należy także pamiętać, że przekroczenie terminu wizyty w wydziale komunikacji może skutkować nałożeniem na kierowcę mandatu karnego oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego w czasie kontroli drogowej, dlatego warto dopełnić wszelkie formalności w terminie.
Krok 3: Coroczne badanie techniczne
Po montażu oraz zalegalizowaniu instalacji LPG/CNG w pojeździe należy pamiętać o corocznym przeglądzie technicznym. Aby go dokonać, musimy mieć przy sobie wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu oraz atest zbiornika gazowego. – Zdarza się, że właściciele pojazdów z instalacjami LPG/CNG gubią dokumenty niezbędne do dokonania corocznego przeglądu technicznego. W takiej sytuacji konieczne jest wyrobienie duplikatów. Po odpis wyciągu z homologacji sposobu montażu należy zgłosić się do warsztatu, który dokonał montażu instalacji LPG/CNG w pojeździe lub bezpośrednio do właściciela homologacji. Po duplikat certyfikatu na zbiornik gazowy należy zwrócić się do jego producenta – dodaje Marek Bezubik.Wystawienie obu dokumentów jest zawsze odpłatne. Czas oczekiwania, w zależności od podmiotu wydającego dokument, wynosi od 1 do 3 tygodni.
AC S.A. jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem samochodowych systemów LPG/CNG marki STAG. Na polskim rynku motoryzacyjnym AC S.A. działa od 30 lat, zatrudnia ponad 500 osób i obecnie jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju. AC S.A. oferuje ponad 200 produktów do autogazu, spośród których wiodącą rolę odgrywają sterowniki do instalacji LPG/CNG. Oferta produktowa firmy dociera do ponad 40 krajów na całym świecie, m.in. Niemiec, Rosji, Ukrainy, Turcji oraz Tajlandii. Więcej informacji o firmie AC S.A. i marce STAG znajduje się na stronie: http://www.ac.com.pl/
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.